Hydrauliikkaa

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
kille3
4WD
Viestit: 124
Liittynyt: 11 Tammi 2011 06:47
Mönkijä:: AC 550 EFI
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja kille3 »

Olit niin hyvin kehunut mahaterän toimintaa talvella, että pakkohan mun oli tehdä muutostyöt talvikäyttöä varten, tässä pieni maistiainen tominnasta. Maavaraa on 200mm
Kävin sitten vielä tiellä kokeilemassa ja niin meni kuin tyhjää vaan, käänsin terän nyt höylääväksi. Tuohon voisi vielä suunnitella säätömahdolisuuden leikkauskulman muutosta varten. Ei uskalla vielä sanoa täydellin mutta :wink: melkein.
Viimeksi muokannut Pappi, 30 Syys 2013 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu
Large
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Tammi 2012 19:44
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800
Paikkakunta: Loppi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Large »

Foorumilaisilla tietoa mistä saisi isomman hydraulimoottorin Hondan Gx160 koneeseen kiinni? Yhdistelmänä on Ezloggerin valmistama hydraulikuormaajalla ja omalla hydrauliikalla varustettu kärri + vetäjänä 800 EFI Polle. Alkuperäinen on hydraulimoottori on SDH:n valmistama ja normaalin kiila-akselin tilalla onkin oudompi eräänlainen hammaspyörä systeemi. Kärryn valmistaja lupaa hydrauliikan tuotoksi n. 5,2 l/min eli @ 3600rpm tuo tekisi pumpun kuutiosenttituotoksi/rotaatio n. 1,5cm3.
Ei riitä kuormaajakäytössä mihinkään, esimerkiksi yletin on tuskallisen hidas, lähes käyttökelvoton. Riittäisi varmaan paremmin kuin hyvin kun tuon tuoton saisi edes tuplattua. Eli hakusessa olisi n. 4-6cm3 hydrauliikkamoottori perus standardilaipalla mutta tuolla oudolla käyttöakselilla, täytyy tuosta akselista vielä ottaa kuvia joku päivä on sen verta poikkeuksellinen.
Kuvia yhdistelmästä:

Kuva
Kuva

Lisää kuvia
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ota kuva siitä pumpusta niin että siinä oleva numero sarja näkyy, niin joku osaa sen varmaan tulkata. Tai ota se numerosarja siitä pumpusta ja mene johonkin hytikkapuljuun niin ne osaa sen tulkata sielläkin. Tai ota se pumppu irti ja mene se kourassa em. putkaan.

Yleensä noissa ilmoitetaan litrat kait 1000 rpm ????
Moni heppainen kone tuossa on??? Saattaa meinaan loppua mopedista voima jos siihen vaihtaa isomman pumpun.

Ja onko se hammaspyörä tsydeemi vain se kytkin millä se liittyy siihen moottoriin???

Hieno yhistelmä muuten. Kelpaisi itellekkin. =D> =D>
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Large
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Tammi 2012 19:44
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800
Paikkakunta: Loppi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Large »

^Kone on 5,5 hp Honda, oletan että tuossa riittää tehot isommalle pumpulle koska esimerkiksi vahva-jussin hydrauliikkayksikössä on tuotoksi merkitty 9l/min ja voimanlähteenä on sama kone. Tutkin asiaa ja noinhan se onkin että tuotto ilmoitetaan @ 1000rpm eikä maksimi kierroksilla, kuulostaa paljon fiksummalta noin.
Täytyy varmaan marssia joku päivä Salhydroon ja kysellä vähän että mitä olisi tehtävissä.
Pumpun kylessä lukee CBD2-F202.OAL.3P2 jos joku tuota haluaa tulkita. Ja tuolla hammaspyörän tapaisella tuo liittyy tosiaankin moottorin.
Jussipuujalka
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Eura

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Jussipuujalka »

OLetko näitä katsellut / kysellyt?
http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa ... g.php?c=47
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Se tehon tarve on 200 barilla n. kolmannes litroista.

Eli 5.5 heppaselle tuo 5.2 litraa/1000 rpm alkaa olla melko sopiva. Eli 15.6 litraa / 3000 rpm.

Mites jos sitä laulattaa täysillä niin liikkuuko se yletin sitten?? Kun tän kokouokan vehkeissä alkaa olla aika vaikea saada sitä ylettimen sylkkää tarpeeksi pieneksi ettei se veisi niitä litroja.

Sen vähän mitä oon traktorilla ,ja mettäkärrillä ajanu niin siinä oli sama juttu eli se yletin oli hemmetin hidas. Siinä ratkasin sen mättämällä se jatko ulkona kun kerran voima ja ulottuvuudet antoi siihen mahdollisuuden.

Tai tee siihen toinenkin jatko ketjuvälityksellä niinkuin isommissakin on niin sillä sen nopeus tuplaantuu....
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jalapp
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Joulu 2010 14:47
Mönkijä:: Can am Outlander XT 6x6
Paikkakunta: Muurame/Kinkomaa / Ilomantsi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Jalapp »

Pumpun ottama teho lasketaan kaavasta P=QxP/60 eli jos paine on 200 bar (20 MPa) pumpun virtaus 16,5 l/min 16,5x20/60 = 5,5 kW = 7,5 hv
Pumpun ottama vääntömomentti M= DxP/6,3 eli jos pumpun kierrostilavuus (D) on 5,5 cm³/r ja paine 200 bar (20 MPa) M=5,5x20/6,3= 17,5 Nm

Eli varmaanki joku 3 cm³/r pumppu olis hyvä 5,5 hv moottorille.

moottorin 5,5 hv teho otetaan ehkäpä 3700 r/min kierroksilla ja käyttökierrokset ovat ehkäpä 2700 - 3000 välillä jollaoin moottori antama teho ei taida olla 5,5 heppaa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Yep. Eli ulkomuistista ei pitäisi heitellä mitään tarkkoja juttuja.

Eli joko meitsillä meni kilowatit ja hepat sekaisin. Tai sitten tuo muisti sääntö oli 15o barille.

No hammasratas pumpun normi maksimipaineet on siellä 180 baria. Eli ei tuo kauas heitä, mutta riittävän kauaksi ettei systeemi enää olisi ollut noilla paineilla toimiva.

Paljonkos tuossa muuten on maksimi paineet?? Lukee varmaan jossain manuskassa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Large
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Tammi 2012 19:44
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800
Paikkakunta: Loppi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Large »

Maksipaineeksi luvataan 20Mpa, taitaa olla vaan paljon helpompi ja halvempi totutella tuohon hitauteen ja varata vaan aikaa mettähommiin...
ATV AATU
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2011 08:36
Mönkijä:: ODES UTV

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja ATV AATU »

Large kirjoitti:Maksipaineeksi luvataan 20Mpa, taitaa olla vaan paljon helpompi ja halvempi totutella tuohon hitauteen ja varata vaan aikaa mettähommiin...
Kannatanee totutella vaan hitauteen, nopeutta saat lisää mutta voiman vähenee. Suurenna pumppu puolella ja pudota paine alemmas, ei meinaa mitään jos valmistaja lupaa pumpulle 200 bar jos venttiilipöydän varo aukeaa 160 barissa. oletko mitannut mikä se työpaine on mikä menee sylintereille? tekeleessä näyttäisi kuvan perusteella olevan 60mm sylinterit voiman pitäisi riittä tuollaiselle kekottimelle vielä alle 150 barilla.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ja opettelee mättämään... :mrgreen: :mrgreen:
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Large
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Tammi 2012 19:44
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800
Paikkakunta: Loppi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Large »

Nyt vaikuttaa kyllä vahvasti siltä että tuo yhistelmä pysyy tuollasena, paineita ei tuskin kannata pudotella yhtään kun tuntuu ettei ylimääräistä tehoa ole nytkään reservissä.
Huomattavasti tuo kuormaaminen tulee varmaan nopeutumaan jahka oppii tuon mättämisen ja saa ylimääräiset liikkeet pois.
Kun nyt vaan tulisivat vakuutushtiöstä laskemaan myrskytuhot niin pääsisi tuulenkaatoja ajamaan.
ATV AATU
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2011 08:36
Mönkijä:: ODES UTV

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja ATV AATU »

Large kirjoitti:Nyt vaikuttaa kyllä vahvasti siltä että tuo yhistelmä pysyy tuollasena, paineita ei tuskin kannata pudotella yhtään kun tuntuu ettei ylimääräistä tehoa ole nytkään reservissä.
Huomattavasti tuo kuormaaminen tulee varmaan nopeutumaan jahka oppii tuon mättämisen ja saa ylimääräiset liikkeet pois.
Kun nyt vaan tulisivat vakuutushtiöstä laskemaan myrskytuhot niin pääsisi tuulenkaatoja ajamaan.
Nimenomaan ne "ylimääräiset" liikkeet, eli liian nopeat ja liian isot liikkeet johon normaali karainen venttiilipöytä vaatii pienen opiskelun, samoin rauhallinen yhtaikaisten liikeiden teko jottei se "kananjalka" sinkoile sinne tänne. Anteeksi tuo sana "kananjalka" mutta niiksi nimitän myös näitä ns maatilakuormaimia joita kekottaa traktoreiden kärrin aisalla. tosin niistäkin jo kalleimmat esiohjatut kuormaimet toimii aika jouheasti.

Sinun pitää vähän vakuutusyhtiötä hätistellä jotta pääset töihin. Ihan uteliaisuuttani utelen että tekikö myrsky pahaa tuhoa. Niin tai näin kaiken näköiset ja kokoiset hydraulikuormaimet voittaa aina käsipelillä tehdyn työn
Large
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Tammi 2012 19:44
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800
Paikkakunta: Loppi

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja Large »

n. 12ha alueella nopeasti laskettuna kuutisenkymmentä runkoa.
Ei varsinaisesti mikään kiire saada vakuutustarkastajaa paikalle kun vähän väliä kaatuu lisää puuta ja lunta on muutenkin jo haitaksi asti.
+ Pollen persauksiin saapuu uudet jäykemmät jouset vasta viikon parin päästä
ATV AATU
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2011 08:36
Mönkijä:: ODES UTV

Re: Hydrauliikkaa

Viesti Kirjoittaja ATV AATU »

Large kirjoitti:n. 12ha alueella nopeasti laskettuna kuutisenkymmentä runkoa.
Ei varsinaisesti mikään kiire saada vakuutustarkastajaa paikalle kun vähän väliä kaatuu lisää puuta ja lunta on muutenkin jo haitaksi asti.
+ Pollen persauksiin saapuu uudet jäykemmät jouset vasta viikon parin päästä
Noiden jäykempien jousien tilalle meinasin jo ehdottaa jenkkien käyttämää rautatankoa joka jäykistää takapään tönköksi,,, mutta se syö maanvaraa ihan liikaa ja takerteleen kiinni joka kiveen ja kantoon.

Tuli vaan asia mieleen kun tossa noin 10 vuotta sitten rakensin ihan alusta loppun noin 4000kg painavan metsäkoneen jossa oli etupanssarin alla 54 senttiä ilmaa ja sekin tuntui välillä mettässä riittämättömältä. Sen verran tuosta koneesta, ajovoimansiirto oli hydrostaattismekaaninen, ajo hoitui jalkapedaaleilla sama sitten kumpaan suuntaan penkki oli käännettynä, portaat oli hydrauliset samoin hytti kallistui hydraulisesti paljastaen näin pumput ja letkut, samoin etuvaunun ajomoottorin.

Yhtään mönkijää en ole rakentanut hydraulivedolla, mutta kaikkea muuta kyllä, ympäripyörivä kaivinkone,bobcat,"Wille" jne,,, joten tuo hydrauliikka on aika tuttu asia.

Tuosta metsäkoneesta tahdon tämänkin foorumin kautta lähettää kiitokset rungonkäännön lujuuslaskelmieni varmistamisesta PONSSE OYJ VIEREMÄ
SUURI KIITOS!( näin reilun 10 vuoden jälkeen)
Vastaa Viestiin