polarisman kirjoitti:Pirskules ukko, tuohan on oikein asiallisen näköistä työtä. Kuinka suuri sulla on tuo telin keinumisvara, onko liki samoja kuin mitä timberin kärryssä....
Sitten tosta suojauksesta, upposinkkaus on kallista lystiä, kannattaa kysellä pintakäsittelyihin erikoistuneista firmoista mitä sellainen kustantaa.
Itte jos tekisin niin vetäsisin vain ferrex:in lyijymönjää kehikkoon ja siihen kova alkyydimaali päälle, ferrex nimittäin päästää kosteutta läpi, siksi pintamaalia päälle.
Lisäksi, tee siihen kärriis etusermi, ihan vain "huvin" vuoksi ja omaksi suojaksi.
Äkkiseltään rakenne ei näytä kyllä mitenkään "ylijäreältä" vaan veikkaisn että tuo runkoprofiili kestää 500-700kg kuormia aika huoletta. Siitä hitsisauman kupeesta se repeää ...jos repeää.
Telinkeinumis vara oli alkusuunnitelmissa sellanen ett se olis pyörä olis noussu noin 40cm kannon yli ilman että kärry olisi kallistunu. Mutta sitten laskin sitä niin että menee noin 32-35cm kannon yli. Ojan ylitys onnistuu helpommin jos teli ei keinu kovin paljon, silloin pyörä ei käy niin syvällä ojan pohjassa. Tässä tarvii löytää sellanen sopiva kompromissi ja kokemus se sitten tuo tullessaan. Tota saa nopeesti sitten jälkeenpäin muutettua jos tarvii enemmän tai vähemmän keinumista telille.
Ekana mikä tossa rajoittaa kuormaamista on noitten renkaiden ja niiden akselien kestävyys. Täytyy punnita kärryn kokonaispaino sitten kun saa valmiiksi. Jotkut tehtaalaiset on 70kg, mut luulen että tästä tulee ainakin tuplasti painavemmat, jollei sitten enemmän.