Piirustukset tukkikärrille ja vinkkejä millaine on hyvä?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: kärristä.....

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

polarisman kirjoitti:Pirskules ukko, tuohan on oikein asiallisen näköistä työtä. Kuinka suuri sulla on tuo telin keinumisvara, onko liki samoja kuin mitä timberin kärryssä....

Sitten tosta suojauksesta, upposinkkaus on kallista lystiä, kannattaa kysellä pintakäsittelyihin erikoistuneista firmoista mitä sellainen kustantaa.
Itte jos tekisin niin vetäsisin vain ferrex:in lyijymönjää kehikkoon ja siihen kova alkyydimaali päälle, ferrex nimittäin päästää kosteutta läpi, siksi pintamaalia päälle.
Lisäksi, tee siihen kärriis etusermi, ihan vain "huvin" vuoksi ja omaksi suojaksi.
Äkkiseltään rakenne ei näytä kyllä mitenkään "ylijäreältä" vaan veikkaisn että tuo runkoprofiili kestää 500-700kg kuormia aika huoletta. Siitä hitsisauman kupeesta se repeää ...jos repeää :lol: .


Telinkeinumis vara oli alkusuunnitelmissa sellanen ett se olis pyörä olis noussu noin 40cm kannon yli ilman että kärry olisi kallistunu. Mutta sitten laskin sitä niin että menee noin 32-35cm kannon yli. Ojan ylitys onnistuu helpommin jos teli ei keinu kovin paljon, silloin pyörä ei käy niin syvällä ojan pohjassa. Tässä tarvii löytää sellanen sopiva kompromissi ja kokemus se sitten tuo tullessaan. Tota saa nopeesti sitten jälkeenpäin muutettua jos tarvii enemmän tai vähemmän keinumista telille.



Ekana mikä tossa rajoittaa kuormaamista on noitten renkaiden ja niiden akselien kestävyys. Täytyy punnita kärryn kokonaispaino sitten kun saa valmiiksi. Jotkut tehtaalaiset on 70kg, mut luulen että tästä tulee ainakin tuplasti painavemmat, jollei sitten enemmän.
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

Tukkikärryjen piirrustusten luonnoskuva.



http://mbnet.fi/wilpo/polle/tukkikarryt.jpg



Mitat piirrustuksissa on vain hahmottaakseen kokoa. Nämä mitat muuttuu sen mukaan mihin sitten asettaakin telin ja pankot, kun ne on portaattomasti säädettävissä.
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

hieno kärry...

Viesti Kirjoittaja polarisman »

Wilpo kirjoitti:Tukkikärryjen piirrustusten luonnoskuva.

http://mbnet.fi/wilpo/polle/tukkikarryt.jpg

Mitat piirrustuksissa on vain hahmottaakseen kokoa. Nämä mitat muuttuu sen mukaan mihin sitten asettaakin telin ja pankot, kun ne on portaattomasti säädettävissä.




On todellakin toimivan näköinen kärry :).



Muutama huomio tuli tuossa mieleen.

Kait tuo vetokuula kärryssä on ympäripyörivää mallia, ja rasvanipalla varustettuna. Samoin kait olet laittanut rasvanipat kaikkien nivelien kohdalle, ja mielummin siten että ne ovat kunnolla suojassa kolhuilta koska varmasti kopsahduksia tulee :roll: . Lisäksi kait teit samaan kärryyn kiinnikkeet lavalle, näin säästyy yhden kärryn teolta, vaihtaa vain pankot lavaan ja taas mennään, lava kannattaa tehdä kippaavaksi. :wink:



Tuo seikka että teli ja pankot ovat portaattomala säädöllä on hyvä juttu, näin saa säädettyä painopisteen helposti tarpeen mukaan.

Tuo telin keinunta on ihan hyvä olla tuo mainitsemasi 30-40 cm, sillä jo pärjää uskomattoman pahoissa paikoissa, ja kyllä järki sanoo missä kannataa ja missä ei kannata tukkikärryn kanssa rymytä, ainakaan jos kuormaa on älyttömiä määriä mukana. :lol:

Siinäpä noita "hajatelmia" :roll: .
**Huru-ukko**
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

No niin, nyt alkaa kärryn rakentaminen olla voitonpuolella. Etusermi vielä puuttuu ja telin viimeistely hitsaukset. Tämän jälkeen alkaakin sitten lavan ja kippisysteemin rakentaminen tohon päälle. Paalikkaan tietysti lähtee pois ja etusermi lavakärryn ajaksi.



Paalikkaat on aika lyhyet, kun aattelin tollakin korkeudella mahtuu jo varmaan 1000kg puutta kyytiin. Sellaset jatkokappaleet teen kuitenkin, jotka saa tiputtaa suoraan noitten paalikkaiden sisälle jos joskus kuitenkin tarvii korkeutta.

Toisessa kuvassa näkyy kun teli on ääriasennossa.

EDIT:
Kaikki kuvat siirretty osoitteeseen:
http://www.murtola.com/galleria/thumbnails.php?album=64
Viimeksi muokannut Wilpo, 20 Loka 2004 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TRX_250
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 05 Heinä 2004 18:56

Viesti Kirjoittaja TRX_250 »

Wilpo kirjoitti: Toisessa kuvassa näkyy kun teli on ääriasennossa.
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry5.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry6.jpg


Näyttää todella hyvälle.

Olis kyllä eilen ollu todella tarpeen tuollainen :) .
<-- Honda Fourtrax Foreman Rubicon
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

todella komea tukkikärry siittä tulee :D henkilökohtaisesti arvostan korkealle oman käden työtä tekemällä oppii kuten tässä kärryssä näkee :!: :!: :!:
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Joo, kannattaa tehdä tohon kuumasinkitys, ainakin suosittelen, vaikka se maksaakin. Nimittäin tekeväthän kaikki mönkijäperäkärrin valmistajat siihen sen sinkityksen. Ne myyvät kärrin voitolla, joten raakaaineiden, työn, sinkityksen, yms. jälkeen ne kärriä myytäessä pääsevät viellä voitolle. Eli siis tulehan se jonkin verran maksamaan, mutta on myös sen arvoista, sillä putki ei ruostu edes sisältä. Ulkoa kylläkin jos tulee isoja ja syviä naarmuja.



Jos meinaat hankkia YLIJÄÄMÄ tuotteelta ne suukset, kannattaa tehdä niitä varten oman "pukin", vähän niinkuin tolle telillekin, jolloin ne voi talveksi vaihtaa. Eli siis pultit löysälle, teli pois ja sukset tilalle.



Paljonko muuten tollaset mönkijärenkaat maksaa jotka on sulla kuvassa. Siis yksi kappale vanteineen uusina. Hieno kärri muuten minunkin mielestä, Hyvä Wilpo!
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

anton kirjoitti:Paljonko muuten tollaset mönkijärenkaat maksaa jotka on sulla kuvassa. Siis yksi kappale vanteineen uusina.
Se on rengas, vanne ja napa muistaakseni 106 euroa.
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

No niin. Nyt tuli kokeiltua ekaa kertaa kärry oikein metsässä. Kyllä tolla oli hauska mennä siellä metsässä, kärpäset ja hyttyset vaan teki kiusaa.



Kärryt tuli tosi kevyesti pollen perässä, vaikka en kuormaa niin paljon laittanutkaan, kun jatkopaalikkaatkin jätin kotiin. Aisapainon säädin 30 kiloon, eikä se vedelly tai työntänyt pollea mutkissa.



Täytyy vielä punnita kärryn paino tyhjänä. Seuraavaksi lavan valmistukseen ja sinkitys tai maalaus.



Kuvia: (kärryssä olevat puut on 3 metrisiä, hahmottaa vähän mittasuhdetta)

EDIT:
Kaikki kuvat siirretty osoitteseen:
http://www.murtola.com/galleria/thumbnails.php?album=64
Viimeksi muokannut Wilpo, 20 Loka 2004 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Aika makee vehe! :wink: Mitkä jatkopalat :?: onko ne ne jotka tulevat noihin pystykeppeihin jotta voi kuormata enemmän puita mukaan :? Mukavasti metsää sulla.. Tohon metsään saa vedettyä sitten hyvät metsäreitit!
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

kärry metsässä

Viesti Kirjoittaja polarisman »

Wilpo kirjoitti:No niin. Nyt tuli kokeiltua ekaa kertaa kärry oikein metsässä. Kyllä tolla oli hauska mennä siellä metsässä, kärpäset ja hyttyset vaan teki kiusaa.

Kärryt tuli tosi kevyesti pollen perässä, vaikka en kuormaa niin paljon laittanutkaan, kun jatkopaalikkaatkin jätin kotiin. Aisapainon säädin 30 kiloon, eikä se vedelly tai työntänyt pollea mutkissa.

Täytyy vielä punnita kärryn paino tyhjänä. Seuraavaksi lavan valmistukseen ja sinkitys tai maalaus.

Kuvia: (kärryssä olevat puut on 3 metrisiä, hahmottaa vähän mittasuhdetta)
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry7.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry8.jpg


Kyllä vain on toimivan näköinen kärri, hieno homma. Nuo pankot kyllä näyttää aikas pikkuisilta, veikkaampa että "jollakin" tukkikuskilla nälkä kasvaa syödessä, eikä tähän mene aikaa edes puolta vuotta :D .



Sitä on sitten tehty järeämpää ensiharvenusta :lol: , ainakin mitä kuvan metsä näytti. Taustalla oleva metsikkö suorastaan huutaa raivaus sahaa :D , vai mitenkä lieneen :roll: .



Eipä silti, hauskoja hetkiä kärrin kanssa.



p.s. offi-pullo metsässä on hyvä varuste, samoin puukko. :wink:
**Huru-ukko**
gtde34rf
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 29 Kesä 2004 21:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Kätevän näköinen

Viesti Kirjoittaja gtde34rf »

Kyllä on aika kätevän ja pätevän näköinen kärri, täytyy varmaan talletella noi kuvat ja ruveta suunnittelemaan omaa kärriprojektia pikkuhiljaa. Kopiointi puuhiin siis ruvettava :roll: . Mitäs putkea sulla on toi "runko" tossa eli vahvuutta/laatua?
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: kärry metsässä

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

polarisman kirjoitti:Kyllä vain on toimivan näköinen kärri, hieno homma. Nuo pankot kyllä näyttää aikas pikkuisilta, veikkaampa että "jollakin" tukkikuskilla nälkä kasvaa syödessä, eikä tähän mene aikaa edes puolta vuotta :D .
Pankot näyttää kyllä pikkusilta, mutta nyt siihen just sopiva heittää puut niitten yli kärrylle ja jatkoilla saadaan tilaa lisää. Laskeskelin että ilman jatkoja tilavuus on noin 2.2-2,5 kuutiota ja jatkoilla tilavuus on noin 3.4-3.7 kuutiota jos puut on 3 metriä pitkiä. Riippuu kuin isolle kukkuralle kuorman tekee.
polarisman kirjoitti:Sitä on sitten tehty järeämpää ensiharvenusta :lol: , ainakin mitä kuvan metsä näytti. Taustalla oleva metsikkö suorastaan huutaa raivaus sahaa :D , vai mitenkä lieneen :roll: .
Jep, olis nyt kesällä noin 10ha tota kuvan suopuojasta metsää raivattavana, ennen kun ojitus tulee siihen. Mönkkäri on tuolla omiaan kun sinne ei traktorilla uskalla mennä, kun on niin pehmeetä maastoa.
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Kätevän näköinen

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

gtde34rf kirjoitti:Kyllä on aika kätevän ja pätevän näköinen kärri, täytyy varmaan talletella noi kuvat ja ruveta suunnittelemaan omaa kärriprojektia pikkuhiljaa. Kopiointi puuhiin siis ruvettava :roll: . Mitäs putkea sulla on toi "runko" tossa eli vahvuutta/laatua?
Tarvittaessa saat lisää kuvia jos vaan tarviit.



Runko: 60*60*3

Jatkoaisa: 50*50*4

Telissä on käytetty: 50*50*4

Paalikkaiden runkorauta: 60*60*3

Paalikkaa: Kaideputkea 1" ja jatkot 3/4" vahmuus noin 3 tai 4 mm
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

Punnitsin omat valmiit tukkikärryt ja painoa oli 127kg. Vähän tota luokkaa aattelinkin. Esim. Timber Pro 500 kärryt painaa vaan 70kg. Jos nyt tekisin toisen kärryn niin muutaman raudan tekisin ohkasemmasta, mutta en paljon muutais. Vahva sen olla pitää. :D
Vastaa Viestiin