Miten pitkiä matkoja auraatte?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
zoner
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Maalis 2008 23:40

Viesti Kirjoittaja zoner »

Kiitoksia runsaista vastauksista ja hyvistä näkökulmista. Eli varmaan tiivistetysti jotain näin: onnistuu kyllä, jos kauhea kiire ei ole; kustannussäästömielessä itseauraaminen ei kannata (mönkkärin hinnalla tilaa aura-auton aika monta kertaa), mutta vaakakupin toisessa puolessa taasen itsetekemisen riemu ja "hankintaperuste"....
tiennäyttäjä
6WD
Viestit: 636
Liittynyt: 13 Heinä 2007 23:14
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja tiennäyttäjä »

auraan mönkijällä tien niin leviäksi kun voi. sitten traktorilla kun täyttyy vallit leventää tietä.mönkijä yllättävän tehokas
ja höh tietenkin se on honda
Avatar
jartse
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2007 11:17
Paikkakunta: Pohjois-savo Mönkijä:polaris ATP500

Viesti Kirjoittaja jartse »

Kiitoksia runsaista vastauksista ja hyvistä näkökulmista. Eli varmaan tiivistetysti jotain näin: onnistuu kyllä, jos kauhea kiire ei ole; kustannussäästömielessä itseauraaminen ei kannata (mönkkärin hinnalla tilaa aura-auton aika monta kertaa), mutta vaakakupin toisessa puolessa taasen itsetekemisen riemu ja "hankintaperuste"....
täytyy myös valita riittävän hyvä/tehokas peli auraamisen eli ns. oikea mönkijä!! on huonoja kokemuksia huonoista valinnoista, eli lyhyesti sanonta "köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa" pätee myös mönkijävalinnoissa :wink:
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 22:36

Viesti Kirjoittaja arhipp »

Omia kokemuksia, kun aikoinaan pohdiskelin myös ostaako traktorin vai mönkijän?

Asun metsän keskellä, heppoista yksityistietä lähimpään maataloon 900 metriä, kukaan ei auraa. Ostin 2005 Honda TRX350FM, mukaan 122 cm CycleCountry puskulevy. Sittemmin ostin myös 133 cm leveän oranssin CC:n aurapuskulevyn ja toisen työvälinerungon. 122 cm leveää käytän vinssin kanssa, isompaa mekaanisen työvälinerungon välityksellä. Molemmat levyt ovat osoittautuneet hyviksi. Myös vinssi vs. mekaaninen, molemmissa omat hyvät puolensa. Myös TRX350 on suoriutunut lumitöistä erinomaisesti. Alla muutama, ehkä kantapään kautta opittu juttu lumitöistä:

1) Mönkijä ei ole traktori. Tee lumityöt heti, älä jätä lunta kasaantumaan tielle metritolkulla ennen aurausta.

Itse tein sen virheen aluksi, että yritin kerralla ajaa talven aikana tulleet 50 cm, moneen kertaan sulaneen ja pakastaneen lumen pois. Ei onnistunut. Jos lunta esim. mökkitielle on kertynyt paljon, aja hangen päällä aluksi esim. 10 cm pois, sitten vaikka 15 cm ja seuraavaksi vaikka 20 cm, tai jotain sinne päin.

2) Syksyllä ja alkutalvesta, aja tie niin leveäksi, kuin vain mahdollista. Kun penkat ovat liian korkeat kevättalvella, esim. pakkaslumi valuu penkkaa pitkin selkäsi taakse. Sylettää!

Ei kai siinä loppujen lopuksi mitään ihmeellisempää ole. Mulla on vinssinä Warnin 2,5. Ongelmia ei ole ollut. Pyrin syksyllä jättämään lunta sentin tai pari hiekkatien päälle. Sitten kun se pakastaa tiukaksi, on ollut mukava aurata oikein vauhdilla, kun levy ei hypi kivistä ja pidä jumalatonta ääntä. Pikkulevyllä olen saanut lumen heitettyä ihan riittävän kauas, penkan yli. Toinen pointti on säästäväisyys, en halua heittää kallista hiekkaa ojaan puskulevyllä. Kun penkat ovat korkeat, otan vasta sitten käyttöön aurapuskulevyn, joka heittää lumen paremmin penkan yli. Tänä talvena lunta oli aika vähän, penkkoihin kertyi korkeintaan puoli metriä lunta, en ottanut edes käyttöön aurapuskulevyä.

Jos on aamulla kiire töihin, riittää auraamiseksi kun ajan kerran pikkulevyllä maatilalle ja takaisin. Aikaa menee mönkijän starttaamisesta siihen, kun mönkijä on takaisin tallissa, n. 10 minuuttia. Väylä riittää mainoisti henkilöautolle. Myöhemmin voin sitten nysvätä ja leventää väylää. Koska tieni on tuollainen pieni kärrypolku, jonne puoliperävaunullisella tai täysperävaunullisella rekalla ei ole asiaa, riittää yleensä auraaminen niin, että ajan ensin keskiosan suoralla levyllä, sen jälkeen palaan takaisin levy vinossa. Sitten käännyn takaisin ja ajan vinolla levyllä vielä toisen puolen. Sitten palaan kotiin joko levy ylhäällä, tai jos on satanut paljon tai haluan nysvätä, ajan vielä levy alhaalla toisen puiolen.

Aikaa kuluu 5 min. suuntaansa, kun lunta ei vielä juurikaan ole. Koska levy hyppii kivillä, mitä en kärsi kuunnella ja katsoa, kestää urakka silloin siis n. 20 min. maksimissaan. Ajelen ykkösellä vähällä kaasulla n. 10 km/h. Jos olen saanut aurattua jo aiemmin tien pohjan siten, että hiekka ja kivet ovat jo piilossa lumen alla, ajelen kakkosella kovalla kaasulla, ehkä yli 20 km/h. Silloin urakka ei kestä kuin n. 10 minuuttia yhteesnä.

Koska tienpätkällä on 4 risteystä, tykkään ajaa ne riittävän leveiksi, jotta on autoilla tarvittaessa väistämispaikkoja ja kääntöpaikkoja. Ja kun siihen lisätään vielä omat pihatyöt, rauhalliseen, hyvään lumenajoon menee ehkä tunnin verran. Kyl siinä kolan kanssa tulisi hiki, jos pitäisi tunnissa vääntää iso piha ja kilometri tietä.

Kyllä mönkijällä lumityöt onnistuu, varmasti merkillä kuin merkillä. Uskoisin, että takavetoisella mönkkärillä homma hoituu myös melko mallikkasti, tosin kokemusta on vain omasta Hondan TRX350FM:stä. Mutta siitä ei ole moitteen sanaa, suosittelen.
tiennäyttäjä
6WD
Viestit: 636
Liittynyt: 13 Heinä 2007 23:14
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja tiennäyttäjä »

mulla matka on muuten 500 metriä minkä auraan
ja höh tietenkin se on honda
Vastaa Viestiin