Niin, mutta ehkä tässä pitäs tehdä ihan ensimmäisenä semmonen "perus" erottelu, elikkäs työ, ja tyhjänpäiväinen näpertäminen.Janne 450R kirjoitti:Nii,i kyllä tässäkin pitäis nyt osata erottaa työ ja huvi/talkoot... 3 eri asiaa.
Työllä eletään, huvilla viihdytään ja talkoilla pidetään yllä suhteita.
Mönkijällä "työnteko" pääsääntöisesti on tyhjänpäiväistä näpertelyä, leikkimiseksikin sitä kutsutaan, enkä ikikuuna päivänä maksais kenellekkään 50€ tunti mönkijällä näpertämisestä.

Mönkkäri on ihan hyvä lisä firmaan, esimerkiksi meillä mönkijällä on kuskattu polttoainetta koneille kun tie oli niin huono ettei autolla päässyt, mutta ei siitä nyt ihan aikusten oikeesti ole puunajoon ansiotarkoituksessa, olipa siinä sitten minkälaiset lisävarusteet tahansa..

Jos itse laittaisin pystyyn firman, aikomuksena ajaa puuta mönkijällä vaikka nyt hintaan 50€/tunti, niin asiakkaita ei näillä leveysasteilla olisi taatusti yhtään.
Tässä ajattelussa nyt vain on semmonen pieni virhe, että sillä junalla otetaan ne puut siitä rautatieasemalta, kun ne ensin on kuskattu metsästä tien laitaan metsäkoneella, ja tien laidasta rekalla sinne rautatien viereen. Junalla kun niitä puita nyt vain ei saa mistään muualta kuin siitä radan varresta. Eli metsäkone, tukkiauto ja juna muodostavat kuljetusketjun.harmaasuolattu kirjoitti:Moi,
Itse asiassa olen perin kyllästynyt näihin ammattivalittajiin, jotka alituiseen inesevät siitä, ettei mönkijällä kannata tehdä mitään töitä koska traktorilla ja metsäkoneella kuutiohinta on toista luokkaa. Mutta mitä sanookaan veturikuski rekkamiehelle: hän sanoo, että rekalla puun kuskaamainen on näpertelyä. Ja mitä sanoo sisävesien ent. hinurikuski veturimiehelle: hän sanoo, että kuormasi on pirun pieni, kallis ja vieläpä kolisee saumoissa. Tässä uhkaa nyt mennä oppineiden aika hukkaan mutta todettakoon, että mönkkärillä on varmasti paikkansa pienimuotoisissa metsätöissä kuten on maataloustraktorillakin ja varsinaisilla metsäkoneilla suuremmilla savotoilla.
Jos satunnainen kulkija sattuisi minulta kysymään hintaa, vastaisin vissiin jotakin 50 euron tuntumasta.
Sen lisäksi, mönkijästä ei ainakaan metsätöihin ole juuri sen vuoksi, tulos suhteutettuna tuntitaksaan on luokkaa naurettava

Ihan mukava jos jollekulle saa myytyä mönkijän metsätöihin 50€ tunti, good for you, mutta veikkaan että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta samalle asiakkaalle..
Kokeiles ajaa rekkakuorma tukkia mönkijällä, kauanko menee sinulla aikaa siihen? Oletetaan että ajomatkaa on poikkeuksellisen lyhyet 100 metriä.
Metsäkoneella rekkakuorma puuta (vähän vajaa neljä metsäkoneen kuormaa) tulee rekan ulottuville tuollaiselta hollilta pikkusen reiluun kahteen tuntiin ilman hosumisia. Entäs jos ajomatkaa on 500 metriä? Entäs kilometrin päästä? Kilometrin päästä metsäkoneella kuorman tuo noin tunnissa, jos ajomaasto ei ole kivilouhikkoa. Ja tämä siis näillä leveysasteilla tämän perän risukoissa.
Paljonko veikkaatte metsänomistajan jäävän plussalle siitä rekkakuormasta tukkia?
Ilman sen kummempia laskutoimituksia arvioin että metsänomistajalle ei jää pennin jeniä, vaan luultavasti urhoollinen mönkijäurakoitsija jää vielä saamapuolelle..

Juu, ihan varmasti kolkuttelis tuolla 50€/tunti pyynnillä, työtä ei vain olis eikä tulis, edes taimenajoa. Hyvälle hollille otaksun että paikalliseen mhy:n vois päästä ajamaan taimia jollain 20-30€/tunti, sillä oletuksella että sillä mönkijällä saa yhden 750kg taimihäkin kulkemaan. Veikkaan kuitenkin lopputuleman olevan sen, että tämä urhoollinen mönkijäyrittäjä on mönkijöineen ja taimineen ensimmäisessä rapakossa kiinni, ja luultavasti se olen sitten minä joka tulen nostamaan taimihäkin metsäkoneen kyytiin kahden muun taimihäkin seuraksi, ja samalla nostan sitten sen mönkijän sieltä rapakosta kärryineen ylös.Janne 450R kirjoitti: Teistähän tulis moottorikojootin kans kuljetusalan konkurssikypsiä yrittäjiä hinnoittelullanne... ellette jo ole![]()
Ompa nuita sorayrittäjiä sieltä pohojoosesta tullu tänne etelän apajille...
Jokuhan periaatteessa maksaa meijän vehkeet aina, se on se joka palkan maksaa... Kun kerran omalla tekemisellä ei ole arvoa.
Mönkijä voi olla ykkösvaihtoehto puunajossa esimerkiksi jos lähdetään kuskaamaan muutama puu pois jostain aralta paikalta, esimerkiksi kaupungin puistosta, niin kauan kun sitä puuuta on niin vähän että metsäkonetta tai traktoria ei kannata paikalle haalata.RSH kirjoitti:Joka koneella on paikkansa, myös mönkijällä on omansa missä se on ihan ykkösvaihtoehto.
Jos tuntuu kalliilta, vie auto merkkihuoltoon ja tässä threadissa olevat tuntihinnat on halpoja. Pahimmat laittaa kolminumeroisen tuntiveloituksen kevyesti.
Pienemmissä hommissa pitää muistaa että 4 tunnin työrupeamaan voi mennä koko työpäivä siirtymineen, safkat, tauot yms yms aikaa mikä kuluu mutta ei välttämättä näy laskussa. Ei ole hääviä jos työpäivän tuotto on 40 eur, sillä ei pitkälle pötki.
Ollaan mekin tehty tuollaisia olemattomia yhden tai kahden kuorman urakoita, mutta ne on ajoitettu silleen että kun ollaan menossa koneen ja lavetin kanssa siitä ohi, toiseen leimikkoon, niin käydään ohimennen nappaamassa puut pinoon. Erikseen noin tyhjänpäiväisiä urakoita ei lähdetä tekemään.
Jos mönkijälle parhaiten soveltuvaa hommaa haetaan, niin se vois löytyä kiinteistönhoitotöistä (lumenpusku ja haravointijätteiden/roskien kuskaus), nuolukivien kuljetukset, rajamiesten ajokkina, poromiesten kulkupelinä, muutaman puun kuskaus puistosta, ladun veto telasarjan kanssa etc.
Se että maksaako kukaan em. hommista 50€/tunti, on sitten taas oma asiansa, ja näillä leveysasteilla sanon että tuskin.
Itseasiassa, täälläpäin yhden autokorjaamon tuntitaksa on 30€. Muiden korjaamojen hinnat pyörivät 40€ ja 75€ välillä, kalleimpien ollessa merkkikorjaamoita.
Niinpä, mutta tehtyyn tulokseen nähden se 40€ voi olla ihan hyvä hinta.