Tukkikärryn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja rulez »

No joo myönnettäköön että et tosiaan puhunut autonrenkaista mitään oletin vaan kun niistä aijemmin kerroit ja en ole vielä nähnyt sileitä pallorenkaitakaan muuhalla kun kottikärryissä :roll:

Faktaksi väitin sen takia että tuli kokeiltua hiekkakuormia kannikon läpi kuskailla. kokeilu mielessä oli alla muutaman kuorman verran henkilöauton renkaat etten särkis nurmikoita kun niillä peruuttelen mutta ei tullu sitte yhtää mitää kannikoissa ku kärry kuormalla väännätti koko laitosta joka kannonkohalla ja lipsu mihin sattui ongelma korjaantui laittamalla karheat pallot takasi alle ajo oli helppoa tämän jälkee ryteikössä ja ei ne nurtsitkaa nii hirveästi enempää kärsiny ku slikseilläkään.

Niin ymmärrän kyllä jos kärryä paikalla pyöriteltäessä purevampi rengas vastustaa enempi mutta miks ihmeessä sitä pitäskää paikalla kitkuttaa :wink:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Toi teli kärry vain on sellainen värkki,että jos sitä meinaa kääntää,niin renkaiden on kuljettava sivuttain,ainakin toisen parin.Käänteli sitä sitte tasasella pihamaalla tai möykkyisessä mettässä,eikös vain.On noita pallo renkaitakin eri kuvioilla,luulisin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
KVF
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 23 Loka 2007 23:04
Mönkijä:: Brute 650
Paikkakunta: Lpr

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja KVF »

No juu. Tuolta kantilta en kyllä tuota rengas asiaa ajatellut kun tuon satsin ostin. Olis ollu kyllä saatavana niitä perusnappula "pallorenkaita" myös, mutta nämä miellytti silmää :shock: . Muuten ovat aivan samat, paitsi keskikuvio on noissa mun renkuloissa ns. traktorikuvio. Enkä usko että tuo kuvio käännöksissä sivuttaispitoa paljon enempää ahistaa kuin perusnappula...jos ei jopa päinvastoin? Niillä kuitenkin mennään ja aika näyttää miten toimivat. :wink:
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

kevyemmin noi kääntyy kun nappula renkaat! vielä kun käännät etummaiset toisin päin niin vois pian keventyä.. :)
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

KVF kirjoitti:No juu. Tuolta kantilta en kyllä tuota rengas asiaa ajatellut kun tuon satsin ostin. Olis ollu kyllä saatavana niitä perusnappula "pallorenkaita" myös, mutta nämä miellytti silmää :shock: . Muuten ovat aivan samat, paitsi keskikuvio on noissa mun renkuloissa ns. traktorikuvio. Enkä usko että tuo kuvio käännöksissä sivuttaispitoa paljon enempää ahistaa kuin perusnappula...jos ei jopa päinvastoin? Niillä kuitenkin mennään ja aika näyttää miten toimivat. :wink:
Hei,ei ollut sinun renkaista kyse,tämä kommenttini oli vain,niinkuin yleisesti.Joka tapauksessa hienon kärryn väsäsit.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
ToniR81

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 03 Elo 2013 07:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Se on epäsymmetrinenteli,missä etuosa pitempi kuin taka.Hiipivä taas memmoinen,missä telin laakerointi on eri tasossa kuin pyörien laakerointi.Noista työ valoista,kyllä mulle ainakin päivänvalo riittää harraste hommissa,urakkamiehet on eri.Pimee aika on eri tarkoituksiin. :badgrin:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Juha E
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
Paikkakunta: Humppila

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Hiipivästä telistä. Tarkemmin sanottuna:
Hiipivässä telissä keinun keskikohdan laakerointi on hieman pyörännapoja alempana, mikä takaa kevyen kulun.

Omassa kärryssäni on hiipiväteli, se on kyllä hyvä, mutta maasto-ominaisuudet kärsii, telin pään muotoilulla saa helpotettua, ettei tökkää kantoihin niin helposti.
Ex. Suzuki Eiger -02
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Onko noilla eri telityypeillä ihan oikeastikin jotain eroa, vai huomaako selvästi jos perässä on "normaali" teli tai hiipivä/epäsymmetrinen?
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
pollekuski
6WD
Viestit: 803
Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

Rulez on koittanut pollessa paripyöriä takana, hänen blogissaan on kuvia ja myös täälä heidan sivuillaan on sinne linkki http://www.tokkyra.arkku.net/.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Mitäs pollen paripyörät liittyy tukkikärrin tekoon,pirskutti ku vanhalle ei aina kaikki aukee?
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
pollekuski
6WD
Viestit: 803
Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

Tuola kyseltiin mönkijän paripyöräkokeilusta.

Ongelmat ja harmaat alueet joita olen miettinyt koskee osin mönkijää ja osin kärryn teliä:
Kärryyn ympäri pyörivä teli? Kärryä voisi siis levittää vähän jotta kyytiin mahtuisi myös jotain. Näin isotkaan kuopat tai kannot ei olisi ongelma, ehkä?
Hiipivä teli? Tällä tarkoitettaneen että telin etu osa on lyhyempi kuin taka osa? Näin tehtynä ympäripyörivä ei siis toimi
Lisäleveys kärryssä vaikeuttaa vetoa ahtaissa paikoissa, onko kukaan kokeillut mönkijässä takana paripyöriä? Saisi pehmeälle lisää pintaa ja kantaisi paremmin, saattaisi myös kulkea tiettyyn pisteeseen asti lumessa paremmin?
Kärryn suksitus talveksi? Siis yhteinäinen leveä suksi renkaisiin kiinni, liinalla tms, parantaako vedettävyyttä?

Selkesikö vai pitääkö kutsua mode :badgrin:
ToniR81

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 03 Elo 2013 07:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

No sekin vielä.Laita sinne telin laakerointiin rasvavipat.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
ToniR81

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 03 Elo 2013 07:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin