
Raskaaseen työhön??
kyl minäkin jäykkäperäisen kannalla olen kun enenmän vedelään suurempia kuormia.tämäkin on vain oma mielipiteeni mutta minusta on parempi kun aisapaino on takaakselilla jolloin se ei ole jousitukseen riippuvainen eikä näin ollen kevennä niin paljon etupäätä.mutta kaikilla pärjää 300-800 mönkiään retku tai jäykkä,kuskitakin se on paljon kiinni tuleeko se rankakuorma tai jokin muu kuorma sieltä pahasta paikasta poijes
mutta kyllä voimalla tilannetta helpotetaan osaavissa käsissä.

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Täytyy jonkun olle , erimieltäkin.Riskimpää veturia kuin Pollen 800,700Efi ja Bomban 800 Efi, ei taida löytyä.Olipa sitten kyse millaisesta maastosta ja työtehtävästä hyvänsä niin jos tarkoitus on vetää, niin Pollen muskelit 800,700 ja Bombba ovat aivan omaa luokkaansa. Bombardierin Traxteri on kyllä oikea vetojuhta joka yltänee samaan, mutta nyt kaikilla unohtuu yksi asia, nimittäin sallittu aisapaino! Lukekaapas Hondat ja muut jäykkäperäisen omistajat opuksistanne, suurin sallittu aisaan kohdistuva paino! Jos sitä noudatetaan, niin kuin tulisi tietenkin tehdä, niin kyllä nämä veto puheet muuttuisivat dramaattisesti. Nythän on niinkin, että jos tommoiseen fyysisesti pieneen jäykkäperäiseen, vaikkapa Hondan 400:seen laitetaan rajusti aisapainoa, antamaan pitoa, se muuttuu mahdottomaksi ajaa. Eturenkaat ei pysy maassa kun vähänkään tulee rasitusta ohjaaminen on mahdotonta.Kannokossa ja kivikossa liikkeelle pääsykin on toivotonta ja pakitettaessa, nousee puolestaan perä ilmaan ja taas meno tyssää. Tämä tapahtumaketju pätee kaikkiin jäykkäperäisiin pienempiin malleihin. Tietenkin kun puhutaan vetotehosta niin tässä tapauksessa kuorma on reilun kokoinen ja jos eteen vaihdetaan iso Polle, niin mennään että heilahtaa, erillisjousituksen huonoudesta puhuvat vain ne, jolla semmoista ei ole.Kovimmat, ja riskeimmät vetäjät, ovat kaikki erillisjousitettuja ja kehitys menee siihen suuntaan vauhdilla, että jäykkäperäisiä ei kohta ole yhdelläkään merkillä, sillä semmoisella ei saavuteta mitään etua, erillis jousitukseen nähden. 

Viimeksi muokannut ATC, 20 Tammi 2006 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
kumma juttu kun en saanut niitä ATC:n mainitsemia eturenkaita nousemaan ilmaan kun vedin sekä 300cc:llä ja myöhemmin 450 foremanilla yli 1000l säiliötä joka oli täynnä vettä......
minä olen samaa mieltä kuin moni ,moni muu että jäykkis on paras vetohommiin
niin ja emäntä just sanoi että näin on.......

EDIT:tosin se oli kärryssä että se vastus siinä ei ollut hirveän kova...
minä olen samaa mieltä kuin moni ,moni muu että jäykkis on paras vetohommiin






EDIT:tosin se oli kärryssä että se vastus siinä ei ollut hirveän kova...
Viimeksi muokannut blue Honda Trx, 20 Tammi 2006 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
-
- 4WD
- Viestit: 245
- Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
- Mönkijä:: Cana 400 -11
- Paikkakunta: P-Pohjanmaa
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
kyllä,ja jos sinulla on 600kg peräkärryssä tavaraa niin luulen että sattuu ja tapahtuu samalailla jäykkäperäisessä kuin myös erillisjousitetulla vehkeellä.poke kirjoitti:Jos lukee tuon ATC:n kirjoituksen tarkkaan, niin huomaa, että siinä puhutaan metsäolosuhteista. Siellä sattuu ja tapahtuu.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
-
- 4WD
- Viestit: 245
- Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
- Mönkijä:: Cana 400 -11
- Paikkakunta: P-Pohjanmaa
Näinhän se on. On tuo lastipaino hieman mönkijän painoon nähden epäedullinen. Saapi olla kyllä tarkkana noissa vetotöissä yleensä.blue Honda Trx kirjoitti:kyllä,ja jos sinulla on 600kg peräkärryssä tavaraa niin luulen että sattuu ja tapahtuu samalailla jäykkäperäisessä kuin myös erillisjousitetulla vehkeellä.poke kirjoitti:Jos lukee tuon ATC:n kirjoituksen tarkkaan, niin huomaa, että siinä puhutaan metsäolosuhteista. Siellä sattuu ja tapahtuu.
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Siteeraanpa hiukan itseäni:
"tuo vetokyky on riippuvainen monesta seikasta. Tässä minun miettimä pieni lista: rungon geometria, jousitus, renkaat, voimansiirto, moottori ja kuljettaja. Pollen hyvä vetokyky on kyseisten asioiden hyvä kompromissi jonka inssinörtit ovat suunnitelleet tai saaneet vahingossa aikaiseksi.
Mk-lehdessa ja Koneviestissa on testattu tuota mönkkäreiden vetokykyä vetämällä soratiellä pakettiautoa, jota on jarrutettu. Vetotulos on saatu vetoköyden välissä olleesta venymäliuska-anturista. Polaris on ollut lähes kaikkien vetotestien kärjessä moottorin koosta riippumatta ja 600 sekä 700 twinit on vetäneet sen 680kg."
Taitaa olla Bompan Traxteri ainut joka vetää enemmän kuin noi Pollen isot mallit, en nyt muista sitä traxterin tulosta tuossa testissä. Myös mönkijän oma paino varmasti vaikuttaa tuohon vetokykyyn ja pollethan tunnetusti painaa samoin kuin tuo Traxteri. 800 Bomba voi olla kova peli tehojen suhteen mutta sen oma paino on pienenpi kuin noilla edellä mainituilla vehkeillä, odottelen mielenkiinnolla että MK-lehti tai Koneviesti tekee tuon saman testin tuolle 800:lle.
[/quote]
"tuo vetokyky on riippuvainen monesta seikasta. Tässä minun miettimä pieni lista: rungon geometria, jousitus, renkaat, voimansiirto, moottori ja kuljettaja. Pollen hyvä vetokyky on kyseisten asioiden hyvä kompromissi jonka inssinörtit ovat suunnitelleet tai saaneet vahingossa aikaiseksi.
Mk-lehdessa ja Koneviestissa on testattu tuota mönkkäreiden vetokykyä vetämällä soratiellä pakettiautoa, jota on jarrutettu. Vetotulos on saatu vetoköyden välissä olleesta venymäliuska-anturista. Polaris on ollut lähes kaikkien vetotestien kärjessä moottorin koosta riippumatta ja 600 sekä 700 twinit on vetäneet sen 680kg."
Taitaa olla Bompan Traxteri ainut joka vetää enemmän kuin noi Pollen isot mallit, en nyt muista sitä traxterin tulosta tuossa testissä. Myös mönkijän oma paino varmasti vaikuttaa tuohon vetokykyyn ja pollethan tunnetusti painaa samoin kuin tuo Traxteri. 800 Bomba voi olla kova peli tehojen suhteen mutta sen oma paino on pienenpi kuin noilla edellä mainituilla vehkeillä, odottelen mielenkiinnolla että MK-lehti tai Koneviesti tekee tuon saman testin tuolle 800:lle.
[/quote]
- Don Padre
- 6WD
- Viestit: 836
- Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
- Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05
Suosittelen ihan omakohtaisesti Hondan Rubiconia. Mettätöissä verraton, enkä itse ainakaan ole enempää kaivannut... vielä 

Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Haluan kyllä oman mielipiteen nyt sanua. Itellä ku on pollen 500 sportmani vm 96. Ei mitään kummempaa vikaa oo ollu, ainuastaan normaalia kulumista. Eli tarkotan että öljyt ja muut tommoset kausihuollot on pitäny tehä. Olikohan se viime keväänä ku piti hitsata kallistuksen vaimennin takas ehyeks ku ratkes mutta takas en oo sitäkää laittanu.
Eli mitä voitas päätellä? No se että me vanhojen omistajat tuuaan ne teiän kuormat pois sieltä metästä ku uusista hajoo sähköt sun muut.. Suojakumejakkaa ei tarvii vaihtaa ku eteen renkaan päähän sillontällön ku on ristikoilla tehty nivellykset muuten.
Ja tuosta vetotehosta. Pääsin viime kesänä pellolla testaan semmosta uutta Honda Foremania ja tuota omaa pollea kunnon vetohommissa. Eli iso auton kärry 250*150 ja laiat 40 lastattiin rattorilla haketta iso kuorma n. vajaa 2 kuutiota. Piti honda tasasellaki työntää liikkeelle vaikka oli jäykkäperänen. Pollessa ei ees renkaat sutannu ku lähti ja mutasella ja pehmeällä pellollaki tuli vielä peräsä. Ei tietenkää heittämällä enää pehmeässä lähteny mutta tuli kumminki. Ja se kärry oli yksakselinen.

Syitä tähän kokkeiltiin sillo keksiä, ja jotaki keksittiinki.
Yks vois olla ko. laitteiden suuri painoero, polle 330 kg kuiva ja honda (270 kg)? (varmistakaa joku) Eli kun painoa on toisessa n. 60 kg enemmän ni se vaikuttaa kummasti. Ja hondasta ei keksitty eestä lukkoa eli oli ns. kolmivetonen.
Siinä ois pari syytä. Ja jos mettään lähtään vetää tukkia tai muuta ni ei mun ainaka tarvi miettiä kummalla lähen! EN halua omaa laitetta kehua, mutta tämä on totuus. Oli mukana pari kaveria myös jokka on samaa mieltä.

Ja tuosta vetotehosta. Pääsin viime kesänä pellolla testaan semmosta uutta Honda Foremania ja tuota omaa pollea kunnon vetohommissa. Eli iso auton kärry 250*150 ja laiat 40 lastattiin rattorilla haketta iso kuorma n. vajaa 2 kuutiota. Piti honda tasasellaki työntää liikkeelle vaikka oli jäykkäperänen. Pollessa ei ees renkaat sutannu ku lähti ja mutasella ja pehmeällä pellollaki tuli vielä peräsä. Ei tietenkää heittämällä enää pehmeässä lähteny mutta tuli kumminki. Ja se kärry oli yksakselinen.


Syitä tähän kokkeiltiin sillo keksiä, ja jotaki keksittiinki.
Yks vois olla ko. laitteiden suuri painoero, polle 330 kg kuiva ja honda (270 kg)? (varmistakaa joku) Eli kun painoa on toisessa n. 60 kg enemmän ni se vaikuttaa kummasti. Ja hondasta ei keksitty eestä lukkoa eli oli ns. kolmivetonen.
Siinä ois pari syytä. Ja jos mettään lähtään vetää tukkia tai muuta ni ei mun ainaka tarvi miettiä kummalla lähen! EN halua omaa laitetta kehua, mutta tämä on totuus. Oli mukana pari kaveria myös jokka on samaa mieltä.