Mikä mönkijä työkäyttöön? Ja tyhmiä kysymyksiä..

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Berza kirjoitti:On hyvä, että katselet eri vaihtoehtoja, ennen kuin teet päätöksen.
Itseläni on Polaris 500 ja ole ollut siihen erittäin tyytyväinen.
Tuo maavara asia on kyllä ykköspointteja päätöstä tehdessä.
Polariksessa on korkeimmassa päässä ja siitä huolimatta tuntui, että lisää pitää saada ja niinpä vaihdoin 27 tuumaiset ja jäykistin jousitusta.
Maavara tuli lisää, mutta metsäajossa sitä ei kyllä ole liikaa, ellei ole aivan tasaiset kankaat.
Jäykkäperäiset vehkeet unohda, jos maastosi ovat hankalat ja epätasaiset.
Polaris ja maavara kuormattuna: http://vaskin.kuvat.fi/kuvat/Temp2/2504 ... .jpg/small

Aisapainoa nähtävästi reilumman lailla, mutta saman mällin kun olisit heittänyt jäykkäperäisen Hondan perään niin maavara olisi edelleen se sama mikä tyhjänäkin. Eikä ole ainut kuva tai livenä nähty näky Pollesta jonka perä niiaa kuorman kanssa. Maavaraa kyllä tarvitaan, mutta sitä tarvitaan kuormattunakin, eikä välttämättä yhtään enempään kuin mitä Hondassa on. Jäykkäperäisessä maavara on vakio huolimatta kuorman määrästä. Ajoreitit valitaan tilanteen mukaan ja työkäytössä pyritään valitsemaan se helpoin reitti. Se on yleensä myös nopein.

Onkohan muuten Ruotsissa paljonkin helpommat maastot kuin meillä täällä Suomessa. Siellä kun tuntuu jäykkäperäinen Honda olevan ylivoimaisesti suosituin mönkkäri metsätöissä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
marli
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Loka 2005 00:06
Mönkijä:: Linhai2WD & Honda500FA
Paikkakunta: Oulu

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja marli »

kingi kirjoitti: nythän tilanne on seuraavanlainen:jos tarkoitus on puiden ajaminen niin silloin on valitettavasti vain yksi oikea vaihtoehto: honda 500 fa elikkäs tutummin rubicon ja hyvänä kakkosvaihtoehtona tietenkin 500 fe ja 680 fa mallit.perusteluja kysytään aina joten:perusvarma luotettavasti toimiva laite,edullinen ylläpitää(pieni kulutus,suhteellisen pitkät huoltovälit),4 vuoden takuu,500 ja 680 kuutioiset laitteet ovat 420 mallia painavempia ja tästä ei ainakaan haittaa ole vetohommissa.viimeisenä valttina tietenkin hondan voimansiirto:kuka haluaa haistella kitkerästi käryävää variaattorinhihnaa kesken työnteon.toki se on tehokas tapa häätää hyttyset kesällä mutta siihen ne hyödyt sitten jääkin.tapanani ei ole suositella kenellekkään huonoa mönkijää,joten polarikset ja muut amerikan herkut suosittelen jättämään sinne jälleenmyyjän halliin keräämään hämähäkinseittiä päälleen.kuten rasse olet huomannut on vaikea ostaa laitetta itselleen kun kaikki (minä) kehuvat omiaan kilpaa toisten kanssa.toivotellaan hyvää kesää ja onnea laitteen valintaan :D kyllä se oma mieleinen laite sieltä vielä löytyy!
Juu jos oikeasti työkäyttöön tarttee, niin 500FA on erinomainen. Hitaan puolen ykkönen on erittäin lyhyt, kaasu pohjassa n. 10km/h --> voimaa riittä jos pitoa vaan riittää. Tietääkseni muista ei löydy yhtä lyhyttä ykköstä. Tosin itselle kelpaisi vieläkin lyhyempi ykkönen.

FA:n hydrostaattinen vaihteisto on herkku joka täytyy kokea itse. Erityisesti työhommissa on toisinaan on parempi käyttää nappivaihteita, kun taas joskus vauhdikkaammassa työnteossa on mukavaa kääntää automaatti päälle. Kun automaattihydrostaatti vaihtaa vaihteita, se tapahtuu erittäin pehmeästi eikä minkäänlaista nykäystä tunnu. Jos pitoa on vähän, on aika mukava asia että rengas ei lipsu edes vaihteita vaidettaessa. Eli yli 10km/h nopeuksissa hydrostaatti toimii kuin variaattorikone, mutta alle 10km/h tarkkuus on omaa luokkaansa.

FA:lla voi tehdä muutakin kuin metsähommia tuon jäykän taka-akselin ansiosta. Esim maatalouskoneiden vedossa yliveto. =D>

Edit: Muutama video FA:sta töissä, erityisesti kyntöaura tuotti suunnatonta tuskaa aikaisemmin Linhai 260cc:lle ja ainakin yksi kytkin nousi savuna ilmaan. Tosin tuota äestä ei silloin edes ollut, se vasta ahdistaa, kun FA:ssakin pyörii hitaasti nelipyöräsutia koko ajan. Hondassa ei juuri käyntiääni muutu kun tuota auraa vetää 7v vanhalla kesannolla.
Kyntö: http://www.youtube.com/watch?v=d--81aOw_ys
Äes: http://www.youtube.com/watch?v=aa2vz8VKPWY
Vakoaura: http://www.youtube.com/user/atvfarming# ... XOMuJ5Gw6Q
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

marli kirjoitti: Hitaan puolen ykkönen on erittäin lyhyt, kaasu pohjassa n. 10km/h --> voimaa riittä jos pitoa vaan riittää. Tietääkseni muista ei löydy yhtä lyhyttä ykköstä. Tosin itselle kelpaisi vieläkin lyhyempi ykkönen.
Kyllä niitä vielä lyhyempiäkin ykkösiä löytyy. Foreman FA:ssa lyhyin kokonaisvälitys hitaalla puolella 57.111 ja FE:ssä 50.954, kun esim. tässä omassa 400 puoliautomaati Catissa (ei tosin markkinoilla enää) kokonaisvälitys ykkösellä 73.243, eli välitys vielä n. 22% lyhyempi kuin Foreman FA:ssa ja n. 30% lyhyempi kuin FE:ssä. Peruutusvaihde tuossa 500 FA:ssa on tietääkseni nykymönkkäreistä ylivoimaisesti lyhyin, kokonaisvälityssuhteen ollessa n. 102.132. Samaa mieltä olen lyhyen vaihteen hyödyllisyydestä. Sitä ei moottoriteho korvaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
marli
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Loka 2005 00:06
Mönkijä:: Linhai2WD & Honda500FA
Paikkakunta: Oulu

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja marli »

pusikkoon kirjoitti: Kyllä niitä vielä lyhyempiäkin ykkösiä löytyy. Foreman FA:ssa lyhyin kokonaisvälitys hitaalla puolella 57.111 ja FE:ssä 50.954, kun esim. tässä omassa 400 puoliautomaati Catissa (ei tosin markkinoilla enää) kokonaisvälitys ykkösellä 73.243, eli välitys vielä n. 22% lyhyempi kuin Foreman FA:ssa ja n. 30% lyhyempi kuin FE:ssä. Peruutusvaihde tuossa 500 FA:ssa on tietääkseni nykymönkkäreistä ylivoimaisesti lyhyin, kokonaisvälityssuhteen ollessa n. 102.132. Samaa mieltä olen lyhyen vaihteen hyödyllisyydestä. Sitä ei moottoriteho korvaa.
Hyvä kuulla että edes joskus on tehty mönkkäreitä oikeasti työkäyttöön. Jos tommonen olisi silloin ollut myynnissä kun FA:ta ostin niin olisi ollut varmasti korkealla mun listalla. Tämä mönkijöiden ominaisuuksien nykysuuntaus on pelkän työkäytön kannalta huono.
nimim. 260h/650km/1.5v --> 2.5km/h keskinopeus (edit).
Viimeksi muokannut marli, 25 Touko 2011 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

marli kirjoitti:Hyvä kuulla että edes joskus on tehty mönkkäreitä oikeasti työkäyttöön. Jos tommonen olisi silloin ollut myynnissä kun FA:ta ostin niin olisi ollut varmasti korkealla mun listalla. Tämä mönkijöiden ominaisuuksien nykysuuntaus on pelkän työkäytön kannalta huono.
nimim. 260h/450km/1.5v
Tässä Catissa on puutteena peruutusvaihteen välitys. Se käyttää aluevaihteiston isompaa puolta ja on tietyissä tilanteissa aivan liian pitkä. Sen saa kyllä fiksattua, mutta toistaiseksi tultu auttavasti toimeen näinkin. Samaa mieltä ominaisuuksien kehityksestä suhteessa työkäyttöön. Honda tuntuu olevan viimeinen aidosti työkäytön erityistarpeita ajatteleva valmistaja. Sullekin Rasse, ei muuta kun Hondaa kokeilemaan ja miettimään sitten että tarviiko sitä jotain muuta...

edit: Asialliset keskituntinopeudet sulla marli. Et ole tainnut paljoa hurua heittää :D
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Eli osta Yamaha :D
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

niinku kingi jo mainitsikin,niin kaikki kehuu niit omiaan... :D eli yamaha grizzly 700 esp. 5v takuu, ja ohjaustehostin. tehostin auttaa kyllä maastossa paljon,ei iske käsille niin paljoa ja konekkin kääntyy paremmin. tehoa sen verran,että liikahtaa mukavasti,myös kärry perässä. miinuksena mainitsisin vetokoukun,joko on aika "syvällä" perässä,joten kärryn kytkentä on hieman haastavampaa.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

ei lähdetä dissaamaan Yamahaa, mutta omasta mielestäni jammussa on lyhyen puolen välitys aika pitkä. Näin ainakin se kuulostaa, kun kuuntelee yammua, kun raskaassa paikassa vedättää.

Variaattorista on toki hankala saada tarkkaa vertailulukua jäykkään laatikkoon verrattuna, mutta arvio perustuu omaan kokemukseen, kun olen ajanut paljon ryhmäsä, jossa Yammun 700:sia on mukana.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Berza »

http://www.koneviesti.fi/lehti/kv9/arti ... hteenveto/
Tuossapa hivenen lukemista, jospa siitä saisi lisävinkkejä.

Jokaisella on omat mieltymyksensä ja näkemyksensä tästäkin asiasta.
Itselläni kokemusta metsätyössä jäykistä Polariksesta ja Arctic Catista ja kyllä pakko oli todeta, ettei ne minun erittäin raskaisiin käyttöihin soveltuneet.
Veto-ominaisuudet epätasaisessa maastossa selkeästi heikommat, kuin erillisjousitetussa.

En nyt väitä,että Polaris olisi työhön paras laite, vaikka sellainen itselläni nytten onkin ja Vahva Jussi perässä.Hankintahakkuita olen ajellut tosi vaikeissa olosuhteissa.
Kyllä itselleni maavara on ykkösasia, jokaisella on toki omanlaisensa maastot.
On totta, että Polariksen jousitus on pehmeä, mutta aivan simppelihommilla senkin sai toimivaksi raskaallekkin aisapainolle.
Samalla variaattorinhihnalla olen nyt kaksi talvea erittäin raskaissa olosuhteissa touhunnut, eikä käryämisestä ole ollut merkkiäkään.

Noita testejä olen välillä vilkuillut ja niissä on työkäytössä yleensä Polaris ja nykyisin Yamaha olleet aina kärjessä.
Hondat, veto ym työominaisuuksissa yleensä huonoimpien joukossa.
Luotettava ja pieniruokainenhan Honda kyllä on, mutta mikään mönkijä ei kyllä ole niin raskasruokainen, että sitä sen takia ei työkäyttöön voi ottaa.
Jos kelkkaan vertaa työkäytössä,
puolta pienemmillä kuluilla pääsee.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Berza kirjoitti:Noita testejä olen välillä vilkuillut ja niissä on työkäytössä yleensä Polaris ja nykyisin Yamaha olleet aina kärjessä.
Hondat, veto ym työominaisuuksissa yleensä huonoimpien joukossa.
Totta on että Hondat ei testimenestyksellä loista ainakaan kotimaisissa lehdissä. Ruotsalaisissa lehdissä on tainnut pärjätä paremmin. Taitaa nuo testit kuitenkin kertoa enemmän maahantuojien pr-budjeteista kuin itse laitteista. Muutenkin ovat vain ohuita pintaraapaisuja ja perustuvat pääasiassa mitattuihin arvoihin, joilla ei käytännön kanssa ole juuri mitään tekemistä (vrt. hupaisat vetokykymittaukset). Todelliset käyttöominaisuudet tulevat esille pidemmässä käytössä, kun mies ja hevonen ovat oppineet toistensa tavoille. Sitä ei testeissä ehdi tapahtumaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
rasse
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2011 12:54
Mönkijä:: Honda 420FA /2011
Viesti:

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja rasse »

Kiitoksia kommenteista... (mukavan tuntuista porukkaa foorumilla)
Nyt sitten tuli tehtyä varaus esittelykoneesta >> Honda 420FA vm. 2011 +warnin vinssi (6750 erkkiä)
En sitten tiedä oliko oikea vaihtoehto kun vajaa pari satasta enemmän olis ollut 500 FE Foreman.
No käyn viikonloppuna vilaseen ja sitten päätös...
Yritin haeskella juttua noiden erillaisuudesta koneen + voimansiirron osalta mutta ei oikein auennut ???
Mistäs halvimmillaan (hyvä) pohjapanssari ? 410 erkkiin oli halvin merkkikohtainen....
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Berza »

Työkäyttöä on monenlaista.
Yksi ajelee metsäteillä ja tasaisilla kankailla milloin mitäkin.
Joku katselee muuten vaan tiluksiaan ja etsii tuulenkaatoja.
Tuollaisiin käyttöön Catti on oiva peli.
Mutta kun lähdetään tosi töihin, mistä pitäisi rahaakin saada, kyllä Catti jää silloin talliin.
Kokeilin Cattia, joka on vieläkin käytössäni Vahvan Jussin kanssa ja täytyy sanoa, ettei niissä maastoissa, missä itse touhuan hommasta tullut yhtään mitään.
Juuri äsken ajelin Catilla muuta keposempaa hommaa, ja hyvä laitehan se siihen on.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja keulii »

Minä en oo keksiny tönkölle perälle muita etuja, ku yksinkertaisempi rakenne ja talvella helpompi pitää lumesta/jäästä puhtaana. Honda on kyllä testeissä ollut yleensä vetotesteissä hännillä, ja Hondan vetokykä taitaa kehua ainoastaan Hondamiehet itse... :)

Minun mielestä oikean valinnan teit, kun erillisjousituksen valitsit. Malli ois tosin voinut olla järeämpikin, tuumii itsekin Hondalla ajava... ;)
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Berza kirjoitti:Työkäyttöä on monenlaista.
Tosi on ja jos ei Hondalla tai Catilla pärjää niin ei taida olla mönkijän paikka alkuunkaan.
keulii kirjoitti:Minä en oo keksiny tönkölle perälle muita etuja, ku yksinkertaisempi rakenne ja talvella helpompi pitää lumesta/jäästä puhtaana. Honda on kyllä testeissä ollut yleensä vetotesteissä hännillä, ja Hondan vetokykä taitaa kehua ainoastaan Hondamiehet itse... :)
Maavara pysyy vakiona ajoreitin molempiin suuntiin. Kuorma ei vaikuta merkittävästi ajo-ominaisuuksiin eikä jousituksen toimintaan. Aisapainoa pystyy lisäämään jos pito meinaa loppua. Rakenne on yksinkertaisempi, huoltovapaa ja ennenkaikkea kestävämpi. Ei rikkoutuneita murroksia, eikä katkenneita takavetareita. Kuitenkin suurin osa voimista välittyy taka-akselin kautta, joten rakenteen kestävyys on tärkeää.

N. 500 kg lienee todellisuudessa aika lähellä optimia kuormaa mönkijälle. Kaikkihan meistä vähintään triplat ajaa mutta tuon 500 kg varmaan Hondakin jaksaa mukisematta tuoda. Tätä ajatellen teoreettinen vetokyvyn maksimi on yhtä hyödyllinen tieto kuin kuskin kalsareitten väri.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mönkkärin osto työkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Joku sanoi, että työhommia on niin monenlaisia.

420FA ja FE toimineet niissä näperrysduuneissa mainiosti, mitä mulla ollu. Luotettavuus duunipuuhissa mielestäni aika merkityksellinen asia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin