Rammy lumilinko
- mustis_74
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 27 Helmi 2013 21:07
- Mönkijä:: Polaris 500 efi 4x4 eut
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Rammy lumilinko
Juu, varmasti tulee käyttökokemuksia kunhan saadaan lunta maahan, niin ja se tilaus lingosta tehtyä.
Pollekin saanu melkosesti päivitystä talvee varten. On ledivilkkua keulassa ja perässä, työvaloo ja jäykempää etujousta keulassa ja lapasenlämmitintä..ja olihan se levykin saanu päivityksen..
Kävi tuossa mielessä että kuis ois lingon reunoille "kaapparit" vähälle lumelle, sillon tulis tarvittaessa se 15 cm/puoli lisää työleveyttä ja kun ois paksummasti lunta niin näppäis sitten pois?
Parilla levynpalasella sais sen 150 cm työleveyttä mitä tuossa kaipailtiin..
Pollekin saanu melkosesti päivitystä talvee varten. On ledivilkkua keulassa ja perässä, työvaloo ja jäykempää etujousta keulassa ja lapasenlämmitintä..ja olihan se levykin saanu päivityksen..
Kävi tuossa mielessä että kuis ois lingon reunoille "kaapparit" vähälle lumelle, sillon tulis tarvittaessa se 15 cm/puoli lisää työleveyttä ja kun ois paksummasti lunta niin näppäis sitten pois?
Parilla levynpalasella sais sen 150 cm työleveyttä mitä tuossa kaipailtiin..
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Rammy lumilinko
No hitto tuninkia peliin.... Tee ne kaapparit semmosiksi että ne kääntyy siihen lingon kylkiin taaksepäi kun niitä ei tarvita. Ja niin leveät että normaalisti aurattava tien pätkä menee kertaajolla. Ja tosiaan jos nuo tekee saranoilla niin sittenhän se leveyskin on säädettävissä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
- mustis_74
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 27 Helmi 2013 21:07
- Mönkijä:: Polaris 500 efi 4x4 eut
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Rammy lumilinko
Oiskohan metrin siivet tyylikkään näköset?Bj Andy kirjoitti:No hitto tuninkia peliin.... Tee ne kaapparit semmosiksi että ne kääntyy siihen lingon kylkiin taaksepäi kun niitä ei tarvita. Ja niin leveät että normaalisti aurattava tien pätkä menee kertaajolla. Ja tosiaan jos nuo tekee saranoilla niin sittenhän se leveyskin on säädettävissä.

Itellä tuossa omassa broncon auranrungossa on kätevän näppärät pikalukot, ne ois näpsäkän näppärä kötystellä myös lingon työvälinerunkoon. Eihän sitä nyt kokoajan pois oo ottamassa, mutta ei tarvi pikkusten tappien kanssa tapella.
-
- 3WD
- Viestit: 114
- Liittynyt: 23 Elo 2012 18:55
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI T3 2013
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Rammy lumilinko
Laita ihmeessä kuvia ja kertomusta päivityksestä!mustis_74 kirjoitti:Pollekin saanu melkosesti päivitystä talvee varten. On ledivilkkua keulassa ja perässä, työvaloo ja jäykempää etujousta keulassa ja lapasenlämmitintä..ja olihan se levykin saanu päivityksen..
- mustis_74
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 27 Helmi 2013 21:07
- Mönkijä:: Polaris 500 efi 4x4 eut
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Rammy lumilinko
Pitääpäs askarrella tuonne projekti osioon pollesta asiaa..
Re: Rammy lumilinko
Tähän vielä täsmennystä. Lumilinko on tarkoitettu vain lumen puhdistukseen. Pyörivä rumpu kestää
kovettuneen lumen ajamista, mutta törmäykset kiviin tai koviin esineisiin voivat vahingoittaa rumpua tai muita rakenteita.
Takuu ei koske kivien tai vieraiden esineiden aiheittamia vahinkoja. Tämä on tyypillinen käytäntö lumilinkojen takuukäytännöissä.
Rammy suosittelee käyttämään lumilinkoa tampatun lumen pinnasta, jotta kiviä ei menisi lumilingon sisään.
Lumilevyä kannattaa edelleen käyttää alkutalvesta, jotta maahan tamppautuisi hyvä pohja linkoamista varten.
Sulakkeeksi kutsutut hihnat säästävät moottoria äkkipysähdykseltä, mutta hihnat eivät säästä rummun ja rungon välisiä vahinkoja.
Koska rumpu pyörii nopeasti (900r/min), murtosokista ei ole apua. Sama rakennetta käytetään ajettavien ruohonleikkureiden 1-vaihelingoissa.
Ennen lumenpuhdista on tarpeen varmistaa, että puhdistettavalla alueella ei ole kiviä tai muita esineitä, jotka vahingoittavat linkoa.
kovettuneen lumen ajamista, mutta törmäykset kiviin tai koviin esineisiin voivat vahingoittaa rumpua tai muita rakenteita.
Takuu ei koske kivien tai vieraiden esineiden aiheittamia vahinkoja. Tämä on tyypillinen käytäntö lumilinkojen takuukäytännöissä.
Rammy suosittelee käyttämään lumilinkoa tampatun lumen pinnasta, jotta kiviä ei menisi lumilingon sisään.
Lumilevyä kannattaa edelleen käyttää alkutalvesta, jotta maahan tamppautuisi hyvä pohja linkoamista varten.
Sulakkeeksi kutsutut hihnat säästävät moottoria äkkipysähdykseltä, mutta hihnat eivät säästä rummun ja rungon välisiä vahinkoja.
Koska rumpu pyörii nopeasti (900r/min), murtosokista ei ole apua. Sama rakennetta käytetään ajettavien ruohonleikkureiden 1-vaihelingoissa.
Ennen lumenpuhdista on tarpeen varmistaa, että puhdistettavalla alueella ei ole kiviä tai muita esineitä, jotka vahingoittavat linkoa.
Re: Rammy lumilinko
jep, sopivat littanat kivet menevät kiilan tavalla pyörivän rummun ja seinämän väliin, ja tuhoahan siitä syntyy helposti ilman murtosokkia. Kannattaa olla varovainen, oli sokkia tahi ei.
Tämä(kin) oli se syy että itse siirryin lumilingoista isoon lumilevyyn sivutopparein, ja ostin lumilingon hinnalla hyvät telat mönkijään. Ei haittaa kivet eikä puupalikat, ja lapsille on oiva tehdä pulkkamäkijä lumitöiden ohessa...
Rammy on korjannut ainakin teoriassa tuon kääntyvyys-ongelmankin. Ne apupyörä-viritykset esim rally, kemppi-vai-mikä-se-oli, ja brp-lingossa, ovat melkoinen kääntyvyyttä rajoittava jarru. Toisekseen likimain jokaisessa lingossa jota itse joskus omistin, niin pakkanen ja kääntelyt tappo ne renkaat ja niiden kumet. Yksi parannus oli vaihtaa ne teräs-jalaksiin, taisin lainata nekin talkkari-lingosta...
Yksivaiheisen tehoa odotellaan nähtäväksi tietysti youtube-videoin, häätyyhän sitä olla tekniikasta kiinnostunut. Täällä lumikausi on alkanut jo noin kuukausi sitten, ja nytkin lunta tunturin takana parhaimmillaan noin 30 - 40 senttiä, kirkolla vähän vähempi.
Hieno homma että olisi suomessa tehty. Ei kaikkea tuotantoa kannata viedä kiinanpojille. Kalliita ne on kiinanvirityksetkin, ja etenkin sitten kun jotain menee oikeasti isommasti rikki.
Tämä(kin) oli se syy että itse siirryin lumilingoista isoon lumilevyyn sivutopparein, ja ostin lumilingon hinnalla hyvät telat mönkijään. Ei haittaa kivet eikä puupalikat, ja lapsille on oiva tehdä pulkkamäkijä lumitöiden ohessa...
Rammy on korjannut ainakin teoriassa tuon kääntyvyys-ongelmankin. Ne apupyörä-viritykset esim rally, kemppi-vai-mikä-se-oli, ja brp-lingossa, ovat melkoinen kääntyvyyttä rajoittava jarru. Toisekseen likimain jokaisessa lingossa jota itse joskus omistin, niin pakkanen ja kääntelyt tappo ne renkaat ja niiden kumet. Yksi parannus oli vaihtaa ne teräs-jalaksiin, taisin lainata nekin talkkari-lingosta...
Yksivaiheisen tehoa odotellaan nähtäväksi tietysti youtube-videoin, häätyyhän sitä olla tekniikasta kiinnostunut. Täällä lumikausi on alkanut jo noin kuukausi sitten, ja nytkin lunta tunturin takana parhaimmillaan noin 30 - 40 senttiä, kirkolla vähän vähempi.
Hieno homma että olisi suomessa tehty. Ei kaikkea tuotantoa kannata viedä kiinanpojille. Kalliita ne on kiinanvirityksetkin, ja etenkin sitten kun jotain menee oikeasti isommasti rikki.
Re: Rammy lumilinko
Eikö ole kokemuksia rammysta? Kiinnostaisi.
Re: Rammy lumilinko
Kokemusta on ja hyviä. Jäi traktori parkkiin viime talvena, kun Rammylla linkosin koko talven. Pääsi kivasti ihan rappusten juureen lumihommiin. Ja aika hyvin meni nuoskalumikin läpi kun ei liian paljoa tarjoillut kerralla.
Re: Rammy lumilinko
Miten painavalta tuntuu vinssille? Vissiin aika ketterä käyttää?
Re: Rammy lumilinko
Muutaman sentin keula vajoaa - ja ketterä on.
Re: Rammy lumilinko
Miten porukka on saanut lingon nostettua ylöspäin pakittaessa? Tuntuu että tuo laahaa nippanappa maatavasten ja esim. kärrylle ajossa meinaa olla hankala. Vinssin naru ei tahdo kestää eikä kestänyt mönkkärivarikolla myytävä liinakaan. Linko on pudotettu alimpiin kiinnitysreikiin ja meinaa olla siltikkin hankalahko. Linkohan on siis 500efi raktori pollen keulassa ja vkl vaihdettiin juuri vielä hd etujousetkin, mutta tuntuu aika raskaalta vieläkin saada tarpeeksi ylös tuota linkoa.
Re: Rammy lumilinko
Eipä se keskikiinnikkeellä voi kauheasti nousta, pitäis melkein olla mutka kiinnikkeissä että olis keskipaikka lähes maata vasten lingon ollessa ala asennossa. Yhden talven taistelin kyseisen ongelman kanssa CF-MOTO 800 kanssa vaikka siinä oli maavaraa... nyt viime talveksi rakensin takavinssin ja apurungon ja muutin Rammyn perässä hinattavaksi. Lumityöt hoitu hyvin kun oli aura edessä ja linko perässä.
Re: Rammy lumilinko
Jmk kirjoitti:Eipä se keskikiinnikkeellä voi kauheasti nousta, pitäis melkein olla mutka kiinnikkeissä että olis keskipaikka lähes maata vasten lingon ollessa ala asennossa. Yhden talven taistelin kyseisen ongelman kanssa CF-MOTO 800 kanssa vaikka siinä oli maavaraa... nyt viime talveksi rakensin takavinssin ja apurungon ja muutin Rammyn perässä hinattavaksi. Lumityöt hoitu hyvin kun oli aura edessä ja linko perässä.
Onkos kuvia moisesta modauksesta ?

Re: Rammy lumilinko
Sellainen tuli mieleen että jos köydet ja liinat katkeilee niin ettei vaan tule nostettua liikaa? Kiinnike vasten runkoa niin kyllä vinssi jaksaa liinat katkoa. En usko että painon puolesta katkeilisi. Yritän keksiä konstin kuin saan kuvaa näkyviin