Jos ite olisin uutta ostamassa niin sijoittaisin n. 100e enemmän ja ottaisin ehottomasti jonkun broncon, warnin taikka sitte ihan merkkikohtasen lumilevyn jossa tulee ko. mönkkäriin käypä asennussarja mukana.
Kiinnikkeen teossa tuhraantuu kuitenkin ilta jos toinenkin, ja lisäksi on tössin paikka olemassa jos tuollasen yleismallisen kiinnikkeen laittaa väärään paikkaan/väärällä tavalla niin aiheuttaa pahimmillaan hallaa sitten mönkkärin rungolle.
Itte satuin levyn saamaan naapurilta puoli ilmaseksi jonka sitten modasin. Runkoon tulevan kiinnikkeen ostin ihan originaalin ja uutena. Kannattaa huomioida jos laitteella on vielä takuu voimassa, niin takuun kannalta on sitten pakko käyttää merkkikohtaista originaalia työkalurunkoa. Ja jos ihan pilkkua viilataan, pitäisi se asennuttaakin merkki liikkeessä...
Vaikka itse tuosta Bilteman levystä kokemuksia alunperin kyselin, niin päädyin loppuen lopuksi vetokoukkukiinnitteiseen ratkaisuun. Nopea purkaa pois, mitään ei jää pohjaan ja mahdolliset iskut kohdistuvat vetokoukkuun rungon sijaan. Kannattaa tutkia myös tuo vaihtoehto.
Miten ylös saat vetokoukku kiinitteisen levyn nousemaan. Mulla oli vetokoukku kiinitys mut muokkasin sen runkoon eteen. Jos levy ei nouse tarpeeksi ylös niin sen kanssa jää joka paikkaan jumiin eikä saa tehtyä kasaa, eli vetokoukku kiinitys on hanurista.
No, joo ei varmaan sillon nouse . Kyllä siinä tuo nivel pitää olla. Vinssihän kannattaa painon edestä ja sitten mulla on u-profiilista tehty ohjuri, joka estää sivuttaisliikkeen.
Kuinka leveä lumilevy kannattaa ostaa 400cc neliveto mönkijään? Onko 150cm leveä levy liian leveä, ottaako jo liikaa voimansiirron päälle? Entä onko 120cm sit liian kaponen?
Taitaa kaikissa mönsyissä loppua pito ennen, kun voimansiirto hajoaa. Tietty jos soraa puskee asfaltilla, niin sitten saa olla hieman tarkempana. Eli n. 150cm on varmasti ihan passeli.
Näyttäis olevan sama härveli jonka ostin tuontitukun black friday tarjouksesta. Tarkoitus on rakentaa tuohon runko joka tulee vetokoukkuun etu/sivuttaiskiinnitys joko ristiketjuilla tai alarungon läpi tulevalla tapilla. Alatukivarsiin en aio pultata. Kunnolla kun ottaa osumaa vaikka lumipenkkaan niin ei oo kiva jos tukivarret vääntyy. Toinen syy on että saa laitteen kokonaan pois eikä jää poikittaisrautaa vastustamaan jos metsässä tai hangessa ajelee. Muutoin ihan asiallisen näköinen laite. Kapeus ei haittaa kun toi mun konekin on himpun kapeampi
Lumilevyn leveys valintaa kun miettii niin kannattaa miettiä minkälaista aluetta joutuu auraamaan. Mulla on 125cm Bronco keulassa. Pakkaslumella kaipaa leveämpää levyä ja märällä loppuu pito koneesta jo tuolla. Ketjuja ei ole. Mielestäni 130cm leveä olis passeli jonka saisi tarvittaessa kavennettua. Ens talveksi olis tarkoitus muokata levyä niin että pystyy leveyttä muuttamaan.
Ruuvailinpa tuon halpispuskulevyn kuitenkin nyt noihin alatukivarsiin kiinni kun ei vielä pääse hitsailemaan apurunkoa. Oikeestaan ihan näppärä kiinnitys ja sopii varmaan koneeseen kuin koneeseen. Tukivarsien muovisuojat joutui tietysti irrottamaan ja tärkein tehtävä niin muovikilvillä on varmaan vetonivelen suojaus. Samoin tuo rautapalkki on kyllä irrotettava kun metsään lähtee möyrimään mutta se on vain parilla sokkatapilla kiinni. Silti sinne jää ne korvakkeet roikkumaan ja ottamaan kiinni joka kiveen ja karahkaan.
Vinkkinä vain semmooneen, jotta ei kannata hirmusta vauhtia tuolla sitten aurailla. Sieltä kun terävä kivi tahi kanto löytyy lumen seasta niin saapi mennä uudet tukivarret hakemaan. Ja se levyn jousi kannattaa pitää aika löysällä....