Grapple crane

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Sittenpä laitetaan mottiin semmosta evästä, lähemmin tutustuttua kärryyn on kaikki hyde liittimet toteutettu millisillä osilla, lohkoon käy 18mm kaksoisnipat jne, no tulee vähän kalliimmaksi uusia letkuja mutta muutenkin noista osa on liian lyhkäsiä että sais venttiili pöydän järkevään paikkaan niin uusii nyt alkuun useemman ja loput sitä mukaa tuumasiin kun niitä alkaa särkyä, letkut on kyllä melko paskaa tavaraa ja sen huomaa jo kun vähän käsissään hypistelee :D

Ja ei niin pientä remontti tai huoltotoimintaa olekaan etteikö jotain aina vähän lisää sais rikottua niin taittopuomin sylinteriä irrottaessa koputtelin epähuomiossa sylinterin tapista lukitusmutterin kierteet rikki =D>

Kuva

Mikähän on näiden kahden venttiilin tarkoitus? Nämä on siis venttiilipöydän ja puomien sylintereiden välissä. Ajattelin että paineenrajoitus noille kahdelle liikkeelle mutta eikös se vaatis tankkilinjankin sitten? Nyt vaan tulee 4 letkua ja lähtee sylintereille 4 letkua.
Vaahtera
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Marras 2011 20:41

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Vaahtera »

Näyttää paineenrajoitukselta yhteen suuntaan. Käytännössä jos kokeilet nostaa liiian suurta kuormaa niin laskee mehua suoraan tankkilinjaan jousta vasten. Venttiilissä toinen puoli on paine ja toinen tankki, eristä tankkilinjaa ei tarvita.
Viimeksi muokannut vaughan, 01 Marras 2017 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt vielä lukematta?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Sitä mukaa kun vaihtelet letkuja niin vaihda sinne myös se lähtönippa tuumaseen. Sylkässä lienee kuitenkin tuumakierre. Tuohon 18 mm lähtöjenkaan lohkolle löytyy tuumanen apu meiltä, jos muualta ei.

Eli siten että osia löytyy aina läheltä.

Ja jos meinaan ajaa talvella niin Nosturiin jotku notkeat eli 22 : set tai articci ölpät. Huomaat miksi kun vedät pakkasella ekan kerran narusta...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

OK eli oli se sittenkin se miksikä ajattelin :)

Ei ole missään sylkässä eikä muussakaan paikassa mitä tähän asti olen kerennyt purkamaan yhtään tuumasta osaa. :D jopa banjo pultit käännön sylinterin päissä ovat millisiä kun yritin laittaa 3/8 virtausta rajoittavaa (säädettävää) pulttia paikalleen niin eipä käykkään siihen, noh olkoon sitten toistaiseksi äkkipikainen kääntö kunnes löydän jonku ratkaisun. :D

Eli siis tällainen temppu piti tehdä jotta sai uudet letkut vaihdettua

Kuva


Ja sitten uudet 1/4 kulmat tilalle

Kuva


Ostinkin jo muutaman 18- 3/8 kaksoinipan tai oikeastaan kaikki mitä oli hyllyssä jotta saa muutettua sitä mukaa kun letkuja menee, parempi olis 18 1/4 KN mutta kun tuntuu olevan niin harvinainen että pitää erikseen jostain tilata. Paremmin mahtuis mutterit pyörimään 1/4 päillä kun letkutkin on kuitenkin 1/4 letkua. Onkos Andyn nipat 18 3/8 vai mitä kokoa?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Saattoi olla jopa 1/2"

Tarkistan vielä toisen paikan notta oisko sieltä saatavana noita 18-1/4"

Ja noinhan se homma etenee. Tuotantolinjan pää on joko loppukäyttäjän hallissa tai kannon vieressä... :mrgreen: Kuten kelffrilläkin... :mrgreen:

Laita kääntöön 2 kpl vastusvastaventtiilejä. Eli niin että sylinteristä lohkoon päin menevää virtausta rajoitetaan. Näin kestää homma hallussa vaikka oisi hieman alamäkeäkin. Oliko siinä käännössä varo?
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Juurikin näin, tuota kärryä ostaessa olin tietoisesti ostamassa itselleni aihiota josta pikkuhiljaa muovautuu omaan käyttöön sopiva peli, tässä tavassa on sellainen etu hinnan lisäksi kokonaan itse tehtyyn kuormaaja kärryyn että kärryn saa nopeasti itselle jonkinlaiseen käyttöön sekä näkee miten tietyt yksinkertaiset asiat on tehty eikä tarvitse jokaista pyörää keksiä uudelleen :D
Minusta käännöksen ei ole muuta varoa kuin ainostaan venttiili pöydän päävaro.Onkos sellaisesta jotain merkittävää hyötyä jossain tilanteessa?
Pitääpäs katsella missä olisi paras kohta laittaa nuo vastusvasta venat, yks semmonen jo löytyy kotoa ei tarttis kun toinen ostaa, sylinterin päähän jos laittaa niin ovat vähän aralla paikalla, sitten taas suoraan lohkoon tuskin mahtuu, tai sitten nostaa noitten puomin painerajojen kanssa tuonne sermiin ja tekee väliletkut
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Käännön kaksoisvaro säästää ja turvaa sen käännön mekanismin kiinniajon, ja toisaalta taas taakan kanssa äkkipysäyksiltä. Kannattaa laittaa ja on hintansa väärti. Ja siihen yhteyteen saa myös ne vastavenat niputettua.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Eli vissiin tätä venttiiliä tarkoitat jossa on erillinen tankkilinja?
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... nalla-vmpd
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... -10180-bar

Tämä. Koska käännössä on sama tilavuus molemmin puolin...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Jees, no tuo helpottaakin vähän kun saa pienemmässä koossa eikä tarvii lisä letkua vedellä lohkolle :)
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Millanen varo kannattais laittaa koneikkoon jos laittaa siihen pikaliittimet että saa lämpimään tarvittaessa näppärästi? Siis suojelemaan tuota pumppua siltä jos pikaliittimet ei syystä tai toisesta aukeakaan.
Ja niissä on myös se etu että kunhan saan isomman koneikon tehtyä niin voi käyttö tarkoituksen mukaan valita ison koneikon ja pienen koneikon väliltä, kuormaaja nyt pelaa pienellä ihan OK mutta jos puomin nokkaan tulee joskus vaikka pumppu tai rammy niin alkaa haluamaan litroja. Ja toisekseen jos haluaa pyörittää tuota klapikonetta isolla koneikoilla niin pienellä voi sitten syöttää kuormaajalla siihen puuta.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ihan tavan linjavaro, josta paluu säiliöön. Ja niin siinä useimmiten käy että joku perhanan oksa tökkää liittimen vauhdissa irti... :mrgreen:
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vaahtera
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Marras 2011 20:41

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Vaahtera »

Eli pikaliitintä ennen koneikon puolelle: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... -80300-bar . Laita tankkipuolen pikaliittimelle tankin puolelle T-nippa ja letku väliin.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Juu tollasen tilasinkin, tässä tapauksessa ei taida tarvita T-haaraa kun tankin suodatin kotelossa on useampi tulo jotka on tulpattu niin pitäis saada suoraan niihin kytkettyä kun laittaa kaksoisnipan.

Samaan rytäkkään tuli tilattua kymmenkunta uutta ja pitempää letkua,kaksoispaineenrajoitus venttiili ja nuo vastusvastaventtiilit kääntöön, ja lisäks kymmeniä kaksoisnippoja joista suurin osa 18mm -3/8 koossa että saa korvattua aina kun kiinanpojan muoviletku räsähtää oikeilla letkuilla ja normaali tuumakoon päillä.

Koneikkoon on vaihdettu sekä moottoriöljyt että hyde öljyt, jospa näillä eväillä alakais päästä tutustumaan kärryyn paremmin kun saa venttiili pöydän järkevämpään paikkaan ja tarvis olla hyde öljyä vuotavan letkun takia lisäillä.

Seuraava askel sitten varmaan kärryn kanssa voisi olla sen ylettimen suunnittelu/toteuttaminen ja mahdollisesti se telinsiirto ja aisaohjaus.

Josta puheenollen olisiko kenelläkään tietoa mistä saisi laadukkaita painnappeja/ joystik ohjaimia mitkä olis IP68 luokiteltuja ja olis sitten riittävän pieniä mahtuakseen pieneen koteloon että sais ihan vasemmankäden peukalon ulottuville? Eli niillä hallittais kärryn vetoa,aisaohjausta sekä telinsiirtoa.
Tosin ajatuksena tuo vasemmallle jalalle jalkapolkimella tuo ajo toiminto kuulostais parhaalta,andyllä taisi olla ainakin jossain vaiheessa tuollainen.? Pitäis vaan löytää joku fiksu poljinsysteemi kun ei jaksais niitä mikrokytkimiä alkaa virittelemään :)
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Nyt kun kääntöön tulee kaksoispaineenrajoitin niin onkos nyt mitään merkitystä laitanko vastusvastaventtiilit sylinterien ja tuon varon väliin vai varon ja venttiilipöydän väliin?

Ja eikös se niin ollut että vastusvastaventtiilit rajoittaa sylinteristä pois päin lähtevää virtausta mutta sylinterille menee vapaasti.
Vastaa Viestiin