Mönkijän vetokyky
-
- 3WD
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Elo 2018 21:32
- Mönkijä:: Can-am outlander 650 xt 2018
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Mönkijän vetokyky
Suurin kuorma mitä olen mönkijällä vetänyt on n.2000kg sepeliä. Soramontulta tielle tulo oli jo aika kikkailua = jotta löysi pitoja. Jäällä en kokeilisi läheskään noita painoja. Jo tasaisella asfaltilla yhdistelmän pito suorana vaatii töitä ja nopeutta oli kuitenkin vain liki 50km/H...
-18 Can-Am Outlander 650 xt abs, -06 407sw 3,0 v6 (155kw), -13 208 1,6vti (88kw), -92 Honda vfr 750f (74kw)
Re: Mönkijän vetokyky
Katso metsamanin video, missä testaa jampun vetokykyä soralla. Ei lähde edes pieni traktori liikkeelle, kun ei riitä pito edes soralla. Siitä voi sitten miettiä, miten jäällä...
Re: Mönkijän vetokyky
Niin vetokohtessa kahdeksan rengasta ja kärryn renkaat syvässä. Ja kuski ei ihan timanttia, ei ymmärrä heijata. Eli pito loppuu, ei voima eikä voimansiirron kestävyys,
Re: Mönkijän vetokyky
Kuten viimeksi kirjoitin, miksi kyselet kun tunnut tietävän/ osaavan itse paremmin. Ootko ihan oikeasti koittanut tuollaisessa vetotilanteessa heijata? Saattaa käydä vähintäänkin vetokoukun päälle ehkä muuallekin...
Re: Mönkijän vetokyky
Jmk, kyselen, onko kellään kokemusta. Ilmeisesti ei. Onko kysely sulle nyt joku ongelma?
Re: Mönkijän vetokyky
Kommentoin vaan sun viestiä missä arvostelit videollaa esiintyvää kuskia...en mullakaan ole kokemusta mönkijästä kuin 3V ja tän syksyn aikana muutama kasettikuorma maata siirrettynä erilaisiin paikkoihin.....
Re: Mönkijän vetokyky
Alussa oli telikärry auton renkailla ja sitten se alkoi keuli 5 tonnin kokonaispainoon
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Mönkijän vetokyky
Kun ajettava matka on reilun kilometrin luokkaa ei kannata suunnitella kahta kärryä peräkkäin, niin vähän aikaa menee kahdessa reissussa verraten yhteen ja tosiaan kun vielä voi pitää parempaa vauhtia yhdellä kärryllä.
Eikä se ole mukavaa, kun vähän liian myöhään alkaa hiljennellä ja kärryletka perässä työntää mönkijän kuskeineen viittäkymppiä kylki edellä kaseikkoon rantaan saavuttaessa.
Eikä se ole mukavaa, kun vähän liian myöhään alkaa hiljennellä ja kärryletka perässä työntää mönkijän kuskeineen viittäkymppiä kylki edellä kaseikkoon rantaan saavuttaessa.
Re: Mönkijän vetokyky
En tiedä kuinka monen tuhannen kiintomotin savotta on, enkä puutavaran pituudesta/paksuudesta.
Enkä kärryjen koosta.
Koska ajomatka on noinkin lyhyt ja tyhjänä toiseen suuntaan (vauhti tuplana).
Itse ajaisin yhdellä kärryllä ja keskittyisin kuormanteon ja purun nopeaan suoriutumiseen.
Esimerkki kuorma.
Kiinan telitukkikärryn tyyppiset: siihen 3m puuta niin paljon kun pysyy vakiokarikoilla .
Ja muistaa myös lisätä mönkijän nokalle painoa , koska runsas aisapaino keventää keulaa huonontaa ohjausta ja etupäänvetoa
Enkä kärryjen koosta.
Koska ajomatka on noinkin lyhyt ja tyhjänä toiseen suuntaan (vauhti tuplana).
Itse ajaisin yhdellä kärryllä ja keskittyisin kuormanteon ja purun nopeaan suoriutumiseen.
Esimerkki kuorma.
Kiinan telitukkikärryn tyyppiset: siihen 3m puuta niin paljon kun pysyy vakiokarikoilla .
Ja muistaa myös lisätä mönkijän nokalle painoa , koska runsas aisapaino keventää keulaa huonontaa ohjausta ja etupäänvetoa
Re: Mönkijän vetokyky
Kyllä sen kuorman koko tuntuu aika suurelta. Olen sellaisia 3-4 kuution kuormia tiellä vetänyt ja kun liikkeelle saa menee vauhdilla kyllävyvin mutta ei ole turvallista mutta onneksi olen selvinnyt ajomatkaa oli 20km . Yhdellä kerralla viimeiseen ylämäkeen loppui pito isolla vaihteella , mutta lähti liikkelle pienellä puolella ja päästy perille onnellisesti. Alamäet olivat pahoja kun kuorma työntää mönkkäriä menemään ja jarruttaa ei voi . Kuorman tyhjennys oli aina kahden miehen työ . Kuorma per päivä oli tahti sillä ei viitsinyt ajaa kokoajan matkaa aamulla mettään ja illalla pois. Ja bensaa paloi noin 15 l päivässä. Puut oli noin 3-4-5 mpitkiä paksuudesta riippuen kärrynä oli kombi kärry lava pois otettuna. Kuorman purku heittämällä,teko nosturilla ja käsin. Ei puljon tullut edes isompia kuormia oikealla traktorilla ajeltua metsässä kuin mönkkärillä vaikka kärryyn olisi mahtunut sellaista 5-7 kuutioo sellaainen auton rungosta tehty 1 akselinen kärry jossa puukepit tolppina . Keväällä lisätietoja jos jäät sallii ajelun. Olisi kiva kuulla ja kuvan kera mielenkiintoa saada sitten tietoa muutama iuseampi kuorma kuin ahneus. Sen tietää kaikki kuinka siinä käy.
- ErkkiXC
- 3WD
- Viestit: 67
- Liittynyt: 27 Joulu 2016 13:37
- Mönkijä:: Polaris Sportman 570 EFI 2017
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Mönkijän vetokyky
Parireki perään, niin kevyesti kulkee jäällä ja lumella
Re: Mönkijän vetokyky
Reessä on huonona puolena että veturille ei tule yhtään painoa.
Ja liikkeelle lähtö voi olla todella hankala.
Tukkikärryn perässä pakkaskelillä voi tulla kevyesti kunhan saa liikkeelle.
Ja liikkeelle lähtö voi olla todella hankala.
Tukkikärryn perässä pakkaskelillä voi tulla kevyesti kunhan saa liikkeelle.