Mönkijään kärry

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
Vesseli
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:50
Paikkakunta: Lievestuore polaris 500 sportsman

Tein itse kärryni.

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

Minäkin tein itse kärryni muutama vuosi sitten. Aineet ovat kierrätys tavaraa. Ostaa tarvitsi vain vetopää, joten ei ole hinnan kirous. Nyt hiihtolomilla vähän modifioin kärryä niin tulee enemmän käyttöä sille. Tein "sergein" penkkien alle tapit jotka käy tukkipankkojen paikalle nostamalla.Saa lapset ja serkut ym. sukulaiset kyytiä metsässä vähän tasaisemmin kuin yksi akselisella auton kärryllä.http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... 3&pos=-952
Ei riemulla rajaa kun pollella ajaa
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Tuli hommattua kone-glansilta tukkikärry. Ei ollut pahan hintainen 690+35eur. toimituskulut. Vehje on 370cm pitkä ja 145cm leveä.
Tänään tuli heti kokeiltua hieman polttopuiden ajoa, maxin takajouset oli kovilla... :)
Yllättävän paljon mahtui kyytiin ainakin painon puolesta kun oli vähän järeempääkin puuta kyytissä.

Pari kuvaa:
http://kuvablogi.com/nayta/272259/
http://kuvablogi.com/nayta/272257/
Outlander 800 max tie
velho
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 16 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja velho »

voimailija kirjoitti:Tuli hommattua kone-glansilta tukkikärry. Ei ollut pahan hintainen 690+35eur. toimituskulut. Vehje on 370cm pitkä ja 145cm leveä.
Tänään tuli heti kokeiltua hieman polttopuiden ajoa, maxin takajouset oli kovilla... :)
Yllättävän paljon mahtui kyytiin ainakin painon puolesta kun oli vähän järeempääkin puuta kyytissä.

Pari kuvaa:
http://kuvablogi.com/nayta/272259/
http://kuvablogi.com/nayta/272257/


hyvän näkönen kärry.....AIKA iso kuorma...
Laittaaks paljon hanttiin lumella tai jos oli pehmeetä jossain kun näytti renkaat aika pieniltä, vai onks vaan optinenharha :-k
Mookku ja Vaakku ATV
Ostoparatiisi.com Mönkkäri miehen ykkös mesta
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

jos tuolla "stopparilla" tarkoitat etusermiä, on sen tarkoituksena estää kuorman valuminen päälle ala mäessä.
polaris magnum -06
velho
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 16 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja velho »

kumikeisari kirjoitti:jos tuolla "stopparilla" tarkoitat etusermiä, on sen tarkoituksena estää kuorman valuminen päälle ala mäessä.


:?: :?: :?: :?: :?:
Mookku ja Vaakku ATV
Ostoparatiisi.com Mönkkäri miehen ykkös mesta
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

velho kirjoitti: hyvän näkönen kärry.....AIKA iso kuorma...
Laittaaks paljon hanttiin lumella tai jos oli pehmeetä jossain kun näytti renkaat aika pieniltä, vai onks vaan optinenharha :-k
Ei tullut kovin isossa hangessa ajettua mutta hyvin tuntui perässä tulevan vaikka oli välillä pehmeää. Renkaat on tosiaan vähän pienenoloiset, mutta täytyy sit laittaa isompaa jos näyttää siltä.
Outlander 800 max tie
fordmies
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Tammi 2007 17:09
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fordmies »

[quote="voimailija"]
Tänään tuli heti kokeiltua hieman polttopuiden ajoa, maxin takajouset oli kovilla... :)

Muistaakseni Linhain peräkärryn aisapainoksi mainitaan max 11 kg. Onko tuo vain suositeltava painoraja vai pitääkö ottaa tosissaan huomioon kun kärryä kuormaa ettei paikat repee?
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Muistaakseni Linhain peräkärryn aisapainoksi mainitaan max 11 kg. Onko tuo vain suositeltava painoraja vai pitääkö ottaa tosissaan huomioon kun kärryä kuormaa ettei paikat repee?
Mulla tuli ehkä vähän liikaakin painoa aisalle. Oli paksuja ja lyhkäsiä puita paljon kyydissä ja paino oli aika paljon aisan päällä. Viimeksi kun kävin lauantaina mettässä, tein pitempiä rankoja ja paksut ja lyhkäset laitoin aika keskelle kuormaa, en siis etusermiin kiinni. Näin aisapaino säilyi kohtuullisena ja sain taas ison kuorman ilman jousien painumista.
Eli pitää miettiä näitten heppoisten vehkeiden kanssa tuota kuormaamistekniikkaa. :wink:

Uskon kyllä, että tuo linhai kestää enemmän aisapainoa kuin tuo 11kg. Muutenhan ei voisi edes jalalla kokeilla takajousien joustoa peräkoukusta painaen... :lol:
Outlander 800 max tie
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

voimailija kirjoitti:
Muistaakseni Linhain peräkärryn aisapainoksi mainitaan max 11 kg. Onko tuo vain suositeltava painoraja vai pitääkö ottaa tosissaan huomioon kun kärryä kuormaa ettei paikat repee?
Uskon kyllä, että tuo linhai kestää enemmän aisapainoa kuin tuo 11kg. Muutenhan ei voisi edes jalalla kokeilla takajousien joustoa peräkoukusta painaen... :lol:
Ei taida linkun takajousien kokeilu onnistua koukusta painamalla... :roll:
Viimeks kun näin niin oli kiintee taka-akseli.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

[/quote]

Ei taida linkun takajousien kokeilu onnistua koukusta painamalla... :roll:
Viimeks kun näin niin oli kiintee taka-akseli.[/quote]

No sitten voi tarkastella vaikka takarenkaiden paineet... :wink:
Outlander 800 max tie
Avatar
waari
6WD
Viestit: 887
Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja waari »

hyvin se linhaikin jaksaa vetää, ja jopa pakilla meni vaikka välitykset onki mitä on ;)
http://kuvablogi.com/nayta/281819/
välittää.....
Joke
3WD
Viestit: 86
Liittynyt: 22 Maalis 2006 22:08
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Joke »

vaikutaisko tuo aisa paino ajoominaisuuksiin!! suuripaino keventää etupäätä ja noste keventää takaakselistoa (isot pojat puhuneet shellin paarissa)
joukossa tyhmyys tiivistyy?
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Joke kirjoitti:vaikutaisko tuo aisa paino ajoominaisuuksiin!! suuripaino keventää etupäätä ja noste keventää takaakselistoa (isot pojat puhuneet shellin paarissa)
Näinhän se juuri on. Pitäis yrittää lastata aina niin, että peräkoukulle tulis juuri sopiva paino kuorman painoon nähden.
Outlander 800 max tie
MBL
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 16 Loka 2005 12:49
Paikkakunta: Suomi - FIN

Viesti Kirjoittaja MBL »

Onkohan kellään käyttökokemusia tällaisesta kärrystä:
http://www.bestnet.fi/haagised/?lisa=ha ... 92&keel=fi

Näyttää ihan järkevältä ja hinta on vähän alle 900€...
*Polaris Hawkeye 300 4x4 -06*
perttula
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Loka 2005 15:07
Paikkakunta: Kalajoki POLLE 700efi -04

Oma kärry kohtuuhinnalla...

Viesti Kirjoittaja perttula »

Ei oman kärryn tekeminen kallista ole kuin renkaiden suhteen jos ei auton renkaat kelpaa...

-Navat 20€/kpl
-vetopää 10€/kpl
-Raudat ~90-100€
=180-190€ ja löytyy siirrettävät pankat, siirrettävä hiipivä teli, irroitettavat pyörivät karikat, jatkettava runko ja pituus sermistä perään 2,5-3,5m...
Vastaa Viestiin