Onko akku pakollinen?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Hannu
4WD
Viestit: 154
Liittynyt: 01 Marras 2004 21:54
Paikkakunta: Suomusjärvi

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Jukka kirjoitti:Eli isompi akkukapasiteetti kuormittaa laturia enemmän? :?
Systeemi toimii niin että laturi lataa aina täysillä. Jännitteensäädin sitten ajaa ylimääräisen virran suoraan maahan.
Eli laturi ei rasitu yhtään enempää vaikka kulutusta lisättäisiinkin. Ja moottorillekin laturi antaa aina saman vastuksen, riippumatta sähkönkulutuksesta.
Jännitteensäädin vaan pitää jännitten vakiona ja jos jännite pyrkii nousemaan, säädin ajaa niin paljon virtaa maahan, että jännite ei pääse nousemaan. Jos taas jännite pyrkii laskemaan, säädin ajaa vähemmän virtaa maahan, jotta jännite ei laske.

--
Hannu
hannu.laaksonen@mbnet.fi
fordmies
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Tammi 2007 17:09
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fordmies »

Viime talvena kirjoittelin Linhain sähköntuotosta ja tein yksinkertaisen testin jossa mittasin laturilta tulevaa virtaa samalla kun kuormitin sähköjärjestelmää valoilla ja vinssillä. En saanut laturista irti enempää kuin noin 9 ampeeria, joten päätelin sen olevan suurin latausteho mitä ko. laitteesta irtoaa.

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=7554

Olisinki kovasti kiinnostunut kaikista keinoista joilla laturin tehoa saisi paremmaksi. Käytännössä varmaan tarkoittaa että käämitykset menee uusiksi.
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Hieman tarkentaisin tuota laturin toimintaa siten, että ei laturi täydellä teholla koko ajan käy.

Yksinkertaisesti ilmaistuna laturin herätevirta säätää käämiä siten, että jännitteen pudotessa asetuksen alapuolelle säädin lykkää sisää virtasta käämiin. Sen johdosta laturi alkaa tuottaa lisää virtasta, jotta jännite ei pääsisi laskemaan.

Kuorman pudotessa homma toimii päinvastoin.

Jos virtaa ei tule riittävästi kulutusta vastaavasti, jännite alkaa pudota. Sitä tarkoitin edellä mainitsemallani "jokapojan lataustehotestillä".

Asian huomaa, kun pienellä kuormalla esim. annatte starttivirtaa apukaapeleilla kaverille ilman muuta kuormaa. Moottori rykäisee korvin kuultavasti, vaikka nykyaikaiset ruiskuihmeet korjaavatkin tilanteen nopeasti. Syy on se, että laturi alkaa kuormittaa tyhjäkäynnillä olevaa moottoria huomattavasti eli siis jarruttaa sitä.

Jos Linkku ei lataa kuin 9 A, ei sillä paljon muuta tehdä kuin valoja poltella. Kuulostaa todella vähältä.

Asialle ei kuitenkaan voi oikein tehdä muuta kuin etsiä jostakin tehokkaampi laturi. Laturin teho kun tahtoo olla ostettu ominaisuus. Teoriassa säädintä rukkaamalla voisi tehoa nostaa, mutta sitten tulee lämpöongelmat ym. eli umpikuja. Sitähän se on kaiken virittämisen kanssa.
Hannu
4WD
Viestit: 154
Liittynyt: 01 Marras 2004 21:54
Paikkakunta: Suomusjärvi

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Jokeri kirjoitti:Yksinkertaisesti ilmaistuna laturin herätevirta säätää käämiä siten, että jännitteen pudotessa asetuksen alapuolelle säädin lykkää sisää virtasta käämiin. Sen johdosta laturi alkaa tuottaa lisää virtasta, jotta jännite ei pääsisi laskemaan.
Big Bearissa ainakin laturilta tulee säätimelle vain kolme vaihejohdinta eikä muuta. Säätimessä on sitten tasasuuntaus kuudella diodilla ja tasasuuntauksen rinnalla on tyristorit, joiden kautta säädin ajaa ylimääräisen vaihtovirran maihin.
Laturille päin ei näyttäisi säätimeltä menevän mitään tietoa kulutuksen määrästä.

--
Hannu
hannu.laaksonen@mbnet.fi
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuli tänään todistettua, että kyllä herrat Peukert ja Jokeri ovat oikeassa. Vinssailin 15 kuutiota mäntytukkeja kärryn kyytiin ja sieltä pinoon ja virrat riitti hyvin. Otin kuitenkin tutkimusmielessä lisäakun irti ja mittasin jännitteen muutama tunti käytön jälkeen ja se oli 13.16 V. Pistin laturiin ja se otti alle 2 A virtaa perinteisellä laturilla eli akku oli liki täysi jos oikein ymmärsin? Tukkikärryn lisäakku (65 Ah geeliakku) oli kytkettynä mönkijään koko ajan, mönkijä käynnissä silloin tällöin lastatessa mutta ei aina. Ajomatkaa tuli melko vähän.
Vastaa Viestiin