Mulla on tuosta se pienempi versio (1-akselinen) näkyy kun selaa kuvia alaspäin. Ollut kyllä ihan hintansa väärti eikä oo vielä edes ruostunut (n.3 vuotta vanha). Kuskaillu puuta, sepeliä ja risuja ongelmitta. Renkaat aika kevyt rakenteiset ainakin tässä pienemmässä mallissa mutta ilmalla korvannut tämän puutteen eikä ongelmia vaikka sepeliäkin joskus sillä kuskaillut.gikseri kirjoitti:Ei nyt ihan tukkikärry, mutta onko tällaisesta kokemusta?
http://www.nettimoto.com/rally-usa/-/14 ... itys=rally
Halpakaupan tukkikärry
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Halpakaupan tukkikärry
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: Halpakaupan tukkikärry
Mitä kuvista pystyy päättelemään, niin ekana tulee mieleen tuo kippauskulma. Se näyttäis jäävän aika vaatimattomaksi. Jos ei ole tarkoitus kuskata märkää savea tai muuta vastaavaa, mikä tuppaa jäämään lavaan kiinni, niin sitten varmaan ihan soiva peli, kunhan pitää kuormat kohtuullisina.
Yksiakselinen versio näyttäis kippaavan jonkin verran pystympään.
Ainakin siinä vastaavan näköisessä 1-aks. yksilössä, minkä hankin työpaikan mönkkärin perään on lisäksi mahottoman terävät reunat ja kulmat lavan pelleissä.
Yksiakselinen versio näyttäis kippaavan jonkin verran pystympään.
Ainakin siinä vastaavan näköisessä 1-aks. yksilössä, minkä hankin työpaikan mönkkärin perään on lisäksi mahottoman terävät reunat ja kulmat lavan pelleissä.
Re: Halpakaupan tukkikärry
Tarkoitus olis lähinnä kuskailla sillä lautaa yms. puutavaraa, tikapuita ja kaikenlaisia työkaluja ja muita tarvikkeita. Ei maa-aineksia tai kiviä, eikä muutakaan kipattavaa kamaa. Toinen vaihtoehto olis esim. tuollainen ikh:n combikärry http://www.ikh.fi/Peravaunut_ja_tarvikk ... t#!tid5087 mutta siinä ei taida olla mitään etuja verrattuna tuohon modularboxin myymään laitteeseen? Tällainen olis myös http://www.ikh.fi/Peravaunut_ja_tarvikk ... #!tid34520 mutta on pari sataa kalliimpi kun muualla vastaavan näköiset.
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: Halpakaupan tukkikärry
Jos tuon tyylistä on tarkoitus kuskailla, niin sitten kallistuisin tuohon modulatorboxin kärryyn.
Tuo IKH:n kombikärry on huomattavasti painavampi lavavarusteen kanssa ja varsinkaan, jos ei sen tukkikärryominaisuus tuo mitään lisäarvoa.
Sen pienemmän kärryn kalliimpi hinta taitaa osittain selittyä lisälaidoista, Kiinassa se on kumminkin tehty.
Tuo IKH:n kombikärry on huomattavasti painavampi lavavarusteen kanssa ja varsinkaan, jos ei sen tukkikärryominaisuus tuo mitään lisäarvoa.
Sen pienemmän kärryn kalliimpi hinta taitaa osittain selittyä lisälaidoista, Kiinassa se on kumminkin tehty.
Re: Halpakaupan tukkikärry
Tuossa "Rally USA" -kärryssä näyttäisi kippi nousevan peruuttamalla, mikä mielestäni on hyvä ominaisuus. Tuo kippikulma ei tarvitse olla tuon isompi ainkaan minun käytössäni. Ainoa mikä tuossa mietityttää on lavan peltien kestävyys, jos tuohon lastaa "tukkeja".
Re: Halpakaupan tukkikärry
Rajoittaako sitä kippikulmaa sitten tosiaan joku?
Eikö lava pääse nousemaan lisää jos vaan peruuttaa? Eli lavan takareuna on maassa ja jollei se vaan luista, niin kärryn renkaat nousevat ilmaan.
Eikö lava pääse nousemaan lisää jos vaan peruuttaa? Eli lavan takareuna on maassa ja jollei se vaan luista, niin kärryn renkaat nousevat ilmaan.
Re: Halpakaupan tukkikärry
Ainakin tuo kaasujousi pitää irrottaa että saa kippikulmaa lisää. Toisaalta jos perä jo maassa niin mihinkä se kuorma valuu? Kun lähtee kipatessa ajamaan eteenpäin niin lavahan laskee takaisin lähtöasetelmaan ja kuorma lepää edelleen lavalla.
Kärry kyllä kiinnostaa minuakin, palvelis näissä vähäisissä maan ja puun ajo hommissa varmasti hyvin. Käyttökokemuksia lukisin mielelläni lisää tästä.
Kärry kyllä kiinnostaa minuakin, palvelis näissä vähäisissä maan ja puun ajo hommissa varmasti hyvin. Käyttökokemuksia lukisin mielelläni lisää tästä.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Halpakaupan tukkikärry
Juu, teräviä ovat. Laitoin tuommosta http://www.traktorimies.fi/tuote/8414// ... 13x9-musta nauhaa ens alkuun etu- ja takalaitojen reunoihin, niin on mukavampi pidellä noita.apo kirjoitti:on lisäksi mahottoman terävät reunat ja kulmat lavan pelleissä.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Halpakaupan tukkikärry
Mulla on kanssa tollanen kärri missä perä laski maahan kun kippas, eli se oli saranoitu kärryn keskeltä??? ja se ei ole yhtään hyvä juttu kun tavarat eivät tuolla kippauskulmalla tule alas kun perä on jo maassa ja kippauskulma onneton, minne ne tavarat siitä pääse valumaan? Aina ei ole mahdollista ajaa eteen päin ja näin levittää koko kuormaa pitkin pihaa, vaan usein ne on tarve saada kasalle. Ihmettelenkin et miksi tolleen edes tehdään toi kippaus, onko nämä kärryt suunniteltu vain kuorman levittämiseen pitkin pihaa, eihän noin ole missään muussakaan kärryssä kippiä toteutettu. Itse ratkaisin tuon virheen niin että jatkoin aisoja lavan takapäähän asti ja tein uuden sarannoinnin sinne ja nyt lava nousee kunnolla ylös ja perä on samalla korkeudella koko ajan, eli kuorman voi kipata kasalle.
Re: Halpakaupan tukkikärry
Minulla on ihan erilainen kärry. Mutta kuitenkin sellainen, että lavan reuna ottaa kipatessa maahan ja sitten peruuttamalla lavan saa nousemaan lisää ja kärryn renkaat nousevat maasta. Aika hyvin esim. hiekkakuorma tyhjenee, kun lavan saa nostettua suoraan pystyyn ja hiukan ylikin. Loput sitten siitä lavan reunalta on jo helppo potkia tai harjata, kun lavan laskee alas.
Ongelmia tuottaa vaan välillä se että lavan reuna luistaa peruuttaessa tai jos kuorma on raskas, niin mönkijän renkaissa ei riitä pitoa peruuttamiseen. Kaveri nostamaan lavan reunasta auttaa useinmiten, mutta ei sekään ihan kaikissa tilanteissa.
Jos lava on saranoitu takareunastaan, ni millä voimalla sen sitten saa nostettua ylös kun on raskas kuorma päällä? Tarvittaisiin hydrauliikkaa tai sitten joku vinssi ja vaijerisysteemi nostamaan.
Ongelmia tuottaa vaan välillä se että lavan reuna luistaa peruuttaessa tai jos kuorma on raskas, niin mönkijän renkaissa ei riitä pitoa peruuttamiseen. Kaveri nostamaan lavan reunasta auttaa useinmiten, mutta ei sekään ihan kaikissa tilanteissa.
Jos lava on saranoitu takareunastaan, ni millä voimalla sen sitten saa nostettua ylös kun on raskas kuorma päällä? Tarvittaisiin hydrauliikkaa tai sitten joku vinssi ja vaijerisysteemi nostamaan.
Re: Halpakaupan tukkikärry
Minä nostan / kippaan lavaa mönkijän takavinssillä ja sillä se nousee erittäin helposti vaikka kuormana on soraa. Lisäksi laitoin 2 kaasujousta keventämään kippausta ja samalla ne tekee lavasta tukevamman kun se on tuettu / kiinni jostain muualtakin kun vaan sieltä perästä. Nyt kippiä voi käyttää mönkijän tangossa olevasta kytkimestä, eli kippaus ja alaslasku onnistuu mönkijän päältä nousematta. Ainut mikä vielä pitäisi parantaa, on se kun jos nostan kipin aivan ääriasentoon, se ei enää laske sieltä itsestään alas kun löysään vinssin narua, eli silloin sitä pitää vähän laskea kädellä ennen kun alkaa itse laskeutumaan.
Re: Halpakaupan tukkikärry
Pitää poiketa katsoon tuota modularboxin kärryä kun liikkuu sillä suunnalla. Itselle vois olla juuri passeli. Tuonne voin saada vedettyä kyytiin kompressorin yms pyörillä liikkuvaa, kun perä laskee maahan. Tukit ja maa-ainekset saa ajettua traktorilla ja muulla kalustolla.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Halpakaupan tukkikärry
Olisko laittaa kuvia näytille tästä toteutuksesta?Pedari kirjoitti:Minä nostan / kippaan lavaa mönkijän takavinssillä ja sillä se nousee erittäin helposti vaikka kuormana on soraa. Lisäksi laitoin 2 kaasujousta keventämään kippausta ja samalla ne tekee lavasta tukevamman kun se on tuettu / kiinni jostain muualtakin kun vaan sieltä perästä. Nyt kippiä voi käyttää mönkijän tangossa olevasta kytkimestä, eli kippaus ja alaslasku onnistuu mönkijän päältä nousematta.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Halpakaupan tukkikärry
Tuollanen kärry tuli hankittua, oli hiukan hätäinen ja seppä ei ollut oikein perillä asiasta. Kärry on nimittäin leveämpi kuin itse mönkijä, mutta ostin kun halvalla sain
Pitää tässä joskus viedä pajalle ja kaventaa 10 cm. Muuten kyllä toiminut hyvin ja raskaitakin kuormia tuotu pihaan
Kuvaa en osaa suoraan laittaa, mutta linkistä näkyy
http://aijaa.com/fiQXeE

Pitää tässä joskus viedä pajalle ja kaventaa 10 cm. Muuten kyllä toiminut hyvin ja raskaitakin kuormia tuotu pihaan
Kuvaa en osaa suoraan laittaa, mutta linkistä näkyy

http://aijaa.com/fiQXeE
Re: Halpakaupan tukkikärry
Kannattaa olla varovainen sen kaventamisen kanssa.
Tulee helposti sellainen, että kaatuu tosi herkästi.
Omastani tein ensin liian kapean ja kokoajan sai olla tarkkana, että kaatuuko vai ei. Melko pienienkin esteiden ylityksissä. Sitten levensin kärryä jotain 10 cm ja vaikutus pystyssä pysymiseen oli valtava!
On aika pienestä raideleveyden muutoksesta kiinni tuo kärryn kiikkeryys.
Tulee helposti sellainen, että kaatuu tosi herkästi.
Omastani tein ensin liian kapean ja kokoajan sai olla tarkkana, että kaatuuko vai ei. Melko pienienkin esteiden ylityksissä. Sitten levensin kärryä jotain 10 cm ja vaikutus pystyssä pysymiseen oli valtava!
On aika pienestä raideleveyden muutoksesta kiinni tuo kärryn kiikkeryys.