Mönkijään kärry
Re: Mönkijään kärry
Jokos oot ookkonen alkanu kärryjä valmistamaan?
Jos ei taidolla niin sitten voimalla!!!
Re: Mönkijään kärry
Onhan niitä parempia napoja 4x100 pulttijaollakin, tai ainakin 750 kiloon asti ja navan akselin pitäis olla vähintään 55 mm nykyisen 40 mm:n sijasta.
Mietin sitä, että olisiko paremman tyyppisiä naparakenteita, kuten Tehovinssin tai Kranmanin navat ja telit, joissa on rasvattava
pronssilaakeri telissä:
http://www.mecanil.fi/pdf/ATV/T700_web.pdf
Jos ite korjaan, niin sais tulla kerralla paras mahdollinen rakenne.
Keinutelin lattarauta on nykyään vissiín jotain 12 mm paksua, mutta varman päälle niitä sais olla kaksi hitsattuna yhteen tai sitten jokin tuhti neliöputki.
Ihan uusilla rakenteilla kärryn helposti muuttuu korkeammaksi, nykyiset mittasuhteet olisi passelit yamaha 450.een.
Toinen asia on pyörien navat, mikä on niiden kantavuus. Näkyy nimittäin maaleissa rakoilua, voipi olla nekin aikapommi.
Mietin sitä, että olisiko paremman tyyppisiä naparakenteita, kuten Tehovinssin tai Kranmanin navat ja telit, joissa on rasvattava
pronssilaakeri telissä:
http://www.mecanil.fi/pdf/ATV/T700_web.pdf
Jos ite korjaan, niin sais tulla kerralla paras mahdollinen rakenne.
Keinutelin lattarauta on nykyään vissiín jotain 12 mm paksua, mutta varman päälle niitä sais olla kaksi hitsattuna yhteen tai sitten jokin tuhti neliöputki.
Ihan uusilla rakenteilla kärryn helposti muuttuu korkeammaksi, nykyiset mittasuhteet olisi passelit yamaha 450.een.
Toinen asia on pyörien navat, mikä on niiden kantavuus. Näkyy nimittäin maaleissa rakoilua, voipi olla nekin aikapommi.
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Re: Mönkijään kärry
melkein aloin jo,mutta muutin mieleni ja teenkin toisenlaisettipetii kirjoitti:Jokos oot ookkonen alkanu kärryjä valmistamaan?

vaihtolavaa,hydrauliikkaa ym pientä

tuossa on pöydällä valmiina ainakin kolmeen lavaan ja pariin runkoon piirustukset.
ja uutta tulossa kun saan ajatukset paperille..mielessä tietää millaisen haluaa mutta sitten kun se tarttis saada paperille...
älä ota kaikkea tosissaan
Re: Mönkijään kärry
selvä selvä... koskas tulee ensimmäiset myyntii
sait sitte ilmeisesti hitsin ostettua
itellä kans mielessä tohon hydraulikippikärryyn vaihtolava tehä.. katotaa ny 



Jos ei taidolla niin sitten voimalla!!!
-
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 03 Touko 2006 22:08
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 450 EPS
- Paikkakunta: Kemijärvi
Re: Mönkijään kärry
Onko kellään kokemusta tuosta menopeli marketin rankakärrystä, muuten kai ok näin ulkoa mutta tuo aisa sais olla kidan toisella puolella ettei tartu kiinni metsässä siitä jos korkeampaa sattuu eteen..Hinta 695
Tässäpä linkki
http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO ... k%C3%A4rry
Tässäpä linkki
http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO ... k%C3%A4rry
Yamaha Bruin 350 -05
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Re: Mönkijään kärry
Minkähänlaista ja miten pitkää takuutta SR-tuote on luvannut kärryyn? Yleensähän takuut kattaa materiaali- ja työvirheet. Jokatapauksessa 2v. normaali käytöä kärryn pitäisi kestää, sille luvatut kantavuudet, joten tuossa kärryssä taitaa olla vikaa (ylittää norm kulumisen) jos käyttösi on ollut tavallista ja olet pysynyt alle max kantavuuden. Tietysti paraskaan takuu ei korvaa omia käyttömokia. Kannattaa ensin kokeilla vielä ottaa yhteyttä valmistajaan ja jos SR-tuote ei suostu enää yhteistyöhön takuuasioissa, voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja vaatia sitä kautta korjausta, hinnan alennusta tai kaupan purkua.meedio kirjoitti:SR-Tuotteen Tapio-kärrystä on vajaan parin vuoden kokemus: heikoksi on havaittu.
Kestävyys on tullut tiensä päähän.
Ensin alkoi levitä teli, sitten navat, sermikin meni mutkille. Pyörivä vetonivel katkesi rakennevirheensä vuoksi, itse sen korjasin.
Sermi tosin korjattiin takuuseen maksusta.
Muut korjaukset on tekemättä.
SR-tuote kävi perin hitaaksi palvelussaan. Ei edes vastaa kysymykseen uudempien mallien +1500 kg kantavuudesta.
Miun Tapion kantavuus piti olla 750 kg, mutta kun navat on kuulemma KNOTT 375 kg, niin kantavuus maastossa ei voi olla paljonkaan parempi.
Oletan, että uudempien mallien lisähintaan saatava 1500 kg kantavuus tulee kahdesta 750 kg navasta.
Harhaanjohtaminen taitaa olla yleistä kun kerrotaan kantavuuksista, tekijästä riippumatta.
Tapio-kärryn kehikko vaikuttaa yleensä hyvältä käsityönä tapahtuvaan puunkäsittelyyn.
Pulmana nyt on, miten ja millä osilla saan kärryn kestämään enintään edes vajaita motin kuormia?
Muutama kuva ja selostusta tästä surullisesta tapauksesta:
http://picasaweb.google.fi/kivela.esa/T ... KPX4YaMuQE#
Jos haluat kärryn kestämään käyttöäsi, niin suositten vaihtamaan telinavat ainakin 750kg tai järeämmiksi, mutta silloin joudut tekemään uudet reiät koska jako järeämmissä navoissa on 5 tai 6 pulttia. Teli kannattaa suoristaa prässissä ja hitsata pettänyt lattarauta kiinni koko matkalta sekä lisätä toinen vahvike latta samaan tyyliin telin yläreunaan.
Re: Mönkijään kärry
Se on niin että, myyntikärryt tehdään tätä nykyä HALVIMMASTA materiaalista.
Veljeni kun osti tässä taannoin vj nosturin niin, tukijalan sylinterin varretkin meni mutkalle aika olemattomalla käytöllä...( varret jotain meltorauta tankoo, joka on pinnaltaan vain kromattu) letkujen liittimet vuotaa jne... No nyt on paikallisella hydrauli liikkeessä teetetty uudet varret ja hyvin toimii. Aika näyttää meneekö takuuseen/hyvittää hinnassa. Ei muuten mutta kun minä olen sen metalli seppä, jollekka se tuo romunsa aina korjattavaksi.
No teetetään sitten jotain muuta vastapalveluna. 



Re: Mönkijään kärry
onko missään kaupallisissa kärryisstä vaijjerilaitetta?
kukaan tehnyt itse? vai teenkö vaan niin kuin meinasin
...
kukaan tehnyt itse? vai teenkö vaan niin kuin meinasin

älä ota kaikkea tosissaan
Re: Mönkijään kärry
methocel kyseli SR-tuotteen takuusta.
Takuulappua ei muistaakseni antanut, jollei se ilmene kuitista, jota en nyt näe. Vähintään se on tietysti kuluttajasuojalain mukaan. Muutaman kuorman jälkeenhän teli alkoi taipua, samoin telin akselitappi näytti taipuneelta ja telin laakerin maalit olivat murtuneet, joten sekin varmaan antoi periksi. Kaksi viikkoa oli takuusen korjattavana SR:n hallilla, vaan eihän meltokaan rauta miehen painolla hyppimällä oikene ennalleen. Elikkä vika jäi asumaan korjauksen jälkeenkin.
Voihan sen viedä kuluttaja-asiamiehelle, mutta on se pikemmin saatava käyttökuntoon.Sr-Tuote on edelleen hidas tekemään mitään. 1.6.09 SR-Tuote ilmoitti sähköpostilla olevansa valmis ostamaan kärryn pois, mutta ei ole sen koommin vastannut tähän asiaan kun ilmoitukseen vastasin, vaan ilmoitteli määrittelevänsä kantavuuden seuraavasti 1.7.09 viestissä:
"Näköjään käyt keskustelua yleisillä foorumeilla...
Olen puhunut kärryn kokonaispainosta 750 kg, joka tulee 375+375 navat, aivan samat navat joita käytetään ha:n kevyissä peräkärryissä, joihin ilmoitetaan kok.painoksi 750 kg!!!
Kantavuus tulee 750 kg - kärryn omapaino koukussa."
Tuolla tavalla kantavuuskin ilmaisee koukun kantavuutta eikä kärryn.
Henkilöautolle kantavuus ilmoitetaan tietyllä nopeudella, useimmiten kai 30 km/tunnissa, mutta ha:n kärryllä ei ajella mättäiköissä, kannikoissa ja kivikoíssa eikä metsissäkään...
Mitäs vaijerilaitetta ookkonen mietiskelee?
Takuulappua ei muistaakseni antanut, jollei se ilmene kuitista, jota en nyt näe. Vähintään se on tietysti kuluttajasuojalain mukaan. Muutaman kuorman jälkeenhän teli alkoi taipua, samoin telin akselitappi näytti taipuneelta ja telin laakerin maalit olivat murtuneet, joten sekin varmaan antoi periksi. Kaksi viikkoa oli takuusen korjattavana SR:n hallilla, vaan eihän meltokaan rauta miehen painolla hyppimällä oikene ennalleen. Elikkä vika jäi asumaan korjauksen jälkeenkin.
Voihan sen viedä kuluttaja-asiamiehelle, mutta on se pikemmin saatava käyttökuntoon.Sr-Tuote on edelleen hidas tekemään mitään. 1.6.09 SR-Tuote ilmoitti sähköpostilla olevansa valmis ostamaan kärryn pois, mutta ei ole sen koommin vastannut tähän asiaan kun ilmoitukseen vastasin, vaan ilmoitteli määrittelevänsä kantavuuden seuraavasti 1.7.09 viestissä:
"Näköjään käyt keskustelua yleisillä foorumeilla...
Olen puhunut kärryn kokonaispainosta 750 kg, joka tulee 375+375 navat, aivan samat navat joita käytetään ha:n kevyissä peräkärryissä, joihin ilmoitetaan kok.painoksi 750 kg!!!
Kantavuus tulee 750 kg - kärryn omapaino koukussa."
Tuolla tavalla kantavuuskin ilmaisee koukun kantavuutta eikä kärryn.
Henkilöautolle kantavuus ilmoitetaan tietyllä nopeudella, useimmiten kai 30 km/tunnissa, mutta ha:n kärryllä ei ajella mättäiköissä, kannikoissa ja kivikoíssa eikä metsissäkään...
Mitäs vaijerilaitetta ookkonen mietiskelee?
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Re: Mönkijään kärry
[quote="Mitäs vaijerilaitetta ookkonen mietiskelee?[/quote]
katsos että vetäis vaijjerin kanssa lavan kärryn päälle,siis kärryssä oltava vaihtolava laitteet
onko kellään?
katsos että vetäis vaijjerin kanssa lavan kärryn päälle,siis kärryssä oltava vaihtolava laitteet
onko kellään?
älä ota kaikkea tosissaan
Re: Mönkijään kärry
itellä rakenteilla... hydraulimoottorit jo hommattu ,että asentelua vailla.. kiskot melkein valmiit. saa ny sitte nähä tekeekö tuolla mitää mutta yritystä on ollu 

Jos ei taidolla niin sitten voimalla!!!
Re: Mönkijään kärry
tipetii kirjoitti:itellä rakenteilla... hydraulimoottorit jo hommattu ,että asentelua vailla.. kiskot melkein valmiit. saa ny sitte nähä tekeekö tuolla mitää mutta yritystä on ollu

Re: Mönkijään kärry
Kuvia otan kunhan saan nuo kiskot tehtyä ja uuden kameran hommattua... hommia hidastaa 2 viikon reissu ruotsiin ja norjaan mutta rakentelu jatkuu reissun jälkeen 

Jos ei taidolla niin sitten voimalla!!!
- -mehtäratio-
- 2WD
- Viestit: 52
- Liittynyt: 08 Heinä 2009 14:27
- Mönkijä:: -
- Paikkakunta: Lahti (Luhanka)
Re: Mönkijään kärry
Pyörittelen CAD:lla hieman erilaista ratkaisua
Ajatus olisi sellainen, että lyhyemmällä aisalla olisi tehty vetopöytä (dolly) jonka perässä olisi vaihtolavallinen kärry. ( esimerkki: http://www.elisanet.fi/lada-farmi/kalus ... /dolli.htm ) Tässä vetopöydässä olisi vinssi, akku ja turvakaari, lyhyt puomiyhdistelmä. Tämä taittuu paremmin metsässä kun pitkäaisainen rankakärry ja aisapainosta ei tarvitse välittää kun se ei kohdistu mönkijään. Kyseessä on siis täysperävaunu, joka on tietysti vänkelä pakittaa, mutta minulla onkin rekkakortti
Tämän 2-akselisen kärryn akselinväli ei tarvitse olla kovin pitkä, joka helpottaa taittumista ahtaissa tiloissa, rekkamiehet tietävät, että puolikas oikoo pahemmin kun täysperä. Nuo puukuskien suuret yhdistelmät taittuvat hämmästyttävän pienessä tilassa.
Pyörän navat saisivat olla vaikka 5X112 sen tavallisen 4X100 sijaan. 5X112 navasta saa koneistettua 4X110 jaon, jolloin löytyy tosi leveää kömpijän vannetta ja gummia. Tietysti 14" 5X112 vanteella ja C-vahvistetulla renkailla saadaan kantavuutta enemmän kun laki sallii, mutta mettä ja multakärry saa olla leveillä renkailla. Toki jokainen taablaa tyylillään, mutta jarruttomana ei kannattaisi kovin raskaille kuormille kärryä mitoittaa, ketteryys ja tarkoitukseen sopivuus ovat tärkeimmät kriteerit.
Ajatus olisi sellainen, että lyhyemmällä aisalla olisi tehty vetopöytä (dolly) jonka perässä olisi vaihtolavallinen kärry. ( esimerkki: http://www.elisanet.fi/lada-farmi/kalus ... /dolli.htm ) Tässä vetopöydässä olisi vinssi, akku ja turvakaari, lyhyt puomiyhdistelmä. Tämä taittuu paremmin metsässä kun pitkäaisainen rankakärry ja aisapainosta ei tarvitse välittää kun se ei kohdistu mönkijään. Kyseessä on siis täysperävaunu, joka on tietysti vänkelä pakittaa, mutta minulla onkin rekkakortti

Pyörän navat saisivat olla vaikka 5X112 sen tavallisen 4X100 sijaan. 5X112 navasta saa koneistettua 4X110 jaon, jolloin löytyy tosi leveää kömpijän vannetta ja gummia. Tietysti 14" 5X112 vanteella ja C-vahvistetulla renkailla saadaan kantavuutta enemmän kun laki sallii, mutta mettä ja multakärry saa olla leveillä renkailla. Toki jokainen taablaa tyylillään, mutta jarruttomana ei kannattaisi kovin raskaille kuormille kärryä mitoittaa, ketteryys ja tarkoitukseen sopivuus ovat tärkeimmät kriteerit.
Re: Mönkijään kärry
Perinteistä hevosvetoisen metsäkärryn tyyppistä ratkaisua meinaat? Olen sellaisen jossain kuvassa mönkijänkin perässä nähnyt. Itseasiassa kuvassa oli kääntyväakselinen kärry mönkijän perässä ja kärryn perässä oli vielä tavallinen kärry. Kunnon yhdistelmä siis-mehtäratio- kirjoitti:Pyörittelen CAD:lla hieman erilaista ratkaisua
Ajatus olisi sellainen, että lyhyemmällä aisalla olisi tehty vetopöytä (dolly) jonka perässä olisi vaihtolavallinen kärry.

Kyllähän tuo varmasti toimii siinä missä hevosenkin perässä mutta ehkä se kuuluisa "pihvi" jää niin sanotusti puuttumaan. Ongelmia tullee lähinnä maastoajossa kun esim. kääntyvän akselin pyörää yrittää kannon päälle sovittaa. Kunnollinen metsäkärry keinuteliakselistolla kestää helposti sen mitä mönkijällä tarvitsee ja enemmänkin. Rakenne on yksinkertainen, riittävän kevyt ja kulkee hyvin maastossa niin eteen kuin taaksekin päin.
Kuorman saa tuollaisella kääntyväakselisella luonnollisesti hyvin tasapainoon, mutta ei se ole ongelma tavallisessa kärryssäkään. Kuormaimen asemointi kärryn etuakselin päälle on varmaankin toimiva ja tukeva ratkaisu.
edit: Jos oikein ymmärsin niin kyseessähän on kansanomaisesti vankkuri
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vankkuri
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518