
Se nyt vaan on niin ettei se maailma pyöri sillätavalla että kaikki vaan ilmaseksi töitä tekee, vai mitenseoli?

Kirjoitin heti siihen alkuun etten minä laske itse esim vakuutuksia tai huoltoja työntekoon kun itse ajelen huviajoa koko ajan mutta pointtini oli se ettei kukaan täysjärkinen lähde pelkällä mönkijällä tällaiseen hommaan. Koska siitä nyt ei vaan pääse millään plussan puolelleViiMax kirjoitti:Niin, ilmeisesti sun pointti oli että mönkijä hommataan pelkästään tienausta varten ? Kyllä siinä vaiheessa pitää olla jo niitä kokonaisia työpäiviä, mutta onko niitä ja kuinka kauan... Ehkä se oli itselläkin tekosyy ostaa yli 12k€ mönkkäri polttopuiden ajoon sekä lumenauraukseen, ei lyö leiville, mutta se ajamisen hauskuus ja harrastus vielä mukaan niin kyllä sen jotenkin voi perustella.Agurapii kirjoitti:Eli mitä tästä opimme eli ainakaan pelkkä lumen auraaminen ei välttämättä ole kannattavaa mönkijällä mutta jos siihen lisää puiden kuskaamisen syksyllä, trailerin vuokraaminen kesällä ja lumityöt voi ehkä pysyä pinnalla näkkärin kanssa.
No jos on tarpeeksi paksu lompakko niin kai sitä voi sitten vaikka seistä kadun kulmassa ja jakaa seteleitä kaikille ohikulkijoille. Ja muilla se on maksatettu se lompakon sisältökin jos ei sattunu syntymään setelipaalin kyljessä...Pilot61 kirjoitti:Ensinnäkin, mönkijä ei ole mielestäni urakointiväline, jolle pitää laskea, tottakai, kaikki kulut niin kuin ne on, että urakointi voi jatkua. Toiseksi, mönkijälle on hyvin usein tarjolla vain satunnaisesti tilapäistöitä. Kolmanneksi, mönkijä ei sovellu vähääkään isompiin urakkatöihin, koska sitä ei ole siihen suunniteltu (särkymisriski). Neljänneksi, mönkijällä ei ole mahdollista lähteä urakoimaan ilman "omavastuuta", sillä tuntihinta nousee liian korkeaksi, jos kaikki kulut (ml. seisonta-ajanlulut) ynnätään. Siinäpä ovat mielestäni reaaliteetit. Siksi pidän mönkijäni vaan harrastevälineenä, jolle ei enempi kuluja lasketa.
On se toki niinkin, että mitä ohuempi lompakko on, sitä tarkemmin kulut on laskettava ja muilla maksatettava.
Naapurisopu ja -apu taitaa olla yllättävän monelle tuntematon käsite. Etenkin maaseudulla sitä harjoitetaan paljonkin vastavuoroisesti. Itse aurailen satunnaisesti naapurin pihaa ja voin hyvillä mielin pyytää jelppiä johonkin asiaan, sen sijaan, että kutsuisin siihen kalliin urakoitsijan/ammattimiehen. Kyse on siis töiden/avun vaihdosta.
Siis näinhän tämän esimerkin laskinkin. Ja jos ei satu olemaan sitä vaihtokonetta eli olet aloitteleva pakertaja niin sitten pitää kiinnitellä niitä kotitiloja,kesämökkejä,ym perintökalleuksia...ja koska markkinat toimii niin joustava elementti tuossa kohtaa on se yrittäjän palkka. Eli mitä useampi kone on saatu maksettua ja vaihdettua uuteen niin sitä pienemmäksi rahoitettava osuus jää ja siitä alkaa sitten jäämään vähän palkkaakin.jounie kirjoitti:Olenko ymmärtänyt nuo kustannuslaskennat oikein kun laskelmissa taitaa olla että koneen hinta tienataan parissa vuodessa?
Saahan noista koneista jotain euroja vaihdossakin. Mielestäni pitäisi arvioida vaihtokoneen ja uuden koneen hinnan erotus joka otetaan tuohon tuntihinta laskentaan. Vai olenko väärässä?
Höpöhöpö. 60kk on varsin tavallinen rahoitusaika.Bj Andy kirjoitti: Eli jos ostat vaikka kaivurin rahotuksella niin sen saa korkeintaan kolmeksi vuodeksi eli sinä aikana se on maksettava puhtaaksi.