Peräkärryprojekteja!

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
KYR-12
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Joulu 2013 18:28
Mönkijä:: cana 450pro T3

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja KYR-12 »

Itsellä juuri tuo saranapisteiden siirto suunnitteilla kiinan kärrin lavaan. Rakennan kokonaan uuden kärrin rungon ja itse kiinankärri jää pelkästään pöllin ajoon. Tuota sarana kohtaa ei passaa liian keskelle siirtää koska kippauskulma jää jo sitten liian pieneksi kun perälauta on jo maassa. Tosin sitä kevyempi kipata mitä keskempänä saranat.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Joo, kyllä itsekin mietin tuota kippauskulmaa. Täytyy vaan hakea sopiva kompromissi, ja samalla sitten rakentaa tuo nostosysteemi vinssin kera. Lisäillään kuvia kun alkaa prokkis etenemään.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Mulla päin vastanen ongelma, kun on suht helppo kipata, mutta saranat melkein keskellä, jolloin ei tyhjene. Kaksi vaihtoehtoa. Korottaa lavan kiinnityspisteitä jolloin koko kärryn painopiste valitettavasti nousee ja se kaatuu herkemmin. Toinen vaihtoehto on siirtää lavassa ja rungossa olevia saranapisteita taaksepäin.

Matsku puomiin on nyt olemassa ja jonkin sortin venevinssikin tarttui Biltemasta mukaan. Nyt täytys vaan saada hitsari ja aikataulut sovitettua.

Edit. Typot.
Viimeksi muokannut Mare79, 01 Huhti 2017 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
KYR-12
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Joulu 2013 18:28
Mönkijä:: cana 450pro T3

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja KYR-12 »

Järkevämpää siirtää ne kiinnityspisteet kuin korottaa kärryä.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Olen tällä hetkellä sillä kannalla että ei siirretä saranakohtaa vaan vaihdetaan käsivinssin tilalle sähkövinssi. Eiköhän se jaksa nostaa lavan pystyyn. Kuorman tyhjeneminen parempi jos lavan reuna ei lähellä maata.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tässä videossa osviittaa kipin teosta. https://www.youtube.com/watch?v=MVtLkWUXfOk
pihar
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 30 Touko 2009 20:31

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja pihar »

Kiitos Pappi videolinkistä, mulla on tuommonen kärry enkä ole älynnyt miten monikäyttöinen se on. :D
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Vedin automallin Kärpästä lokasuojan solmuun kun hain metsän reunasta pöllejä. Riittävän iso koivu, niin pakko vedellä klapin mittaisiksi pätkiksi jo metsässä eikä noin saa rankakärryn kyytiin.

Täytyy joku pikkukärry tuohon hommaan tehdä. Ei tuo auton kärry mahdu mihinkään ja on niin mahdottoman arka kiville ja kannoille.

Kuva

Käänsin muutaman vanhan mönkijän renkaan vanhoille Fiiun vanteille.

Teliä en tähän tee, en usko että tarvitsee.

Sanokaapas muutama mielipide disainista kun näitä varmaan moni on pohtinut:

#1: perinteinen kapea alhaalta ja ylöspäin levenevä lava
- tuleeko kiippana? Muutamat valitelleet, että moinen kaatuu herkästi

#2: vähän leveämpi ja lava pyörien väliin alas. Vajaan metrin saisi lavalle leveyttä noin
- ajattelin kuitenkin lavasta tehdä vähän pitemmän mitä noissa perus yksiakselisissa kiinakärryissä

#3: akselin paikka?
- traktorin kärryissä akseli usein hyvin takana, mönkijän kärryissä usein lähes keskellä
- taaempana oikoo enempi, mutta saa helpommin aisapainoa

#4: lavan korkeus?
- matalalla saa matalan nostokorkeuden, korkeammalla voisi paremmin palvella siirrettävänä työpöytänä

#5: Onko kipillä ollut oikeasti käyttöä?

Mistä navat halvimmalla?
jallu63
4WD
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
Paikkakunta: Nastola

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja jallu63 »

Ensimmäiseen omatekoiseen kärryyn ostin autopurkaamolta jäykän taka-akselin napoineen, taisi olla Ford Fiestan osa. Oli hyllyssä valmiiksi irroitettuna, hinta 50.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Teinhän mä jo syksyllä tällaisen:

Kuva

Että ei ihan ensimmäinen kärry ole :lol:

Taidan ensi viikolla ohikulkumatkalla käydä koukkaamassa Puuilosta navat. Osuu reitille. Ei noita taida tuon edullisemmin löytyä. Jäykkää akselia en laita, koska se kuitenkin aina kolisee kiviin ja kantoihin.

Alas taidan tuon lavan pudottaa ja tehdä vähän leveämmän. Kuitenkin tuon rankakärrynkin kanssa ihan hyvin mahtunut, niin ei tarvitse olla mönkijää kapeampi. Akselin taidan laittaa vähän traktorityylisesti hitusen "normaalia" taaemmas. Oikoo vähän enempi, mutta ei tuo taida muodostua ongelmaksi. Mielummin vähän tuota aisapainoa enempi ja irrallaan mönkijästäkin tulee vähän tukevampi noin.

Kippiä vielä fundeeraillut eikä taida maksaa vaivaa. En oikein keksi missä tuosta olisi hyötyä omassa käytössä. Ei ehkä lähtisi lainaankaan niin helposti ilman tuota :lol: Toisaalta olisi kyllä sylinterejä ja käsipumppu tallissa...
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Kannattaa se kippi samoilla höyryillä tehdä. Harmittaa kuitenkin myöhemmin jossakin välissä, jos jätät tekemättä. Tuo akselin paikka taaempana helpottaa siihen, että lava nousee tarpeeksi pystyyn. Oma kärry odottaa edelleen modaus, jotta kippikulmaa saisi kasvatettua ja muutettua kipin vinssikäyttöiseksi.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

1-akselinen mönkijän kärri on pirun kiikkerä, itelle ei enää moista tule. Tieten, pysyy se pystyssä, mutta toooodella hitaasti saapi ajella jos vähänkään muhkuraa maastossa. Jos semmoisen teet, suunnittele huolella. Älä tee kevyttä, vaan kunnolla rautaa ja painopiste mahd. alas.

Raideleveyttä kasvattamalla tulisi vakaampi, mutta niiden renkaiden on hyvä kulkea samassa kuin vetäjän, eli mönkijän...
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Jos tuosta 1-akselisesta tekisi tosiaan mahdollisimman matalan ja leveän, niin luulisi moisenkin pystyssä pysyvän. Vaikka on kyllä vähän alkanut houkutella tuo telikin. Ei periaatteessa tarvitsisi kun pari napaa lisää, niin tulisi telikin :roll: Vanteita ja renkaita on..

Törmäsin tällaisiin Nicholsin kärryihin:
Kuva

Tuo on ehkä lähimpänä omaa ajatusta mitä olen törmännyt. Vähän toisin lavaa vielä pitemmäksi kohti mönkijää.

On tuosta telimallikin:

Kuva

Nuo on 3x5 ja 3x6 jalkaisia. Lavan kokoa meinannee. Jalkahan on about 30 cm, joten noin 90 cm x 150/180 cm meikäläisittäin.

Leveys on nyt itsellä päätetty kun eilen kävin tarpeita keräilemässä ja löysin 84 cm leveää filmivaneria. Tuo lie aika passeli lavan leveys. Tuolloin renkaasta ulkoa ulos tulisi noin 1340 mm tienoille. Catti on speksien mukaan noin 1150 mm, oma vähän leveämpi. En ole mitannut lähiaikoina niin ei muista tarkkaan. On tuo rankakärrykin vähän Cattia leveämpi, mutta en ole havainnut tuossa ongelmaa. Voisi kai senkin mitata. Luulisin kuitenkin, että noin 1300 mm olisi aika liki.

Rautaa tuli myös eilen talliin. Tarkoitus olisi koittaa tehdä vahva ja suht kevyt :mrgreen: Olikohan 60 RHS:ää josta aisaa suunnittelin. Samaa kamaa "akseli" ja kevyempää muualle. Kestänee kun laittaa muutamia kriittisiä jäykkäreitä sopivasti. Tuosa rankakärryssä taitaa olla materiaalivahvuudet aika liki ja se on mielestäni ihan onnistunut. Ei ole mahdottoman painava ja kestää sen mitä kyytiin saa/mönkijä jaksaa vetää. Laskin, että pankojen tasalle 2,5 m pitkää rankaa kiintokuutio on aika lähellä.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Pari rengasta lisää kiepautin vanteille:

Kuva

Lauantai-illasta tuli aloitettua runkoa:

Kuva

Tuo nyt muotoitui aisaksi 50x4 RHS ja telin siirtoputki on 60x5. Eihän tuo päälle mahdu, joten nurkista millisellä laikalla auki, hionta sisäpuolelta, palat 50 putken päälle, millin shimmit väliin ja hitsaten nurkat takaisin. Otin tuon 50-millisen aisaksi kun 60 millinen tuntui jo aika hurjalta. Eikä mulla ollut 60:n päälle käyvää putkea kun nyt päädyin siirrettävään teliratkaisuun..

Telipalkit on 50x100, joten noihin saa hiipivän mitoituksen helposti.

Lavaa tulee noin 2 metriä ja teliä saa siirtää siten että lavasta puolet viiva kaksi kolmasosaa on telin etupuolella. Noin saa joko liki tasapainoon tai vähän aisapainoa.

Tuohon teliputkeen laition vielä tuet:

Kuva

Kuva

Metallivannesaha on kyllä yksi lempikoneista kun tällaisia tekee. Ei melua, ei kipinöitä ja päät on suoria 8)
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Puuilosta oli navat loppu. Vähän ihmettelin kun noita kyselin ja myyjä sitten sanoi, että on vähän sellainen tuote, että kun noita tulee, niin menee samantien. Laittoi nyt sitten 12 kpl tilaukseen kun sanoin tarvitsevani 4 kpl :roll: Kumma juttu, että loppuvat...

Kävin sitten Biltemasta koukkaamassa navat, siellä oli hyllyssä.

Sen verta noita tähtäilin, että vanteet täytyy kääntää nurinpäin, muuten ei napojen tapeissa riitä pituus. Noin 40 mm tulee renkaan pinnasta tappi ulos jos vanne oikeinpäin ja telipalkki on 50 mm. Toisinpäin ylttyy hienosti läpi asti ja saa lyhentääkin.

Telille on holkit näpräilty ja kromiakselia pätkä hyllyssä myös. Löytyi sopivaa kamaa 22 mm tapeille. Eiköhän kestä :lol: Hitusen ehkä tuli tiukka sovite, tässä käytössä lie voisi pieni välys olla paikallaan. Nyt on välys ehkä muutaman satasen. Luulen, että jos kromiakselia hetken pitää kädessä, niin ei enää menee reikään.. Täytyy virsikirjalla vähän hoonata ennen kasausta. Ajattelin tuon tapituksen kasata ihan hitsaamalla ja porata rasvanipat. Luulen, ettei tuota tarvitse ikinä huoltaa omassa käytössä. Eri asia jos täysin jokin kohta hajoaa, niin sitten saa rälläkällä palastella kuitenkin.

Ei muuta kun rasiaporilla reikiä ja palasia hitsaillen.

Tähän asti tämä kärryn teko on maksanut:
- navat 4 x 26,90 = reilu satanen
- lukot laitoihin 4 x ~5 e = parikymppiä
- vetopää muistaakseni 16,90 e
- mönkijän renkaita 2 x 20 e + 2 x 40 e = 120 e
- maalia 15 e:lla
- vanteet sain ilmaiseksi
- raudat keräilty romukasoista
- vaneria myös vanhoista jäämistöistä

Budjetti siis noin 300 e. Muutaman rasiaporan joutunut ostamaan ja tietty jokunen rälläkän laikka menee sekä miggiin kaasua ja lankaa. Omaa aikaakin jokunen tunti. Ehkä näin voi jotain tuntipalkkaa itsellekin laskea. Täysin ostomateriaaleilla ei kyllä kannattaisi, jollei tekemisen ilolle laske hintaa + että onhan itsetehty ehkä omaan käyttöön sitten sopiva. Kyllähän tästä nyt ainakin kuvittelisin ihan jykevän tulevan, joten kestänee käyttöä huoletta. Renkaatkin kestänee paremmin mitä kiinalaiset. Tässähän on pari 26" Bear Clawta ja pari 25" Maxxiksen vakiokumia.
Vastaa Viestiin