Peräkärryprojekteja!
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Peräkärryprojekteja!
Pyörivä vetopää kannattaa laittaa, ihan oman turvallisuuden kannalta jos ei muuten.
Re: Peräkärryprojekteja!
Vähän ehdin taas kärryä eteenpäin eilen illasta:
Telin tapit 22 mm rosteria:

Hassun hauskaa kamaa porata rasvareikiä..
Siksi moista kun sattui olemaan.
Sitten vähän lisää hitsailua, porailua ja kasailua niin sai rungon pyörilleen!

30 cm maalipönttö renkaan alla. Suurin piirtein tuon verran tulee telille liikevaraa. Rengas on vähän yli 60 cm, niin 30 cm esteen päälle pitäisi nousta. Onhan tuo jo aika hurja möykky jos moisen yli pitää päästä, niin fundeerasin että riittää.

Tästä näkee hyvin miten teli jeesaa. Yksi rengas melkoisen korkealla, mutta itse runko kallistuu hyvin maltillisesti.

Lavan hahmottelua. Tulee 220 cm pituutta ja 78 cm leveyttä. Laidoille taitaa tulla korkeutta 31,5 cm. Sillon lavan yläreuna on noin 86 cm. Tuohon kun heittää levyn päälle, niin on mainio "työpöytäkorko". Lavan vesitilavuus tulisi noin 0,54 kuutiota. Hiekkaa menisi sillon noin 800 kg kyytiin, kukuttaen vähän enempi. Väitän, että kestää mitä vaan kyytiin saa. Vähän korkeamman laidan ehkä haluaisin, mutta materiaalia on 31,5 cm korkoon, joten mentäneen tuolla. Lavan saranointi tulee tuonne takapalkkiin ja akselia voi siten siirtää lavan alla jos haluaa.
Laitoihin on pellit, mutta pohjan taidan ainakin toistaiseksi laittaa filmivanerista kun moinen on. Tosin tuohon päälle on helppo heittää pelti halutessa. Kuitenkin mielestäni vaneri on hyvä olla alla niin pelti ei niin helpolla kuhmuunnu. Paksu pelti taas painaisi pirusti.
Leveyttä kärryllä on noin 125 cm ja on siten vajaat 10 cm leveämpi mitä catti.
Hyville ideoille ollaan avoinna jos moisia tulee.
Telin tapit 22 mm rosteria:

Hassun hauskaa kamaa porata rasvareikiä..
Siksi moista kun sattui olemaan.
Sitten vähän lisää hitsailua, porailua ja kasailua niin sai rungon pyörilleen!

30 cm maalipönttö renkaan alla. Suurin piirtein tuon verran tulee telille liikevaraa. Rengas on vähän yli 60 cm, niin 30 cm esteen päälle pitäisi nousta. Onhan tuo jo aika hurja möykky jos moisen yli pitää päästä, niin fundeerasin että riittää.

Tästä näkee hyvin miten teli jeesaa. Yksi rengas melkoisen korkealla, mutta itse runko kallistuu hyvin maltillisesti.

Lavan hahmottelua. Tulee 220 cm pituutta ja 78 cm leveyttä. Laidoille taitaa tulla korkeutta 31,5 cm. Sillon lavan yläreuna on noin 86 cm. Tuohon kun heittää levyn päälle, niin on mainio "työpöytäkorko". Lavan vesitilavuus tulisi noin 0,54 kuutiota. Hiekkaa menisi sillon noin 800 kg kyytiin, kukuttaen vähän enempi. Väitän, että kestää mitä vaan kyytiin saa. Vähän korkeamman laidan ehkä haluaisin, mutta materiaalia on 31,5 cm korkoon, joten mentäneen tuolla. Lavan saranointi tulee tuonne takapalkkiin ja akselia voi siten siirtää lavan alla jos haluaa.
Laitoihin on pellit, mutta pohjan taidan ainakin toistaiseksi laittaa filmivanerista kun moinen on. Tosin tuohon päälle on helppo heittää pelti halutessa. Kuitenkin mielestäni vaneri on hyvä olla alla niin pelti ei niin helpolla kuhmuunnu. Paksu pelti taas painaisi pirusti.
Leveyttä kärryllä on noin 125 cm ja on siten vajaat 10 cm leveämpi mitä catti.
Hyville ideoille ollaan avoinna jos moisia tulee.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Peräkärryprojekteja!
Tuleepa lava/puut korkeelle. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Peräkärryprojekteja!
Itseasiassa matalammalle mitä vaikka tuossa mun rankakärryssä. Tosin ei paljoa, mutta muutama cm. Hankala tuota on saada kovin alas teliakselilla. Tai sitten lava pitäisi vetää niin kapeaksi, että menee telipalkkien väliin. Tuolloinkin tuon matalan osan tilavuus olisi niin pieni, ettei se juurikaan laskisi kokonaispainopistettä jos yhtään kuormaa on. Aisa on myös kuitenkin pidettävä vähän korkeammalla mitä mönkijässä on maavaraa, joten 10 cm olisi tiukassa tulla alas tekee millaisen rakenteen tahansa. Toisaalta jos lava on kovin alhaalla, niin myös kippauskorkeus on sitten hyvin matala ja jos taas sivut tekee vinoiksi, niin niiden käyttökelpoisuus on vähän mitä on ja kuorma myös tyhjenee huonommin kun esimerkiksi hiekka kiilaa sivuttain. Jos kapean kaukalon tekee niin ylös, jotta leventää vasta renkaiden korkeuden jälkeen sivuille, niin kokonaispainopiste samalla tilavuudella voi nousta jopa ylemmäs mitä tällä omalla ratkaisulla koska alaosan tilavuus on niin pieni. Hölmöltä taas tuntuisi tehdä kapea kaukalo telipalkkien väliin, sitten porras telipalkin päälle ja taas porras renkaan päälle. Noin saisi kyllä maksimitilavuuden mitä vaan telien väliin mahtuu ja painopisteen mahdollisimman alas.
Tämä http://www.tarkatrading.co.uk/atv-garde ... /tarka-700 on mielestäni kokolailla niin matala mitä voi tehdä.
Komprimissejähan nämä aina on ja toisaalta myös rakenteen helppous ja yksinkertaisuus on yksi asia vaakakupissa. Tuosta rankakärrystä olen tätä aika lailla kopioinut. Ei se mielestäni tunnu mitenkään herkältä kaatumaan vaikka olisi korkeakin puukuorma päällä. Tässä kärryssähän kuormatkin jäävät paljon matalammiksi. Siksi en oikein usko, että tämä herkästi kaatuisi. Kuitenkin esimerkiksi joku tuollainen 30 cm kanto kallistaa kärryä 15 cm. Nopeasti hahmottelin, että noin 37,5-astetta tämä kärsisi kallistumaa vesitäytöllä ja tuo meinaisi, että toisen puolen renkaiden pitää olla noin 85 cm korkeammalla mitä toisen puolen
Tuo sillä oletuksella, että vesi pysyisi vielä kyydissä.
Toinen on tällainen Yutrax TX159:

Tuossa on telin laakerointi suoraan lavan pohjan tasalla jolloin on mahdollisimman matala, mutta toisaalta on leveyttä jouduttu kasvattamaan että saa lavaan yhtään kokoa ja monen mönkijän perässä tuo menee jo "nenä pystyssä" ja siten perä on hyvin matalalla vaikka lava onkin lyhyt. Isommilla renkailla tuo olisi aika hyvä, paitsi, että on liian leveä.
Tämä http://www.tarkatrading.co.uk/atv-garde ... /tarka-700 on mielestäni kokolailla niin matala mitä voi tehdä.
Komprimissejähan nämä aina on ja toisaalta myös rakenteen helppous ja yksinkertaisuus on yksi asia vaakakupissa. Tuosta rankakärrystä olen tätä aika lailla kopioinut. Ei se mielestäni tunnu mitenkään herkältä kaatumaan vaikka olisi korkeakin puukuorma päällä. Tässä kärryssähän kuormatkin jäävät paljon matalammiksi. Siksi en oikein usko, että tämä herkästi kaatuisi. Kuitenkin esimerkiksi joku tuollainen 30 cm kanto kallistaa kärryä 15 cm. Nopeasti hahmottelin, että noin 37,5-astetta tämä kärsisi kallistumaa vesitäytöllä ja tuo meinaisi, että toisen puolen renkaiden pitää olla noin 85 cm korkeammalla mitä toisen puolen

Toinen on tällainen Yutrax TX159:

Tuossa on telin laakerointi suoraan lavan pohjan tasalla jolloin on mahdollisimman matala, mutta toisaalta on leveyttä jouduttu kasvattamaan että saa lavaan yhtään kokoa ja monen mönkijän perässä tuo menee jo "nenä pystyssä" ja siten perä on hyvin matalalla vaikka lava onkin lyhyt. Isommilla renkailla tuo olisi aika hyvä, paitsi, että on liian leveä.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Peräkärryprojekteja!
Se, kun laitetaan noi pokittaiset tangot pituus suunnassa olevan/vien päälle, se jo nostaa. Itse hitsasin pitkittäisen kylkeen. Voi kun osais laittaa kuvaa, (volvofoorumilla se on helppoa).
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Peräkärryprojekteja!
^ Ei vaikuta tässä omassa. Joutuisi sitten muuten nostamaan jotta telille jää liikkumatilaa. On tosiaan tuo lavan malli huomioitava kun itsellä lava on telipalkkien päällä. Jos lava on telipalkkeja vasten, niin koko teli jää virattomaksi. Jos kaventaa lavaa, niin sitten ok, mutta lava kapenee jne jne. Kompromissi korkeuden ja telien liikevaran kanssa.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Peräkärryprojekteja!
Laitas KYR-12 vielä enempi kuvaa/kuvia tuosta sinun kärrystä (tai linkki jos toisessa topikissa), hyvännäköinen on kieltämättä kärry!. Ja olet näemmä vahvistellut lavan tukirunkoakin ?
Re: Peräkärryprojekteja!
Laitoin Viimax muutaman lisäkuvan tuonne photobuckettiin mitä löysin tähän hätään, pitäis näkyä siellä.
Laitoin vinot lisätuet lavan päätyihin antamaan hieman lisäryhtiä lavalle ja etulaudan yläreunaan poikkituen kun liina painautuu sitä vasten kippauksen alkuvaiheessa.
Puomin yläreunaan pulttasin vanhan vinssin rullakidan jonka läpi liina menee ja liinan päähän silmukka mihin helppo heittää takavinssin koukku kiinni.
Kärrin runko ja nostopuomi on rakennettu kohtalaisen tukevasta vanhasta romuraudasta, navat ja pyörivä vetopää täytyi investoida mutta muuten ei rojektille tullut hirveämmin hintaa. Trapperista peräisin olevat renkaat vanteineen sain naapurilta pientä mönkijän huoltoa vastaan. Pultin reikiä piti vähän viilata että sai jaon käymään napaan.
Hyvin kulki ja kippaantui tuommonen multakuorma eikä tuon isompaan kuormaan ole tarvettakaan kun tuokin jo alkaa alamäessä käännöksessä työntää pikku canan perää sivulle
Laitoin vinot lisätuet lavan päätyihin antamaan hieman lisäryhtiä lavalle ja etulaudan yläreunaan poikkituen kun liina painautuu sitä vasten kippauksen alkuvaiheessa.
Puomin yläreunaan pulttasin vanhan vinssin rullakidan jonka läpi liina menee ja liinan päähän silmukka mihin helppo heittää takavinssin koukku kiinni.
Kärrin runko ja nostopuomi on rakennettu kohtalaisen tukevasta vanhasta romuraudasta, navat ja pyörivä vetopää täytyi investoida mutta muuten ei rojektille tullut hirveämmin hintaa. Trapperista peräisin olevat renkaat vanteineen sain naapurilta pientä mönkijän huoltoa vastaan. Pultin reikiä piti vähän viilata että sai jaon käymään napaan.
Hyvin kulki ja kippaantui tuommonen multakuorma eikä tuon isompaan kuormaan ole tarvettakaan kun tuokin jo alkaa alamäessä käännöksessä työntää pikku canan perää sivulle

Re: Peräkärryprojekteja!
Nyt vasta tajusin, ettei tuossa KYR-12:n kärryssä ole kiinalaista kun lava.
Sulla on tuossa telissä etupyörien varret pitemmät mitä takapyörien? Onko tuo lava sen verta kapea, että telipalkit menee ulkoa ohi eikä törmää pohjaan? Kuinka paljon etupyörällä on tilaa nousta ylöspäin? Onko ollut riittävä mitta?
Viitsisitkö ottaa kuvaa lavan saranoista? Tuota olen tässä pohtinut miten itselle tekisin.
Sulla on tuossa telissä etupyörien varret pitemmät mitä takapyörien? Onko tuo lava sen verta kapea, että telipalkit menee ulkoa ohi eikä törmää pohjaan? Kuinka paljon etupyörällä on tilaa nousta ylöspäin? Onko ollut riittävä mitta?
Viitsisitkö ottaa kuvaa lavan saranoista? Tuota olen tässä pohtinut miten itselle tekisin.
Re: Peräkärryprojekteja!
Joo telissä etupyörien varret on hivenen pitemmät. En ole mitannut mutta liikevaraa on mielestäni ihan riittävästi. Telit stoppaa suunnilleen lavan alareunaan jolloin rengas on melko lähellä lavan leveämmän kohdan alareunaa.
Kaivelin arkistosta muutamia kuvia jotka antaa vähän selkoa rakenteesta:







Kuvista poiketen takimmaisen poikkipalkin (jossa saranat) etureunaa jouduin hieman loveamaan että teli mahtuu nousemaan kun ei tullut sitä otettua huomioon työn tiimellyksessä kun siirsin jossain välissä palkkia hieman eteenpäin

Kaivelin arkistosta muutamia kuvia jotka antaa vähän selkoa rakenteesta:







Kuvista poiketen takimmaisen poikkipalkin (jossa saranat) etureunaa jouduin hieman loveamaan että teli mahtuu nousemaan kun ei tullut sitä otettua huomioon työn tiimellyksessä kun siirsin jossain välissä palkkia hieman eteenpäin


Re: Peräkärryprojekteja!
Kiitän kuvista. Helpottaa omaa ajattelua.
Vähän ruutupaperille kippisylinterin mitoitusta hahmottelin. Ei ole helppoa tuon kanssa. Jos jollain on kuvia miten kaupallisissa on sylinteri saatu siten, että kippauskulma on jotain >45-astetta niin olisin kuvista kiitollinen. Voi olla, että joutuu kuitenkin teliakselin paikan julistamaan kiinteäksi. Ahdasta tulee tuossa keskikohdalla. Teleskooppi ei oikein näillä budjeteilla ole kuitenkaan vaihtoehto.
50-millisellä sylinterillä saa kyllä kippausvoimaa yli 1300 kiloa ja samalla kulmaa noin 50-astetta 400 mm iskulla, mutta sylinteri on ikävästi juuri siinä missä akseli on
Jos väistää varmasti akselin, niin voima ei kasva ja samalla kulma menee alle 40-asteeseen. On sentään ruutupaperilla joku skissi voimista ja kulmista, niin täytyy myöhemmin sovitella sylinteriä kärryyn miten sen saisi fyysisesti sopimaan.
Vähän ruutupaperille kippisylinterin mitoitusta hahmottelin. Ei ole helppoa tuon kanssa. Jos jollain on kuvia miten kaupallisissa on sylinteri saatu siten, että kippauskulma on jotain >45-astetta niin olisin kuvista kiitollinen. Voi olla, että joutuu kuitenkin teliakselin paikan julistamaan kiinteäksi. Ahdasta tulee tuossa keskikohdalla. Teleskooppi ei oikein näillä budjeteilla ole kuitenkaan vaihtoehto.
50-millisellä sylinterillä saa kyllä kippausvoimaa yli 1300 kiloa ja samalla kulmaa noin 50-astetta 400 mm iskulla, mutta sylinteri on ikävästi juuri siinä missä akseli on

Re: Peräkärryprojekteja!
Omassa lähtee sylinteri telin poikkipalkin edestä eteenpäin ,korkeusero lavanpohjaan noin 25cm viistosti . Sylinteri taitaa olla 50x20x750-800,kaksitoimisena niin ei lava kippaa itsekseen kuorman tyhjentyessä ja öljyn tarve säiliössä pienempi . Kippaus kulma yli 45 tai ainakin riittävä ,ottaa perä maahan ennen . Jossain kaupallisessa tuli malli otettua.
Re: Peräkärryprojekteja!
Itellä kippaus kahdella sylinterillä (muistaakseni 40/25-600). Kahdella sylkällä kippaus on helppo toteuttaa kun on tilaa asemoida niitä. Omassani sylinterit alapäistään kiinnitetty lavan apurungon etunurkissa oleviin n. 200 mm pituisiin alaspäin suuntautuviin kiinnitystolppiin. Yläpäät kiinni lavan pohjarakenteessa. Kippauskulma reippaasti yli 45 astetta. Kaikki kama mitä lavalle laittaa, mukaan lukien nihkeä savi tulee mukisematta alas. Dumper-mallisen lavan runko ja apurunko 50*4 putkea ja pellit 3 mm Hardox. Painoa luokkaa 150 kg, mutta kestää mitä vaan ja helppo nostaa kuormaimella kyytiin.
Jos tarkoitus tehdä kärry myös metsäkäyttöön ja sen myötä siirrettävät pankot niin etumaista pankkoa voisi ehkä hyödyntää tuohon sylinterien alakiinnitykseen. Silloin karikoiden sijaan tolppa alaspäin, johon syliteri sokkatappi kiinnityksellä kiinni. Tulee kevyt rakenne eikä tarvitse apurunkoa. Vähän joutuu näpräämään lava/metsävarustuksen vaihdossa.
Tuossa Kranmanin lavassa periaatteessa saman tyyppinen konstruktio mitä omassa lavassa.
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... flak-fl250
Jos tarkoitus tehdä kärry myös metsäkäyttöön ja sen myötä siirrettävät pankot niin etumaista pankkoa voisi ehkä hyödyntää tuohon sylinterien alakiinnitykseen. Silloin karikoiden sijaan tolppa alaspäin, johon syliteri sokkatappi kiinnityksellä kiinni. Tulee kevyt rakenne eikä tarvitse apurunkoa. Vähän joutuu näpräämään lava/metsävarustuksen vaihdossa.
Tuossa Kranmanin lavassa periaatteessa saman tyyppinen konstruktio mitä omassa lavassa.
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... flak-fl250
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: Peräkärryprojekteja!
Lisäystä sen verran että painaahan tuo oma lava väkisinkin sen kolmisen sataa kiloa. Kranmanin "Pro" versio 3 mm pellillä painaa 330 kg ilmeisesti hydrauliikan kanssa, joka lienee rakenteesta päätellen aika samoissa omani kanssa. Eli vaunun kokonaispaino kuormaimella ja lavavarustuksella lienee jossain 700 kg nurkilla. Ei kuitenkaan ongelma ja Hondahan vetää nöyrästi isommatkin kuormat. Viimeksi mm. siirtolavallisen verran täysiä purkutiilikuormia 
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... agn-fl250v

http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... agn-fl250v
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518