
Peräkärryprojekteja!
Re: Peräkärryprojekteja!
Saman kaupan tuotteita katselin itsekin, vaan tuota 3-osaista vaikuttaako tuo sylinterin asento mitään? Näyttää vaan että ois vähän pitkä tuohon? Sun pitää valjastaa takavinssi lavan laskua varten 

-
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
- Mönkijä:: BigBoss570
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Peräkärryprojekteja!
Sylinteri on tarkoituksella valittu pitkäksi kippaus kulman takia, haluan että lava varmasti tulee tyhjäksi. Lisäksi on vähän vaarallista leikkiä jos se kuorma ei tule alas sieltä kunnolla näissä vehkeissä missä lavan sarana on ihan takana, äkkiä käy niin että jos ei lähde tyhjenemäön vaan jää kyytiin niin liian iso painosta siirtyy telin taakse ja nostaa mönkkärin perän ilmaan, Big bossi ei nyt niin arka ole tuolle ilmiölle kun on painoa ja pituutta mutta edellinen SP oli kun alussa tunkkasin kuormat pois maasta käsin ennenkuin hoksasin tehdä tunkille paikan aisalle. Pari kertaa oli kärry ja mönkkäri mielenkiintoisessa asennossa
Ja siks tuo sarana on tuolla ihan takana kun suurin osa koko kärryn käytöstä sijoittuu saareen missä maasto on erittäin hankalaa ja hyvin vähän paikkoja mihin yleensäkään pystyy kippaamaan niin pitää saada mahdollisimman korkeita ja tiiviitä kasoja, muuten voisi ihan hyvin olla tuo sarana parikymmentä senttiä enemmän edessä.
Ei auttanut kipin lasku ongelmaan pikaliittimien poisto, edelleen nakotti pystyssä koko lava, sitten vahingossa kokeilin niin että sammutin koneikon ja laskin kippiä niin hienosti tulee alas
Eli joutuu sammuttamaan aina kippauksen jälkeen, viittaa siihen että painetta on paluu puolella just sen verran ettei kippi laske, voi olla että lohkolta lähtevä paluulinja pitäisi Isontaa puoleen tuumaan, tai sitten vaan laitan lisäksi palloventtiilin jonka kytken tankkiin suoraan niin saa pudotettua kipin alas jos kyllästyy sammuttelemaan koneikkoa

Ja siks tuo sarana on tuolla ihan takana kun suurin osa koko kärryn käytöstä sijoittuu saareen missä maasto on erittäin hankalaa ja hyvin vähän paikkoja mihin yleensäkään pystyy kippaamaan niin pitää saada mahdollisimman korkeita ja tiiviitä kasoja, muuten voisi ihan hyvin olla tuo sarana parikymmentä senttiä enemmän edessä.
Ei auttanut kipin lasku ongelmaan pikaliittimien poisto, edelleen nakotti pystyssä koko lava, sitten vahingossa kokeilin niin että sammutin koneikon ja laskin kippiä niin hienosti tulee alas

Re: Peräkärryprojekteja!
Voi olla tyhmä kysymys, mutta toimiiko 2toiminen venttiili 1toimisella sylinterillä kun eiks kärris ollu yks toiminen sylinteri?Vai pitääkö koneikossa olla kipille oma lähtö?
Sitä vaan meinasin tuolla sylinterin pituudella kun on ihan lavan etureunassa ja pystyasennossa. Itse suunnittelin että olis lavassa puolen välin yläpuolella ja yläasennossa jäisi vähän takakenoon...tiedä sit miten se pitäis olla. Mut kuitenkin kaatosarana saa olla hyvin takana ettei tarvi lavata samalla.
Sitä vaan meinasin tuolla sylinterin pituudella kun on ihan lavan etureunassa ja pystyasennossa. Itse suunnittelin että olis lavassa puolen välin yläpuolella ja yläasennossa jäisi vähän takakenoon...tiedä sit miten se pitäis olla. Mut kuitenkin kaatosarana saa olla hyvin takana ettei tarvi lavata samalla.
-
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
- Mönkijä:: BigBoss570
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Peräkärryprojekteja!
Kaksitoiminen venttiili toimii jollain tavalla ykstoimisen sylinterin kanssa, ei vaan pidä vetää laskuvaiheessa ihan kokonaan toiseen laitaan, mutta parempihan se on jos on ihan ykstoiminen kara. Minulla on 3/8 kolmekarainen venttiili pöytä jossa yks 1 toiminen kara ja kaksi kakstoimista jotka nyt on tulpattu kun ei niitä toistaiseks mihinkään tarvii.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/lasku ... erin-voima
Tuossa oiva työkalu sylinterin pohdintaan
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/lasku ... erin-voima
Tuossa oiva työkalu sylinterin pohdintaan

Re: Peräkärryprojekteja!
Jep. Tuota on käytetty suunnitelmissa, ei vaan oikein meinaa aueta et mitä tekis kun jokainen keneltä kysyy neuvoo eri tavalla... mut kun katsoo tuota Kelffrin mustaa hydraulikipillistä kärriä niin näyttää että sylinteri olis loogisessa asennossa mut ei ammattimiesten mukaan. Ota näistä nyt sit selvää... taidan ostaa valmiin
-
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
- Mönkijä:: BigBoss570
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Peräkärryprojekteja!
Ymmärtääkseni paras olisi jos se sylinteri on alkuvaiheessa mahdollisimman pystyssä, älä tee asiasta liian vaikeaa itelles jos laitat polttomoottori koneikon niin nopeus ei ole ongelma laitat vaan riittävän ison sylinterin, sähkökoneikon kanssa on tarkempaa kun ei ole paljoa litroja niin herkästi voi tulla liian hidas, näissä vehkeissä painot on kuitenkin niin pieniä ettei tarvii kovin tarkasti kaikkea laskea
minä en sylinteriä yhtään pystympään halunnut kun olisi vienyt maavaraa kärrystä mikä on oikein tarpeellinen noissa maastoissa missä ajelen, kerron heti omia kokemuksia tuosta sylinteristä kunhan saan kärryn kuosiin, parin viikon päästä alkaa ajot niin sittenpä tietää missä paineissa ja millä kuormalla tuo systeemi käy ja mihin tuolla sylinterin asennolla pääsee

Re: Peräkärryprojekteja!
Ostin viimekeväänä kärryn rungon. Nyt siihen piti tehdä topparikehä, lava ja tukkien vinssaamiseen puomi. Lisää kuvia laitan työhommiin.
Runko 60x40 putkesta ja runko lattaraudasta

Lava alumiinista kokonainen 1500x3000 hyötykäyttöön.


Tuo ostonen runko oli ehkä liiankin jykevä kun painoa tuli reipas 250 kg. Koukkupainoa oli 38kg mutta tuon paremmin sitä ei saanut. Jos nyt sais valita niin tekisin rungonkin iteniin vois teliä säätää. Lavalle tuli tilavuuttaa 950 litraa joten mukavasti sillä klapeja kuskailee.

Runko 60x40 putkesta ja runko lattaraudasta

Lava alumiinista kokonainen 1500x3000 hyötykäyttöön.


Tuo ostonen runko oli ehkä liiankin jykevä kun painoa tuli reipas 250 kg. Koukkupainoa oli 38kg mutta tuon paremmin sitä ei saanut. Jos nyt sais valita niin tekisin rungonkin iteniin vois teliä säätää. Lavalle tuli tilavuuttaa 950 litraa joten mukavasti sillä klapeja kuskailee.

- Juha E
- 2WD
- Viestit: 57
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
- Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
- Paikkakunta: Humppila
Re: Peräkärryprojekteja!
Tuli jo viime vuonna askarreltua mönkijään kärry, mutta nyt saanut materiaalia videoita varten kasaan.
Tässä on tekovaiheista ja valmiista kärrystä infoa: https://www.youtube.com/watch?v=A63eMsg2DIU
Tässä on käytössä erilaisissa hommissa: https://www.youtube.com/watch?v=u2HUqqKbEy8
Tässä on tekovaiheista ja valmiista kärrystä infoa: https://www.youtube.com/watch?v=A63eMsg2DIU
Tässä on käytössä erilaisissa hommissa: https://www.youtube.com/watch?v=u2HUqqKbEy8
Ex. Suzuki Eiger -02
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Peräkärryprojekteja!
Hienosti pelas. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Peräkärryprojekteja!
Rakensin kolmikaatokippikärryn. https://m.youtube.com/watch?v=zxVHamutDkE
Re: Peräkärryprojekteja!
Millaisia napoja oletta kärryihin laittaneet? Valmistajia joka lähtöön hintahaitarilla 30e - 70e 4x100 jaolla. Onko nuissa muuta eroa kuin hinta?
Re: Peräkärryprojekteja!
Halvimmat navat ovat yleensä ei tieliikennekäyttöön, lukee yleensä tuote tiedoissa. Mutta itse navassa ei ole mitään merkintöjä.