Tee-se-itse: Kaasarin lämmitin

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Varmaa se ettei tarvii ryyppyä. Näin maalaistollona ajateltuna sama pätee kuskiin mutta päinvastoin, kun käy saunassa lämmittelemässä niin sen jälkeen ryyppy maistuu.. :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin :)
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Skygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin :)
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
Helpomalla pääset kun otat taskuun Start pilottia mukaan ;) , tosin muistaen sen että kone käynnistyy mutta voitelu ei ole mitä parasta, kun kone kohmeessa tosin sama pätee esilämmitettyyn kaasariin, mielummin niin että moottorin lämmitin, esilämmitää jäähd.nesteen ja laitat veden men joka on kiertämään ja kaasarin ympäri tai muuten suojaat moottoritilan ettei lämpö mene harakoille vaan kaasarille.

Moottori tarvitsee aina voitelun ja kun öljy on notkeaa se voitelee/suojaa lisäominaisuutena tulee että moottori käynnistyy helpommin, paikoillaan ollessaan (yön) yli kaasarisi pinta saa olla ympäriltään jäässä silti se saa moottorille kakkua.

että siitä vaan hakemaan tarvike moottorin lämmittimen joka tuloo vesiletkuun.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Roosa999 kirjoitti:Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
Skygo, jos tunnut tietävän niin paljon, niin vastaas tuohon roosan kysymykseen. Mikä sen lämmittämisen idea on fysiologisesti? Ja se vastaus ei ole että käynnistyy paremmin pakkasilla.
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Skygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin :)
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
Etteikä olisi käynyt niin, että tässä on tapahtunut väärinkäsitys. Jos lämppäri on ollut päällä jonkin aikaa, se on lämmittänyt kaasutinta, imukaulaa ja kaasarissa ollutta polttoainetta unohtamatta tietysti polttoainejärjestelmän välittömässä läheisyydessä olevaa moottoria... :roll:

Homma on siis toiminut vähän niin kuin lohkolämmitin ja lämmin moottorihan lähtee iloisesti käyntiin. Kerran käyntiin lähdettyään moottori tuottaa suuria määriä lämpöä eikä ole enää herkkä hyytymään.

Kyllähän se 12 V järjestelmäkin toimii, mutta siinä on kyllä parempi olla suurteholaturilla, hehtaarin kokoisilla akuilla ja ranteen paksuisilla kaapeleilla varustettu energiapakki sopivasti käsillä. Mönkijästä loppuvat tehot joka tapauksessa järjestelmästä riippumatta.

Taitaa olla kunnon apukaapelit parempi ja helpompi ratkaisu. Itse muistelen käynnistäneeni sekä kaasari- että ruiskukoneita ilman lämmittimiä tai apukaapeleita 16 h seisonnan jälkeen jopa -45 °C keleillä. Kyllä kunnossa oleva tekniikka toimii vielä sellaisissa oloissa, että kukaan järkevä ihminen ei silloin tunge nokkaansa ulos.

Aikaisemmin mainitsin ilmailijoiden vanhasta tempusta pyöräyttää käsin potkurista öljyt ja ryyppy sisään ennen varsinaista käynnistysyritystä. Se säästää konetta, akkua ja hermoja, koska käynnistymismahdollisuudet paranevat merkittävästi. Käsinarulla varustettujen kömpijöiden kuskeille ihan käyttökelpoinen vinkki.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

migu250 kirjoitti:
Skygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin :)
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
Helpomalla pääset kun otat taskuun Start pilottia mukaan ;) , tosin muistaen sen että kone käynnistyy mutta voitelu ei ole mitä parasta, kun kone kohmeessa tosin sama pätee esilämmitettyyn kaasariin, mielummin niin että moottorin lämmitin, esilämmitää jäähd.nesteen ja laitat veden men joka on kiertämään ja kaasarin ympäri tai muuten suojaat moottoritilan ettei lämpö mene harakoille vaan kaasarille.

Moottori tarvitsee aina voitelun ja kun öljy on notkeaa se voitelee/suojaa lisäominaisuutena tulee että moottori käynnistyy helpommin, paikoillaan ollessaan (yön) yli kaasarisi pinta saa olla ympäriltään jäässä silti se saa moottorille kakkua.

että siitä vaan hakemaan tarvike moottorin lämmittimen joka tuloo vesiletkuun.
ööö joo, mutta tämäpä onkin ilmajäähdytteinen.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Roosa999 kirjoitti:Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
Tuo on hyvä kysymys. Karburaattorin lämmittelyä sähköllä harrastetaan myös moottorisahoissa (esim. ruotsalaiset) ja siinä siitä on uskoakseni jotakin iloa. Voiko liittyä bensan viskositeettiin ja sitä kautta seoksiin???
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Jokeri kirjoitti:
Skygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin :)
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
Etteikä olisi käynyt niin, että tässä on tapahtunut väärinkäsitys. Jos lämppäri on ollut päällä jonkin aikaa, se on lämmittänyt kaasutinta, imukaulaa ja kaasarissa ollutta polttoainetta unohtamatta tietysti polttoainejärjestelmän välittömässä läheisyydessä olevaa moottoria... :roll:

Homma on siis toiminut vähän niin kuin lohkolämmitin ja lämmin moottorihan lähtee iloisesti käyntiin. Kerran käyntiin lähdettyään moottori tuottaa suuria määriä lämpöä eikä ole enää herkkä hyytymään.

Kyllähän se 12 V järjestelmäkin toimii, mutta siinä on kyllä parempi olla suurteholaturilla, hehtaarin kokoisilla akuilla ja ranteen paksuisilla kaapeleilla varustettu energiapakki sopivasti käsillä. Mönkijästä loppuvat tehot joka tapauksessa järjestelmästä riippumatta.

Taitaa olla kunnon apukaapelit parempi ja helpompi ratkaisu. Itse muistelen käynnistäneeni sekä kaasari- että ruiskukoneita ilman lämmittimiä tai apukaapeleita 16 h seisonnan jälkeen jopa -45 °C keleillä. Kyllä kunnossa oleva tekniikka toimii vielä sellaisissa oloissa, että kukaan järkevä ihminen ei silloin tunge nokkaansa ulos.

Aikaisemmin mainitsin ilmailijoiden vanhasta tempusta pyöräyttää käsin potkurista öljyt ja ryyppy sisään ennen varsinaista käynnistysyritystä. Se säästää konetta, akkua ja hermoja, koska käynnistymismahdollisuudet paranevat merkittävästi. Käsinarulla varustettujen kömpijöiden kuskeille ihan käyttökelpoinen vinkki.
Ei tuossa tapuksessa ollut käynyt niin että motti olisi lämmenny samalla.
Yhtä kylmä se oli kuin ennen lämmitystä. Mutta se että kaasari, ja imukaula lämpenevät, ovat a ja ö.
Eikös se konekin lämpene nopeammin kun imee lämmintä ilmaa heti käynnisteässä??

Monesti kylmemmillä ilmoillla olen pyörittänyt konetta hätäkatkaisin päällä jolloin öljy lähtee heti kiertämään käynnistyksessä.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Jukka kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
Tuo on hyvä kysymys. Karburaattorin lämmittelyä sähköllä harrastetaan myös moottorisahoissa (esim. ruotsalaiset) ja siinä siitä on uskoakseni jotakin iloa. Voiko liittyä bensan viskositeettiin ja sitä kautta seoksiin???
Taitanee liittyä siihen, että gasoliini höyrystyy paremmin lämpimän ilman kanssa kuin mitä pakkasessa. Näin ollen tarvitaan vähemmän pensaa siihen että kone käy hyvin.

Jos sähkölämmitys toimii moottorisahassa, niin toimii se mopomönkijässäkin :idea:

Tietääkö kukaan miten on toteutettu sähköinen lämmitys esim. Hondan mönijöissä tai derbin mopoissa? Vastuksella vissiin, mutta mikä periaate?
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Se lämmitys liittyy kaasarin lämmittämiseen moottorisahoissa siksi, että ei jäädy. Kun kone käy lämpimänä, sillä ei ole muun kuin jäätymisen kanssa tekemistä. Tämä aihe on kerrottu topikissa aiemmin.

Sen kaasarin läpi virtaava kylmä ilma ei ehdi lämmetä pelkän imukaulan ja kaasuttimen kurkun matkalla vaan käynnistyksessä auttaa siis se hetkellisesti lämmin polttoaine ja ennenlkaikkea ilma joka on imukanavistossa.

Jälikikäteen lämmityksellä ehkäistään vain kurkun jäätymistä pienillä kierroksilla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Niin... Kun kone on kerran käyntiin saatu, kyllä se yleensä myös käynnissä pysyy.
Mutta sähkölämmitys olisi niin ikään käynnistymisen varmistuksena kylmillä keleillä.
Hondan esitteessä sanotaankin sähkölämmityksestä näin:
"Lämmitettävä kaasutin varmistaa käynnistykset kylmillä keleillä"
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Jäi tässä kaivertamaan mieltä, että mikä merkitys tässä meikäläisen kiinalaisessa ajettavassa moottorisahassa (Linkku siis) on noilla sähkökuvissa näkyvillä "Freeze-proof Unit" ja "Warming Resistance" komponenteilla? Huilaavat kaaviossa tuossa automaattiryypyn vieressä...
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Ajettava moottorisaha :lol:

Laitapas tuo sähkökuva tännekin tai linkki siitä niin voidaan koko lössi tuumia sen merkitystä.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Puuhis
6WD
Viestit: 485
Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

prkl007 kirjoitti:Jäi tässä kaivertamaan mieltä, että mikä merkitys tässä meikäläisen kiinalaisessa ajettavassa moottorisahassa (Linkku siis) on noilla sähkökuvissa näkyvillä "Freeze-proof Unit" ja "Warming Resistance" komponenteilla? Huilaavat kaaviossa tuossa automaattiryypyn vieressä...
Taitaapi olla juurikin mitkä ohjaa tuota automaattiryyppyä. Ensimmäisessä autossani oli automaattiryyppy mikä kytkeyty päälle kerran painaessa kaasun pohjaan kylmällä koneella. ja ei lähtenyt pois päältä ennenkuin kone oli tarpeeksi lämmin. Kaasarin kyljessä oli spiraalijousi koteloituna jota lämmitti jäähdytysneste ja Spiraali vapautti ryypyn ltarpeeksi lämmettyään.
Vastaa Viestiin