Sopiva mönkkäri ranganajoon?
Itselläni Jammu Kodiak 450 ja EC:n rankakärry
ajelin viime viikonloppuna puita metästä ja täytyy sanoa että
aika oleellinen on se alennusvaihde, varsinkin jos on hiukkasen
hankalampaa paikkaa. Ei sitä tasamaalla EHKÄ tarvii, mutta suosittelen.
Mutta täytyy sanoa että oli mukava tuoda puita metästä kun
kerrankin tulivat niin heleposti. Traktorilla en olisi päässyt lähellekkään puiden hakupaikkaa...
ajelin viime viikonloppuna puita metästä ja täytyy sanoa että
aika oleellinen on se alennusvaihde, varsinkin jos on hiukkasen
hankalampaa paikkaa. Ei sitä tasamaalla EHKÄ tarvii, mutta suosittelen.
Mutta täytyy sanoa että oli mukava tuoda puita metästä kun
kerrankin tulivat niin heleposti. Traktorilla en olisi päässyt lähellekkään puiden hakupaikkaa...
.toni.
Mutta sehän on eri asia sellaisessa laitteessa, jossa se on, kuin sellaisessa joka on alunperin suunniteltu toimimaan ilman. Eikös niin?tonikois kirjoitti:Itselläni Jammu Kodiak 450 ja EC:n rankakärry
ajelin viime viikonloppuna puita metästä ja täytyy sanoa että
aika oleellinen on se alennusvaihde,
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Syys 2007 23:26
- Paikkakunta: kannus
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
No ei tuo ihan noin yksinkertaista ole.komposiitti kirjoitti:Ei oo sama ! Ilman puolittajaa oleva vari tai manuaali ei pysty samaan ! varia haittaa ehkä vähä enempi toi puute . kokeile vaikka lapioo jossa on 3 metrin varsi ja sitte 1,5 metrin ....kumpi kauhoo keveemmin....
Laitteessa jossa on pikkupuoli erikseen, on isopuoli välitetty huomattavasti pitemmäksi kuin esim. 350 grizzlyn eteenpäin vievä pykälä.
Eli olkoon pikkupuoli se puoltoistametrinen varsi, ja iso pykälä se kolmen metrin varsi. Silloin yammun eteenpäin vievä vaihde ois about sama kuin 2 metrin varsi...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Nimenomaan tätä tarkoitin edellisellä viestilläni. Eli sellaisessa missä ei ole kahta nopeusaluetta, on tehty jonkinlainen kompromissi. Täten vertailu kahdella nopeusalueella olevan laitteen nopeampaan puoleen ei ole pätevä - tämän sanoi järkikin, vaikken mitään näistä systeemeistä tunne. Ja motocoyote varmisti asian, kiitos.
Käytännön esimerkkejä vastaavasta asiasta löytyy vaikka kuinka paljon, ilman lapiovertaustakin...
Esim. polkupyöristä: eivät ne 21-vaihteisen maastopyörän vaihteet 1 - 3 ole sama asia kuin 3-vaihteisen pyörän vaihteet.
Käytännön esimerkkejä vastaavasta asiasta löytyy vaikka kuinka paljon, ilman lapiovertaustakin...

-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
täytyykö sitä hämmentää soppaa minunkin osalta.
minä olen sitä mieltä että jos haaveilet mönkkäriä puunajoon tai ns. työkäyttöön, niin ota semmoinen jolla on massaa.
vetoa ja pitoa aivan toisellalailla, kiinni jäämisen pelossa ei kannata ostaa kevyttä mönkkäriä, veto ja pitokyky huononee.
kiinnijäämistä voi välttää ennakoivalla ajolla ja jos huonosti käy niin vinssillä irti.
omassa pollessa ei vielä ole ikinä variaattori luistanut ja melkoisia kuormia olen sillä vetänyt!
omassani on "jäykkä taka-akseli", mistä kaikki varoitteli,mutta kyllä se on hel.etin hyvä.
näissä kuitenkin pitää aina ajatella vain omia tarpeita, se mitä muut sanoo sillä ei ole mitään merkitystä.Jokainen kuitenkin puhuu oman merkin puolesta!
joka tapauksessa niistä voi ottaa neuvosta vaariin ja tutkia ja vertailla asioita on asiat näin vai noin.
minä olen sitä mieltä että jos haaveilet mönkkäriä puunajoon tai ns. työkäyttöön, niin ota semmoinen jolla on massaa.
vetoa ja pitoa aivan toisellalailla, kiinni jäämisen pelossa ei kannata ostaa kevyttä mönkkäriä, veto ja pitokyky huononee.
kiinnijäämistä voi välttää ennakoivalla ajolla ja jos huonosti käy niin vinssillä irti.
omassa pollessa ei vielä ole ikinä variaattori luistanut ja melkoisia kuormia olen sillä vetänyt!
omassani on "jäykkä taka-akseli", mistä kaikki varoitteli,mutta kyllä se on hel.etin hyvä.
näissä kuitenkin pitää aina ajatella vain omia tarpeita, se mitä muut sanoo sillä ei ole mitään merkitystä.Jokainen kuitenkin puhuu oman merkin puolesta!
joka tapauksessa niistä voi ottaa neuvosta vaariin ja tutkia ja vertailla asioita on asiat näin vai noin.

polaris magnum -06
Näinhän se on. Omalla kohdallani traktori on edelleenkin se oikeiden kuormien juhta ja mönkkäri ihan muuta - sen takia jopa takavetoiset 200-kuutioiset kiinalaiset ovat aiemmin mielessä pyörineet. Kuitenkin käsittääkseni melkoinen askel eteenpäin tällainen ~300 cc 4x4 merkkivehje, ja tämän isompaa askelta en tule ottamaankaan.kumikeisari kirjoitti:Jokainen kuitenkin puhuu oman merkin puolesta!
joka tapauksessa niistä voi ottaa neuvosta vaariin ja tutkia ja vertailla asioita on asiat näin vai noin.
No, käytin tässä pari tuntia naputteluun ja kirjoitin HTML-taulukon näistä vaihtoehtoina olevista kuuden tonnin mönkkäreistä. Muutamia arvoja ei suoraan löytynyt, mutta kuitenkin nuuskimalla selvisi - jätin pari kysymysmerkkiä vielä, ja jos muutenkin löytyy virheitä niin tietävät saavat korjata! Joka tapauksessa nyt näkyvät haluamani ominaisuudet yhdeltä sivulta, pitänee sitten pisteytellä noita jotenkin...
edit: Linkki poistettu
Viimeksi muokannut Johnnie, 20 Joulu 2008 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä mönkkärilläkin melko miehekkäitä kuormia mettästä saa tuotua, tosin ei se nyt ihan raksvaattorille pärjää...
Omaan painoon nähden mönkkäri kyllä tuo mettästä suuremman kuorman kuin raksta?!
Tyrkkäsin eilen kärryn niin täyteen kuin mahtuu ja koitin ihan piruuttani ajella pientä ylämäkeä ja alamäkeä. Ylöspäin meni ihan kivasti kun vaan otti vauhtia, mutta alaspäin olikin hiukan jännempää kun takarenkaat tahtoi nousta väkisin ilmaan...
Koitin vielä ajaa pienen pätkän kyntöpellollakin ja ihan kohtuu hyvin sielläkin pääsi täydellä kuormalla. Hiukan koneen päällä joutui
Omaan painoon nähden mönkkäri kyllä tuo mettästä suuremman kuorman kuin raksta?!
Tyrkkäsin eilen kärryn niin täyteen kuin mahtuu ja koitin ihan piruuttani ajella pientä ylämäkeä ja alamäkeä. Ylöspäin meni ihan kivasti kun vaan otti vauhtia, mutta alaspäin olikin hiukan jännempää kun takarenkaat tahtoi nousta väkisin ilmaan...
Koitin vielä ajaa pienen pätkän kyntöpellollakin ja ihan kohtuu hyvin sielläkin pääsi täydellä kuormalla. Hiukan koneen päällä joutui
Siis hiukan joutui hytkyttelemään että eteenpäin mentiin, mutta mentiinpä kuitenkin!jussa79 kirjoitti:Kyllä mönkkärilläkin melko miehekkäitä kuormia mettästä saa tuotua, tosin ei se nyt ihan raksvaattorille pärjää...
Omaan painoon nähden mönkkäri kyllä tuo mettästä suuremman kuorman kuin raksta?!
Tyrkkäsin eilen kärryn niin täyteen kuin mahtuu ja koitin ihan piruuttani ajella pientä ylämäkeä ja alamäkeä. Ylöspäin meni ihan kivasti kun vaan otti vauhtia, mutta alaspäin olikin hiukan jännempää kun takarenkaat tahtoi nousta väkisin ilmaan...
Koitin vielä ajaa pienen pätkän kyntöpellollakin ja ihan kohtuu hyvin sielläkin pääsi täydellä kuormalla. Hiukan koneen päällä joutui
Kuvia otin sieltä täältä, mutta itse kun olin kuvaajana ja kuskina, niin ajokuvia ei valitettavasti ole.
Niitä luultavasti tulee ensviikonloppuna ja ehkä jopa vähän videookin!
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Kyllä mönkkäri kangasmailla ihan kohtuullinen vehjes polttopuun ajoon on, siinä kuin rakvaattoriki... tietysti myös pehemeillä mailla, kunhan vaan pitää kuormat maltillisina..jussa79 kirjoitti:Kyllä mönkkärilläkin melko miehekkäitä kuormia mettästä saa tuotua, tosin ei se nyt ihan raksvaattorille pärjää...
Omaan painoon nähden mönkkäri kyllä tuo mettästä suuremman kuorman kuin raksta?!
Tyrkkäsin eilen kärryn niin täyteen kuin mahtuu ja koitin ihan piruuttani ajella pientä ylämäkeä ja alamäkeä. Ylöspäin meni ihan kivasti kun vaan otti vauhtia, mutta alaspäin olikin hiukan jännempää kun takarenkaat tahtoi nousta väkisin ilmaan...
Koitin vielä ajaa pienen pätkän kyntöpellollakin ja ihan kohtuu hyvin sielläkin pääsi täydellä kuormalla. Hiukan koneen päällä joutui
Ja onhan mönkkärissä tietty se etu, ettei mönkkärille tarvitte tehä niin leveää tienreikää, metsäkone ku vaatii vähintään 3 metriä tienreiän leveydeksi, ja siltikin pehmeillä mailla tien varressa olevien puiden juuret vaurioituvat.. Tänäänki ajoin vahingossa, kun kuormasta sojottavat oksat tarttuivat niihin kiinni, 2 melko isoa kuusta nurin, huomasin vasta kun latva vilahti kuorman takaa näkyviin ja läsähti maahan

Nimim. Viime viikolla Ponssella n. 250000kg haketta ajanut

Tänään tuli pinoon 53800kg lisää
Siihen sais kyllä mönkijällä kiskoa muutaman kuorman täyspitkää rankaa

Viimeksi muokannut motocoyote, 29 Loka 2007 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Toki saa, en minä sillä. Itse tarkoitin vaan sitä, että kun meillä traktori jo on (jolla 60-luvun alusta asti on polttopuut tuotu), niin ei ole pakottavaa tarvetta käyttää mönkijää ylisuuriin kuormiin. Toisaalta sitä sitten miettii että kuinka tarpeellinen hankinta se sitten onkaan loppujen lopuksi... Mutta ei pidä sitä lähteä miettimään!jussa79 kirjoitti:Kyllä mönkkärilläkin melko miehekkäitä kuormia mettästä saa tuotua, tosin ei se nyt ihan raksvaattorille pärjää...

- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Kyllähän seki on tosiasia, että jos on vähänkään enemmän puuta ajettavaksi niin ei kannata mönkijää, metsäkärryä & hydrauliikkapakettia ostaa pelkästään sen vuoksi, hintaa kertyy kuitenki kevyesti yli 20000€. Rakvaattorin ja siihen metsävehkeiden ostaminen on vähän sama homma..Johnnie kirjoitti:Toki saa, en minä sillä. Itse tarkoitin vaan sitä, että kun meillä traktori jo on (jolla 60-luvun alusta asti on polttopuut tuotu), niin ei ole pakottavaa tarvetta käyttää mönkijää ylisuuriin kuormiin. Toisaalta sitä sitten miettii että kuinka tarpeellinen hankinta se sitten onkaan loppujen lopuksi... Mutta ei pidä sitä lähteä miettimään!jussa79 kirjoitti:Kyllä mönkkärilläkin melko miehekkäitä kuormia mettästä saa tuotua, tosin ei se nyt ihan raksvaattorille pärjää...
Jos sijoittaa vähän enemmän, ja kun sopiva sattuu kohdalle, saa ehjän 90 luvun alun metsäkoneen, jonka voi puunajon jälkeen myydä samaan hintaan etiäppäin, joten senkin on suurempien puumäärien ajoon ihan harkitsemisen arvoinen laite...
Koitappa samojen puunajojen jälkeen myydä mönkkäri samalla hinnalla eteenpäin

Tietysti, metsäkoneen jos hankkii omien puitten ajoa varten, on suotavaa että leimikko on sen verran lähellä että koneen voi siirtää sinne ajamalla, lavettikyyti maksaa maltaita jos ei ole omaa kuljetusvehjestä...

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Aika harvassa on myös ne raksvaattorit ja mettäkoneet, jolla voi puunajon jälkeen lähteä kaveriporukalla hauskaa pitämään...
Eihän mönkkäri ammattikäytössä oikeen hyvä ole, jos palkka maksetaan ajetuista kuutioista, mutta on sitä mettänpohjaa pikkasen kivempi katella mönkkärin jäljiltä, kuin raksvaattorin tahi ponssen jälkeen!
Jos mönkkärin kärryyn pistää jonkun "tukkikouran", niin kyllä sen jälkeen kuormakokokin pienenee sen verran, että tyhjällä kärryllä ajeluun taitaa mennä enemmän aikaa kuin siihen, että heittelisi tukit kyytiin...
Eihän mönkkäri ammattikäytössä oikeen hyvä ole, jos palkka maksetaan ajetuista kuutioista, mutta on sitä mettänpohjaa pikkasen kivempi katella mönkkärin jäljiltä, kuin raksvaattorin tahi ponssen jälkeen!


Jos mönkkärin kärryyn pistää jonkun "tukkikouran", niin kyllä sen jälkeen kuormakokokin pienenee sen verran, että tyhjällä kärryllä ajeluun taitaa mennä enemmän aikaa kuin siihen, että heittelisi tukit kyytiin...