
Halpakaupan tukkikärry
kärry miestä myöten
kyllä tolla kärryllä ajelee puita sen minkä käsipelin kehtaa lastata, ihan nokko koivurankaa liikkuu. Tarkoitus ei ole minulla laittaakaan hydraulinostimia eikä tehdä tukkia. Riittää että ajelee rankoja tienvarteen tai jopa valmiita halkoja paikasta a paikkaan b (ja ennenkuin kukaan kommentoi, niin tietenkin siihen tehdään lava) 

- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Oisko mahdollista linkittää kuvia kärrystään kommenttien "tueksi" ei sillä että jotain kärrymerkkiä haluaisin morkata kuvien perusteella vaan kiinnostas nähä minkämoisia sanotaan kelpo kärryiks ?
Itelle pitäs jaksaa väsätä jonkinmoine kärry kuha vaa sais aikaseks ja kuvat helpottas hommaa !
Toki jos joku haluaa ostaa poijes navat,renkaat vanteineen ja telille sorvatut puslat tappeineen(ammattikäytön kestävästä materiaalista) niin voinhan ne jopa myydäkkin mun käyttöön vois tuommonen halppis kärri riittääkkin kuhan vaan kuvia kyseisistä vermeistä enempi saan näkyville !
Tarkotus oli tehdä kunnon navoilla,renkailla ja telin puslilla varustettu vekotin kaikenkestävästä palkista mutta onhan tuo rojekti jo toista vuotta seisonu nii jos valmiin kohtuukäyttöä kestävän laittas kun tuo laiskuus ja ajan puute hieman haittaa hommia
Itelle pitäs jaksaa väsätä jonkinmoine kärry kuha vaa sais aikaseks ja kuvat helpottas hommaa !
Toki jos joku haluaa ostaa poijes navat,renkaat vanteineen ja telille sorvatut puslat tappeineen(ammattikäytön kestävästä materiaalista) niin voinhan ne jopa myydäkkin mun käyttöön vois tuommonen halppis kärri riittääkkin kuhan vaan kuvia kyseisistä vermeistä enempi saan näkyville !
Tarkotus oli tehdä kunnon navoilla,renkailla ja telin puslilla varustettu vekotin kaikenkestävästä palkista mutta onhan tuo rojekti jo toista vuotta seisonu nii jos valmiin kohtuukäyttöä kestävän laittas kun tuo laiskuus ja ajan puute hieman haittaa hommia

http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Re: kärry miestä myöten
offtopikkia, mutta kuiten. Taisin sinun hondan nähä tarvikekeskuksen pihalla, ainaki sama kilpi oli perässä. Omanikin sinne vein huoltoa odottamaan, samanlainen mutta isommilla rattailla..severi kirjoitti:kyllä tolla kärryllä ajelee puita sen minkä käsipelin kehtaa lastata, ihan nokko koivurankaa liikkuu. Tarkoitus ei ole minulla laittaakaan hydraulinostimia eikä tehdä tukkia. Riittää että ajelee rankoja tienvarteen tai jopa valmiita halkoja paikasta a paikkaan b (ja ennenkuin kukaan kommentoi, niin tietenkin siihen tehdään lava)
-
- 6WD
- Viestit: 636
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 23:14
- Paikkakunta: koillismaa
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kävinpä tänään pitkällisen tutkimisen ja katselun jälkeen ostamassa rankakärryn (teli-).
Ja kyllä minä ainakin omaa käyttöä ajatellen päädyin tuohon kiinalaiseen ATV/ EC- kärryyn. Maksoin kotiin toimitettuna 600 euroa.
Etuja:
+ halpa
+ tukevarakenteinen
Haittoja:
- sovituksilleen ei erikoisemman "käypä"
- tuolla vinssipukilla (turhake) kerätty kärryyn turhaan painoa
- kaikki näkemäni (Wihonen ja K-Motors) väärin kasattuja
- liian kevyt telin "ristituenta", sivuttaisvääntö käännöksissä on kova (eli se puuttui kokonaan)
Nyt sitten oon miettinyt, oliko niissä runkoputkissa paksuuseroja eli vaihdanko vaan telit puolelta toiselle vai käykö heittää koko telirakennelma toisinpäin?
Telistä sen verran, että siinnäkin on epäsymmetrinen teli mutta ei hiipivää teliä, jota ei kyllä ollut ATV-Expertinkään kärryssä.
Eli miten olette "korjanneet" omistanne nuo telit oikeinpäin?
Oleellisia asioita minusta telikärryssä ovat telin rakenne (epäsymmetrinen - hiipivä), pyörän napojen kestävyys ja telin ristituenta sivuttaisvääntöjen varalta.
Ja kyllä minä ainakin omaa käyttöä ajatellen päädyin tuohon kiinalaiseen ATV/ EC- kärryyn. Maksoin kotiin toimitettuna 600 euroa.
Etuja:
+ halpa
+ tukevarakenteinen
Haittoja:
- sovituksilleen ei erikoisemman "käypä"
- tuolla vinssipukilla (turhake) kerätty kärryyn turhaan painoa
- kaikki näkemäni (Wihonen ja K-Motors) väärin kasattuja
- liian kevyt telin "ristituenta", sivuttaisvääntö käännöksissä on kova (eli se puuttui kokonaan)
Nyt sitten oon miettinyt, oliko niissä runkoputkissa paksuuseroja eli vaihdanko vaan telit puolelta toiselle vai käykö heittää koko telirakennelma toisinpäin?
Telistä sen verran, että siinnäkin on epäsymmetrinen teli mutta ei hiipivää teliä, jota ei kyllä ollut ATV-Expertinkään kärryssä.
Eli miten olette "korjanneet" omistanne nuo telit oikeinpäin?

Oleellisia asioita minusta telikärryssä ovat telin rakenne (epäsymmetrinen - hiipivä), pyörän napojen kestävyys ja telin ristituenta sivuttaisvääntöjen varalta.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
- Jonska
- 6WD
- Viestit: 893
- Liittynyt: 14 Syys 2006 01:12
- Mönkijä:: No quad
- Paikkakunta: Kouvola, Inkeroinen ja Helsinki Skype: Jonska tai Jouni Lyyra
Vähän ot:ksi menee mutta onko tämä sitten hyvä kärry?
>> http://www.sr-tuote.fi/images/Metsateli ... 0esite.pdf
Näyttäis muuten ihan ok kärryltä, mutta eikö tuo ole vähän liian leveä. No onpahan ainakin vakaa sivuttais suunnassa. Ja jäykistystäkin on telissä, mutta näyttis, että on lehtijousiakselin napoihin istutettu nuo telin rungot! Kuinkahan tuommonen kestää?
>> http://www.sr-tuote.fi/images/Metsateli ... 0esite.pdf
Näyttäis muuten ihan ok kärryltä, mutta eikö tuo ole vähän liian leveä. No onpahan ainakin vakaa sivuttais suunnassa. Ja jäykistystäkin on telissä, mutta näyttis, että on lehtijousiakselin napoihin istutettu nuo telin rungot! Kuinkahan tuommonen kestää?
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
näin se on
jussa79 kirjoitti:Sori nyt taas vaan kauheesti, jos mielipiteeni on kovin kärkkäitä, mutta kyllä se vaan on niin, että jos sillä kärry meinaa OIKEESTI jonkinlaisia puita kuskata, niin noi "halppiskärryt" kannattaa unohtaa.
Jos ajatusmaailma on jo muutenkin sellanen, että "ostan nelivetomönkkärin, mutta eipä sillä taida kannattaa ajaa kuin aurinkoisella kelillä ja mielellään silloinkin vaan tiellä", niin sitten noi kärryt kyllä ajaa asiansa!
Ns. "kunnon" töihin nillä ei kannata lähteä...
Ja taas kattomaan kiekkoa...
sama ostaa kerralla kunnollinen niin välttyy ikävyyksiltä

- Jonska
- 6WD
- Viestit: 893
- Liittynyt: 14 Syys 2006 01:12
- Mönkijä:: No quad
- Paikkakunta: Kouvola, Inkeroinen ja Helsinki Skype: Jonska tai Jouni Lyyra
Lehtijousista mitään puhunu!
Akselina kärryssä on lehtijousiakseli ilman lehtijousia, katso miten on telirunko kiinni akselissa, eli navassa jossa normaalisti olisi pyörä. Rasvakuppikin on paikoillaan. Ei keinutelillisissä trailereissakaan ole laakerointia keinulla, vaan yleensä se on kumilla vaimennettu, eli keinuakseli on akselin sisällä kumin sisään vulkanoitu.
Herkemminhän tuo kyllä laakeroituna nousee kivien ja kantojen yli, mutta kestääkö tuollainen rakenne.
Akselina kärryssä on lehtijousiakseli ilman lehtijousia, katso miten on telirunko kiinni akselissa, eli navassa jossa normaalisti olisi pyörä. Rasvakuppikin on paikoillaan. Ei keinutelillisissä trailereissakaan ole laakerointia keinulla, vaan yleensä se on kumilla vaimennettu, eli keinuakseli on akselin sisällä kumin sisään vulkanoitu.
Herkemminhän tuo kyllä laakeroituna nousee kivien ja kantojen yli, mutta kestääkö tuollainen rakenne.
Kokemuksesta voisi kertoa, että testasin alkukesällä ratkaisua jossa keinuteli oli laakeroitu kumiväänttöjousellisen akselin akselitappiin. Kantavuutta piti kestää 750kg, mutta ...
Niin oli akselitappi solmussa ja vääntövarsi myös. Ei kestänyt hirsien ja sementin kiskomista kivikossa ja kallioilla. Kuormaa oli päällä 500-600kg + kärryn paino eli liikuttiin akselin maksimikantavuuden rajoissa.
Nyt alla yksinkertaistettu rakenne jossa 60x60x4 putkipalkkiin hitsattu 4kpl laippoja (2 kumpaankin päähän) ja keinuteli kiinnitetty 25mm pultilla laippoihin. Nyt on kestänyt hyvin.
Niin oli akselitappi solmussa ja vääntövarsi myös. Ei kestänyt hirsien ja sementin kiskomista kivikossa ja kallioilla. Kuormaa oli päällä 500-600kg + kärryn paino eli liikuttiin akselin maksimikantavuuden rajoissa.
Nyt alla yksinkertaistettu rakenne jossa 60x60x4 putkipalkkiin hitsattu 4kpl laippoja (2 kumpaankin päähän) ja keinuteli kiinnitetty 25mm pultilla laippoihin. Nyt on kestänyt hyvin.
... Grizzly 700 FI ...
Meillä kärry kasattiin itse, tarkoitat ilmeisesti jotain valmiiksi kasatun kärryn virhettä? En myöskään ymmärtänyt, mitä tarkoitit kysymyksellä runkoputkien paksuuseroista.Repetti kirjoitti:Eli miten olette "korjanneet" omistanne nuo telit oikeinpäin?![]()
Omat kommenttini kärrystä löytyvät Rankakärry-threadistä (lisäksi saman viestiketjun lopussa uusimmat ajatukset).
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
-
- 4WD
- Viestit: 195
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 20:48
- Mönkijä:: Honda Trx 420 Fe
- Paikkakunta: Maailman napa
Re: Halpakaupan tukkikärry



Kärryä ehtiessä kattelin "halppiskärryjäkin" siinä muun ohella. Laitoin sitten tämmösen.
Hintaa jäi kärrylle 1290€, ovh 1500€. Kantavuutta muistaakseni jotain 1500kg luokkaa,. Kärry painaa jotain 180kg.Suomalaista tuotantoa.
Viimeksi muokannut isoarska420, 15 Maalis 2009 12:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-----------------------------------------------
En ole puolesta enkä vastaa vaan pikemminkin päinvastoin
En ole puolesta enkä vastaa vaan pikemminkin päinvastoin
Re: Halpakaupan tukkikärry
kyllä on tullu itekkii muutama kärri mönkijään tehtyä noin kymmenen.kannattaa kyllä kärriä valitessa tutkia mittojo aika paljon jos kärri on liian leveä ei kulje samoja uria kun mönkijä ei se kule lumessa ees tyhjänä. ja liian pitkä on aika kympelö kääntäissä.muutama kuvakii on http://kuvablogi.com/nayta/1700797/ leikkö linkki toimii.
honda 500fa 2007 http://kuvablogi.com/blog/19224/