Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
- antti_aamunen
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 22 Maalis 2015 19:55
- Mönkijä:: Can Am 570 pro+
- Paikkakunta: Raahe
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Pitäis alkaa laittamaan lisävaloja Hondaan. Taakse tulee yksi ledvalo joka toimii myös peruutusvalona, herätteen ajattelin ottaa peruutuksen merkkivalolta, jos valoa ohjataan plussalla?? Minkä värinen johto tulee vaihteistosta mittaristoon? Tai jos jollain on Honda TRX500FE -08 mönkijään sähkökaaviota niin se olis vielä parempi?
- antti_aamunen
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 22 Maalis 2015 19:55
- Mönkijä:: Can Am 570 pro+
- Paikkakunta: Raahe
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Eikö kenelläkään ole tietoa??? 

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Löytyisikö joltain Can-Am Renegade 800 X 2008 kytkentäkaaviota?
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
No tietoa ei ole mutta jostain lootasta tulevasta liittimestä kun mittaat notta mikä johto joko tulee jännitteeliseksi tai maadottaa kun pakki on päällä niin sillähän se selviää.antti_aamunen kirjoitti:Eikö kenelläkään ole tietoa???
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Itse suosin kytkimellä toimivaa pakkivaloa. Saa se valo palaa myös eteenpäin ajettaessa, esmes jos hinaa jotain lahnaa ojasta ylös.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Syrjäseudulla kaikki valo on hyvästä. Eli takanakin saa mielellään palaa, ajoipa mihin suuntaan hyvänsä tai paikallaan ollessa.
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Minulla on 2008 Polaris Sportsman 500EFI, johon olen ajatellut hankkia työvaloksi 72 watin led työvalopaneelin.
Mitä tuossa teknisiä tietoja netistä kaivoin, niin tuossa 500 koneessa on vissiin 250W laturiteho.
Työvalo tulisi siis avuksi lumitöihin, eli vinssiä käytettäisiin myös samalla.
Mistä tiedän paljonko mönkijän omat sähköt (polttoainepumppu, ruisku, mittaristo, vinssi, yms.) vie tehoa tuosta laturista, että onko tuo työvalo liian tehokas laturin jäljelle jäävään tehoon nähden?
Mönkijän omat valot voivat olla sammuksissa lumitöiden ajan, joten ne ei vie sähköä kun tuo työvalopaneeli varmasti valaisee aivan tarpeeksi.
Mitä tuossa teknisiä tietoja netistä kaivoin, niin tuossa 500 koneessa on vissiin 250W laturiteho.
Työvalo tulisi siis avuksi lumitöihin, eli vinssiä käytettäisiin myös samalla.
Mistä tiedän paljonko mönkijän omat sähköt (polttoainepumppu, ruisku, mittaristo, vinssi, yms.) vie tehoa tuosta laturista, että onko tuo työvalo liian tehokas laturin jäljelle jäävään tehoon nähden?
Mönkijän omat valot voivat olla sammuksissa lumitöiden ajan, joten ne ei vie sähköä kun tuo työvalopaneeli varmasti valaisee aivan tarpeeksi.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Mulla oli pollessa todellista LED-valoa 48 wattia. Siihen päälle:
Parkit: 25 W jos kilpipeli
Kahvalämppärit 30 W
Moottoriohjaus EFI:ssä polttoainepumppuineen 30 W
Flekti ehkä 30/ 70 suhteella hitaassa ajossa, mutta kulutus oliskos 30 wattia (Arvio)
Saadaan jo kasaan siis peruskulutuskohteita 85 wattia ja siihen flekti päälle, joten lähellä 100 watin peruskulutusta ollaan.
Tähän jos lisätään 72 wattinen työvalo ja vaikkapa 20 wattinen taakke auraushommissa, niin melko ujolle jää latausvirta. => eli arviolta 250 W - 192 W = 58 wattia => alle 5 A latausvirta.
Tämä tarkoittaa esim vinssillä tyhjennetyn akun uudelleen lataamiseen ( 20 Ah) menee about 4 tuntia, ellei kulutuskohteita vähennetä.
Parkit: 25 W jos kilpipeli
Kahvalämppärit 30 W
Moottoriohjaus EFI:ssä polttoainepumppuineen 30 W
Flekti ehkä 30/ 70 suhteella hitaassa ajossa, mutta kulutus oliskos 30 wattia (Arvio)
Saadaan jo kasaan siis peruskulutuskohteita 85 wattia ja siihen flekti päälle, joten lähellä 100 watin peruskulutusta ollaan.
Tähän jos lisätään 72 wattinen työvalo ja vaikkapa 20 wattinen taakke auraushommissa, niin melko ujolle jää latausvirta. => eli arviolta 250 W - 192 W = 58 wattia => alle 5 A latausvirta.
Tämä tarkoittaa esim vinssillä tyhjennetyn akun uudelleen lataamiseen ( 20 Ah) menee about 4 tuntia, ellei kulutuskohteita vähennetä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Aurauspuuhissa pimeällä lataus riittää vain, jos vuorottelee esim. kahvanlämmittimien ja lisävalojen kanssa. Jos pääsee välillä ajamaan pitempää pätkää, niin se vähän helpottaa. Lyhyt edestakainen auraus ja jatkuva vinssin käyttö vie puhdin akulta.
Pienemmilläkin wattimäärillä saa riittävän hyviä valoja.
Pienemmilläkin wattimäärillä saa riittävän hyviä valoja.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Ite sanoisin että 20 wattia riittää ledinä eteen ja toinen mokoma taakse. Toki muutama vuosi lisää niin mieli saattaa muuttuakkin.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Suunnistushommissa ja jäällä ajaessa kaipaa vähän enempi, mutta pelkällä polulla peuhaamisen ohella pärjää max 40 waatisella varustuksella... jos ja kun laturi on tuo vanha SP-mallin 250 wattinen.
uusissa tehostinmalleissa tuota hönkää on laturissa enempi ja silloin voi kuormaa laitta enemmän. Lumisissa olosuhteissa omasta mielestäni 100 wattia valoon on liikaa, eli eteen näkee, mutta sivuille ja pimeään ei sitten kertakaikkiaan mitään.
uusissa tehostinmalleissa tuota hönkää on laturissa enempi ja silloin voi kuormaa laitta enemmän. Lumisissa olosuhteissa omasta mielestäni 100 wattia valoon on liikaa, eli eteen näkee, mutta sivuille ja pimeään ei sitten kertakaikkiaan mitään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Markol
- 4WD
- Viestit: 161
- Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
- Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
- Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Olen sen verran panostanut valoihin että saa tehtyä puukuorman pimeässä metsässä sulanmaan aikaankin. Etukulmia valaisee kummallakin puolella 2x10w/puoli, eteen 40w, suoraan sivuille taisi olla 9 tai 10w ja takakulmissa 40w/puoli. Nosturin puomissa on sitten vielä 2x20w. Lumitöissä huomaa kun kaikki valot ja kahvanlämppärit on päällä että välillä virta käy vähiin kuten myös kuormaa tehdessä sammutetuin moottorein. Mutta kun käyttää vain niitä valoja joita tarvitsee niin pärjää aika kivasti. Valoa on tasaisesti koko Argon ympärille. Se mitä joskus tiellä tai pellolla ajaessa kaipaisi olisi joku kauas näyttävä valo. Nyt kaikki valot ovat flood-kuviolla.
Yhdestä isosta ja tehokkaasta led-paneelista ei mielestäni saa täyttä hyötyä. Siinä tehokas valo tulee vaan yhteen suuntaan. Useammalla lampulla saa valaistua kaikki tarvittavat suunnat ja eri kytkimillä saa palamaan ne joita tarvitsee. Mulla on käytössä Motonetin veneosastolta peräsiin oleva katkaisinipaneeli jossa on sulakkeet ja merkkivalot. Kytkimiä 6 joista 5 on käytössä. Kestää vettä niin on huoleton laittaa ja saa helposti luotua illuusion ammattimaisesta asennuksesta.
Laitoin keväällä Argoon 50Ah keltaisen Optiman Argoon niin virtaa riittää pidempään. Sitä tarvii vaan aika ajoin ladata kun Argon magneetolla sitä ei täyteen ladata.

Marko
Yhdestä isosta ja tehokkaasta led-paneelista ei mielestäni saa täyttä hyötyä. Siinä tehokas valo tulee vaan yhteen suuntaan. Useammalla lampulla saa valaistua kaikki tarvittavat suunnat ja eri kytkimillä saa palamaan ne joita tarvitsee. Mulla on käytössä Motonetin veneosastolta peräsiin oleva katkaisinipaneeli jossa on sulakkeet ja merkkivalot. Kytkimiä 6 joista 5 on käytössä. Kestää vettä niin on huoleton laittaa ja saa helposti luotua illuusion ammattimaisesta asennuksesta.
Laitoin keväällä Argoon 50Ah keltaisen Optiman Argoon niin virtaa riittää pidempään. Sitä tarvii vaan aika ajoin ladata kun Argon magneetolla sitä ei täyteen ladata.

Marko
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Laitetaanko releelle tulevaan herätteeseen yleensä sulaketta?
Joissain kytkentäkaavioissa siihen on laitettu 1A sulake ja toisissa kytkennöissä ei ole sitten sulaketta ollenkaan.
Joissain kytkentäkaavioissa siihen on laitettu 1A sulake ja toisissa kytkennöissä ei ole sitten sulaketta ollenkaan.
-
- 3WD
- Viestit: 87
- Liittynyt: 11 Huhti 2014 21:16
- Mönkijä:: Can am
- Paikkakunta: Tunturilappi
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Normaalisti ei laiteta.
-
- Noppeli
- Viestit: 16
- Liittynyt: 22 Huhti 2016 17:31
Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä
Yhdyn edelliseen. Yleensä ei. Tosin jos herätejohto on huomattavan ohutta johtoon josta heräte jännite otetaan on hyvä laittaa sulake väliin. Vikatilateessa suojaa johdon palamiselta / mönkkärin palolta. Omassa Hondassa työvalaistus seuraavasti. Edessä keskellä olevaan valaisimien vaihdettu 35w halogeeni -》 35W Xenon. Etu ja takakulmissa 20w ledit. Sivuille taka tarvikekorissa tarvittaessa 10w ledit siipimutteri kiinnityksellä. Rankakärryssä 2x18w ledit. Lumen auraus hommissa sähkö riittänyt hyvin vaikka vinssiä tulee käytettyä useasti. Metsässä sitten sammuttelee tarpeettomia valaisimia kun kone röpöttelee tyhjäkäynnillä.