Mönkijän vetokyky
Re: Mönkijän vetokyky
Itellä on 2-akselinen kiinankärry. Latasin siihen kasalta niin paljon 3m puuta kun kuormatila vakiokarikoilla anto myöten tarkotuksena siirtää puut klapikoneelle. Siihen jäätiin paikalleen. Roikku jo nuo 3m puut sen verran ulkona että keventi perää niin paljon että ei pito riittäny enää takarenkailla.
Muutama juttu minkä teksin toisin:
-Tyvet kohti sermiä jotta paino ois enempi etupäässä
-Jatkaa kärryä (jos mahdollista) sillai että puut on kyydissä eikä roiku ulkona
-Jos meininkinä siirtää vähän pitempää matkaa niin ketjut alle.
Muutama juttu minkä teksin toisin:
-Tyvet kohti sermiä jotta paino ois enempi etupäässä
-Jatkaa kärryä (jos mahdollista) sillai että puut on kyydissä eikä roiku ulkona
-Jos meininkinä siirtää vähän pitempää matkaa niin ketjut alle.
Re: Mönkijän vetokyky
Jo vain, kelkalla on tullut erinäisiä satoja kuutioita ajettua puuta metsästä. Pienikin myötäle, niin reki tökkii kelkalle "vauhtia lisää".ErkkiXC kirjoitti:Parireki perään, niin kevyesti kulkee jäällä ja lumella
Omilla mailla jonkin verran sellaisia metsiä, joista paljon helpompi ajaa puut kelkalla - mutta vaatii toki lumisen talven.
Re: Mönkijän vetokyky
[quote="JiiVee"]Itellä on 2-akselinen kiinankärry. Latasin siihen kasalta niin paljon 3m puuta kun kuormatila vakiokarikoilla anto myöten tarkotuksena siirtää puut klapikoneelle. Siihen jäätiin paikalleen. Roikku jo nuo 3m puut sen verran ulkona että keventi perää niin paljon että ei pito riittäny enää takarenkailla.
Kaverilla oli sama ongelma, kävin kattoon touhua ja kun siirrettiin etusermi niin eteen kuin mahdollista ja teliä vähän taaemmas rupes jammun takapyörille tuleen painoa.
Eturitsille hiekoitus sepelisäkki painoksi.
Kärry oli kaupan kasaamissa asetuksissa .
Kaverilla oli sama ongelma, kävin kattoon touhua ja kun siirrettiin etusermi niin eteen kuin mahdollista ja teliä vähän taaemmas rupes jammun takapyörille tuleen painoa.
Eturitsille hiekoitus sepelisäkki painoksi.
Kärry oli kaupan kasaamissa asetuksissa .
Re: Mönkijän vetokyky
Kaverilla oli sama ongelma, kävin kattoon touhua ja kun siirrettiin etusermi niin eteen kuin mahdollista ja teliä vähän taaemmas rupes jammun takapyörille tuleen painoa.JiiVee kirjoitti:Itellä on 2-akselinen kiinankärry. Latasin siihen kasalta niin paljon 3m puuta kun kuormatila vakiokarikoilla anto myöten tarkotuksena siirtää puut klapikoneelle. Siihen jäätiin paikalleen. Roikku jo nuo 3m puut sen verran ulkona että keventi perää niin paljon että ei pito riittäny enää takarenkailla.
Muutama juttu minkä teksin toisin:
-Tyvet kohti sermiä jotta paino ois enempi etupäässä
-Jatkaa kärryä (jos mahdollista) sillai että puut on kyydissä eikä roiku ulkona
-Jos meininkinä siirtää vähän pitempää matkaa niin ketjut alle.
Eturitsille hiekoitus sepelisäkki painoksi.
Kärry oli kaupan kasaamissa asetuksissa .
Re: Mönkijän vetokyky
Melko hurjilta kuulostaa kuutiot ja kilot mönkkärin perään. Traktorin metsäperävaunuun menee 4-7 kuutiota, niin ei kai semmosta kuormaa mönkkärillä vedetä.
Kiinan tukkikärryn kantavuus oli jossain 800kg. Se kun on ääriään myöten täynnä, niin turha yrittää tieltä poiketa. Jos on jäällä sohjoa, niin siihen pysähtyy matka.
Kiinan tukkikärryn kantavuus oli jossain 800kg. Se kun on ääriään myöten täynnä, niin turha yrittää tieltä poiketa. Jos on jäällä sohjoa, niin siihen pysähtyy matka.
Re: Mönkijän vetokyky
Oli kyse käsin lastattavasta puutavarasta ei tukkipuusta, halkaisija max 15 cm .
Kantavuus 1500kg
https://www.tarvikekeskusoy.fi/fin/tukkikarry-p-226561
Kuormalla (Ulratec) .
https://www.youtube.com/watch?v=149GrfLxK-M
Kantavuus 1500kg
https://www.tarvikekeskusoy.fi/fin/tukkikarry-p-226561
Kuormalla (Ulratec) .
https://www.youtube.com/watch?v=149GrfLxK-M
Re: Mönkijän vetokyky
Sama kärry Puuilossa myynnissä, ilmoituksessa 800kg.
Re: Mönkijän vetokyky
Noilla "asetuksilla" oon antanu olla tuon kärryn ihan siitä syystä että välttys noilta mahottomilta kuormilta. Kun omaks iloks tekee eikä urakoimalla niin ajaa vähän vähempi kerralla niin ei riko paikkoja. Eikä tarvii ruveta metässä purkamaan kerran jo lastattua kuormaa sen takia että on liikaa tavaraa.
Re: Mönkijän vetokyky
Kyllä kuorman painopiste pitää olla telin keinuakselin etupuolella, että saa vähän aisapainoa, muuten homma käy vaaralliseksi.
Eikös täällä ollut jäällä ajamisesta kyse.
Eikös täällä ollut jäällä ajamisesta kyse.
-
- Noppeli
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28 Tammi 2016 23:25
- Mönkijä:: Grizzly 660 -05
Re: Mönkijän vetokyky
Ite oon 660 Grizzlyllä vedelly omavalmiste telikärriä jossa auton 13" pyörät. Maastossa polttopuurankaa satoja kuutioita ja vähän paksumpaa kuituakin viime talvena 32 kuutiota myyntiin. 660:sen massa kuljettajineen ja varusteineen on varmaan n. 400 kg ja sellainen yhden kiintomotin kuorma kulkee melko hyvin jos ei pahoja ylä tai alamäkiä ole. Fysiikan lakien mukaanhan homma menee, jotain mäkeä ei pääse ees tyhjällä kärrillä tai pelkällä mönkijälläkään
. Pidosta olen huomannu että hyvin poljettu jäätynyt lumi on parempi kuin kirkas jää. Johtuu varmaan tuosta massasta, ketjun piikit ei noilla massoilla kovin hyvin uppoa jäähän. Ajotyylinä on se, että sitten jos sutii niin peli alkaa olla menetetty. Kärrissä on massaa äkkiä tuplat veturiin verrattuna niin hyvin helposti hajoaa vehkeet ja omat luut jos alkaa hirmu ryskeellä menemään. Tunne ei ole mukava kun kärri lähtee viemään veturia... Tuo kun ei ole mitään mudassa möyrimistä. Tasaisella saattas kulkea aika hyvin parinkin motin kuorma, mutta vauhtia en siltikään pitäisi kovin paljoa. Jos kärri lähtee johonkin kampeamaan niin se työntää äkkiä yhdistelmän vinkkeliin ja mitä vaan voi sattua.

Re: Mönkijän vetokyky
Nyrkkisääntöhän on se, että älä vedä painavampaa mitä itse vetoväline on.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: Mönkijän vetokyky
Sen verran tuli testattua tänään, että n1700 kg painoista autoa kokeilin vetää suht tasaisella pihalla. 3-4 sentin lumipeite oli kohdassa. Mönkijässä ei vielä ketjut paikalla. Aika kevyestikin lähti vetämään. Olin vähän yllättynyt. Kyllä 3 kuution kuorma voisi jäällä onnistuakin. 3 kuutiota painaa noin 2500 kg + kärrin paino päälle.
Re: Mönkijän vetokyky
Ei muuta kuin vetoja vaan...
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Mönkijän vetokyky
Kaiken se kömpijä vetää, minkä liikkeelle saa. Eniten se on pidosta kiinni. Muistaa vaan, kun sen saa liikkeelle, niin iso kuorma ei sitten kömpijän pidoilla pysähdykkään enää kovin helposti. Siinä tulee helposti vetäjästä matkustaja ja sitten sattuu.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Mönkijän vetokyky
Jäällä kun ajaa niin ei se hirveän kriittistä ole jos kuorma vähän työnnättelee hiljennellessä..