Johnnie kirjoitti:Joka tapauksessa nyt näkyvät haluamani ominaisuudet yhdeltä sivulta, pitänee sitten pisteytellä noita jotenkin...
Tässä taulukko.
Jep, uusi
Suzuki Eiger 400 oli sitten valintani.
Loppusuoralla Grizzlyllä (Yamaha Grizzly 350) ja Eigerillä oli kova taistelu, jälkimmäinen kiilasi yhden tai korkeintaan parin karvan mitalla ohi. Tässä viime metrien ajatuksia:
1) Grizzlyn vahvuus viiden vuoden takuu koski vain moottoria ja elektroniikkaa, muilta osin takuu on silläkin kaksi vuotta. Uskoisin minkä tahansa japanilaisen koneen kestävän kevyesti pidempään, kunhan öljyjä vaihtelee riittävästi. Heikommat lenkit lienevät voimansiirto ja runko, joten siltä osalta kummatkin kilpakumppanit olivat samalla viivalla.
2) Grizzlyssä oli paperilla aavistuksen verran paremmat veto- ja tavaratelineominaisuudet. Käytännössä kuitenkin nämä arvot voi ylittää huoletta, eikä ole varmaa, käyttävätkö eri valmistajat samoja marginaaleja ilmoitetun ja todellisen kestävyyden välillä.
3) Eiger tuntui luokkaa isomman oloiselta, ja kun esim. itse olen vajaat 190 cm pitkä, niin ajoasento tuntui Eigerissä hieman paremmalta. Ero oli pieni, mutta kuitenkin havaittavissa ulkopuolisen katsojankin silmin. Toisaalta Grizzly tuntui nousevan helpommin ilmaan nostettaessa etu- tai takatavaratelineestä - onhan se vähän kevyempikin, mutta toisaalta myös tavaratelineiden korkeus maasta vaikutti Eigerissä korkeammalta, eli kyse voi olla myös nostopisteen merkityksestä. Mutta eiköhän se Eigerkin nouse, jos joskus tarve nostelulle tulee.
4) Eigerissä on nyt se hidas/nopea alue valittavissa, vaikka uskon kyllä Grizzlyn kompromissi-välityksenkin olevan ihan pätevä. Eigerissä on myös kitkalukko edessä, tarvinneeko sitäkään mutta onpahan mukana.
5) Eigerissä on muutamia pikkuvarusteita, mitä Grizzlyssä ei ole: ainakin peruutusvalo, virran ulosotto, bensamittari, "tapponaru" (vaatteisiin kiinnitettävä hätäkatkaisija), pitkät irrotettavat takalokarit ja ilmeisesti paremmin suojattu jalkatappien seutu (itse en tätä tutkinut). Grizzlyssä puolestaan on ruostumaton äänenvaimennin (vai onko koko putki?).
Pieniä eroja löytyy enemmänkin, mutta pääpiirteittäin kovin samanlaiset laitteet kyseessä. Eli ratkaisu ei ollut helppo.