Sopiva mönkkäri ranganajoon?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
jussa79

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Vee-äM kirjoitti:Meiän suometsä on ainakin paljon hirveemmässä kunnossa kuin ennen mönkijäaikaa,sillon siellä ei kesällä käyty kun kävellen.

Onnex isäukko ei siellä kulje ennen lunta,vois saada korville että on paikat pilattu.No,tämä sukupolvi osaa arvostaa myös metsän virkistyskäyttöä :wink:

Voipi olla, että jos siellä olis isommalla kalustolla ajeltu, niin isäukko näkis talvellakin jäljet, kun hytti törröttäis hangesta... :lol: :lol:
jussiy
Noppeli

Viesti Kirjoittaja jussiy »

Samaa värkänny kuin Johnny täs kohta kuukauden eikä millään meinannu osata päättää minkä ottais kun toinen toistaan parempia tarjouksia tuli koko ajan, joten pistin silmät kiinni ja valitsin mutu tuntumalla koneen joka on 450 Grizzly, uusi, ja ei oo mitään kokemusta mönkijöistä aikaisemmin. Aika näyttää menikö mettään.(toivottavasti)
jussa79

jussiy kirjoitti:Samaa värkänny kuin Johnny täs kohta kuukauden eikä millään meinannu osata päättää minkä ottais kun toinen toistaan parempia tarjouksia tuli koko ajan, joten pistin silmät kiinni ja valitsin mutu tuntumalla koneen joka on 450 Grizzly, uusi, ja ei oo mitään kokemusta mönkijöistä aikaisemmin. Aika näyttää menikö mettään.(toivottavasti)

Jamppi on varmasti ihan hyvä valinta. Ainoa miinus mikä mulle jampista tulee mieleen on se melko pieni maavara.
Mettähommissa maavara on mun mielestäni melkein tärkein ominaisuus, kun ei tartte kaikkia kantoja koittaa kiertää. Tietysti pieni ja näppärä jamppi ne kannot kyllä kivasti kiertääkin, mutta kärryn kun laittaa perään, niin sitten homma onkin jo jonkin verran kinkkisempää.
Itellä on 5-satanen catti ja oon kyllä siitä tykänny just ton maavaransa ansiosta tosi paljon.
Työkäytössä catti on ollut toistaiseksi melko vähän, mutta nyt kun sain värkättyä itelleni tukkikärrin, niin on mettähommat alkaneet kiinnostamaan ihan eri lailla kuin ennen.
Meillä on vaan niin pirun vähän tota mettää, että tällä tahdilla vuoden päästä täytyy alkaa kaatamaan naapurin puita, kun joka viikonloppu on kovat poltteet päästä kuormaa kuskaamaan... :lol:
prkl007
6WD
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Kyllähän naapurikin tykkää, kun äijät painaa savottaa pelkän bensan hinnalla koneet kuumina. :shock:
usa
6WD
Mönkijä:: ac 650 v2

Viesti Kirjoittaja usa »

kyllähä meikäläinenki tekis vaik ilmatteeks mettähommia ja varsinkin mönkijällä... on se vaan niin kivaa hommaa :D
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

prkl007 kirjoitti:Kyllähän naapurikin tykkää, kun äijät painaa savottaa pelkän bensan hinnalla koneet kuumina. :shock:
Niinhän ne tykkää :wink: Olen ollut parina talvena siivoamassa naapureiden pellonreunoja. Palkaksi olen ottanut polttopuut itselleni. Tulevana talvena olisi järven rannan harventaminen ja sen jälkeen yhden kuusikon harventaminen. Niin ja yksi koivikko pitäisi käydä siivoamassa mutta siellä ei pääse kuljettamaan mönkijällä puita pois kun koivikon omistajapariskunnalla on itsellään mönkijä ja luulen että isäntä haluaa itse vetää puut metsästä :?
Johnnie
6WD
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Onhan se mukava jos naapuriakin pystyy auttamaan (jos kerran ulkopuolista apua joku haluaa :shock:), minä en puolestani kyllä lähtisi toisen metsiin ainakaan 10 euron tuntipalkalla. Kun ei omiakaan saa raivattua loppuelämän aikana (ikää "reilusti" alle 30) - ei paljoa mönkijäkään auta mahdottomassa urakassa. Mutta mukavaahan se on, ei siinä mitään.
tommim
3WD
Mönkijä:: Pelarus 500

Viesti Kirjoittaja tommim »

Minä olen kanssa harrastanut tuota naapureiden auttamista periaatteella puut palkaksi ja palkat polttopuuksi.
Mun mielipide on että mitä painavampi mönkijä puun ajoon sen parmpi.
Tänään viimeeksi ajelin naapurista tuulen kaatoja ja keloja. Puut oli n.4 metrisiä mitä kärrissä oli ja paksuimmat halk.40cm (aika punnertaminen eilisten huurujen jälkeen kyytiin). Alkoi 800 pollenkin töppönen sutimaan kun ei ole pitoja.
Johnnie
6WD

Johnnie kirjoitti:Joka tapauksessa nyt näkyvät haluamani ominaisuudet yhdeltä sivulta, pitänee sitten pisteytellä noita jotenkin...

Tässä taulukko.
Jep, uusi Suzuki Eiger 400 oli sitten valintani.

Loppusuoralla Grizzlyllä (Yamaha Grizzly 350) ja Eigerillä oli kova taistelu, jälkimmäinen kiilasi yhden tai korkeintaan parin karvan mitalla ohi. Tässä viime metrien ajatuksia:
1) Grizzlyn vahvuus viiden vuoden takuu koski vain moottoria ja elektroniikkaa, muilta osin takuu on silläkin kaksi vuotta. Uskoisin minkä tahansa japanilaisen koneen kestävän kevyesti pidempään, kunhan öljyjä vaihtelee riittävästi. Heikommat lenkit lienevät voimansiirto ja runko, joten siltä osalta kummatkin kilpakumppanit olivat samalla viivalla.
2) Grizzlyssä oli paperilla aavistuksen verran paremmat veto- ja tavaratelineominaisuudet. Käytännössä kuitenkin nämä arvot voi ylittää huoletta, eikä ole varmaa, käyttävätkö eri valmistajat samoja marginaaleja ilmoitetun ja todellisen kestävyyden välillä.
3) Eiger tuntui luokkaa isomman oloiselta, ja kun esim. itse olen vajaat 190 cm pitkä, niin ajoasento tuntui Eigerissä hieman paremmalta. Ero oli pieni, mutta kuitenkin havaittavissa ulkopuolisen katsojankin silmin. Toisaalta Grizzly tuntui nousevan helpommin ilmaan nostettaessa etu- tai takatavaratelineestä - onhan se vähän kevyempikin, mutta toisaalta myös tavaratelineiden korkeus maasta vaikutti Eigerissä korkeammalta, eli kyse voi olla myös nostopisteen merkityksestä. Mutta eiköhän se Eigerkin nouse, jos joskus tarve nostelulle tulee.
4) Eigerissä on nyt se hidas/nopea alue valittavissa, vaikka uskon kyllä Grizzlyn kompromissi-välityksenkin olevan ihan pätevä. Eigerissä on myös kitkalukko edessä, tarvinneeko sitäkään mutta onpahan mukana.
5) Eigerissä on muutamia pikkuvarusteita, mitä Grizzlyssä ei ole: ainakin peruutusvalo, virran ulosotto, bensamittari, "tapponaru" (vaatteisiin kiinnitettävä hätäkatkaisija), pitkät irrotettavat takalokarit ja ilmeisesti paremmin suojattu jalkatappien seutu (itse en tätä tutkinut). Grizzlyssä puolestaan on ruostumaton äänenvaimennin (vai onko koko putki?).
Pieniä eroja löytyy enemmänkin, mutta pääpiirteittäin kovin samanlaiset laitteet kyseessä. Eli ratkaisu ei ollut helppo.
juntta ukko

Viesti Kirjoittaja juntta ukko »

ite ollu todella tyytyväinen polle 330 mangnumiin mettätöisä pito loppuu ennemminku voima hitaallapuolella tulee kohtuu suuria rankakuormia keralla.tullu ajettua jokunen motti ja maa ku jäätyy nii taas mehtään talveksi :)
Jappa
6WD

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Onnea Johnnielle hyvän valinnan teit ite kans miettinyt kamppeen päivityksessä tota Suitsaa mut ei oo myyntiä ja huoltoo täällä jostain syystä :roll: :? Yamhaan kaatuu miul toi seuraava valinta :wink:

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
jussa79

Suitsa on varmasti aina hyvä valinta.
Itse kun olin mönkkäriä ostamassa, niin susuki oli mullakin päälimmäisenä mielessä, kun on ainakin prätkäpuolella kaikki suskat toimineet kun kello.
Itse pidin eigeriä himpun verran liian "pienenä" kokonsa puolesta ja jäykkä takapää oli kanssa miinuslistalla. 700:nen olikin sitten taas jo mielestäni liian "iso" moottoriltaan, joten valitsin itelleni katin, jossa on suitsan moottori, erillisjousitus ja hyvä maavara.
Enkä ole hetkeäkään katunut!
Johnnie
6WD

jussa79 kirjoitti:susuki oli mullakin päälimmäisenä mielessä, kun on ainakin prätkäpuolella kaikki suskat toimineet kun kello.
Heh, tuosta tuli mieleen että itse kun tulin kaupalta kotio niin ensimmäisenä sain kuulla että "Ei Suzuki ole hyvä merkki, Yamaha olis ollu..." Omat mp-kokemukset ovat Yamahasta ja Hondasta, mutta koskaan en ole asettanut myöskään Kawasakia tai Suzukia eri asemaan. Minusta aivan sama, erot löytyvät malleista tai yksilöistä, eivät merkeistä.
Jappa kirjoitti:Onnea Johnnielle hyvän valinnan teit ite kans miettinyt kamppeen päivityksessä tota Suitsaa mut ei oo myyntiä ja huoltoo täällä jostain syystä :roll: :?
Kiitos, ensimmäinen tämän lajin vehje minulle joten tyytyväinen varmaan olen jos vain kunnossa pysyy.
Täällä Suzuki, Yamaha ja Polaris ovat samalla jälleenmyyjällä (ja huolto). Oli helppo vertailla Grizzlyä ja Eigeriä, kun molemmat olivat samassa hallissa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
usa
6WD
Mönkijä:: ac 650 v2

Viesti Kirjoittaja usa »

joo onnea uuesta pelistä. Itteä kiinnostaa minkälaisesti tuo eigeri suoriutuu ojien ylityksistä, eli tökkääkö nokka vasta penkkaan helposti.
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
Jappa
6WD

Viesti Kirjoittaja Jappa »

usa kirjoitti:joo onnea uuesta pelistä. Itteä kiinnostaa minkälaisesti tuo eigeri suoriutuu ojien ylityksistä, eli tökkääkö nokka vasta penkkaan helposti.
Tota eigerin nokkaa oon itekin katellut et oisko liian ulkoneva :roll: :?

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
Vastaa Viestiin