
Mimmonen kärry?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Nyt sitten kysytään Soikkelilta:
Mihin hintaan teet kuitilla samanlaista kärryä? Samat toiminteet jne.
Mihin hintaan teet kuitilla samanlaista kärryä? Samat toiminteet jne.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Re: l
Kun kuorma päällä kärryyn tulee aikalailla painoa, niin silloin ei tarvita kuin yksi sopivan ohut kanto ja 4-kankaisessa on kannonmentävä reikä.tipetii kirjoitti:no eiköhän 4 kangaisetkin riitä jos ei vaikea kulkuista metsää
pitää valitettavasti paikkansa!
ja jossain välissä oli puhetta tukkikärryissä auton renkaista ni kyllä tuli taas eilen todettua että ei riitä aina edes näissä liki 30cm leveissä mönkkärin renkaissa kantavuus pehmeällä ku kärryssä oli arviolta reilu tuhat kiloa puuta ja ajettiin mättäällä ni sinne uppos mönkiä sekä kärry ja vinssaamaan joutu
ja jos alla olisi ollu jotku perus auton renkaat kokoa 155-13 ni ei siel olis tarvinu ajella metriäkä kuorman kans ku oli niin pehmosta ja luntakin oli!veturina oli 700 kuutioinen polle.
ja jossain välissä oli puhetta tukkikärryissä auton renkaista ni kyllä tuli taas eilen todettua että ei riitä aina edes näissä liki 30cm leveissä mönkkärin renkaissa kantavuus pehmeällä ku kärryssä oli arviolta reilu tuhat kiloa puuta ja ajettiin mättäällä ni sinne uppos mönkiä sekä kärry ja vinssaamaan joutu

Hei järkee touhuihin ukotsoikkeli kirjoitti:pitää valitettavasti paikkansa!
ja jossain välissä oli puhetta tukkikärryissä auton renkaista ni kyllä tuli taas eilen todettua että ei riitä aina edes näissä liki 30cm leveissä mönkkärin renkaissa kantavuus pehmeällä ku kärryssä oli arviolta reilu tuhat kiloa puuta ja ajettiin mättäällä ni sinne uppos mönkiä sekä kärry ja vinssaamaan joutuja jos alla olisi ollu jotku perus auton renkaat kokoa 155-13 ni ei siel olis tarvinu ajella metriäkä kuorman kans ku oli niin pehmosta ja luntakin oli!veturina oli 700 kuutioinen polle.

Eihän ne tosi ammatilaisetkaa eli tukkiautokuskit puita kuskaa niillä tosi ammatilaisten vehkeillä rospuutto aikaan


Jäinen/routainen maa tai kevät ja kesän kuivattama maa kantaa ihan eri tavalla

Isolla autolla toimitaa yleensä näin.
Pehmeistä paikoista haetaa puut pelkällä veturilla jotka sit kuormaimella ladotaa kärriin joka on hyvässä paikassa esim asfalttitien laidassa jos ei ole tehty metsäautotietä mikä kestää koko yhistelmänpainon.
En tarkoita et mönkällä pitäis puita tarakoilla ajella tietenkin jos haluaa mut pienempiä kuormia jos on pehmeetä, 1000kg on jo yli mitä minkää mönkän veto kyky on.
Jappa
P.S. kerran tukkiautollakin ajellut
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti

mut esim meil on mökki saaressa jossa on myös mettää ja haetaan sieltä aina vuoden polttopuut ja sinne ei ihan joka viikko pääse nykyisestä suomen talvesta johtuen,ni mielellää sieltä tuo aina niin ison kuorman kerrallaa ku mitä kärryyn ikinä saa vaan mahtumaan
ja sielkä ei paljo mettäauto teitä näy eikä hirveesti pysty reittejä valitsemaan kun mettää on joka tapauksessa harvennettava ympäriinsä!ja niin kivaa se ei ole että rupeisin rantaan vetämään esim ketjun kanssa puita yksi kerrallaan että saisin sielllä kuormattua ne johkun auton renkailla varustettuun kärryyn
ennemmin sijoittaisin muutaman kympin enemmän että säästyn siltä vaivalta





kylläpä se soikkeli näkeekin nyt vaivaa niistä auton renkuloilla varustetuista mönkkärikärryistä, kaikilla ei välttämättä ole mehtää 1000 hehtaaria(vähä korostetusti
) , jota pitäisi väen väkisin harventaa hartiavoimin+mönkkärillä, eiköhän siihen mettän kaatoon ja puiden kuljetukseen oo jo kunnon vehkeet keksitty.
Ittelle ainakin polttopuiden haku mehtästä on mukavaa ajan vietettä ja maaston vaatiessa ajan suosiolla pienemmillä kuormilla, eikä siinä käytössä ole väliä onko kärryn alla vanhat datsunin renkaat vai yber kalliit mönkijä renkaat
Huh... kylläpä helpotti
-kukin tyylillään-

Ittelle ainakin polttopuiden haku mehtästä on mukavaa ajan vietettä ja maaston vaatiessa ajan suosiolla pienemmillä kuormilla, eikä siinä käytössä ole väliä onko kärryn alla vanhat datsunin renkaat vai yber kalliit mönkijä renkaat

Huh... kylläpä helpotti

-kukin tyylillään-
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
-
- 2WD
- Viestit: 36
- Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
- Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE
Puuta metsästä urakalla (tai vähän vähemmällä)
Itellä on nyt kahden talven kokemus yhdistelmästä cat 700+Flexodrive 4wd+rexon 330+hydraulivinssi.
Viime talvena ajelin pyörillä ja välillä tartti käyttää keulalla olevaa vinssiä ihan oikeasti apuna Salpausselän rinteillä kuorman kanssa ajellessa. Tänä vuonna tuli tilattua jenkeistä cattiin alle cat trackit eikä vinssiä ole keulalla käyttää.
viime vuonna hankinta tuli yhteensä hieman yli 90 mottia tukkia ja kuitua. Tänä vuonna on kasassa nyt ehkä sellaiset 70 mottia. Sen lisäksi on tullut ajettua joku 30 mottia latvoja ja joutilasta puuta itselle mökille ja anopille polttopuuksi.
Vetävä kärry maksaa h******sti mutta kyllä se hintansa väärtti on jos oikeasti haluaa puuta tuoda metästä pois. Siinä kun mönkijän renkaista loppuu pito tai alkaa vajottamaan, kärrin vedolla työntää koko yhdistelmää kevyesti ja mitä suurempi kuorma, sitä parempi pito. Nosturi on sitten enemmän fiilistelyä ja jo enemmän urakkamallia. Itellä oli aiemmin vaijerinostin, jossa samainen kauko-ohjattava vinssi. Sekin oli kätevä yhdistelmä. Kaatoi puun ja karsi ja veti latvasta tai tyvestä kärrylle, vei vaijerin viimeiselle ropsille ja pätki suoraan pätk kerrallaan kyytiin.
viiskakkosia tyvi mäntytukkeja voi kyytiin laittaa 3-4 eikä tule äitiä vielä ikävä.
Tasaisilla mailla ymmärrän polttopuun ajossa ei vetävän kärrin.Jos juttu on tapella puukuorman kanssa niin sitten en puhu mitään, kuitenkin uskon, että monella myös se puunkuljetustarve on se juttu.
Voisi olla ideaa kimpassa ostaa vetäviä kärri jos samoilla suunnilla tarvitsevia. Ei hajoavia osia juuri lainkaan ja siirrot sujuu autolla vetäen ja hyrdayliikkayksikkö kyytiin.
Itsekkin voin lainata Lahden seudulla jos jollakin tarvetta ja saa tulla katsomaan.
Viime talvena ajelin pyörillä ja välillä tartti käyttää keulalla olevaa vinssiä ihan oikeasti apuna Salpausselän rinteillä kuorman kanssa ajellessa. Tänä vuonna tuli tilattua jenkeistä cattiin alle cat trackit eikä vinssiä ole keulalla käyttää.
viime vuonna hankinta tuli yhteensä hieman yli 90 mottia tukkia ja kuitua. Tänä vuonna on kasassa nyt ehkä sellaiset 70 mottia. Sen lisäksi on tullut ajettua joku 30 mottia latvoja ja joutilasta puuta itselle mökille ja anopille polttopuuksi.
Vetävä kärry maksaa h******sti mutta kyllä se hintansa väärtti on jos oikeasti haluaa puuta tuoda metästä pois. Siinä kun mönkijän renkaista loppuu pito tai alkaa vajottamaan, kärrin vedolla työntää koko yhdistelmää kevyesti ja mitä suurempi kuorma, sitä parempi pito. Nosturi on sitten enemmän fiilistelyä ja jo enemmän urakkamallia. Itellä oli aiemmin vaijerinostin, jossa samainen kauko-ohjattava vinssi. Sekin oli kätevä yhdistelmä. Kaatoi puun ja karsi ja veti latvasta tai tyvestä kärrylle, vei vaijerin viimeiselle ropsille ja pätki suoraan pätk kerrallaan kyytiin.
viiskakkosia tyvi mäntytukkeja voi kyytiin laittaa 3-4 eikä tule äitiä vielä ikävä.
Tasaisilla mailla ymmärrän polttopuun ajossa ei vetävän kärrin.Jos juttu on tapella puukuorman kanssa niin sitten en puhu mitään, kuitenkin uskon, että monella myös se puunkuljetustarve on se juttu.
Voisi olla ideaa kimpassa ostaa vetäviä kärri jos samoilla suunnilla tarvitsevia. Ei hajoavia osia juuri lainkaan ja siirrot sujuu autolla vetäen ja hyrdayliikkayksikkö kyytiin.
Itsekkin voin lainata Lahden seudulla jos jollakin tarvetta ja saa tulla katsomaan.