puskulevyn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
mikktaho
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 30 Marras 2005 08:09
Mönkijä:: Museokapine Honda TRX 350
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja mikktaho »

Löysin itselleni sopivat jouset auton takaluukun jousista. Auton merkkiä en tosin muista. Se ei kuitenkaan ole niin oleelllinen.

Niitä mitoittamalla saa sopivan vastuksen tökkäyseston.
Aloitteleva Honda mies
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ainakin isojoen konehalli myy riittävän järeitä jousia. WWW.IKH.FI
Muistaakseni ne oli jonkun istuimen jousia...
Avatar
maxim
6WD
Viestit: 930
Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Paikkakunta: korvessa kulkevi.....

Viesti Kirjoittaja maxim »

Jousen mitat on langan paksuus 8mm,kokonais paksuus 50mm ja kokonaispituus n.250mm lenkin keskeltä keskelle.

Noissa rekkaautojen perävaunun aisoissa(mikä pitää aisan ylhäällä) on myös ihan jämäkän näköinen jousi tähän hommaan,niitä myy esim.Raskone tai vastaavat
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kiitos Maximille ja muille jousitiedoista. Jäi etutukivarsien risusuojia värkätessä tähteeksi 6 mm:n HDPE-levyä ja mietin, että saisikohan siitä puskulevyn aikaiseksi? Eli esim. 30x30x3 kulmaraudasta kaaret ja ylälaita ja esim. 6x50 latta alalaitaan. Sitten muovi uppokantaisilla ruuveilla tai isoilla vetoniteillä kiinni runkoon. Alalaitaan kulutuslevy vihreästä HDPE:stä. Onko joku kokeillut?
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Ei ne tarvi välttämättä olla jousia, esim. 10mm "mustekalakin" toimii...Löytyy metri tavarana tka:ta...(Kuva omatekeleestä levystä) Toki vähempikin olisi riittänyt, mutta aattelin että jos vaikka joskus pitää sepeli kasoja tasottaa, niin ei ole heti levy naamallansa.Kuva
hmaki
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 08 Elo 2007 19:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hmaki »

Viitsiskös joku mitata Cycle Countryn lumulevyn korkeuden?
-Kun kaiken tekee itse, niin tietää ketä syyttää-
Manu 67
6WD
Viestit: 317
Liittynyt: 17 Maalis 2007 18:35
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Manu 67 »

Cyclen korkeus 400mm
hmaki
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 08 Elo 2007 19:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hmaki »

Manu 67 kirjoitti:Cyclen korkeus 400mm
Kiitos kovasti!
tämä auttoi paljon.
-Kun kaiken tekee itse, niin tietää ketä syyttää-
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Onko kukaan vääntäny alumiinista puskulevyä? Siihen jos laittas lattaraudasta huulilevyn niin vois tulla ihan hyvä vehjes...

Kuitenkin tuo puskulevy mikä itelläki on, on vähän turhan raskas, vaikka onki kohtuu ohuesta pellistä, niin on painavan lisäksi liian vetelä.
Tohon Grizzlyyn en oo sitä vielä sovittanu, mutta Bruinin keulan se paino linttaan aina ku nosti levyn ylös...

Jos käyttäs tekemisessä alumiinia mahdollisimman paljon, niin siitä vois tulla jämäkkä, koska vois tehä vähän paksummasta, ja luultavasti painokin pysyis kohtuudessa... Ei tuota nyt muutenkaan ihan maansiirtohommiin ole tarkotettu :lol:

Onko joku tehnyt kunnolla heittävää levyä? Paljonko "heittopuolen" pitää olla korkeampi kuin toisen pään, eli olkoon se sitte vaikka "keräävä puoli"? Tietysti, semmosen suurinpiirtein heittävää levyä muistuttava tekele on helppo tehdä, mutta mielelläni kuulisin käytännön vinkkejä miten se levy saadaan heittämään mahdollisimman pienellä vauhdilla?

On nääs lopputalvesta nuo tienpenkkojen vallit yleensä niin korkeita (vähälumisena talvena n.60cm, normitalvena reippaasti vielä korkeammat, joskus on ollu niinki korkeat pystysuorat penkat ettei ole moottorikelkalla tieltä penkalle päässyt), että heittävyyttä pitää olla ihan kunnolla, muuten ei vaikuta mönkkärillä tietä aurata lopputalvesta, muuta ei saa aikaan ku rännin :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
tommim
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 24 Elo 2005 09:48
Mönkijä:: Pelarus 500
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tommim »

Mulla on jonkun nyrkkipajan tekemä alumiininen puskulevy. Runko on taas tehty niin vahvasta tavarasta että koko rakennelma painaa aika paljon. Itse väänsin kiireessä reunoille lisä-palat, joilla levyn leveydeksi sain reilut 160cm. Korkeutta kapistuksella on ainaskin 50cm lisä-paloilla enemmän. Työnnän penkat ainaskin kerran talvessa pidemmälle tyylillä johon naapuri tuumasi:jotain saattaisi hirvittää :lol:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Hei onx kellään :lol: kuvia sellaisista lisähärpäkkeistä mitkä on asennettuna lumilevyn kylkiin. Eli tarkoituksena olisi tehdä hieman "kauhan" mallinen tuosta lumilevystä niin ei tursuaisi lumet niin herkästi reunoilta pois.
Saisiko pleksistä taivuteltua passelit? :-k
Back in business
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jos nuolet vallia sillä kerääjällä, taika sana on rauta.

Lapa terä akselilla, jossa on kääntö kierto, toteutus oma valinta :)

Nyt komppaan omia "teknisiä" neuvoja:

Muovi ei kestä. Tämä lapa on kuin viikate. Loput kyllä ymmärrätte :)

-M-
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Onkos tuo puskulevyn kippaus-systeemi turha, hyvä vai välttämätön?
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Riippuu vähän... jos maltat olla todella varovainen niin ei ole välttämätön, mutta jos aiot aurata ns. "normaalisti", niin kerran ku mönkkäri menee penkkaan siten ettei siitä näy ku takatarakkaa vähän, ja ite makailet mönkijän edessä petäjän juurella hampaita sylkien, mietit että se kippaussysteemi vois olla ihan jees... :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Heitän nyt ilmoille ehkä jonkun mielestä hullun idean mutt ajattelin toteuttaa sen autooni (Dodge RAM 4x4) ja mielessä kävi josko moinen olisi kömpijäänkin mahdollinen ratkaisu, Eli kyseessä on kuorma-autoistakin tuttu alusterä joka mahdollistaisi koko ajoneuvon painon hyödyntämisen sekä etu- ja takalevyyn verrattuna ohjaustuntuma säilyisi parempana. Toki jonkinlainen hammastus lisäisi terän purevuutta ja samalla karhentaisi tien/pihan pinnan estäen liukkautta. Etu- ja takalevyssä tuota hammastusta ei pääse niin tehokkaasti hyödyntämään ilman lisäpainoja. Mitä mieltä moisesta tekeleestä olette? Korostan että en ole keksimässä pyörää uudelleen eli keksintö on vanha mutta olisiko se kokeilemisen arvoinen kömpijässä..? :shock:
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Vastaa Viestiin