Hanketta ajavat

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Bliz
6WD
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Tartteeko mönkijä liikenneluvat jos suorittaa tavarankuljetuksia maksua vastaan vieraalle ?
"Läski" BRP outlander 800 EFi
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Bliz kirjoitti:Tartteeko mönkijä liikenneluvat jos suorittaa tavarankuljetuksia maksua vastaan vieraalle ?
7 §
Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne

Lupaa ei tarvita suoritettaessa:

1) tavaran kuljetusta ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 2 000 kiloa;

Lähde:FInlex
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
KVF 360
6WD
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Mitäs porukka ottaa sitten traktorilla ja juontokouralla ajamisesta? Mönkijällä ja kunnollisella kärryllähän saa saman verran puuta kyytiin kerralla ja maasto säilyy siistimpänä.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
RSH
6WD
Mönkijä:: Honda 500FA

Viesti Kirjoittaja RSH »

KVF 360 kirjoitti:Mitäs porukka ottaa sitten traktorilla ja juontokouralla ajamisesta? Mönkijällä ja kunnollisella kärryllähän saa saman verran puuta kyytiin kerralla ja maasto säilyy siistimpänä.
Viimeisin lasku traktoritunneista kun kuittasin oli 37,50 + alv /h eli 45,75 e/h, tienhoidollisista töistä.

Itse en kyllä jäälle lähtisi 68eur/h tavaraa rahtaamaan jäitä pisin, hazardi lisää pitäisi olla ainakin 30e/h eli joku satku/tunti olisi ihan ok jos vertaa mitä sama maksaa kesällä kuljetuksiin erikoistuneella aluksella. On se vaan aika riskaapelia touhua ainakin täällä länsirannikolla, nytkään kovien pakkasten jälkeen ei jäät oo häävejä kun lunta niin pirusti.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Janne 450R kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:Enkä minä ole puhunut 10€/h tuntihinnasta.. 30€ tuntihinnasta olen puhunut, ja sanonut että paikalliselle MHY:lle vois _ehkä_ päästä ajamaan taimia 20-30€ tunti.. Mutta siltikin pidän sitä varsin epätodennäköisenä, metsäkone tai traktori kun sattumoisin tekee saman työn huomattavasti nopeammin.
Pyytelen nöyrimmästi anteeksi huonoa muistiani ja siitä aiheutunutta juttujesi vääristelyä, olit puhunut juurikin tuosta 20-30€/tunti hinnasta.

Mielenkiintoista näkemysten vaihtoa :wink:
Jos olen puhunut 10€ tuntihinnasta, niin olet ihan vapaa osoittamaan että missä. Kirjoituksiani en ole muokannut. :wink:
pum kirjoitti:Taitaa olla aika yleistä toi huonomuistisuus, dementiaa alkaa pukkaan tännekin päin.
Edelleen...

Tryyk1 kertoi ajaneensa 10€ tunti, en minä.

ATC kirjoitti:Kyllä mönkijällekkin oma rakosensa työn saralla löytyy, erilaiset henkilön kuljetus ja huolto ja kunnostus tehtävät, joita Wanha vääntää lähes päivittäin, on ominta mönkijälle.
Nyt kun maastossa alkaa olla lunta kelkan tarpeisiin, niin semmoisellakin mennään reki perässä.
Tuohon hommaan ei raskaalla kalustolla ole asiaa, kun pitää luonnon ja reitistön pysyä kunnossa ja iso työkone uppoaa sekä tuhoaa maiseman, eikä mahtuisi kyllä maastossa liikkumaankaan.

En silti ajaisi päätehakkuun puita mönkijällä, semmoiseen se on väärä laite, mutta muutamia tuulenkaatoja sillä on juontokärryn kanssa ihan kiva hakea, sekä pikku kärryn kera toimittaa halkoja laavuille.
Kummallakaan laitteella, mönkijällä eli kelkalla ei Wanha pääse edes lähelle noita etelän ansioita, mutta kyseessä ei olekkaan kertaluontoinen tehtävä, vaan useamman vuoden sopimus jossa pitkässä juoksussa pienipalkkainen kunnan virkamies saapi sekä leivän, että sen kevytlevitteen ja makkaraakin ainakin jouluna. :wink:
Niinno, kolmannessa ja neljännessä viestissäni noista mönkijälle soveltuvista hommista puhuin.. Eli olen siitä asiasta samaa mieltä. Olen myös sanonut että "Kaikki "työnteko" mönkijällä on tyhjänpäiväistä näpertämistä, niin kauan kun tarkoitukseen löytyy oikea kone".
Kesämailla mönkijälle soveltuvat hommat siirtyvät talveksi näillä leveysasteilla kelkalle.

Senkin olen sanonut että 68€ tuntihinta mönkijällä tehtävistä hommista on lähinnä naurettava, oltiinpa sitten hangossa tai utsjoella. Eikä se mielipide muutu.
kimmop kirjoitti: Täällä päin on tuon taimien levityksen hoitanut mönkijä jo useamman vuoden. Kuulemma nopea ja hyvä kyseiseen hommaan, yhteen kuormaan menee 50 laatikkoa (laatikossa taimia n.250-150kpl) Hommia olisi kuulemma niin paljon kun ehtii tehdä, urakka hommia nuo taimien levitykset yleensä. Ei tuo koskaan ole moittinut että ilmaiseksi olisi pitänyt ajaa. Kumma että saa noita urakoita jos mönkijällä niin hidas/kannattamaton tehdä mitään??
Täällä taimet on ajettu aina metsäkoneella, ja yleensä on ollut 3 häkkiä kerrallaan kyydissä á 750kg, joten kerralla kulkee reilu 150 taimilaatikkoa (myös niiden häkkien päällä on taimilaatikoita.
Pisin reissu tais olla kun tuli 16km koneen trippimittariin, jänkkiä, kivipounikkoa, juuri äestettyä hakkuuaukeaa ja välillä muutamia sen sortin ojia että mönkijä olisi tarvinnut sillan niiden ylittämiseen.
Taimet jaettiin sillä reissulla kolmelle hakkuuaukealle, jotka olivat kilometrin-parin päässä toisistaan.
Aikaa meni taimien jakamiseen 7 tuntia siitä kun otin koneen alas lavetilta, siihen kun ajoin sen takas kyytiin.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jason-1900
4WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi

Viesti Kirjoittaja jason-1900 »

RSH kirjoitti:
KVF 360 kirjoitti:Mitäs porukka ottaa sitten traktorilla ja juontokouralla ajamisesta? Mönkijällä ja kunnollisella kärryllähän saa saman verran puuta kyytiin kerralla ja maasto säilyy siistimpänä.
Viimeisin lasku traktoritunneista kun kuittasin oli 37,50 + alv /h eli 45,75 e/h, tienhoidollisista töistä.

Itse en kyllä jäälle lähtisi 68eur/h tavaraa rahtaamaan jäitä pisin, hazardi lisää pitäisi olla ainakin 30e/h eli joku satku/tunti olisi ihan ok jos vertaa mitä sama maksaa kesällä kuljetuksiin erikoistuneella aluksella. On se vaan aika riskaapelia touhua ainakin täällä länsirannikolla, nytkään kovien pakkasten jälkeen ei jäät oo häävejä kun lunta niin pirusti.
Niin, siihen tarvitaan erikoistuneita miehii, ei sinne voi "ummikko pystymettästä" lähettää :biggrin: Me ajetaan talvisin esim. yhen tehtaan talo- ja mökkipaketteja sekä myöhemmin peräs keittiöt koneinee jäitäpitkin rekkayhdistelmäl saarii, ihan ympäri Suomen-niemee :wink:

P.S. Siitäki työstä maksetaa aiiivaaan samaa palkka ko muustaki rekkaliikenteestä+käsin purkamisesta...

Edit: Pitää tähän lisätä eräs, harvinainen, keikka jossa "mökki", oikeemmin talopaketti sekä myöhemmin keittiö, jouduttii toimittamaa jäitä pitkin itämeren jäällä, vaiks pihaan kulkee ihan kelpo ja kantava tie!?
Kyseinen mökkitontti sijaitsee kiinni itä-rajas, ja sinne haetaan kulkulupa ryssältä olik se nyt jotain neljä kertaa vuodessa tjms. ja ryssäpä ei antanut lupaa kuljettaa "rajaa" pitkin muuta ku henkilö- ja pakettiautoja joten täysperä eikä ees pelkkä nuppi tullu kyseeseenkää!
Olin viel ite sillon mukana keittiötä viemäs nupilla ja koitin, kiellosta huolimatta ajaa paikalle, mut vanjapa pisti "puomit" etee ja saatii aikaa ihan oikee päivän kestäny selkkaus, kyl niin jos paikka ois ollu, joku vanja ois saanu nokkaansa, mut eipä sitä tullu ja seuraavana päivän, kylmäs hytis nukutun yön jälkee, ajettii kalut jään kautta laiturille josta käsin kannettiin rinnettä ylös torppaa sisälle, muistan viel tarkasti et tavaraa oli 18m3, 2500kg, eli noin puolen konttii.
Että tämmestä työtä tämä erikoiskuljettaminen :lol:
Viimeksi muokannut jason-1900, 19 Tammi 2010 01:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polle on mun invamopo
jason-1900
4WD

ATC kirjoitti:Kyllä mönkijällekkin oma rakosensa työn saralla löytyy, erilaiset henkilön kuljetus ja huolto ja kunnostus tehtävät, joita Wanha vääntää lähes päivittäin, on ominta mönkijälle.
Nyt kun maastossa alkaa olla lunta kelkan tarpeisiin, niin semmoisellakin mennään reki perässä.
Tuohon hommaan ei raskaalla kalustolla ole asiaa, kun pitää luonnon ja reitistön pysyä kunnossa ja iso työkone uppoaa sekä tuhoaa maiseman, eikä mahtuisi kyllä maastossa liikkumaankaan.
En silti ajaisi päätehakkuun puita mönkijällä, semmoiseen se on väärä laite, mutta muutamia tuulenkaatoja sillä on juontokärryn kanssa ihan kiva hakea, sekä pikku kärryn kera toimittaa halkoja laavuille.
Kummallakaan laitteella, mönkijällä eli kelkalla ei Wanha pääse edes lähelle noita etelän ansioita, mutta kyseessä ei olekkaan kertaluontoinen tehtävä, vaan useamman vuoden sopimus jossa pitkässä juoksussa pienipalkkainen kunnan virkamies saapi sekä leivän, että sen kevytlevitteen ja makkaraakin ainakin jouluna. :wink:
Meillä, mun appiukko porukkansa kans tekee Suomen puollustusvoimil Kirkkonummelta Säkylää ja siit välistä länsi- sekä etelärannikoiden kaikkien laavujen/muiden majotteiden/taukopaikkojen puut, noin kahden kuun homma vuodes.
Kesä-heinäkuus, puut kaadetaan, koneellisesti samoilta/muilt valtion mailta ja ajetaan, mettäkoneella ja traktoreilla perille jossa puretaa ja, käsin, pinotaan :twisted:

Voin kertoo, et ei ol ihan terveen miehen hommaa, lievästi hikistä ja nestehukka hommaa, ja kuten edellä joku mainitti, tämäkin on hinnoteltu teettäjän puolesta urakaksi, mut jatkuval sopimuksella jotta voi hiukka suunnitella etukäteen tulevia kalusto hankintoja/korjauksii jne.

Lisäyksenä, jos ei oo valmis raakaan työhön jos ei ol jatkuvuuden takuita, kannattaa pysyy toisen hommissa kuukausipalkalla, MUTTA, ei pidä silti haaveilla ja kuvitella, (eikä varsinkaa kadehtia olemattomia) et joku maksaa OIKEISTA töistä laskutettuna yli 80€/h! Sil hintaa saa jo ammattilaisenki töihi kahdeks tuntii :mrgreen:

Yrittämisessä suurin työ ei ol alkuunkaa se työn suorittamine, vaan se mistä saat niille kaikil miehille JATKUVASTI töitä... 8)
Polle on mun invamopo
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mistä tuli yli 80€/tunti?

Mulla on tapana sanoa verollinen hinta, kun asiakkaana on kuluttajia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jason-1900
4WD

O.K. En huomannut että olit ilmottanut sen suoraan verollisena, näin kun ite sain laskuttaa aina teettäjä osapuolilt veroton+alv. My bad :oops:
Polle on mun invamopo
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

motocoyote kirjoitti:
Janne 450R kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:Enkä minä ole puhunut 10€/h tuntihinnasta.. 30€ tuntihinnasta olen puhunut, ja sanonut että paikalliselle MHY:lle vois _ehkä_ päästä ajamaan taimia 20-30€ tunti.. Mutta siltikin pidän sitä varsin epätodennäköisenä, metsäkone tai traktori kun sattumoisin tekee saman työn huomattavasti nopeammin.
Pyytelen nöyrimmästi anteeksi huonoa muistiani ja siitä aiheutunutta juttujesi vääristelyä, olit puhunut juurikin tuosta 20-30€/tunti hinnasta.

Mielenkiintoista näkemysten vaihtoa :wink:
Jos olen puhunut 10€ tuntihinnasta, niin olet ihan vapaa osoittamaan että missä. Kirjoituksiani en ole muokannut. :wink:

Sillähän mää alunperin anteeksi rupesin pyytelemäänkin, kun et ollu kympistä puhunut :wink:
mh
6WD
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL

Viesti Kirjoittaja mh »

toivotan motocoyotelle lykkyä tykö jos meinaat yrittäjäksi ruveta. kannattaisi opetella laskemaan kiinteät ja muuttuvat kulut ennenkuin 20e mainostaa työtä tekevänsä. :wink:

ps. on muutakin työtä kuin mettäkonehommat, vai liekkö ne edes oikeata työtä ? lämpimässä ohjaamossa joystikkejä käännellä :lol:

tämä on mun osalta tässä.
pistetäämpä hösseliksi.
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

mh kirjoitti:toivotan motocoyotelle lykkyä tykö jos meinaat yrittäjäksi ruveta. kannattaisi opetella laskemaan kiinteät ja muuttuvat kulut ennenkuin 20e mainostaa työtä tekevänsä. :wink:

ps. on muutakin työtä kuin mettäkonehommat, vai liekkö ne edes oikeata työtä ? lämpimässä ohjaamossa joystikkejä käännellä :lol:

Kyllä minä yksityisenä lähden ilomielin mönkijälläni 20€ tunti ajamaan, kuten olen aikaisemmin sanonut, ei kai sitä viittis edes tahtoa enempää mönkijällä leikkimisestä. :lol:

Metsäkoneella en, ja tuskin moni muukaan lähtis 20€ tunti tekemään yhtään mitään, kyseessä on kuitenkin 5 vuotta vanhanakin 100t€ kone, ja pelkästään korjauskulut saattavat olla vuodessa yhden mönkijän hinnan, ja polttoainetta menee 70-110 litraa vuorossa, riippuen maastosta...

Ois jännä nähdä mikä on metsäkoneen, traktorin tai pyöräkuormaajan tuntihinta teidän laskukaavoillanne, joilla mönkijälle saadaan 68€ tunti.. :lol:

Ainoa vain että työkoneille ei voi laittaa sitä mönkijälle laskettua "vähäisen kilpailun lisää"...

Työn fyysisyyttä verrattaessa tuskin, mutta kun verrataan työn tuloksia, niin mönkijällä leikkimisestä on pitkä matka oikeaan työhön, tapahtuipa se työ sitten millä tahansa työkoneella.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jason-1900
4WD

mh kirjoitti:toivotan motocoyotelle lykkyä tykö jos meinaat yrittäjäksi ruveta. kannattaisi opetella laskemaan kiinteät ja muuttuvat kulut ennenkuin 20e mainostaa työtä tekevänsä. :wink:

ps. on muutakin työtä kuin mettäkonehommat[/u], vai liekkö ne edes oikeata työtä ? lämpimässä ohjaamossa joystikkejä käännellä :lol:

Älä ny tähän vaa lopeta! Tää rupes jo kiinnostaa vanhaa yrittäjääki, josko ois jottai "kevyempiä" hommii tiedossa, vaiks vaa sairaseläkeläiselle ko ei näillä tuloil tahdo ennää ellää :wink:
Polle on mun invamopo
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Olisiko nyt joku koneyrittäjä ystävällinen ja laskisi noin about auki, miten esim metsäkoneen kustannukset muodostuvat.

- Hankintahinta
- Polttoaine
- Ylläpito, onko nämä kertaluonteisia vai pidetäänkö huoltosopimuksella kunnossa.
- Onko koneessa käytetty tietotekniikka yrittäjän vai metsäyhtiön?
- Työvoimakulut, siis todelliset kaikkien pakollisten kulujen jälkeen.
- Vakuutukset. Muut lakisääteiset maksut.
- Miten määräytyy koneen siirtokustannukset. Onko koneyrittäjä/kuljettaja itse tekemässä siirtoa vai ostaako palveluna?
- tämän päälle kaikki liikkuvat kulut -> Puhelin, Yleinen tietotekniikka, laskutyus, kirjanpito jnejne.
- tämän päälle kiinteät kulut, jos on, Eli toimisto tai sen liiketoimintaosan osan jyvitys tälle osa-alueelle, jos on monitoimiyrittäjä.
- AOC

Jos joku kehtaa tämän laittaa esille tuollalailla about tasolla, niin hyvä. Jos ei kehtaa laittaa julkisesti esille, niin minun kautta YV:llä, niin siivoan lähettäjän tiedot pois ja katellaan, mikä se koneen tunti hinta oikein kuuluisi olla.

Vaikka metsäkoneasia on varsin OFF-TOPIC, niin saa olla täällä, sillä asetellaan hieman verrokkia tälle "näpertelylle"
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Enska600
2WD
Mönkijä:: Kymco UXV 500 tl.

Viesti Kirjoittaja Enska600 »

Olisiko nyt joku koneyrittäjä ystävällinen ja laskisi noin about auki, miten esim metsäkoneen kustannukset muodostuvat.

- Hankintahinta
- Polttoaine
- Ylläpito, onko nämä kertaluonteisia vai pidetäänkö huoltosopimuksella kunnossa.
- Onko koneessa käytetty tietotekniikka yrittäjän vai metsäyhtiön?
- Työvoimakulut, siis todelliset kaikkien pakollisten kulujen jälkeen.
- Vakuutukset. Muut lakisääteiset maksut.
- Miten määräytyy koneen siirtokustannukset. Onko koneyrittäjä/kuljettaja itse tekemässä siirtoa vai ostaako palveluna?
- tämän päälle kaikki liikkuvat kulut -> Puhelin, Yleinen tietotekniikka, laskutyus, kirjanpito jnejne.
- tämän päälle kiinteät kulut, jos on, Eli toimisto tai sen liiketoimintaosan osan jyvitys tälle osa-alueelle, jos on monitoimiyrittäjä.
- AOC
Tätähän mä vähän yritin jo aiemmin kysellä, tosin mönkkähommista, mutta kun toi ulosantini on vähän surkeaa... :(
Hmm.... mielenkiintoista keskustelua :D Kertokaas ketkä nyt oikeasti ajelette mönkkäreillänne työajoja ansiomielessä, että millaiset on ne todelliset käyttökulut ja mistä tekijöistä euroina se 68 tai 40€ tuntihinta muodostuu. Toki jos niihin liittyy jonkinmoisia yritys"salaisuuksia" niin ei sitten. En ole aikomassa mönkijäyrittäjäksi, mutta monta kertaa pihaa auratessä (näperrellessä) käynyt mielessä, että jos tästä pitäis näkkileipää tuoda pöytään niin voi voi...... :D :D
Muita on helppo neuvoa, mut itte on vaikea tehdä.....
Vastaa Viestiin