Kärrin teko-ohjeet tai mistä kärrejä?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

huomenna hitsailla oma kärry kasaan kaikki osat paitsi vetopäätä ei oo vielä...mut jospa sen muuten sais huomenna valmiiks pitää kyl laittaa kuvia siitä sitte ku se on valmis..
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

kärryn jatke..lyhimmilllään kuorma tila on 220cm ja pisimmillään 340cm maa varaa on telin kohalla 39cm...
http://img54.imageshack.us/img54/6867/kuva7274ss.jpg
http://img54.imageshack.us/img54/112/kuva7287sp.jpg
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja maamies »

Eikös toi sermi oo hiukan ylimitotettu. Pankotkin loppuu puolimetriä aikasemmin :lol:
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

maamies kirjoitti:Eikös toi sermi oo hiukan ylimitotettu. Pankotkin loppuu puolimetriä aikasemmin :lol:
nii siitä tuli hieman suuri ku tuli tehtyä raudan ääressä koulussa ja se painaakin jotain 60kg sitä pitää hieman muokata... :D
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Onko toi kärry yhtä leveä vai leveämpi kuin mönkijä? Meinaan vaan, että jossain tapauksissa olisi hyvä, että kärry tulisi samoja jälkiä mönkkärin kanssa...

Mutta hyvännäkönen kärry kieltämättä, toi sermi on tosiaan turhan iso, mutta siitä tulee sellanen melkein väkisin, tiedän kokemuksesta. Varsinkin jos tekee ilman mönkijän läsnäoloa :wink:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

amis kirjoitti:Onko toi kärry yhtä leveä vai leveämpi kuin mönkijä? Meinaan vaan, että jossain tapauksissa olisi hyvä, että kärry tulisi samoja jälkiä mönkkärin kanssa...

Mutta hyvännäkönen kärry kieltämättä, toi sermi on tosiaan turhan iso, mutta siitä tulee sellanen melkein väkisin, tiedän kokemuksesta. Varsinkin jos tekee ilman mönkijän läsnäoloa :wink:
se on yhtä leveä menee samoja jäkijä just hyvin kokeiltu on mangessa...

nii siitä tuli hieman korkee mut no kyllähän sitä liian kanssa pärjää mut jos se ois liian pieni :wink:

yrittäkääpä arvata paljon toi kärry makso mulle??
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

mulla tuli maksaan saman lainen mutta vähän pienempi noin 200e! isoja kärryjä kaikki näkyy tekevän, ei ole yhtä pientä ollut vielä kellään ku ite tein! paaka on niin lyhyt että etu verkko hipoo mönkiää ojan ylityksen ja käännön yhteydessä! ja yli 3m puilla tulee kuormasta perä painoinen! mutta kärry ei oikase paljon mitään ja se oli tarkoituskin että sopii pienestä välistä! raktorilla sitten "oikeat" metsä työt! :)
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

outlander 400 kirjoitti:mulla tuli maksaan saman lainen mutta vähän pienempi noin 200e! isoja kärryjä kaikki näkyy tekevän, ei ole yhtä pientä ollut vielä kellään ku ite tein! paaka on niin lyhyt että etu verkko hipoo mönkiää ojan ylityksen ja käännön yhteydessä! ja yli 3m puilla tulee kuormasta perä painoinen! mutta kärry ei oikase paljon mitään ja se oli tarkoituskin että sopii pienestä välistä! raktorilla sitten "oikeat" metsä työt! :)
toi makso mulle n.150 epoo!!!nii sama tehä jos tarttee joskus kulettaa isompia puita nii ei ainakaan kärrystä jää kiinni 8) sama täällä et "oikeat" mettä työt tehdään traktorilla.
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Noista kärryjen hintoja kun ihmetellään niin jos tekee uudesta tavarasta ja täytyy ostaa kaikki uutena niin kyllä sille äkkiä vaan hintaa kertyy. Itselle kun olen tekemässä 1-akselisen 2m pitkän kärryn niin :

- Rautatavaraa (putket, latat, kulmat) n.200e
- pyörännavat 50e
- vetokita 20e
- ydintäytelankaa 10e
- laikkoja rälläkkään 10e
- mustaa maalia + maalaustarvikkeita 25e
pyörät sentään löysin kotitarpeista(vanhat auton pyörät)
muutoinhan tuohon olisi mennyt lisää n.150-200ee
Eli ilman renkaita tuli tuo kustantamaan n.315e ja renkailla 465-515e
Astetta järeämpi olisi varmaan maksanut +100e lisää.

Itselläni kun ei ollut käytössä kuin täytelankamig niin ei kovin paksusta materiaalista voinut kasata kärryä.
Työlle en laskenut hintaa, onhan näitä ihan mukava askarrella.

Et ei se 1049e ole minusta paha hinta uudesta kärrystä, jossa näkyy vinssi olevan.
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

mun kärryn hinnat..

raudat 68€
navat 40€ (4kpl)
vetokita 17€
pultit ja mutterit 10€
renkaat ilmaset.
viis hitsi puikkoa...pari -€

ja sitte ilmatteeks sai käydä amiksella tekemässä.telin pankot ja sermin.,
et silleen aika halpa kärry ja luulis kestävän...
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
LUTTINEN
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Joulu 2005 15:54
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

nyt on kärryssä maalia,aluvanteet(paitsi yksi puuttuu rengas puhki),kevennetty etusermi,vahvisettu akseli laipilla,tolpat muutettu ja pyörivä vetopää on paikallaan.
http://img269.imageshack.us/img269/8567/kuva7595wx.jpg
http://img269.imageshack.us/img269/120/kuva7587te.jpg

ennen maalausta ja muutoksia
http://img269.imageshack.us/img269/5791/suc512266jk.jpg
maalauksen jälkeen ja muutosten kanssa
http://img269.imageshack.us/img269/3346/kuva7601ek.jpg
Se on sama asia ku laittas LADA:an jalopuu ratin ku mitä rumalle naiselle silikooni rinnat onhan niitä mukava hiplata vaan ei se kyyti sitä parane.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Mulla on projektina yksakselinen kärry bruinin perhään. Oisin muuten luultavasti tehny telikärryn, mutta aattelin että ko telikärryä kiskoo nurtsila niin se käännöksissä kääntää nurmen ylösalasin... joten loppupeleissä kiskoin nurkan päästä vanhan romun peräkärryn, laitoin sen atomeiksi ja kavensin akselia 36cm, että kulkee samoja uria mönkiäisen kans. Aisa oli solmussa, joten katkasin sen ennen mutkaa, tökkäsin pienempää putkea sisäle ja jatkoin aisan täytheen mithaan sillä, raakasti hitsasin puikola aksehliin kiini ja seuraavaksi pittääki sitte alkaa tekheen lavvaa... hieno siittä ei tule, käytännöllinen... njooh.. ehkä :lol:
Jos sillä kiskos samat ko ruohonleikkuriraukalla aikasemmin, puuhomhiin sitä ei tarvita, isäukola on mettäkonheita muutama tsipale :D

Harmikseni piti huomata ettei ole rhs:ää pätkääkhään, joten pittää tehä putkesta, sitä sattuu olheen (alunperin piti tulla putkiauto) vähän vajjaa 30 metriä, eikhään niistä kärryn kassaa :D

Miggiki kerpele sano langansyöttösopparin irti... häätyy tinnaila invertterillä, just sopeva ko kolmepiikki puikkoa sulattellee :wink: :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

motocoyote kirjoitti:Oisin muuten luultavasti tehny telikärryn, mutta aattelin että ko telikärryä kiskoo nurtsila niin se käännöksissä kääntää nurmen ylösalasin...
Samasta syystä tein yksiakselisen kärryn, nyt kun sillä on kuution puukuormia metästä ajettu niin talven aikana kärry tulee muutetaan telikärryksi. Teli tehdään niin että sen saa minuutissa pihaystävälliseksi yksiakseliseksi kärryksi, valot laitetaan samalla kiinni niin uskaltaa tielläkin käydä kurvailemassa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
tompula
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Maalis 2005 20:57
Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 irs
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja tompula »

Enemmän se mönkijän jäykkä taka-akseli ( ei tasauspyörästöä ) rypyttää nurmea kuin telikärry. Riippuu tietysti kärryn telin akselivälistä.
Sitten hiljennetään, kun hyttyset rupee tuntuun keihäiltä.....
Vastaa Viestiin