Tämän päivän hommat loppui siihen että joku karahka katkaisi käännöstä letkunipan. Onneksi sylintereissä on sentään normaalit 3/8" r kierteet niin sai teetettyä uuden pään kun vaihtoi sinne sylkälle norminipat.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
No tuo oli ihan silkka vahinko ja omaa huolimattomuutta. Itse asiassa jos tuon etusermin olisi joku malttanu tehdä koko leveäksi niin kaikki nuo niukaimet olisi suojassa.
Ja nuo käännön letkut näköjään ylettää jos ne laittaa kulkemaan "ristiin" tuon pystypuomin ympäri. Sekin jo suojaa ne paremmin.
Oikeastaan tukijalkojen letkut on kaikkein eniten alttiina ja nyt kun tuo tuli mieleen niin pitääkin kattoa mahtuisko ne kääntämään ympäri niin että ne letkut jäisi sinne sylkän ja jalan väliin.
Ja pannaas vielä kevennyksenä kaikille metsä urasta haaveileville...Tai siis hieman kärjistettynä tunnelmia ennenkuin löytyi kellfriin uudet korvaavat nipat.
Joo hieman tarkka on. Aisaa on lyhennetty 15 senttiä ja siitä saisi vielä 15 senttiä pois kun laittaisi vetopään siihen hitsillä kiinni. Sitten alkaisi olla kaikki löysät käytetty.
Nuo isot renkaat on kyllä paras noista päivityksistä mitä tuohon oon tehny . Auttaa menemiseen huomattavasti.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
Kuinkas pitkä tuo auton kärry on?
Itsellä kun ei ole minkäänlaista mönkijän kärryä vielä, niin paljonkohan vaatisi tuommoinen normi rankakärry samalla tyylillä lastattuna auton peräkärryltä pituutta?
Lava on 330 ja etulaita 50 senttiä päälle...Ajatus on ollu tehdä korkeampi etulaita niin saisi tuota pakettia vielä eteen päin mutta nyt tuo etunostolaite vie siltä ajatukselta pohjan. Toisaalta sitä ei näissä hommissa kyllä välttämättä tarvisi eli pois joutaisi jos ei talvi olisi tuloillaan.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
ToniR81 kirjoitti:Osta avolava jolla vetää ja peruuttelet kyytiin, ei tuo mönkijän kärryn peränylitys haittaa =D
On ollu mielessä mutta avolavat samoilla ominaisuuksilla kun tuo nykynen peli, on aika harvassa ja maksaa painonsa paperirahaa haki sen mistä päin maailmaa tahansa. Ja mitä Suomessa on niin ne on jo usein sitten hitsausta vaille ja hemmetisti ajettuja.
Mutta oisi siinä monta etua kieltämättä...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
Joo nämä suurten työkoneiden erikoiskuljetukset on kohtuu vakuuttavan näköisiä...
Kumma juttu että kun muutaman tunnin päivässä mättää tämmösellä niin homma alkaa vaan onnistumaan koko ajan paremmin... Enää aavituksen häiritsee tuo puomin lyhyys mutta ei enää paljon. Risukasaa kun alkaa vierestä nyhtämään kyytiin niin ne kauimmaisetkin tulee koko ajan lähemmäs.
Tuossa kun kohta joutuu keräilemään kasaamatonta kamaa mitkä on sikin sokin kaadettu niin siinä olisi hyötyä pidemmästä puomista ja nopeasta ylettimestä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
Eihän kai teknisesti olisi kovin vaikeaa tehdä tuohon jatkettavaa puomia? Periaatteessa vaikka melko pitkääkin? Varsinkin jos sen tekee niin ettei sillä ole tarkoitus nostaa vaan vetää? Eli voisi laittaa vaikka 4kpl metrin jatkoja sisäkkäin ja sopivan sylinterin? Periaate niin että puomi mahdollisimman suorassa kun vetää lähemmäs tavaraa ja jatko lyhyenä sitten nostelee?
Hankala käyttää, ainakin jos on huono muisti, mutta jos miettii tekevänsä vaikka parin metrin jatkon parista palasta niin melko tukevaa tavaraa pitää olla että sillä saisi nostettua mitään. Entäpä sitten perus sähkö tai sitten hyde vinssi puomin päälle? Vaatii vähän kävelyä, mutta langattomalla ohjaimella näppärästi vetelisi kärryllisen lähemmäs? Tämän kokoluokan laitteilla kun ei sitä kuuluisaa kuuta sieltä taivaalta saa, eli pitänee tyytyä vähän työläämpiin vaihtoehtoihin.
Mutta etkös mainostanut että kärryllä sai nostettua jotain ilman jalkojakin? Eli kevyttä tavaraa siis ajelee melkein vauhista pankoille lepäilemään? Kun on järeämpää puuta niin tiputtelee sitten jalat alas? No tuossa tietysti vaikuttaa maasto että miten pääsee ajelemaan....
Joo kestää nostaa aika mukavasti ilman jalkojakin mutta tämä risusavotta on yllättävän raskasta kun tuolla on jo kolmen vuodet kamat läjillä ja tuo roskapuu kun versoo vielä uunissakin niin ne perhanat on jo osittain juurtunu,kasvanu toistensa lomitse yms. Ja se on jotain 4-6 metristä tai mihin mittaan ny ikinä on kerenny kasvaakkaan.
Kaksi jatkoa olisi vielä järkevän rajoissa ja se onnistuisi vielä yhdellä sylinterillä ja ketju välityksellä niin jäisi paino vielä maltilliseksi. Ja tuollakin systeemilllä saisi sen 2-3 metriä lisäulottuvuutta. Tosiaan ei siellä puomin päässä enää noilla painoilla nouse juuri mikään mutta jo se että saisi vedettyä taakan lähemmäs auttaisi paljon. Kahella jatkolla sitä vetovoimaa jäisi jotain 400-500 kg:tä ja yhellä sitten tuplat...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
Bj Andy kirjoitti:Tuossa kun kohta joutuu keräilemään kasaamatonta kamaa mitkä on sikin sokin kaadettu niin siinä olisi hyötyä pidemmästä puomista ja nopeasta ylettimestä.
Niinhän se usein on, että pienen koneen kohdalla merkittävimmät toimenpiteet tuottavuuden suhteen tehdään jo ennen kuin kone on edes palstalla. Sopivassa kohteessa, työmaan suunnittelulla ja sopivien menetelmien käytöllä voisi päästä ihan kohtuulliseen tuotokseen miestyö/mönkijä yhdistelmälläkin. Kellään kokemuksia esim. siirtelykaatona kasatun energiapuun korjuusta mönkijän ja kuormainvaunun kanssa? Minkälaiseen tuottavuuteen olette päässeet (m3/tehollinen työtunti)?