Hanketta ajavat

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
Antenni
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Joulu 2005 09:28
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja Antenni »

Arvon motonaali

Metsäpalstat eivät koko Suomessa ole satojen hehtaarien kokoisia, eikä aukot siitä seuraten myöskään välttämättä isoja. Palstalle ei lähde kukaan metsäkoneyrittäjä viemään 3000 kuusen tainta, uskoisin? Eikö tälläisessa tapauksessa mönkijällä ole helppo näpertää ne närelaatikot palstalle?
Muuten ne viedään sinne käsipelissä, tai muulla laitteella, mutta EI metsäkoneella.

Mönkijä-yrittäjyys ei varmaan liene mahdollista, ja on yksi lysti mitä kukakin tehdystä työstäään laskuttaa. Tuo 68€ kuulostaa liialta ja taasen 10€ pieneltä - että eiköhän se sinne väliin mahdu. Olkoon sitten näpertelyä, tai mitä tahansa - se ei liene tämän keskustelun tarkoitus - eikä myöskään se mitä metsäkoneella pystyy tekemään.

Ja myös, metsää voi myös harrastaa. Päätehakkuut ja harvennukset on motojen hommaa, mutta ensiharvennuksilla mönkijästä on iloa monelle metsänomistajalle. Huomaa metsänomistajalle - ei metsäyrittäjälle. Sitten kun hehtaarimäärät kasvavat satoihin ja sille työlle ja tunnille aletaan laskemaan hintaa ja tuottavuutta, mönkijät ja kelkat saa jättää puunajosta pois.

Näperrelkää rauhassa!
Yamaha Grizzly 700Fi -07
jason-1900
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja jason-1900 »

Roosa999 kirjoitti:Olisiko nyt joku koneyrittäjä ystävällinen ja laskisi noin about auki, miten esim metsäkoneen kustannukset muodostuvat.

- Hankintahinta
- Polttoaine
- Ylläpito, onko nämä kertaluonteisia vai pidetäänkö huoltosopimuksella kunnossa.
- Onko koneessa käytetty tietotekniikka yrittäjän vai metsäyhtiön?
- Työvoimakulut, siis todelliset kaikkien pakollisten kulujen jälkeen.
- Vakuutukset. Muut lakisääteiset maksut.
- Miten määräytyy koneen siirtokustannukset. Onko koneyrittäjä/kuljettaja itse tekemässä siirtoa vai ostaako palveluna?
- tämän päälle kaikki liikkuvat kulut -> Puhelin, Yleinen tietotekniikka, laskutyus, kirjanpito jnejne.
- tämän päälle kiinteät kulut, jos on, Eli toimisto tai sen liiketoimintaosan osan jyvitys tälle osa-alueelle, jos on monitoimiyrittäjä.
- AOC

Jos joku kehtaa tämän laittaa esille tuollalailla about tasolla, niin hyvä. Jos ei kehtaa laittaa julkisesti esille, niin minun kautta YV:llä, niin siivoan lähettäjän tiedot pois ja katellaan, mikä se koneen tunti hinta oikein kuuluisi olla.

Vaikka metsäkoneasia on varsin OFF-TOPIC, niin saa olla täällä, sillä asetellaan hieman verrokkia tälle "näpertelylle"
Roosa999, kaikel kunnioituksella, joudun valitettavast sanomaan et se ei vaan nykyää mene noi :(
Luultavammin kaikki raskaskoneyrittäjät (nii rekka ko kaivuri ko mettäkone jne.) jotka omaa paljon tuottavii yksiköitä, laskee toimintansa (venuttaa) jatkuvuudelle, eli termi "yön yli raha" on mitta, johon toimintaa verrataa, ei "todellisiin kuluihin". Myös vuosineljännekset kertoo tälläki alal jo paljon suunnast minne ollaa menossa

Tarkemmin, se kalustomäärä on oltava siksi aikaa mitä SOPIMUKSET tuottaa ja vaatii, kaikki muu on turhaa...

Koneet saa liisattuu (HUOLTOSOPIMUKSELLA), ostettuu, alihankkijoilta (ulkoistettu) ja, myöhemmin, jos olet laskenu toimintas oikei, sulta löytyvistä OMISTA ts. jo maksetuista ja kuoletetuista koneista. Em. koneista tullee myös myöhemmi tulojaki esim. myynnistä ja alihankkijoille vuokraamisesta tjms.
Tähän tilanteesee on ajanu kovaakin kovempi kilpailu ulkolaisii vastaan, ei niinkää Suomalaisten kesken, toki kotimaiste kesken ratkastaa useat tarjouskilvat, mut tason on painanut alas venäjä, Eesti, Latvia Sekä yhä useemmin nykyää Puola, siis firmat, koneet ja miehet noista valtioist.

Kooste: Kilpailu on sairaan kovaa, menestymine vaatii suhteita ja tosi rautasta ammattitaitoo kuin myös "pelisilmää" jolla osaa ennakoida ne ns. sokeet kortit, eli laskee miten päästä ulos, jos omat kortit ei riitä... :evil:

Edit: Mää puhun nyte kuljetusalan vinkkelist kattellen, koska meillä mettätyöt on sitä näpertelyy :wink:
Polle on mun invamopo
RSH
6WD
Viestit: 301
Liittynyt: 22 Marras 2009 18:25
Mönkijä:: Honda 500FA

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja RSH »

jason-1900 kirjoitti:jos olet laskenu toimintas oikei
Tämä kohta juuri edellyttää hinnan laskentaa todellisten menojen mukaan, kukin osatekija hinnoiteltuna.
Kilpailijan hinta -1 eur on ikävä tapa josta seuraa vain tappioita ja konkursseja.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
jason-1900
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja jason-1900 »

RSH kirjoitti:
jason-1900 kirjoitti:jos olet laskenu toimintas oikei
Tämä kohta juuri edellyttää hinnan laskentaa todellisten menojen mukaan, kukin osatekija hinnoiteltuna.
Kilpailijan hinta -1 eur on ikävä tapa josta seuraa vain tappioita ja konkursseja.
No, mites sää RSH, teet sillon ko sinul 10 miestä uhkaa menettää hommat ja kalusto on sun omaas?

Sano ny, et "pistän kokonaisvaltaisen tarjouksen ,jossa painotan jatkuvuutta ja korostan, hieman kalliimman hinnan takaavan luotettavuuden" :p Voi vaa sannoo, et onha noita nähty.
Työn teettäjä päättää mikä tarjous hyväksytää, et sää enkä mää. Useissa, ellei kaikis isommissa tarjoustilanteissa pääsee mukaa nykyää VAAN (me) vanhat ja/sekä luotettavat, toimintansa ja tapansa vakiinnuttaneet yhtiöt, jonka takuisii voidaa luottaa, MUTTA, teettäjät hilaavat tietoisesti hinnat/aikataulut alas ja kuljetettava/kaadettavan/kannettavan kapasiiteetin ylös, jos et OIKEESTI ota hommaa, menee sopimus esim. puoleks vuodeks ja sulle seuraa isoo tappioo, menetät työntekijät muille. Teettäjä ottaa hetkes aikaa venäläiset hommii, homma ei toimi, mut sinullakaa ei enää ole muuta mahdollisuutta ko hyväksyy uusi (ehkä viel huonompi) sopimus puolenvuoden ja tappioittes jälkee, jos siis kalusto joka osotettu tohon keissii, on sun omaa, nimittäi kaluston hätäkiire myynti tuottaa viel enempi persnettoo.
Ja edellee, korostan et meilläki JOTAI tiedetää yrittämisestä, iha koulutuksesta lähtien. Ollaa selvitty monet lamat ja hintasodat jne...

Edit: TIETENKI täytyy KOKONAISUUDEN pysyy voitollisena, ei persnettoo pitkää pysty tekemää ko Espoolaine makkaraperilline, ja seki vaa jääkiekossa, ja kattos kummia, seki sit, lopulta vois sannoo, muuttu voitolliseks toiminnaks :mrgreen:
Polle on mun invamopo
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Antenni kirjoitti:Arvon motonaali

Metsäpalstat eivät koko Suomessa ole satojen hehtaarien kokoisia, eikä aukot siitä seuraten myöskään välttämättä isoja. Palstalle ei lähde kukaan metsäkoneyrittäjä viemään 3000 kuusen tainta, uskoisin? Eikö tälläisessa tapauksessa mönkijällä ole helppo näpertää ne närelaatikot palstalle?
Muuten ne viedään sinne käsipelissä, tai muulla laitteella, mutta EI metsäkoneella.
Aika vähän noita 3000 taimen vientejä on, jos hehtaarille menee kuusia vähintään 1800.
Ja kyllä, muutaman laatikon kuskaukseen se on näppärä.
Tämän koko jutun juju on edelleenkin se että 68€ tunti on mönkijällä tehdystä työstä on suhteettoman kallista.
Antenni kirjoitti: Mönkijä-yrittäjyys ei varmaan liene mahdollista, ja on yksi lysti mitä kukakin tehdystä työstäään laskuttaa. Tuo 68€ kuulostaa liialta ja taasen 10€ pieneltä - että eiköhän se sinne väliin mahdu. Olkoon sitten näpertelyä, tai mitä tahansa - se ei liene tämän keskustelun tarkoitus - eikä myöskään se mitä metsäkoneella pystyy tekemään.
Ei varmaankaan, ainakaan niin kauan kun mönkijän tuntihinnan ja työn tulosten suhde on tilaajalle noin epäedullinen, mitään ei tapahdu, mutta silti se maksaa yli 60€/tunti, sehän se jutun juju on ollut.
Metsäkone ja muut työkoneet ovat tulleet tässä keskustelussa esiin lähinnä työn tulosten ja tuntihinnan suhteuttamiseksi.
Antenni kirjoitti: Ja myös, metsää voi myös harrastaa. Päätehakkuut ja harvennukset on motojen hommaa, mutta ensiharvennuksilla mönkijästä on iloa monelle metsänomistajalle. Huomaa metsänomistajalle - ei metsäyrittäjälle. Sitten kun hehtaarimäärät kasvavat satoihin ja sille työlle ja tunnille aletaan laskemaan hintaa ja tuottavuutta, mönkijät ja kelkat saa jättää puunajosta pois.

Näperrelkää rauhassa!
Juu, metsäharrastus on hyvä henkireikä.
Eikä tässä ole puhuttu metsänomistajan itse itselleen mönkijällä tekemistä puunajoista, vaan palkkaa vastaan vieraalle tehdyistä ajoista.
Itsekin aion näpertää polttopuut itselleni omasta metsästä omalla mönkijällä (koska mönkijällä saan puut suoraan palstalta omaan pihaan), mutta ei sen kuorman tuonti maksa minulle yli 60€ tunti, enkä tosiaankaan ottais ketään ajamaan niitä minulle sillä rahalla.

E: Niin, saisin varmasti ne omat polttopuut halvemmalla kun hyppäyttäisin metsäkoneen lavetille ja kävisin yhdellä kuormalla hakemassa ne, mutta sitten ne täytyisi ajaa vielä jollain muulla vekottimella siitä kotio... Mönkijällä saan ne kuitenkin suoraan pihaan.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Yritin listallani luoda kaikille kokonaiskuvaa, mitä yrittäminen minimissään on ja mitä tulee huomioida. Saatoin olla liian yleisluonteinen listauksessani.

Liiketalouteen kuitenkin liittyy muutama fakta ja todelliset kulut on yksi todellinen fakta.
Nämä muodostuu maksettavaksi joka tapauksessa oli kaupallinen tilanne mikä vaan. Ja voi niitä "venuttaa" jonkin aikaa, mutta ilmaan ne ei haihdu.

Sopimukset tottakai saa aikaan jatkuvuuden, jolla tulevaisuutta turvataan ja hankintapäätöksiä ja palkkausperusteita muodostetaan. Sopimuksissa tuskin yrittäjillä on kuitenkaan laskutusoikeutta, jos ei töitä ole tai sitten kauppaa tehdään FlatRate-hinnoittelulla. Sopimuksessa saattaa olla sakkopykäliä tai minimilaskutusoikeus, mutta totaalisella seisottamisella tuskin saa sopimuksen puitteissa täyttä korvausta. Tällöin on pitkäjänteisen yrittäjän verkosta hyötyä ja sillä pyrkii paikkaamaan työvajetta muilla, ehkä kestoltaan lyhyemmillä keikoilla.

En missään nimessä kyseenalaista kenenkään ammattitaitoa tai koulutusta, saaatikka yrittämisen osaamista, joka oma lajinsa.
Toisaalta provokatiivinen vastakkainasettelu ei palvele ketään. Myöskään laitteiden vertaaminen sellaisenaan tuottosuhteen mukaan ei myöskään edesauta keskustelun suuntautumista kehittävälle ja informatiiviselle tasolle.
Topikin idea ei ollut mollata 68€ tuntihintaa vaan mitä porukka pyytää tuntihintaa. Itse laitoin sen, mitä olen pyytänyt ja asiakas maksanut. Sen perään on ihan turha naukua.
Myöskään ketään ei auta tulla heittämään, että teen 20€ / h duunia mönkijällä, jos se puuha pitää sisällään kaikki vastuut. En usko että kannattaa, edes vuosisopparilla. 100% Vuosisopparilla ansaitsisi noin 35k€. Tästä summasta jää yrittäjälle varsin laiha eväs jaettavaksi kaikkien kulujen jälkeen.
Mönkijäyrittäjiä, niin kaukaiselta kuin se joistakin saattaa tuntua, ei ole montaa ja siten ei ole myöskään vakiintunutta hintatasoa. Myös työmäärät on vaihtelevia, joten pitkäjänteistä sopimusta ei ole syntymässä ihan hetkeen aikaan.

Onneksi yrittämisen riemu on se, että saa vapauden hinnoitella ja elää sen mukaan. Yhtään ehdokasta ei ole ilmaantunut tekemään puuhaa 20-30€/h hinnalla, jossa siis yrittäjällä/alihankkijalla on kaikki vastuut. Homma tehdään siis kuittiduunina ja ilman kriminalistista suhtautumista liiketoimintaan.

Jason- 1900 kirjoitti ensimmäisen, hieman syväluotaavamman kommentin aiheesta, josta poimin muutamia asioita.

- Pitkäjänteisyys -> en minäkään olettanut, että keikka tehdään pois kertainvestoinnin ja kulujen kautta. tämä malli on monessa yrittämisessä ihan peruskauraa. Tämä on erittäin hyvä tuoda esille ja korostaa pitkäjänteisen mallin olevan uusille yrittäjille se ainoa oikea.

- Luotettava kumppani -> Tällä oma työnantajani on voittanut monta kauppaa ja emme pääsääntöisesti toimittajana ole halvin. myös Partnerimme on on voittanut monesti kalliimmalla hinnalla, kun on kokonaisuudessa käyttänyt tuotteitamme.

Itse olen erittäin tyytyväinen topikin sisältöön ja sitä vasten voi moni heti kilpailuttaa omaa, loistavaa liikeideaansa.

Jatketaan rakentavassa hengessä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Roosa999 kirjoitti:Olisiko nyt joku koneyrittäjä ystävällinen ja laskisi noin about auki, miten esim metsäkoneen kustannukset muodostuvat.
Laitan tähän yleisluontoisesti muutamia tietoja

- Hankintahinta
Ajokone n. 200000-250000€ uutena. 5v vanha esim. Ensolle kelpaamaton (pisteetön) ajokone n. 100000€
Moton hinta siinä 400t€ kieppeillä uutena

- Polttoaine
8-15 litraa tunnissa, riippuen maastosta ja ajomatkasta, yleensä n. 100 litraa päivässä pehmeillä kesämailla.

- Ylläpito, onko nämä kertaluonteisia vai pidetäänkö huoltosopimuksella kunnossa.
Huoltosopparit hintavia, itse korjataan se mitä pystytään.
Huollot ja korjaukset; letkut, renkaat (2000-3000€/kpl), huollot, pari ketjuja vuodessa (1000-1500€ pari) etc. ajokoneessa 5000-10000€ vuosi. Se 5000€ saattaa tosin pyörähtää päivässäkin, mikäli esimerkiksi nosturin jalka katkeaa.
Aika varovainen arvio siis..

- Työvoimakulut, siis todelliset kaikkien pakollisten kulujen jälkeen.
Keskimäärin 11-16€ tunti, kerrotaanko se sitten sillä kuuluisalla kakkosella.

- Miten määräytyy koneen siirtokustannukset. Onko koneyrittäjä/kuljettaja itse tekemässä siirtoa vai ostaako palveluna?
Koneyrittäjällä oltava oma kuorma-auto kuljetuksiin. Kustannukset omalla autolla n.0,5€/km. Ajosuorite vuodessa 10000-15000km. Lisäksi polttoainetta 25l/100km, vakuutukset, katsastukset, lavetin korjaukset etc.

Kaipa noilla luvuilla jotain osviittaa saa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jason-1900
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja jason-1900 »

Roosa999 kirjoitti: ei auta tulla heittämään, että teen 20€ / h duunia mönkijällä, jos se puuha pitää sisällään kaikki vastuut. En usko että kannattaa, edes vuosisopparilla. 100% Vuosisopparilla ansaitsisi noin 35k€.
Ei riitä ei, mut tuplat riittää. Ja siihe huutoon vastaan, jos o tarvetta :D
Roosa999 kirjoitti: Jason- 1900 kirjoitti ensimmäisen, hieman syväluotaavamman kommentin aiheesta, josta poimin muutamia asioita.

- Pitkäjänteisyys -> en minäkään olettanut, että keikka tehdään pois kertainvestoinnin ja kulujen kautta. tämä malli on monessa yrittämisessä ihan peruskauraa. Tämä on erittäin hyvä tuoda esille ja korostaa pitkäjänteisen mallin olevan uusille yrittäjille se ainoa oikea.

- Luotettava kumppani -> Tällä oma työnantajani on voittanut monta kauppaa ja emme pääsääntöisesti toimittajana ole halvin. myös Partnerimme on on voittanut monesti kalliimmalla hinnalla, kun on kokonaisuudessa käyttänyt tuotteitamme.
Kyllä roosa999, määki tietty tooodeella karkeesti yksinkertastin, mut pointti tulee jotenki varmaa esil. Ja koska moni kadehtii yrittäjiä, yritin vaa tuoda niit negatiivisii asio esille, ei ehkä kaikeen rakentavin tapa mut kuitenki. Huomatkaa et en mollaa teistä ketää, ainakaa tarkotuksella :P

Luulen et kuitenki on eroa, jos puhutaa tarjousten tyypistä, siis onko kysees miestyötunnit, kilometrit, tonnit vai kappaletavara.
Kappaletavarassa on helppo perustella kokonaivaltasuutta ja niiden tuomaa etuu ja monasti toho voi viel liittyy miestyötunteja samaa kaupaa.
Taasen raskaliikenne on siit eri, et kalusto kallis ja kaikil sama, ei tuu eroja, kohteet joille työ suoritetaa harvas (ainakaa maksukykyset :wink: ) ja hyvin, tai oikeemmi, ainoastaa hintatietosii ja sopimukset "yksipuolisen sitovii" jolloin vastuu on meil mut vapaudet heil, näin niiko karkeesti karrikoiden.
Roosa999 kirjoitti:Itse olen erittäin tyytyväinen topikin sisältöön ja sitä vasten voi moni heti kilpailuttaa omaa, loistavaa liikeideaansa.

Jatketaan rakentavassa hengessä
Kute edel sanoin, tämä toi hiukka esil mitä yrittämine oikeesti sisältää, työtä johon täytyy perehtyy 24/7 jotta jäis muutaki kouraa ko kokemukset.
Ehdottomasti jatketaa rakentavas YHTEIShengessä!

P.S. Ja mun kaikki kirjotukset täytyy ajatel isomman yrityksen kautta, ei yhen miehen yhtiön velvotteiden. Se on taas homma eriksee, tosin meitilläki myös esim. osa kuskeista o ihan itte halunnu lähtee yrittäjiks ja silti ajaa meille, jollon heil on mahdollisuus suurempaa tuottoo, MUTTA, se vaatii huolellisuutta ja onnee esim. kaluston kanssa. Mut pääosin tommone alihankinta on meille enempi voittoo ku tappioo, saadaa esim. vanhaa rekkakalustoo noille yrittäjille ajoo ja yleensä myös yksittäiste mieste "kuljetuksen laatu" paranee yrittäjyyde myötä, ts. kun on isompi/koko vastuu itellä (sanktiot rikkoutuneista jne.) ei paljoo tapahdu virheit ja yllätys yllätys! Polttoainettaki rupee kummasti palamaa vähempi, ko pitää omalt tilit maksaa :biggrin:
Polle on mun invamopo
Belarus
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Maalis 2008 17:58
Mönkijä:: Polaris Big Boss traktori
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja Belarus »

Kuvio on kasvupaikaltaan ja puustoltaan yhtenäinen metsän osa, toiselta nimeltään metsikkökuvio tai metsikkö. Kuvioiden koko vaihtelee, Etelä-Suomessa keskikoko on 2–3 hehtaaria. Kuviot rajataan metsätalouskarttoihin ja niille tehdään metsänhoitosuunnitelmat
=> elikkä noita 3500-5000 taimen aukkoja on Etelä-Suomessa valtaosa. Sivuhuomiona.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Belarus kirjoitti:Kuvio on kasvupaikaltaan ja puustoltaan yhtenäinen metsän osa, toiselta nimeltään metsikkökuvio tai metsikkö. Kuvioiden koko vaihtelee, Etelä-Suomessa keskikoko on 2–3 hehtaaria. Kuviot rajataan metsätalouskarttoihin ja niille tehdään metsänhoitosuunnitelmat
=> elikkä noita 3500-5000 taimen aukkoja on Etelä-Suomessa valtaosa. Sivuhuomiona.
Usein täälläpäin nuo pikkupalstat "yhdistellään", tai ainakin pyritään yhdistelemään, siten että voidaan tehdä esimerkiksi 2 rinnakkaista pikkukappaletta samalla kertaa, vaikka olisivatkin eri omistajien. Usein se puusto ja hoitosuunnitelma ovat kuitenkin samassa tilassa/vaiheessa lähekkäisillä palstoilla. Siitä seuraa sitten sekin, että usein myös taimetus tapahtuu yhtäaikaa.

Mutta, noista pikkupalstoista sen verran että on melkosen valitettavaa että nuo palstat ovat pirstoutuneet tuohon malliin, samalla omistajalla voi olla monta pikkupalstaa hujan hajan 10km päässä toisistaan, ja se hankaloittaa sitten puunkorjuuta ja hyödyntämistä. Puhumattakaan sitten heistä jotka tietävät omistavansa 2ha metsää jossain, mutta eivät ole ikinä edes nähneet sitä, saati että hoitaisivat metsiänsä mitenkään..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Kokeillaas kepillä jäätä täs samalla ku melkeen jo rahtia alettii ajamaan et oisko kellään hommia tiedossa bece plus adr kaverille ? kokemusta täysperästä puolikkaasta ja maansiirrosta..
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja rulez »

Hyvin pitkälle riippuu tuntihinta siitä mitä tehdä ja miten pitkään.
Tässä nyt on vertailtu jos jonkinlaisten koneiden tuntihintoja keskenään ja vertailu toki kannattaa jos hommaa ollaan tekemässä pitemmästi tai jopa leipätyökseen mutta muutaman keikan heittämiseen on turha yleisiä taksoja tämänkaltaisissa näpertelyhommissa edes kysellä kunhan vaa ottaa jären käteen ja miettii mitä olisi itte valmis maksamaan samasta työstä jos olisi työn ostajan lahkeissa.

Kohtuuttomilla taksoilla tuskin toistakertaa hommaa saa tehdä mutta uudestaan samaan savottaan kyseltäessä voi olettaa olleensa kohtuu hintainen.

Oma mielipiteeni on että tuskin kukaan yli puolivuotta kestävään savottaan mönkiällä lähtee 20e tuntihintaan jos tämä kuitilla olisi tehtävä. Työ mönkiällä tehtäessä käy helposti kumminkin fyysiseksi jos ei nyt aivan renkaan kulumis testejä pääse ajamaan :wink:

Taas yli 60e/tunti tuskin kukaan mitään teettää pitempään tai ei ainakaan toistakertaa.

Nyt kehotankin aattelemaan millä hintaa kukin olisi valmis pitempään hommaa kuitilla tekemään (eli kaiken mailman muihin maksuihin tuntihinnasta menee lähes puolet ja tähän vielä koneen kulut päälle)

Itte voisin lähteä omalla mönkiällä "pitempi" kestoista(1kk-5kk) hommaa tekemään 40e tuntihinnalla ja tämä tarkoittaa sitä että en ole ostamassa mönkiää kyseiseen hommaan enkä yritä kyseisellä summalla kuolettaa millään tapaa nykyisen mönkiän ostohintaa ja luonnollisestikkin omaan kyseiseen hommaan sopivan kamppeen !

Jos taas hommasta tehdään sopimus yli kahdeksi vuodeksi voisin kuvitella tuolla hintaa(40e/tunti) ostavani hommaan uuden mönkiän ja maksavani sen siinä sivussa ja saavani vielää "kohtuullisen" käteen jäävän ansion.

Päivän parin hommasta puolitutun metässä kärrynkanssa riehumisesta ilman kuittia voisin aatella ottavani 15-20e/tunti
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
RSH
6WD
Viestit: 301
Liittynyt: 22 Marras 2009 18:25
Mönkijä:: Honda 500FA

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja RSH »

jason-1900 kirjoitti:
RSH kirjoitti:
jason-1900 kirjoitti:jos olet laskenu toimintas oikei
Tämä kohta juuri edellyttää hinnan laskentaa todellisten menojen mukaan, kukin osatekija hinnoiteltuna.
Kilpailijan hinta -1 eur on ikävä tapa josta seuraa vain tappioita ja konkursseja.
No, mites sää RSH, teet sillon ko sinul 10 miestä uhkaa menettää hommat ja kalusto on sun omaas?
Yksittäistä vastausta ei voi tehdä ilman että käyttää pari päivää tilanteen tutkintaan ja laskentaan. Perustoimintoina on aina samat 4 jos yksikkö tai yksikön osa on tappiollinen ilman tietoa tilanteen välittömästä parantumisesta: 1) Toiminnan lopetus, 2) Toiminnan laajennus, 3) Toiminnan supistus, 4) Toiminnan myynti. Joku voisi laitta viidenneksi että jatketaan ennallaan ja toivotaan parempaa mutta yritystoiminnassa toivolla ei ole paikkaa pahemmin.

Jokaisella pitkään toimineella yrityksella on kyllä hyvä tietopohja mistä voi suoraan laskea ja kohdistaa oikeat menot ja tehdyt tuntimäärät ja siitä suoraan johtaa keskimääräisen nettohinnan työtunneille, päälle säädetään toiminnan kate ja pääoman tuotto % ja perus tunti hinta on siinä. Toiminnan katteella voidaan säätää aina enemmän, jopa mennä miinukselle väliaikaisesti.
Mutta pääoma on "pyhää" ja sen pitää tuottaa ja sitä ei prkl syödä, muuten jälkipolville jää vain tuhkat jäljelle. Toiminta mitä esim jotkut kunnan sopimusajoja tekevät pienet yritykset harrastavat missä tuntihinta menee rankasti tappiolle mutta jotta vain koneet pysyy liikkeellä, töitä jatketaan ja samoja hintoja tarjotaan jotta sopimukset jatkuu. Tappiot katetaan sitten puunmyynnillä =D>

Jos hieman yrittää palata alkuperäiseen kontekstiin, tässä pitää nyt muistaa että puhutaan pääsääntöisesti satunnaisista pienistä työmääristä per "tilaus", ei vuosien/kuukausien pituisista sopimusajoista. Sopimushinnat on kaukana pienempien kertayksikköjen hinnoista. Itsellä ainakin satunnaisista pienemmistä(1-20h) hommista laskutan noin 50% enemmän per tunti kuin vuoden tai pidemmän kestävissä sopimuksissa joissa kiinteä tuntimäärä per kk tai vko.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
kimmop
6WD
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Palataan vielä tuohon taimien levitys asiaa. Kysyin asiasta asiantuntijalta joka on töissä isossa metsäyhtiössä, hän sanoi että mönkijä on paras kone tuohon hommaan. Olivat tehneet testin jossa metsäkone ja mönkijä levittää saman määrän taimia yhtä isolle alueelle, mönkijä oli ollut kaksi tuntia hitaampi. Aikaa mönkijällä oli mennyt 17h metsäkoneella 15h. tosin mönkijän palstan maasto oli ollut haasteellisempaa + muutama suuri oja enemmän. Mönkijän tuntihinnat alkaen n.48€- ilman alvia, metsäkoneella huomattavasti enemmän.. Pohjois-Pohjanmaalla isot metsäyhtiöt kuten UPM eivät enään ota muita kuin mönkijöitä taimien levitykseen.
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1167
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja japit »

kimmop kirjoitti:Palataan vielä tuohon taimien levitys asiaa. Kysyin asiasta asiantuntijalta joka on töissä isossa metsäyhtiössä, hän sanoi että mönkijä on paras kone tuohon hommaan. Olivat tehneet testin jossa metsäkone ja mönkijä levittää saman määrän taimia yhtä isolle alueelle, mönkijä oli ollut kaksi tuntia hitaampi. Aikaa mönkijällä oli mennyt 17h metsäkoneella 15h. tosin mönkijän palstan maasto oli ollut haasteellisempaa + muutama suuri oja enemmän. Mönkijän tuntihinnat alkaen n.48€- ilman alvia, metsäkoneella huomattavasti enemmän.. Pohjois-Pohjanmaalla isot metsäyhtiöt kuten UPM eivät enään ota muita kuin mönkijöitä taimien levitykseen.
Noin laskelma !!
Nyt alkaa tuntihinta olla kohdallaan. Jos laskee noin 8 tunnin työpäivän ja todennäköisen 1 tunnin kuljetusmaksun tulee yrittäjälle 432 e / pvä ja jos työpäiviä on vaikka 18 kpl / kk / tulee siitä 7776,- tähän alv päälle ja alv:ta saa tehdä omat alv:set ostovähennykset.
Jos noin suunnilleen laskee niin, kyllä tuolla tuntihinnalla tekijällekin pitäisi jäädä vähennyksien jälkeen 3000-4000 kk / - verot ( en ole tähän laskemaan eritellyt sen ihmeemmin kuluja kuten bensat, muut ajoneuvot,verot, yrittäjäeläkkeet, vakuutukset, jne.. ) palkan ylijäävä 3000- 4000 e riittää kyllä muihin kuluihin.
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Vastaa Viestiin