Hyvältähän se näyttää, mutta jos saa esittää epäilyksen niin teen sen. Ja jos ei saa niin anteeksi jo etukäteen.
Teli näyttää hyvältä, mutta. Tuo telin ripustus eli mistä teli keinuu, mahtaakohan se kestää maastossa telin aiheuttamaa sivuttais vääntöä? Eli kun teliin tulee sivuttaista vääntöä on riskinä että nuo raudat päästää koko telin kääntymään sivuttain joko kärryn alle tai sivulle. Kantoon tms kiinni ottaessa. Tai tätä ainakin itse epäilisin, voihan olla että kestää, mutta itse miettisin saisiko ko kohtaa vahvistettua sivuttais väännön varalta. Mieti vaikka ahtaampi paikka, pitävä alusta tai pahimmillaan renkaat jossain kivikossa, kannokossa tms ja täytyy kääntyä niin paljon kuin kone kääntyy, tule teliin aikamoinen vääntö. Sama ongelma tullee esiin painavilla kuormilla pitävällä tasamaalla, vaikka asfaltilla tiukasti kääntäessä. Rekoissa yms laitteissa missä telit löytyy, tai on jopa enemmän kuin 2 akselia peräkkäin homma esiintyy aika hyvin vaikka terminaalien pihoilla tms. Ajamallakin voi tietysti koittaa säätää, ei käännä ihan niin paljoa kuin on mahdollista, mutta se vaikeuttaa ajamista kun pitää varoa laitteita.
Mutta siis hyvältä näyttää ja pikku parantamisella aivan loistavakin.
Sitte korjataan ja parannellaan kun jokin menee rikki! Itse kun rakentaa nii ei harmita jos jotaa menee kun se on merkki siitä että se kohta tarvitsee parantelua.
Erittäin hyvä kärry. Yksinkertainen ja kevyt, paras mahdollinen suunnittelufilosofia useimpiin mönkijän työvirityksiin.
Tuota telin nivellystä kannattaa vahvistaa heti, se on helpoin tehdä jos se on vielä suurinpiirtein suora, ja tuo nivelenä toimiva pultti näyttää vähän turhan pieneltä. Ei se varmaan painosta katkea (väännöstä saattaa senkin tehdä), mutta reikä venyy varmasti äkkiä. Laita tilalle joku M20 tai M24 pultti tai vielä isompikin, jos vain saat tiiviin reijän tehtyä, niin pysyy nivel tiiviinä ainakin vähän aikaa.
Tuon korvakkeen vahvistus kannattaa aloittaa hitsaamalla lähes tuon korvallisen korkuinen kolmio tuonne sisemmän korvallisen ja telin akselin kulmaan. Samoin noiden korvallisten molemmin puolin (siis etu ja takapuolelle) kannattaa hitsata vaikka lattarauta joka yhdistää korvalliset yhdeksi, katsot vain että se tulee sen verran korkealle että ne eivät rajoita liikerataa liikaa.
E: katsoin uudelleen tuota systeemiä, ja tosiaan tuo ulomman korvakkeen vahvistus sivusuunnassa on haastava, ellei mahdotonta (hitsaamatta vahviketta ihan tuohon korvallisen ulkokylkeen), johtuen siitä että tuo telin nivelpultti on keskellä putkea...
Muutoin suunnittelufilosofiasta 10 pistettä ja papukaijamerkki. Yleensä nämä omatekoiset vehkeet suunnitellaan sillä venäläisellä filosofialla; laitetaan rautaa niin paljon että kestää varmasti, jolloin tuloksena on ihan liikaa turhaa painoa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Jos lähdetään siitä että pihaan olisi ilmestynyt tuollainen ja metsään pitäisi lähteä niin ensimmäiseksi tekisin tuolle telipalkin tuennalle jotakin. Luultavasti siirtäisin telin keinupisteen palkissa ylemmäksi, siitäkin huolimatta keinupiste on tarkoituksella napojen alapuolella hiipivän telin aikaan saamiseksi. Näin tehden noita tukilattoja voisi lyhentää ja ne kestäisivät paremmin telipalkkien vääntöä ja vahvistaminen ei olisi isokaan ongelma. Maavara pysyisi kuitenkin ennallaan. Telipalkin akselointia vahvistaisin myös, kuten motocoyote jo ehdottikin. Akseloinnin tekisin samalla rasvattavaksi. Vaikket mitään muuta tähän hätään tekisikään niin nuo ylimääräisten kannattaa sipaista pois noista lattaraudoista. Tökkäävät äkkiä kiveen tai kantoon.
Niin ja jos meikäläisen poika tekee vastaavanlaisen kärryn joskus 15 vuotiaana niin olen ylpeä ja tarjoan saunakeikan pilsnereineen
Kellään haisua kun nyt on mulla tukkikärryssä 22x11x10 renkaat eli 11" leveät ja vaihtaisin tilalle 22x8x10 eli 8" leveät niin saako istumaan vanteelle noin kaposta rengasta ? Tukkikärryn vanteen leveyttä en tiedä, ja vaikea päästä mittaamaan kun kumit on vielä päällä. Mutta ovat originaalivanteet ja niissä oli nuo 11" leveät renkaat vakiona.