Peräkärryprojekteja!
Re: Peräkärryprojekteja!
2500W 12V hydr.koneikko säiliöllä,60Ah akku. Sylinteri oli nurkissa,taisi olla 50/25-800. Pienempi riittäisi,parikymmentä kertaa kippailee ennen kun tarvii latausta akku. Lava 1.3 m3
Re: Peräkärryprojekteja!
Ojaniitty mitä mitä mitoitusta tarkoitat?
Tuo on varmaan totta että kolinalla menee ylös kun kuorma tyhjenee, jospa sen vaimentais laittamalla auton peräkärryissä käytettävän kumivaimentinen alemman nivelvarren ja aisan väliin, tai jtms...
Tuo on varmaan totta että kolinalla menee ylös kun kuorma tyhjenee, jospa sen vaimentais laittamalla auton peräkärryissä käytettävän kumivaimentinen alemman nivelvarren ja aisan väliin, tai jtms...
Re: Peräkärryprojekteja!
Tuon etutolpan laitaisin ylemmäs ja vaijerin vedon siihen nivelpisteeseen. Ei se ylös ampuessaan muuta kun löysää vaijerin,kun tyhjä putoaa alas niin pitkälle kun antaa vaijeri myöden. (takaylityksen päällä ollessaan viimeiset kuormanpainot kippaa sen hetkeksi väärinpäin). Tuo tolppa sen takia korkeampi että saa nivelkulman enemmän auki ennen kun veto alkaa siitä.
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Peräkärryprojekteja!
Tuota just samaa mietinkin, mutta sehän olikin jo täällä puettu sanoiksi. Ilman korkeempaa tolpaa ei varmaan jaksa vetää linkulla pystyyn kun voima tulee niin huonossa kulmassa vipuun.ojaniitty kirjoitti:Tuon etutolpan laitaisin ylemmäs ja vaijerin vedon siihen nivelpisteeseen. Ei se ylös ampuessaan muuta kun löysää vaijerin,kun tyhjä putoaa alas niin pitkälle kun antaa vaijeri myöden. (takaylityksen päällä ollessaan viimeiset kuormanpainot kippaa sen hetkeksi väärinpäin). Tuo tolppa sen takia korkeampi että saa nivelkulman enemmän auki ennen kun veto alkaa siitä.
Re: Peräkärryprojekteja!
Juu vähän meinaan jatkaa tolppaa, mutten paljoa kun sitten tolpasta taas pitää tehdä paljon vahvempi mikä taas tuo aisapainoa. Yks insinööri laski että vain 500kg tarvitaan vetovoimaa 1500kg kuormalle. Varmaan laskettu aloitus kohdasta, taitaa tarvita enempi kun vaijeri suorana niveliin. Mielestäni tuo on kuitenkin järkevämpi kuin 1,5m puomi aisalla.
Re: Peräkärryprojekteja!
Kannattaa tarkistaa tuo laskelma, noin karkeasti katsottuna maskimivoimantarve olisi jonkin verran enemmän siinä vaiheessa, kun vaijeri on suorana ja tuo eturulla ei enää osallistu nostamiseen.
Lisäksi tulee kitkavoimat, jotka nekin ovat jotain. Tuota alinta tukipistettä kannataisi viedä alaspäin, että saataisiin momenttivartta lisää, eli tukipisteen ja vaijerin välinen etäisyys mahdollisimman suureksi. Samalla kärryyn tulevan tukipisteen vieminen lähemmäs aisaa auttaa asiaa.
Lisäksi tulee kitkavoimat, jotka nekin ovat jotain. Tuota alinta tukipistettä kannataisi viedä alaspäin, että saataisiin momenttivartta lisää, eli tukipisteen ja vaijerin välinen etäisyys mahdollisimman suureksi. Samalla kärryyn tulevan tukipisteen vieminen lähemmäs aisaa auttaa asiaa.
Viimeksi muokannut jukka81, 10 Huhti 2014 07:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainauksen poisto.
Syy: Lainauksen poisto.
Re: Peräkärryprojekteja!
Omaan rakenteilla olevaan 1,5 metrin lavalla varustettuun kuuppakärryyn suunnittelin just tuollaista samanlaista vaijerilinkkusysteemiä.
Luulin keksineeni sen ihan ite...
Rakentelin kärryn runkoon jos jonkinlaista prototyyppiä ohuista alumiinilistoista tutkiakseni mitoitusta, voimantarvetta, liikematkoja, yms.
Lopputulos: Ei vaan kertakaikkiaan toimi.
Vipusuhteet on kippauksen alussa niin huonot että voimaa vinssiltä vaaditaan useita tonneja, mikä taas sitten lyö korvalle kevyttä ja edullista rakennetta oikein kunnolla.
Jos tangot mitoittaa niin että voimaa olis edes vähän, lava ei nouse etureunasta kuin ehkä metrin.
Minusta lava saisi kuitenkin nousta ainakin 50-60 asteen kulmaan joka sitten vaatii niin pitkiä vipuvarsia ettei pienen ja halvan vinssin voima riitä millään, ei vaikka tuon aisan päälle laitetun apu/esikippaustolpan tekisi lavan etureunan korkuiseksi.
Vaikka rakenteesta saisikin riittävän tukevan ja löytää tarpeeksi vahvan vinssin, en mielelläni olis kovin lähellä katsomassa jos joku tuollaisilla voimilla ja jännityksillä vaustettu viritys pettää.
Laitoin sitten vaan tylsästi kaksi 25 kilon kaasujousta, jotka jaksaa keventää lavan painon pois.
Jospa sillä kevään pihasiivoukset saisi hoidettua, rakentelee sitten myöhemmin irrotettavan perinteisen vinssitolppakipin kesän hiekkakuormia varten.
Tuossa vielä kuva tänhetkisestä tilanteesta:

Luulin keksineeni sen ihan ite...

Rakentelin kärryn runkoon jos jonkinlaista prototyyppiä ohuista alumiinilistoista tutkiakseni mitoitusta, voimantarvetta, liikematkoja, yms.
Lopputulos: Ei vaan kertakaikkiaan toimi.
Vipusuhteet on kippauksen alussa niin huonot että voimaa vinssiltä vaaditaan useita tonneja, mikä taas sitten lyö korvalle kevyttä ja edullista rakennetta oikein kunnolla.
Jos tangot mitoittaa niin että voimaa olis edes vähän, lava ei nouse etureunasta kuin ehkä metrin.
Minusta lava saisi kuitenkin nousta ainakin 50-60 asteen kulmaan joka sitten vaatii niin pitkiä vipuvarsia ettei pienen ja halvan vinssin voima riitä millään, ei vaikka tuon aisan päälle laitetun apu/esikippaustolpan tekisi lavan etureunan korkuiseksi.

Vaikka rakenteesta saisikin riittävän tukevan ja löytää tarpeeksi vahvan vinssin, en mielelläni olis kovin lähellä katsomassa jos joku tuollaisilla voimilla ja jännityksillä vaustettu viritys pettää.
Laitoin sitten vaan tylsästi kaksi 25 kilon kaasujousta, jotka jaksaa keventää lavan painon pois.
Jospa sillä kevään pihasiivoukset saisi hoidettua, rakentelee sitten myöhemmin irrotettavan perinteisen vinssitolppakipin kesän hiekkakuormia varten.
Tuossa vielä kuva tänhetkisestä tilanteesta:

-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Re: Peräkärryprojekteja!
1.5m tolppa aisalle ja sen yläpään kautta veto lavan etu alareunaan,tolppa kiinni siten että pääsee kaatumaan taaksepäin. Rajoitin rungon ja lavan väliin ettei pääse ylikippaamaan. Se toimii,oli ennen kun tuli mahdollisuus hydrauliikkaan.
Re: Peräkärryprojekteja!
Mielenkiintoista etää muutkin on kokeilleet samaa, pakko tuo on kuitenkin itte testata kun vinssikin on jo tilattu. Casull, tuossa sun systeemissä on oleellinen ero mun suunnitelmaan että lava on saranoitu melkein takaa joka vaati vielä paljon enemmän voimaa.
Re: Peräkärryprojekteja!
Saranapiste vaikuttaa ihan varmasti ja paljon.
Toivottavasti saat omasi toimimaan.
Tuossa mun kärryssä saranapiste oli ihan tietoinen valinta tuleva käyttötarkoitus huomioon ottaen.
Halusin lavan kippaavan niin pystyyn että varmasti tulee mullatkin alas mutten halunnut lavan takareunan ottavan maahan.
Toivottavasti saat omasi toimimaan.

Tuossa mun kärryssä saranapiste oli ihan tietoinen valinta tuleva käyttötarkoitus huomioon ottaen.
Halusin lavan kippaavan niin pystyyn että varmasti tulee mullatkin alas mutten halunnut lavan takareunan ottavan maahan.
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Re: Peräkärryprojekteja!
Jos jotakuta kiinnostaa niin laitoin kärryprojektista kuvia http://www.rampee.net, laittelen lisää kun tekeles valmistuu.
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Peräkärryprojekteja!
Olipas hyvät kuvat! Olit nähnyt niiden eteen vaivaa
. Oon kans aatellu syksyllä rakennella juontokärryn. Vaikka olenkin jo vanha ukko, nämä metallihommat on mulle ihan uutta aluetta. Tota oon miettinytkin, että miten tuo pyörän akseli saadaan tukevasti kiinni. Ilmeisesti hitsataan noihin reikiin? Ihan porallako tommoset reilu 20 mm reiät teit?

-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Peräkärryprojekteja!
Rasiaporalla ja akkukoneella saa ihan yllättävän isoja reikiä rautaan. Senkun muistaa ruikkia jotain ölppää tms.jäähykkeeksi niin pysyy terä hyvänä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Peräkärryprojekteja!
Pakko kysyä nyt vielä (vaikka modet ei tykkää), tarkoitatko rasiaporalla niitä "kuppiteriä", joita olen puuhommissa käyttänytkin. Toki niissä lukee, että olis ninkun bi- käyttöön' wood & metal, mutta ei kyllä ees pelti puhjennut, kun linnunpönttöjen aukkoihin tikkasuojia tein.
Viimeksi muokannut vaughan, 16 Huhti 2014 05:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kysyä saa toki, mutta edellisen viestin lainaus jokseenkin turhaa... lainaus poistettu.
Syy: Kysyä saa toki, mutta edellisen viestin lainaus jokseenkin turhaa... lainaus poistettu.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Peräkärryprojekteja!
Samoja kyllä. Ainakin puuilon myymät magnum punaiset menee ihan paksumpaankin rautaan.Pienillä kierroksilla ja voitelulla uppoaa ihan kohtuuvella.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062