Kiinan pojan tekemä kärry on kuulema sen verran jäykkää tekoa ettei
se jousta mihinkään suuntaan, joten siihen tulee herkästi murtumia .(olikohan hondan mukana tuleva?, en vanno...) joten oma valmiste kärryssä ei toleranssit haitanne. Minimani myi jotain nappula rengasta kärryyn vanteella 49.90e viime syksynä, oisko ollu 22*11*8 ja 4*100 kokoa...
Tässä on syytä miettiä mitä tuo joustaminen tarkoittaa. Mikäli materiaalipaksuus on huomattava kohdistuvat kaikki rasitukset suoraan liitoksiin. Tästä voi seurata väsyttävän kuormituksen kanssa liitosten pettäminen "murtuminen" ajan saatossa.
On parempi että voimakkaan vaihtelevan kuormituksen ollessa kyseessä rakenne taipuu sallituissa rajoissa (vrt. lentokoneen siipi joka sattaa konemallista riippuen tehdä kärjestä jopa 1m suuruista liikettä lennon aikana)
Tällöin dynaaminen vaihteleva kuormitus otetaan vastaan materiaalin joustona eikä se riko liitoksia.
Jos konstruktio taipuu eli päädytään pysyvan muodonmuutoksen puolelle, ollaan ylitetty materiaalin myötöraja eikä materiaali enää palaudu alkuperäiseen muotoonsa kuormituksen jälkeen.
Käytännössä kaikki raskaiden kuormien siirtoon tarkoitetut laitteet on mitoitettu siten että rakanteet joustavat, mutta kuirmitukset eivät ylitä muodonmuutokseen tarvitavaa voimaa.
Tuskin mönkkäri täysimittaista metsäkärryä saa rikki, mutta kantokoneen ollessa kyseessä tuokin kärry joustaa eikä ole täysin jäykkä. Jos metsäkoneen kärry ei joustaisi yhtään, pettäisivät rakenteet melkoisen nopeasti. Toisaalta riittävän järeillä liitoksilla ja suurilla materiaalivahvuuksilla hukataan melkoinen osa kuormankantokyvystä, mitä sitäkään ei haluta tehdä.... jos nyt joku sitten haluaa vain kiskoa tyhjää kärryä perässä.
mik73 kirjoitti:Kiinan pojan tekemä kärry on kuulema sen verran jäykkää tekoa ettei
se jousta mihinkään suuntaan, joten siihen tulee herkästi murtumia...
joo. Joustoa on monenlaista, mutta taitaa tämä jousto olla jotain ihan muuta kuin "jäykkä rakenne".
Ainakin lentokoneen siipimateriaalista kaukana...
dodiin, eilen sitten saatiin se kärry valmiiksi ja sen hinnaksi tuli 15€.
elikkäs kärry on yksi akselinen ja ensimmäisen koeajon jälkeen olen ollut tyytyväinen siihen. tuosta Kitkan rannasta kaadettiin kärryllinen koivunrankoja ja nousi helposti ylämäkeä kun cana oli veturina.
Minäkin sain eilen mönkiän rankakärryn valmiiksi. siihen tuli keinuteli. navat ja renkaat Mazda 323. kolmet pankat. kärry onnistu mielestäni aika hyvin teli toimii mainiosti ja siitä pitää laittaa kuvia tänne kuhan saadaan kärry maalattua ja kuvat otetua.
Kärrylle tuli hintaa 100€. tähän en laskenut kotoa löytyneitä napoja, renkaita enkä työntövarren päitä joita käytin keinutelin tekoon. laskin ainoastaan ostetut raudat ja peräkärryn vetolaite juttu systeemi homma .
Tuli tuossa reilu vuosi sitten väsättyä tuommoinen http://kuvablogi.com/nayta/827630/ rankakärri ,kaikkia pystyy liikuttelemaan portaattomasti ja pankot lähtevät irti nostamalla.
Pitäisi sen verran tehdä muutoksia ,että hieman lyhentäis kärriä ja tekis jatkettavan aisan ja kenties vielä lavan.
Runko on 60x60 Rhs palkkia telit ja muut palkit on 50x50 , teleissä on hitsattu kaksi palkkia päällekkäin (et kestää) telin saranoissa pronssiholkit ja rasvanipat ,kuten myös pyörivässä vetokidassa on rasvanippa.