KUVIA mönkijästä työhommissa

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos ViiMax tosi asiallisesta vastauksesta. Pihaahan tuolla aurataan ja vaikeammissa tilanteissa traktorilla. Ketjut löytyy, tosin ei ole vielä tarvittu.
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja Markol »

Taas tuli viikonloppuna puuhasteltua pihahommia.

Kuva
Alkaa keli suosimaan tela-ajoneuvoja.

Kuva

Tänään oli vuorossa kahmarihommia.

Kuva
Hieman runko myötäilee. Toinen tukijalka ilmassa ja renkaat vielä maassa.

Kuva
Tars olla joku kätevä 200kg lisäpaino nostaa kyytiin niin hieman rauhoittuisi keikkuminen. Nyt kun aikani kikkailin niin sain oikean tukijalan vääntymään kun kärry meinas keikata etuviistoon. Paino oli yhden käpälän päällä kun kärryn paino tuli hetkeksi tukijalalle. Renkaat kävi ilmassa ja kärry pyörähti hieman tukijalalla. Ei mennyt tukijalka enään kokonaan sisälle. Pitää koittaa jollain konstilla sitä hieman saada oientumaan.

Kuva

Kuva
Jos nyt ei kaivinkonetta voita niin lapion kuitenkin.

Marko
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Koita saada takuuseen uusi jalka kerran tuolleen vääntyi. Kuitenkin ihan normi kuormaustilanne.

Joku paksu rautaplootu oisi kätevä tai sitten betoni porsas ja siihen kahva mistä saa kouralla kiinni.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Pankkojen reikiin betoniporsaiden sovitteet siten, että porsaat jäävät sivuille suunnillen renkaiden linjalle?
Näin paino on kauempana rungon keskilinjalta ja vakauttaa enemmän. Ja muista pitää lisäpainojen painopiste alhaalla, vakautuu kärry tehokkaammin.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Eipä taida olla vaikutusta sillä onko painoa 100kg puolellansa pankoissa vaiko 200kg renkaiden välissä, ne 100kg painot kun kumoavat toistensa vaikutuksen ja painopiste asettuu kuitenkin keskelle. Se haitta niistä pankkopainoista on että painopiste jää korkeammalle..
Tuohonhan se pankontumppien väliin asettuu nätisti betonipaino.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

^
Puntti jää renkaan keskilinjan sisäpuolelle, kunhan on pankkojen linjalla. Koska on nostopuolen renkaisiin nähden rungon puolella niin jo nostopuolen painokin vakauttaa nostoa.

Tarkan vastauksen saa kun mittaa etäisyydet ja laskee voimat.
Esim. renkaan ulkoreunan vaakasuuntainen etäisyys pankosta 0,3m ja pankko rungon keskilinjasta 0,4m. Saadaan 1000N*0,3m + 0,7m*1000N=1400Nm ja vertailuna 0,7m*200kg=1400Nm
Sitten pitäisi ottaa huomioon myös korkeudet. Matala parempi.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Mmkei...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Tai tossa tietty pitäisi ottaa huomioon myös tukijalan tukipiste eikä ainoastaan renkaiden tukipistettä.
Ei jaksa nyt laskea - liikaa mietittävää. :roll:
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja hape »

Ja kannattaako tuolla asialla enempää murehtia. Helpoin kun nostaa sen 200kg puntin siihen keskelle ja nostelee menemään. Helposta asiasta tehdä tuon vaikeampaa.
Avatar
lystis
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 12 Elo 2013 17:55
Mönkijä:: ArcticCat 454 Bearcat
Paikkakunta: iNvala

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja lystis »

Tai pari isohkoa tukkia kyytiin nii eikö tuo ala asettuun.
Koukku67
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Paikkakunta: Kuhmo

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

pulkannaru kirjoitti:^
1000N*0,3m + 0,7m*1000N=1400Nm
Se on näköjään matematiikka muuttunut meikäläisen kouluajoista, kun ojalan laskuopilla tuosta tulee 1000 Nm...
Vanhojen fysiikan lakien mukaan puntin korkeudella on merkitystä vasta sitten, kun laite alkaa kallistua, jolloin korkealla oleva puntti joutuu pienemmällä kallistuksella tukipisteen ulkopuolelle. Se on kuitenkin totta, että matalalla parempi, koska kestää silloin kallistua enemmän ennen puntin "vipuvarren nollautumista".
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

^
Syytän taskulaskinta !!111
Ei. Kyseessä on kirjoitusvihre.
Pitää olla 0,3m*1000N + (0,3+0,4+0,4)m*1000N=1400Nm
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Unohda Markol tukit,betonipainot ym. kuollut kuorma!
Tee itte tai miulta lava johon voit laittaa soraa mihin ikinä tarvit,se toimii vastapainona ja mikä se semmoinen kahmarikuormain on jossei ole lavaa??
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Avatar
Zuikki
Tracks
Viestit: 950
Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

Meillä on pojat hitsailleet tämmöisiä http://e-s.monkija.net/galleria/display ... =123&pos=0
Etelä Savon Mönkijöiden videoita
Ranger 1000+Sm1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi 400 4WD
Exät:
Polaris Rzr 900
Polaris Xp 850 t3 -12
Polaris predator 50
Polaris sm 90
Polaris Xp 850 EPS -10
Polaris sp 800 Dlx -07
Polaris sp 800 -05
Polaris sp 600 -03
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa

Viesti Kirjoittaja Markol »

Kiitos hyvistä lisäpainovinkeistä! Varmaan koitan katsella jossain välissä jotain sopivaa esim. betonipaalunpätkää kärrylle. Mitä yksinkertaisempi ja helpompi lisäpaino on kuormata ja poistaa niin sitä varmemmin sitä tulee myös käytettyä.

Nokkan oma kippilava löytyy kyllä mutta nyt oli ajatus vaan nostella kasasta toisaalle ilman siirtoajoa niin ei tullut sitä laitettua. Sitä on hankala yksin laittaa kun ei saa samaan aikaan ohjattua lavaa venttiileistä ja tehtyä hienosäätöä manuaalisesti lavasta. Ei ihminen jaksa odottaa että vaimo ehtii pihalle kun on Argo- ja kärrytouhuja tiedossa. Pari kauhallista lavalle kun laittaa niin se kyllä helpottaa kallistelujen kanssa. Voi olla että kun saan taas tukijalan iskuun niin heitän vaan tässä kohtaa lavan päälle ja siihen hieman tavaraa.

Yksi epäkohta tarvii ennen ajoa joka tapauksessa korjata eli Argon vetokoukku. Runkopalkkiin kiinnitettään tapilla neliöprofilliputki jossa on kuula kiinni. Mutteripyssyllä saa vetää ihan kunnolla kuulan kiinni niin silti se löystyy ajosta riippuen muutamassa päivässä. Ajattelin vetää nupin vielä kerran mutteripyssyllä kiinni ja sitten hitsaan sen kuulan puolelta ja mutterin puolelta putkeen kiinni. Josko se rauhoittaisi löystymistä.

Komean näköinen lava Zuikin linkissä!

Marko
Vastaa Viestiin