hape kirjoitti:Turhapa tästä on inttää. Kaikilla niin vahvat mielipiteet. Kummassakin hyvät ja huonot puolensa. Ojia tuossa aamulla perkasin ihan "sillä silmällä". Ja ne ojat jotka jätin ajamati, oisin jättänyt myös kelkalla. Ja ne joista mönkällä ajoin, ois osa jäänyt kelkalla ajamatta. Senverta vähän lunta täälläkin (40-50cm) ja jyrkät reunat ja kannokko/kivikko alla. Kivuttomasti kerta-ajolla meni yli. Kerran piti ottaa takapakkia kun meni telan kärki penkan alle. Enemmällä lumella ojat on loivia ja matalia. Ja jos vielä jää syväksi niin pukkaa levyllä lunta täyteen.

Ojan profiili oli aikaslailla metrin-puolitoista syvä ja puolitoista leveä suuntaan taikka toiseen ja penkat vaihteli miten oli ojittaja sattunu tekemään kymmenisen vuotta sitten.
Pari-iltaa takaperin reissusta tullessa tuossa läheisellä soramontulla käytiin kasoja kiipeämässä. Kaikki nousut onnistu kasojen päälle, ei kerta-ajolla, mutta onnistu kuitenkin. Valmista uraa ajaessa ei välttämättä pääsekkään kinkamia ylös kun pitoero teloilla iso ja Hondan lukko ei sitä jaksaa pidättää. Eli ummelta nousee varmemmin ylös. Jos nyt motocojote hommais net telat ja sitten niitä moittis. Ois ees jotain muuta kun musta tuntuu tietoa. Ittelle ainakin oli jo ostaessaselvä että kelkan kanssa en kilpaa niillä aja kelloa vastaan, koska telojen oikeastaan ainut huonopuoli on hitaus, mutta toisaalta meno on niin pommin varmaa että ei ainakaan omia ajoja haittaa.
Tässä ei ole mielipiteistä kysymys, vaan siitä mikä on faktaa.
Jos se mönkijä kerran on niin paljon parempi ojien ylityksessäkin, niin miksi ihmeessä minun sitten piti täyttää kelkalla sutittamalla ojaa jotta telamönkijällä pääsee siitä yli? Kelkalla samassa ojassa eivät tulleet vaikeudet edes mieleen..
Jos tälle linjalle lähdetään, niin suosittelen että jos hape opettelis ajamaan kelkalla ja moittis sitä vasta sitten.
Minulla on teloista takuulla muutakin kuin mututietoa, sen vuoksi se "vertailuajo" muutama talvi takaperin tehtiin. Tosin, mitään sellaista mitä en olisi jo lähtiessä tiennyt ei sillä reissulla paljastunut.
Tai oikeastaan paljastui, se että ilman ohjaustehostintakin teloilla pystyy ajamaan..
Minä sanon vielä kerran että se joka
luulee tietävänsä että telamönkijä on parempi menemään kuin kelkka, niin lämpimästi tervetuloa. Kyllä me zembalot saadaan aikaan ja reitin vaikeuden saa päättää mönkijäkuski..
Nopeuserosta ei tarvitse huolehtia, minunkin kelkkani on semmonen vauhtihirmu että 30 kilometrin reissuun kuluu koko päivä..
Edullista majoitusta löytyy tuosta 15 kilometrin päästä ja luvallista ajomaastoa muutamat tuhat hehtaaria, alkaen minun pihastani. Odotellaan vain että tulee tuota luntakin sen verran että on edes jotain haastetta kelkalle..