Rankakärryä mönkijään

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
tipetii
4WD
Mönkijä:: comanche cross 600cc

y

Viesti Kirjoittaja tipetii »

ihan toimivalta näyttää ja aika halpa :shock:
Jos ei taidolla niin sitten voimalla!!!
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Tuli rakennettua uusi metsäkärri. Vanhaan verrattuna materiaali hieman vahvempaa ja joitain teknisiä muutoksia tuli tehtyä. Kärrystä puuttuu vielä vaijerinosturi jota muutetaan hieman ennen asentamista. Kuvia löytyy tuolta http://kuvablogi.com/blog/11939/4/
Kaikki muu paitsi telin keinut on itse tehdyt. Keinut sain napojen hinnalla eräästä liikkeestä kun oli tullut puutteellinen kärry heille. Keinut on sellaisesta kinkki kärrystä ja vahvistin niitä hieman.
juntta ukko

Viesti Kirjoittaja juntta ukko »

itekki tullu väsättyä tollanen rankakärri vuosi sitte hyvin on kestäny. hirvenveto hommia varte laitettu poikki putket pankkojen väliin nii ei elukka retkota rattaisa ja täsä kärrisä ei telin keinut anna periksi vaikka ajais vähän isompaaki puuta:)
http://kuvablogi.com/blog/12370/1/
Johnnie
6WD
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Päivitystä itseäni lainaten:
Tuli hommattua tuo "EC"-tyyppinen kärry, ATV-nimellä varustettu. Käyttökokemuksia ei voi vielä laittaa, kun kärry ei ole käyttöön asti päässyt,
Nyt on kärryä käytetty varmaan 20 kuorman verran. Usein kuorma on ollut kevyttä, kuivaa puuta, mutta muutama raskaampikin koetus on tullut tehtyä.
vetopäässä välystä sekä pyörivän mekanismin kohdalla, että itse kuulakytkimessä
Lisäksi koko vetopääsysteemi on hitsattu vinoon, lähinnä visuaalinen haitta, käyttöön se ei niin vaikuta kun kaikki muukin on vinossa (teli, renkaat, pankko...) :lol:
rasvanippoihin ei ainakaan meidän prässin nokka käy
Löytyi kotoa pienikokoinen ikivanha prässi (kuin paksu ruuvimeisseli malliltaan), ja sillä saa rasvaa tähänkin kärryyn.
sermi on niin järkyttävän painava (ylimitoitettu), että tuli irroitettua jo
Sermiä en ole käyttänyt kertaakaan, enkä taida käyttää jatkossakaan.
Itse kärryn osissa käytetyn metallin paksuus taitaakin olla sitten ainoa positiivinen seikka, mitä tässä vaiheessa on sanottavana.
Nojoo, nyt viisaampana olen huomannut, että metalli itsessään on pehmeää (yllätys, yllätys...). Takimmaista pankkoa aloin kiristämään paikoilleen kevyellä voimalla (siis todella kevyesti, tein vasta alkukiristystä ja pidin vielä räikkävartta kädessä lähes hylsyn kohdalta, en päästä) ja huomasin, että rauta painuu koko ajan kasaan... Eli ei kestä ainakaan päädyn läheisyydessä juuri minkäänlaista kiristämistä.

Sinällään kärry on kyllä asiansa ajanut, renkaatkin ovat pysyneet ehjinä (paineina 0,2 - 0,3 bar) vaikka vanteesta löytyi ensimmäinen kyhmy jo parin kuorman jälkeen (vanteiden pelti lienee sekin pehmyttä kuin mikä, joten jatkossa voi ongelmia ilmetä tubeless-renkaiden kanssa). Huoltotoimia olen tehnyt seuraavasti:
-rasvaa rasvanippoihin (3 kpl)
-pyörännapojen rasvaus (olivat lähes kuivat)
-jokaisen pultin kierteeseen laitoin myös rasvaa, jotta kiinniruostuminen estysi (elleivät katkea ensin, kuten kiinalaisten ruuvien on nähty tekevän...) - pulttien ja mutterien vaihto parempiin on onneksi helppoa ja halpaa
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Halloo,kertokaas tyhmälle kaupunkilaiselle,ku noi termit on vissiin hiukka hakusessa.Mitä eroa on karikalla ja pankalla.Olen tässä uusi mönkijän omistaja ja suunnitellut rankakärryä.Värkit pian kasassa puuttuu vielä pyörän navat.Siksi vaan kysyn,jos sattuu mökille asiatuntija ja minä puhun puuta heinää karikoista ja pankoista,niin siinähän sitä ajatellaan,voi voi noita kaupunkilaisia,hehheh ps tämä ei ole vitsi.moi polle 500HO -02
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Motokuski
2WD

Viesti Kirjoittaja Motokuski »

No noita nimityksiä nyt käytetään vähän millon mitenkin, pankat on ne kärryn päällä pokittain olevat raudat, jonka päissä karikat, eli ne pystytolpat. Noin niinkuin yksinkertisesti selitettynä. Pankoillakin jotkut tarkoittavat karikoita. :P
*nuoret*
Kuva
Tomppo
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 HO-09 EU

Viesti Kirjoittaja Tomppo »

Taitaa nuo nimitykset mennä vähän alueittain. Jossain päin käytetään jotain nimeä ja jossain muualla taas jotain toista. Vähän niinkuin murteet eri puolella Suomea.
gamo500
Tracks

OK,no mun kärriin tulee sitte molemmat,pojan työnantaja tilaa maanantaina pyörän-navat Isojoen kone hallilta,niin sitte voi ruveta rakentamaan.Kiitoksia.
gamo500
Tracks

Mikähän olis paras sitoitus paikka,teliakselille,kun ajattelee kärrin koko pituutta,olisko 1/3,koko pituudesta,takaa päin mitattuna,tulis kiintee,ei siirrettävä,kiittää taasen,moi jukka
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Teetkö kärryyn sermin ? Sermillä pystyt säätelemään kuormatilan pituutta ja kärryn tasapainoa. Tuo 1/3 runkopalkin takapäästä mitattuna on mielestäni ihan sopiva mutta vaatii pitkän rungon. Esim. 3.60cm pitkä runko jolloin teli tulisi 1.20cm ja jos pöllin keskimitta olisi 3m niin sermi tulisi silloin 90cm päähän kärryn etupäästä niin kärry olisi kuormattuna tasapainossa. Ajettavan puun mitta ratkaisee kuitenki enemmän telin sijoituspaikan. Voithan kiinnittää telin vaikka metrin päähän kärryn perästä jolloin edellämainitulla runkopituudella sermiä säätämällä voisit ajaa 3.60m pitkää puuta kun sermin edessä olisi 80cm vapaata tilaa.
gamo500
Tracks

Kärryn värkit on mitotettu vaan kok.pituiseen 3m. mutta tarkoitus on ajaa vain rankoja mökillä,mitä mettähallitus on jättäny metsäautotien varteen.Elikkä käyttö olis aika vähäistä,olisko siellä nyt n.20-30 mottia,en oikein osaa arvioida,kun itse en ole niitä kasannut.En ajatellut laittaa sermiä,kun itse mettässä ei varmaan tule kuosmaa vedettyä,liinalla tietty kiinni..............tiedä ny sitte kun ei ole kokemusta moisesta hommasta.Ja jos nou rangat on tosi pitkiä,niin tätyy kuosmatessa pätkiä.moi jukka
RinToni
Noppeli

Viesti Kirjoittaja RinToni »

Onko kokemuksia Hondan rankakärrystä? Hintaa kärryllä tinkaamisen jälkeen 650 € ,mutta kärryä en ole nähnyt kuin kuvasta koska maahantuojalla on ongelmia saada kärryä liikkeisiin.

EC:n kärry näyttää hyvinkin paljon samalta.

Oulun puuilossa oli kärry jota kauppasivat 649 € hintaan. Kärryt oli valmiiksi koottu ja ulkona. Paikotellen löytyi ruostepilkkujakin. Ei vakuuttanut. Jos möisivät 500 €:lla voisin harkita.

Paljonko porukalla on tullu itsetekoinen kärry maksamaan? Minulla olisi hyvä paikka rakennella mutta rautaa niukasti eli rauta, renkaat yms.. tarvikkeet menisi ostoon. Tuntuu äkkiseltään, että 650 € ei riitä.
riksu
Noppeli

Viesti Kirjoittaja riksu »

RinToni kirjoitti:Onko kokemuksia Hondan rankakärrystä? Hintaa kärryllä tinkaamisen jälkeen 650 € ,mutta kärryä en ole nähnyt kuin kuvasta koska maahantuojalla on ongelmia saada kärryä liikkeisiin
Hyvin sillä tuli ranka metsästä. Hyvän oloinen kärry ainakin oman kokemuksen perusteella. Riittävän tukevaa tekoa, ei paljon notku isommankaan kuorman alla.
Kuva
gamo500
Tracks

Tere,justiinsa pätkin rhs putket jotka romiksella(kylläkin uutta) maksoi ilman kuittia110e,vanteet ja jonnin moiset kumit 30e,pyörän navat n.100e,varmaan menee paketti puikkoja,vetokita 20-25e, pari puslaa pitää sorvauttaa ja porauttaa muutama iso reikä.Pikaisesti laskien jos kaikki pitää ostaa,niin kuin itsellä,veikkaisin 300-350euroa.Tämähän on itsellä harrastus ja mukavaa terapia hoitoa,ja aikaa on, kun on sairaseläkkeellä.Ei uutta ostokärriä taida saada tuolla hintaa.Jos parin viikon päästä menis mökille ja koittais saada kasattua,näkee sitte.Jos vaikka kuvaa,mutta kehtaako,kehtaa,kehtaako no ei taida,tai pitäähä se omantyö jälki olla tunnistettavissa...........moi jukka

Lisätääs pikkasen:Kävin viikko sitten Keskisen kyläkaupassa,niin huomasin ,että siellä oli rengas ja vanne 49e,olisko ollu joku 22":n,jako näytti 4x100:lta.Että ei paha hinta.
Mika-84
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Mika-84 »

Mulla on tollanen "hondan" kärry, on ajettu aika ahkeraan, viimeksi kävin ajamassa omat tuulenkaatamat. Kärryä kannattaa vahvistaa akseleiden runkoon hitsatuista saumoista ennen kun repeää... on kokemusta. Ja heti lähti toi etusermi pois kun painaa varmaan 50kg.

Kaikin puolin hintansa väärtti, kuitenkin tulee tehtyä joitain satoja kuutioita vuodessa niin itselle kuin vieraillekin. Traktorilla ajetaan 98% ulos, mutta menee hankalat paikat tolla hyvin ja kärry on hyvin palvellut... nyt tosin hankintalistalla hydraulikuormaajallinen kärry mönkkäriin. Kun tota traktoria ei uskalla viedä joka paikkaan...mennään mönkkärillä :D

Telihän on ehdoton mettäkärryssä joka nostaa kivasti rakennus hintaa. renkaista 4x49€ on jo 200€+navat n.50€, siihen vetopää 20€ ja putkista jotain 100€-200€ riippuu miten toimivan tekee. Päästään hintaluokkaan 400€. Työt vielä päälle, itse joudun kuitenkin laskemaan jonkulaisen korvauksen sillekin kun on työajasta pois. Ei ainakaan mun laskelmien mukaan kannattanut itse tehdä, vaikka on tilat ja koneet valmiiksi. Menee tossa jonkin verran lankaa ja suojakaasua kun kaikki saumat joutuu kanttiputkeen hitsaamaan.

Esim. irrotettavat pankot on ehdoton, jos ei kuorman teossa niin purkaessa.
Vastaa Viestiin