Sopiva mönkkäri ranganajoon?
Sopiva mönkkäri ranganajoon?
Olisi tarkoitus vaihtaa traktori pois ja ostaa mönkijä tilalle.
Mitä peliä suosittelisitte ranganajoon sekä pieneen offroadiin?
Itsellämme ei ole minkäänlaisia kokemuksia mönkkäreistä vielä, eli nyt vinkkejä kehiin!
< Jaska
Mitä peliä suosittelisitte ranganajoon sekä pieneen offroadiin?
Itsellämme ei ole minkäänlaisia kokemuksia mönkkäreistä vielä, eli nyt vinkkejä kehiin!
< Jaska
Joo no kyllä tommone polaris 4x4 325 magnumi tuo puukuormaa mettästä ja ajaa sillä vähä offiakin eikä oo kovin kallis käytettynä mutta ainahan nämä isommat muskeli koneiset mönkijät tuo jo vaikka mitä mettästä, mutta maksaakin jo lähemmäs ja yli 10 000 e
pistä vähä hinta haarukkaa niin eiköhän ala tulla ehdotuksia eri mönkijöistä
pistä vähä hinta haarukkaa niin eiköhän ala tulla ehdotuksia eri mönkijöistä

Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
- jussih1977
- 6WD
- Viestit: 274
- Liittynyt: 09 Elo 2006 21:01
- Mönkijä:: xmr 650 canam
- Paikkakunta: isokyrö
kyllä mangnum ja sportman on kovia pelejä puunajoon kummallakin on tullut ajettua useamman talven polttopuut mulla olis myynnssä sportman 400 -05 ja tukkikärryt kuvia löytyy tuolta kuvablokista


ex polaris mangnum 330 ex polaris sportsman 400 ex polaris sportsman 500efi E ex 850xple nyk xmr 650 can-am seuraava ????? videooo http://www.youtube.com/user/TheRatakuski
Kyllä niillä kaikilla 4x4 vehkeillä saa puut pois metsästä ja offiakin ajaa. Valintaasi tulee vaikeuttamaan monet mielipiteet eri merkkien välisestä paremmuudesta. Seuraa maahantuojien tarjouksia jos olet uutta ostamassa ja tee itsellesi selväksi mitkä asiat tulevassa mönkkärissä ovat tärkeimmät (esim. hinta, teho, kuutiot merkki, maavara, japsi, jenkki, kinkki yms.) Pollella ja Catilla on ainakin tällä hetkellä tarjouksia kokoluokassa 500 ja taitaa olla vielä saman hintaisiakin. Varusteitakin saa samaan hintaan mukaan. Parhaiten saat tietää itsellesi parhaiten sopivan koneen kun käyt niitä kokeilemassa.
Honda hyvä peli!
Ite oon ajanut Hondan 500FA eli Rubiconilla puita metästä pois ihan urakalla. Hondan hydrostaattinen veto on aivan ylivoimainen raskaita kuormia liikkeelle nykästäessä. Hondan heikkous on todellisen nelivedon puuttuminen, mutta se ei ole ollut ongelma. Hondalla on 4 vuoden takuu ja Hondan moottorithan on tunnetusti kestäviä.. voin kyllä sanoa vain hyvää Hondasta.. ja metsäkärryyn ei tarvi vetoa vaikka moni siitä puhuu.
=- Honda 500FA -=
-
- 6WD
- Viestit: 646
- Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
400 sella canalla olen ajanu melkosia kuormia ja hyvin huilaa! kesällä ja talvella! ite en kyllä variaattoria vaihteisiiin vaihtais! on se niin helppo ku puristaa vaan kahvasta ja kyllä varmasti jaksaa lähteä liikkeelle eikä ole tietoakaan remmin luistamisesta tai kulumisesta! variaattorin ja kytkimen toimintaa ei edes pysty vertaan mihinkään työ kelkan luistavaan lähtöön isolla kuormalla koska luistoa ei ole!
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Jos haluat ketterän mönkijän niin unohda amerikkalaiset ja suuntaa katse kohti japanilaisia, Honda, Suzuki & Yamaha...
Jenkki on jenkki, oli se sitten auto tai mönkijä... löyhä, raskas, kankea ja kömpelö...

Jenkki on jenkki, oli se sitten auto tai mönkijä... löyhä, raskas, kankea ja kömpelö...

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Itselläni on työ/huvi käytössä kasisatanen Cana. Tukkirärryn tein viime talvena itse. Kärrystä tuli hyvä paitsi ahneuksissa tuli tehtyä vähän liian leveä. Kesällä kun puita ajettiin niin kerralla tuli noin 2 mottia puita hyvin jaksoi mennä ojien yli. Talvella sellainen ongelma, että kärryssä eri raideleveys kuin mönkijässä, saattaa vähän jarruttaa kärryn pyörät kun umpihangessa perässä. Mielestäni varmaan nelisatanen vähintään puunajoon. Onko jutussa mitään perää, että jäykkä peräisessä parempi vetokyky?
Tervehdys uudelta käyttäjältä, joka on kuitenkin lukenut foorumia pitkään! Jottei uusia threadeja tulisi kuin sieniä sateella, ajattelin jatkaa tähän, mikäli jaska32:lla ei ole mitään sitä vastaan.
Eli maastomönkijän osto on ollut suunnitelmissa jo ainakin vuoden ajan. Käyttö tulisi olemaan arviolta 90-prosenttisesti työkäyttöä, alussa pääasiassa ranganajoa (myöhemmin mahdollisesti myös lumitöitä ja kasvimaakäyttöä). Isommat kuormat hoidellaan Fordson Majorilla
eli ei mitään mahdottoman isoa konetta tarvita ja talveksi löytyy myös moottorikelkka.
Koska kyseessä tulisi olemaan varsin satunnainen käyttö (tähänkin asti hyvin pärjätty ilman), pitäisi vehkeen olla mahdollisimman halpa. 4000 € oli aiempi raja, jolla saisi neliveto-kiinalaisen (esim. Comanche Bull) tai käytetyn merkkivehkeen (yllättävän vähän tarjolla). Välillä on kyllä parin tonnin takavetoiset kiinalaisetkin olleet suunnitelmissa, sitten kuitenkin palaan aina nelivetoisiin ajatuksissani. Mutta joka tapauksessa, 250 - 400 cc kokoluokka riittänee varsin hyvin.
Okei, 4000 einomiehellä saisi uuden kiinalaisen, mutta viime aikojen tarjoukset ovat pistäneet miettimään vielä yhtä vaihtoehtoa: jos ehdoton kipuraja olisikin 6000 €, olisi paikallisella liikkeellä kolmekin vaihtoehtoa tällä hetkellä tarjouksessa (pieniä eriä kuulemma):
-Suzuki Eiger LTA 400 - 5990 € (ovh. 8190 €)
-Yamaha Grizzly 350 - 5990 € (ovh. 6990 €)
-Polaris Hawkeye 300 - 5600 € (ovh. 7290 €)
Lisäksi ainakin aiemmin oli joku Kawasakin vastaava malli 5990,- toisessa liikkeessä.
Siinäpä sitä onkin pähkäilemistä. Kaikkia on käsittääkseni kehuttu - aika moni kehuu tietysti omaa merkkiään, mutta "hyviä" lienevät kaikki. Mistä vain tietäisi sen paremmuuden. Jotain mitä olen noista miettinyt:
Suzuki 376 cm 1 syl. ilmajäähd. - 269 kg - Maavara: 235 mm - Vetokyky: ? - Etutaakkateline: ? / Takataakkateline: ? - Renkaat: 25x8-12 / 25x10-12
Tästä olen löytänyt vähiten tietoa. Manuaalivaihteinen LTF 400 ei käsittääkseni kuulu tarjouksen piiriin, eli samanlainen variaattoripeli tämäkin kuin muutkin vertailemani.
Yamaha 348 cc 1 syl. ilmajäähd. - 243 kg - Maavara: 245 mm - Vetokyky: 500 kg-f - Etutaakkateline: 40 kg / Takataakkateline: 80 kg - Renkaat: 25x8-12 / 25x10-12
Tästä Yamahasta minulle on jotenkin jäänyt tällä foorumilla positiivisin kuva, on ainakin meno- ja vetokykyä kehuttu. Tosin en hirveästi ole keskusteluja löytänyt tästäkään. 5 vuoden takuu kuulostaa kyllä melkoiselta valttikortilta (vaikka tiedän kyllä, että takuu on vain vapaaehtoinen lisä, kuluttajasuojan toimiessa vaikka takuuta ei olisi ollenkaan, mutta luulisi sen helpottavan asioita tarvittaessa).
Polaris 299 cc 1 syl. ilmajäähd. - 249kg - Maavara: 203 mm - Vetokyky: 340kg - Etutaakkateline: 31,8kg / Takataakkateline: 45,4kg - Renkaat: 22x7-12 / 22x10-12
Eli Polaris teknisten tietojen varjossa vaatimattomin, maavara, renkaat ym. - mutta ennen kaikkea tuo ilmoitettu vetokyky ihmetyttää, kun tyhjälle kärrylle tulee jo massaa helposti yli 150 kg. Ja "ritsikin" kestäisi puolet vähemmän kuin Yamahassa? Plussaa erillisjousitettu perä, vaikka sekään ei taida olla mikään ihmeempi plussa kuorman vedossa.
Olenko ihan hakoteillä ja mitä mietteitä kokeneemmilla olisi, kun puhutaan tosiaan samanhintaisista laitteista. Ratkaisevia eroja polttoaineenkulutuksessa, nelivedon toiminnassa, ym.? Vai sittenkin Comanche, jolloin tulisi mm. vinssi mukana ja silti jäisi 2000 € korjauksiin. Vai käytetty Kodiak / Big Bear tms. (tuntuu kyllä monesti käytettyjen hintoja katsoessa, että monikaan ei ole tajunnut, että uusia saa jo kuudella tonnilla).
Eli maastomönkijän osto on ollut suunnitelmissa jo ainakin vuoden ajan. Käyttö tulisi olemaan arviolta 90-prosenttisesti työkäyttöä, alussa pääasiassa ranganajoa (myöhemmin mahdollisesti myös lumitöitä ja kasvimaakäyttöä). Isommat kuormat hoidellaan Fordson Majorilla

Koska kyseessä tulisi olemaan varsin satunnainen käyttö (tähänkin asti hyvin pärjätty ilman), pitäisi vehkeen olla mahdollisimman halpa. 4000 € oli aiempi raja, jolla saisi neliveto-kiinalaisen (esim. Comanche Bull) tai käytetyn merkkivehkeen (yllättävän vähän tarjolla). Välillä on kyllä parin tonnin takavetoiset kiinalaisetkin olleet suunnitelmissa, sitten kuitenkin palaan aina nelivetoisiin ajatuksissani. Mutta joka tapauksessa, 250 - 400 cc kokoluokka riittänee varsin hyvin.
Okei, 4000 einomiehellä saisi uuden kiinalaisen, mutta viime aikojen tarjoukset ovat pistäneet miettimään vielä yhtä vaihtoehtoa: jos ehdoton kipuraja olisikin 6000 €, olisi paikallisella liikkeellä kolmekin vaihtoehtoa tällä hetkellä tarjouksessa (pieniä eriä kuulemma):
-Suzuki Eiger LTA 400 - 5990 € (ovh. 8190 €)
-Yamaha Grizzly 350 - 5990 € (ovh. 6990 €)
-Polaris Hawkeye 300 - 5600 € (ovh. 7290 €)
Lisäksi ainakin aiemmin oli joku Kawasakin vastaava malli 5990,- toisessa liikkeessä.
Siinäpä sitä onkin pähkäilemistä. Kaikkia on käsittääkseni kehuttu - aika moni kehuu tietysti omaa merkkiään, mutta "hyviä" lienevät kaikki. Mistä vain tietäisi sen paremmuuden. Jotain mitä olen noista miettinyt:
Suzuki 376 cm 1 syl. ilmajäähd. - 269 kg - Maavara: 235 mm - Vetokyky: ? - Etutaakkateline: ? / Takataakkateline: ? - Renkaat: 25x8-12 / 25x10-12
Tästä olen löytänyt vähiten tietoa. Manuaalivaihteinen LTF 400 ei käsittääkseni kuulu tarjouksen piiriin, eli samanlainen variaattoripeli tämäkin kuin muutkin vertailemani.
Yamaha 348 cc 1 syl. ilmajäähd. - 243 kg - Maavara: 245 mm - Vetokyky: 500 kg-f - Etutaakkateline: 40 kg / Takataakkateline: 80 kg - Renkaat: 25x8-12 / 25x10-12
Tästä Yamahasta minulle on jotenkin jäänyt tällä foorumilla positiivisin kuva, on ainakin meno- ja vetokykyä kehuttu. Tosin en hirveästi ole keskusteluja löytänyt tästäkään. 5 vuoden takuu kuulostaa kyllä melkoiselta valttikortilta (vaikka tiedän kyllä, että takuu on vain vapaaehtoinen lisä, kuluttajasuojan toimiessa vaikka takuuta ei olisi ollenkaan, mutta luulisi sen helpottavan asioita tarvittaessa).
Polaris 299 cc 1 syl. ilmajäähd. - 249kg - Maavara: 203 mm - Vetokyky: 340kg - Etutaakkateline: 31,8kg / Takataakkateline: 45,4kg - Renkaat: 22x7-12 / 22x10-12
Eli Polaris teknisten tietojen varjossa vaatimattomin, maavara, renkaat ym. - mutta ennen kaikkea tuo ilmoitettu vetokyky ihmetyttää, kun tyhjälle kärrylle tulee jo massaa helposti yli 150 kg. Ja "ritsikin" kestäisi puolet vähemmän kuin Yamahassa? Plussaa erillisjousitettu perä, vaikka sekään ei taida olla mikään ihmeempi plussa kuorman vedossa.
Olenko ihan hakoteillä ja mitä mietteitä kokeneemmilla olisi, kun puhutaan tosiaan samanhintaisista laitteista. Ratkaisevia eroja polttoaineenkulutuksessa, nelivedon toiminnassa, ym.? Vai sittenkin Comanche, jolloin tulisi mm. vinssi mukana ja silti jäisi 2000 € korjauksiin. Vai käytetty Kodiak / Big Bear tms. (tuntuu kyllä monesti käytettyjen hintoja katsoessa, että monikaan ei ole tajunnut, että uusia saa jo kuudella tonnilla).
-
- 6WD
- Viestit: 646
- Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Syys 2007 23:26
- Paikkakunta: kannus
Nuo tuota summaa en kyllä käytetystä enää käy maksamaan, jos käytettyyn tyydyn niin hinta saa olla useita tonneja halvempi. Niistä kun ei ikinä tiedä, mitä entinen omistaja on onnistunut tuhoamaan.
Nestejäähdytystä en edes halua, kaikissa neljässä (Jammu, Suiza, Polaris, Kawa) on ilma/öljyjäähy ja se on yksinkertaisuutta haluavalle parempi. Kahdessa prätkässä minulla on nyt ollut nestejäähy ja molempien kohdalla olen haaveillut ilmajäähystä... Toki työmönkijän käyttö on eriluonteista, mutta eipä tunnu olevan aiheuttanut ongelmia kenellekään nesteettömyys näissäkään.
Hitaan alueen puuttumista eivät ainakaan tuossa automaatti-Jammussa tunnu pitävän ongelmana(?).
Nestejäähdytystä en edes halua, kaikissa neljässä (Jammu, Suiza, Polaris, Kawa) on ilma/öljyjäähy ja se on yksinkertaisuutta haluavalle parempi. Kahdessa prätkässä minulla on nyt ollut nestejäähy ja molempien kohdalla olen haaveillut ilmajäähystä... Toki työmönkijän käyttö on eriluonteista, mutta eipä tunnu olevan aiheuttanut ongelmia kenellekään nesteettömyys näissäkään.
Hitaan alueen puuttumista eivät ainakaan tuossa automaatti-Jammussa tunnu pitävän ongelmana(?).
Vastauksia tulee varmaan siksi aika harvakseltaan koska vastaavia asioita on tällä foorumilla ruodittu useasti, alkaa vanhat ja uudet pierut kyllästymään samojen asioiden vastaamiseen. Kannattaa käyttää Haku-toimintoa ja sitä hyväksi käyttämällä etsiä tietoa näistä vaihtoehdoista.
Kaikkea kysellään mutta miksi kukaan ei ole vielä kysynyt miten Haku-toimintoa käytetään
Kaikkea kysellään mutta miksi kukaan ei ole vielä kysynyt miten Haku-toimintoa käytetään

Kylätason mönkijäkuski
- opelman1
- 4WD
- Viestit: 146
- Liittynyt: 11 Kesä 2005 18:16
- Paikkakunta: Kaustinen Mönkijä: Honda Trx500Fa -05
Jos luotettavaa työmönkkää haet niin kannattaa harkita myös hondaa, mä jättäsin ainakin ton pollen pois laskuista..Johnnie kirjoitti: Eli maastomönkijän osto on ollut suunnitelmissa jo ainakin vuoden ajan. Käyttö tulisi olemaan arviolta 90-prosenttisesti työkäyttöä, alussa pääasiassa ranganajoa (myöhemmin mahdollisesti myös lumitöitä ja kasvimaakäyttöä). Isommat kuormat hoidellaan Fordson Majorillaeli ei mitään mahdottoman isoa konetta tarvita ja talveksi löytyy myös moottorikelkka.