Metsätyömönkijän hankinta
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Metsätyömönkijän hankinta
Mönkijäkuume on ollu korkea jo pari vuotta. Nyt maatilan SPV:n kautta tämä kohta ostoslistalla on realisoitumassa lähikuukausina.
Olen yrittänyt kovasti tätä(kin) palstaa lukea ja etsiä tietoa siitä mikä olisi se paras ja tarpeeseen sopivin, kukkarolle ystävällinen aparaatti.
Olen hakemassa työmönkijää, joten tieliikennemallit on sinänsä poissuljettu jo senkin vuoksi, ettei verottaja kovin mielellään niitä metsätalouden käyttöön hyväksy.
Muutama seikka on jäänyt askarruttamaan:
Minkälainen merkitys on taka-akselilla (jäykkä tai erillisjousitettu) kun kyseessä on pääasiassa puun ajoa tukkikärrillä metsästä missä maasto ei ole kovin vaikeaa (ei järin upottavaa eikä myöskään kivikoita tai jyrkkiä rinteitä). Jäykällä taka-akselilla ilmeisesti maavara on usein pienempi? Onko erillisjousituksessa joitain 'huonoja' puolia miksi sitä ei puunajoon suositeltaisi?
Minkälaisella koneella kannattaa harkita, riittääkö 400cc metsätöihin, vai pitäisikö siirtyä suoraan 600-800cc luokkaan? Entä vaihteisto metsäkäytössä, variaattori vai perinteiset vaihteet?
Kuulisin mielelläni kokemuksia niiltä jotka metsäkäytössä mönkijää käyttävät, mitä seikkoja kannattaa välttää.
Tietysti budjettihan se asettaa raamit hankinnalle, n. 5000€ hintaluokka olisi sopiva, 6000€ alkaa olla kipuraja. Saako tuolla rahalla mitään kelvollista vai seisooko mönkijä aina tallissa remontissa?
Merkkejä ja malleja joita olen harkinnut on GlansPowerin 650cc ( http://www.glanspower.fi/products.php?p=ee3fe6 ) sekä Kymco MXU 500 ( http://www.masco.fi/kymco/mxu500.html ).
Entä mönkijöiden kantavuus, itsellä on elopainoa 130+ ja olen havainnut joissain mönkijämalleissa maininnan 'kantavuus max. 125kg', ne joutuu unohtamaan suosiolla?
Olen yrittänyt kovasti tätä(kin) palstaa lukea ja etsiä tietoa siitä mikä olisi se paras ja tarpeeseen sopivin, kukkarolle ystävällinen aparaatti.
Olen hakemassa työmönkijää, joten tieliikennemallit on sinänsä poissuljettu jo senkin vuoksi, ettei verottaja kovin mielellään niitä metsätalouden käyttöön hyväksy.
Muutama seikka on jäänyt askarruttamaan:
Minkälainen merkitys on taka-akselilla (jäykkä tai erillisjousitettu) kun kyseessä on pääasiassa puun ajoa tukkikärrillä metsästä missä maasto ei ole kovin vaikeaa (ei järin upottavaa eikä myöskään kivikoita tai jyrkkiä rinteitä). Jäykällä taka-akselilla ilmeisesti maavara on usein pienempi? Onko erillisjousituksessa joitain 'huonoja' puolia miksi sitä ei puunajoon suositeltaisi?
Minkälaisella koneella kannattaa harkita, riittääkö 400cc metsätöihin, vai pitäisikö siirtyä suoraan 600-800cc luokkaan? Entä vaihteisto metsäkäytössä, variaattori vai perinteiset vaihteet?
Kuulisin mielelläni kokemuksia niiltä jotka metsäkäytössä mönkijää käyttävät, mitä seikkoja kannattaa välttää.
Tietysti budjettihan se asettaa raamit hankinnalle, n. 5000€ hintaluokka olisi sopiva, 6000€ alkaa olla kipuraja. Saako tuolla rahalla mitään kelvollista vai seisooko mönkijä aina tallissa remontissa?
Merkkejä ja malleja joita olen harkinnut on GlansPowerin 650cc ( http://www.glanspower.fi/products.php?p=ee3fe6 ) sekä Kymco MXU 500 ( http://www.masco.fi/kymco/mxu500.html ).
Entä mönkijöiden kantavuus, itsellä on elopainoa 130+ ja olen havainnut joissain mönkijämalleissa maininnan 'kantavuus max. 125kg', ne joutuu unohtamaan suosiolla?
Oma metsätyökäyttöni alkaa vasta muutaman viikon - kuukauden päästä lumien sulettua, mutta katson voivani silti vastata ainakin muutamiin kohtiin (muutama kymmenen yötä on vierähtänyt netissä näiden asioiden parissa). Vastaukseni pohjautuvat siis toistaiseksi omistajien ja toimittajien kirjoituksiin sekä teknisiin tietoihin. Samoja asioita on kyllä käsitelty täälläkin niin moneen kertaan, että jos olet kymmenenkin tuntia täällä juttuja lukenut, olet varmaan vastaukset jo nähnyt.

Periaatteessa näin, rakenteensa vuoksi. Saman luokan (koko- tai hintaluokka) mönkijöissä voi kuitenkin muuten olla suuria eroja maavaroissa, jolloin pelkkä taka-akseli ei ratkaise koko totuutta. Toiset ovat lisäksi kertoneet, että maavaran puutteet voi korjata ajotaidolla, jolloin ne ilmoitetut senttimetrit eivät ole se tärkein asia. Hyvä pohjan suojaus (pohjapanssari) sen sijaan on, koska osumia tulee varmasti.hoax kirjoitti:Jäykällä taka-akselilla ilmeisesti maavara on usein pienempi?
Toiset ovat kovasti jäykkää kehuneet, toiset eivät. Jäykän etuna on se, että kärry ei paina mönkijän jousia, eli aisapainolla ei ole niin suurta merkitystä. Itse en pitänyt takajousituksen tyyppiä niin tärkeänä, että se olisi ratkaisuuni vaikuttanut. Oma valintani: jäykkä.Onko erillisjousituksessa joitain 'huonoja' puolia miksi sitä ei puunajoon suositeltaisi?
300 - 400 cc neliveto riittää kyllä, tämän ovat todenneet paitsi käyttäjät, myös laitteita testanneet lehdet. Jos budjettia haluaa nostaa lähemmäksi kymppitonnia, voi toki isommankin valita - ei isommasta moottorista haittaakaan ole (ainoa pieni negatiivinen asia joissakin tilanteissa itse mönkijän fyysinen koko). Oma valintani: 400 cc (todellisuudessa 376)riittääkö 400cc metsätöihin,
Kestopuheenaihe, tosin nykylaitekannan myötä yhä harvempi enää variaattoriakaan moittii. Molemmilla pärjää. Variaattorin etuna metsäkäytössä ainakin se, että veto ei katkea kun olet vaikkapa ylämäessä painavan kärryn kanssa. Toisaalta, taitava kuljettaja ennakoi tilanteen vaihteellisellakin vehkeellä. Variaattoreitakin on erityyppisiä. Oma valintani: Variaattori keskipakokytkimellä.variaattori vai perinteiset vaihteet?
Itse tein syksyllä perusteellista selvitystyötä 6000 € hintaisista uusista nelivetovehkeistä. (Linkit: tekemäni taulukko (hintatilanne syksyllä) / keskustelu) Nämä olivat tarjoushintoja, mutta näitä tarjouksia näkee usein. Kawasakin olisin toki myös ottanut mukaan vertailuun, mutta tuolloin ei ollut ~6000 € tarjousta siitä. Jos haluat käytetyn laitteen, löytyy sieltäkin tietysti hyvin pidettyjä jos hyvin käy, mutta hintataso on välillä turhan kova kun näistä uusistakin on hyviä tarjouksia jatkuvasti. Oma valintani: 6000,- japanilainen tarjouksesta (norm. hinta 8200 €)5000€ hintaluokka olisi sopiva, 6000€ alkaa olla kipuraja. Saako tuolla rahalla mitään kelvollista
Ei tuota mitään ongelmaa ainakaan merkkivehkeiden kanssa. Saattaa se ilmoitettu kokonaiskantavuus (kuljettaja+kuorma tavaratelineillä+kärryn aisapaino) tällaisessakin olla alle 200 kg, mutta nuo arvot on aina ilmoitettu vähän alakanttiin varmuuden vuoksi. Oma massani: ~100Entä mönkijöiden kantavuus, itsellä on elopainoa 130+

*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Saako Sarvikuonoa 6000 eurolla? edes käytettynä?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Itse olen ajanut noita metsäajoja mönkijällä jo useamman vuoden. Lisäksi lähes 70 v anoppi on myös innostunut puunajoon mönkkärillä. Itselläni on erillisjousituksella varustettu ajopeli. Etuna siinä näen jäykkäakseliseen sen, ettei kallistele niin paljon verrattuna jäykkäakseliseen. Pelkästään työkäyttöön jos olisin ostamassa mönkijää, niin ostaisin Artic-Catin. Markkinoitten paras maavara ja muutenkin ominaisuudet ovat sinne työkäytön puolelle soveltuvat. Lisäksi catista on nyt loistavia tarjouksia.
Esim. Catin 500 auto 4x4 work saa 8000 e
Work varustus pitää sisällään Warn- vinssi, 2x55 W lisävalot, kuljetuslaatikko, vetokoukku, valokaari, moottorisahateline.
Hintaa on hieman enemmän mitä olit ajatellut, mutta saat merkkituotteen ja lisäksi täysverisen maasto- ja työkoneen jolla ei jää pulaan missään.
Esim. Catin 500 auto 4x4 work saa 8000 e
Work varustus pitää sisällään Warn- vinssi, 2x55 W lisävalot, kuljetuslaatikko, vetokoukku, valokaari, moottorisahateline.
Hintaa on hieman enemmän mitä olit ajatellut, mutta saat merkkituotteen ja lisäksi täysverisen maasto- ja työkoneen jolla ei jää pulaan missään.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Eikös näillä pärjää jos ei oo kiire, en sit tiiä miten vetää kärriä kertokoon ne joilla kokemusta
http://www.elamyscenter.fi/tuote1a04.php
http://www.linhai.fi/
Ainakin hinta ois metsämalleilla alle 6 tonnii
Jappa

http://www.elamyscenter.fi/tuote1a04.php
http://www.linhai.fi/
Ainakin hinta ois metsämalleilla alle 6 tonnii
Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Catin isot koneet 650-700 tuntuvat olevan vähän liian pitkällä lyhyellä perällä. Viliko siitä hieman napisi.
500:n katin laatikossa taas lyhyt on lyhyt.
Katissa on myös vetokoukun kiinnitys markkinoiden järein vaikka on pikairroitettava.
500:n katin laatikossa taas lyhyt on lyhyt.
Katissa on myös vetokoukun kiinnitys markkinoiden järein vaikka on pikairroitettava.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Vee-äM
- R.I.P
- Viestit: 2460
- Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Kahdella 700:lla retkuperällä tehnyt puuhommia ja ei ole niistä ainakaan mitään valittamista.
Etukäteen mietitytti yamahan pitempi L-vaihde mutta käytäntö näytti että vari pelaa hyvin.
Kytkettävä lukko tai muuten toteutettu neliveto on kova sana,jos jäi junnaamaan paikalleen niin lukon kytkennän jälkeen taas mentiin,se lastin lepokitka kun on voitettu niin avot.
Renkaat myös tärkeät koska liikkeellehän se lasti on saatava.
Varmasti riittää teho työhön 400;n luokassa mutta itse harkitsisin vakavasti näitä Japskivehkeitä,ovat osoittautuneet luotettaviksi peleiksi.
Cat:ia en ole käyttänyt mutta on varmasti kova luu työkäyttöön.
Ja jos asuu missään lähettyvilläkään niin täällä pääsee kyllä yamppia koittaan,kyllä se metässä hommissa käynti aina kotiolot voittaa.
Etukäteen mietitytti yamahan pitempi L-vaihde mutta käytäntö näytti että vari pelaa hyvin.
Kytkettävä lukko tai muuten toteutettu neliveto on kova sana,jos jäi junnaamaan paikalleen niin lukon kytkennän jälkeen taas mentiin,se lastin lepokitka kun on voitettu niin avot.
Renkaat myös tärkeät koska liikkeellehän se lasti on saatava.
Varmasti riittää teho työhön 400;n luokassa mutta itse harkitsisin vakavasti näitä Japskivehkeitä,ovat osoittautuneet luotettaviksi peleiksi.
Cat:ia en ole käyttänyt mutta on varmasti kova luu työkäyttöön.
Ja jos asuu missään lähettyvilläkään niin täällä pääsee kyllä yamppia koittaan,kyllä se metässä hommissa käynti aina kotiolot voittaa.


- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Katselin tuota johnnien taulukkoa ja yllätyin siitä miten 'merkkikoneita' (siis muita kuin kinkkejä) löytyy tuossa 6000€ hintaluokassa. Olin kuvitellut ettei 350-400cc mönkijöillä kuormia vedettäisi mutta lienen erehtynyt.
Eräs seikka ei taulukosta ilmennyt joten Suzuki Eigerin omistajat osannevat vastata löytyykö siitä vinssi vakiona (jos ei, niin onko kuinka kallis ostaa erikseen, onko valmista paikkaa vai pitääkö soveltaa ja hitsailla)? Entä onko Eigerissä pohjapanssaria tai suojaa vakiona, jos ei ole, niin kuinka kallis se on?
Metsäkäytössä lienee vinssi ja pohjapanssari kuitenkin olennaisia varusteita.
Eräs seikka ei taulukosta ilmennyt joten Suzuki Eigerin omistajat osannevat vastata löytyykö siitä vinssi vakiona (jos ei, niin onko kuinka kallis ostaa erikseen, onko valmista paikkaa vai pitääkö soveltaa ja hitsailla)? Entä onko Eigerissä pohjapanssaria tai suojaa vakiona, jos ei ole, niin kuinka kallis se on?
Metsäkäytössä lienee vinssi ja pohjapanssari kuitenkin olennaisia varusteita.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
vinssiä ja panssaria ei ole vakiona. Vinssit 100-800 ja panssarit 350-800 itse tehtynä saat panssarin 8 m PE-muovilevystä 150 eurolla. Vinssin kiinnitysraudat saa /kannattaa ostaa tarvikkeena jos ei omaa metaalityötaitoja
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Itselläni oli 400 Catti puuhommissa ja hyvin jaksoi tuoda kuorman. Voima ei loppunut kesken vaan pito jota paransin karkeammilla renkailla. Nyt koneena saman merkin 500cc. Cattiin on saatavissa kunnon pohjapanssari ja tukivarsien suojat jotka ovat ehdottomat varusteet metsäkäytössä risujen ja kosketusten takia kuten myös se vinssi. Samoin koneeseen on saatavissa hyvät puskurit jotka suojaavat muoveja erinomaisesti. Nämä varusteet on tietenkin saatavissa myös valtaosaan muista merkeistä. Jos Catti kiinnostaa niin kysele jos jostain löytyy -07 mallista koska siinä on paremmat telineet kuin -08 mallissa. Niin ja 400/500 Catissa on Suzukin moottorit.
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Ei tule nuo koppimopot kyseeseen sen takia että verottaja ei hyväksy niitä metsätalousverotuksessa (verohallinnon yhtenäistämisohjeen mukaan työkäyttöön soveltuvan mönkijän kuutiotilavuus on vähintään 350cc, eli 300cc vehkeitä ei metsätalousverotuksessa voi vähentää)Jappa kirjoitti:Eikös näillä pärjää jos ei oo kiire, en sit tiiä miten vetää kärriä kertokoon ne joilla kokemusta![]()
http://www.elamyscenter.fi/tuote1a04.php
http://www.linhai.fi/
Ainakin hinta ois metsämalleilla alle 6 tonnii
Jappa
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Kone-klannssin kikottimen soveltuvuutta puuhommiin vähän epäilen.
Vaihteita kun on vain 4+1, taitaa olla enemmän kevyempiin hommiin tarkotettu. Lisäksi siinä näyttäs olevan tl-mallin tehot mettämallissa. (15kw=n. 20hv)
Polariksen traktori varmaan kelpaisi verottajalle, saisi siten ajaa myös tiellä.
Hinnasta varmaan tulee sitten este.
Vaihteita kun on vain 4+1, taitaa olla enemmän kevyempiin hommiin tarkotettu. Lisäksi siinä näyttäs olevan tl-mallin tehot mettämallissa. (15kw=n. 20hv)
Polariksen traktori varmaan kelpaisi verottajalle, saisi siten ajaa myös tiellä.
Hinnasta varmaan tulee sitten este.
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Tuossa glanssin koneessa nuo kuutiot (650cc) houkutteli hieman. Mutta takuu/huoltoasiat on saanut epäilemään ko. firman toimintaa niin pahasti että taitaa jäädä kaikki koneet sieltä hankkimatta (hankintalistalla päältäajettava ruohonleikkuri, pieni traktori sekä mönkijä).Skygo kirjoitti:Kone-klannssin kikottimen soveltuvuutta puuhommiin vähän epäilen.
Vaihteita kun on vain 4+1, taitaa olla enemmän kevyempiin hommiin tarkotettu. Lisäksi siinä näyttäs olevan tl-mallin tehot mettämallissa. (15kw=n. 20hv)
Polariksen traktori varmaan kelpaisi verottajalle, saisi siten ajaa myös tiellä.
Hinnasta varmaan tulee sitten este.
Pollen traktorihan olisi parhaiten tarkoitukseen sopiva ja menisi ongelmitta verotuksen suhteen, mutta hintaa on sen verran suolattu ettei mahdu nykybudjettiin joten sen joutuu unohtamaan.