Kärryn rengaskoko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
eeja
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Tammi 2009 22:52
Mönkijä:: Suzuki KQ700

Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja eeja »

Teille kokeneille kärryvetäjille:
Mikä olisi sopiva rengaskoko telikärryyn?
Sama kuin veturissa?
Lisäksi:
Löytyykö 4x110 pulttijaon napoja?
Avatar
hoax
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja hoax »

Itsellä on telikärryssä ihan auton renkaat alla, eli jotain 165/55 kokoa (en muista ihan tarkalleen).
Mielestäni kärryssä kannattaa olla suht isot pyörät, tulee mukavammin maastossa esteiden yli, kun ei siinä kärryn pyörissä kuitenkaan vetoa ole, joten pitäisi jaksaa mönkijällä vetää siitä kannosta ja kivestä yli, jolloin suurempi pyöräkoko antaa loivemman kohtaamiskulman ja sitäkautta isompi kivi/kanto ylittyy, eikä jää 'kaniin' sinne esteen taakse.
Cattimies

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Omassa kärryssäni 22x11x8 nappulakuviolla. Kyllä napoja varmasti saa 4x110 jaollakin, muistelisin jossain nähneenikin sellaiset. Päätä en asiasta pistä pantiksi. Toinen tapa helpottaa pyörän nousemista esteen yli on rakentaa telin keinuista epäsymmetriset. Tarkoittaa sitä että keinun akselointi ei ole keskellä vaan akseloinnista mitattuna keinun etuosa on pidempi kuin takaosa. Tämä yhdistettynä isoihin pyöriin olisi varmaankin optimaallinen yhdistelmä. Hoaxin mainitsemat isot pyörät pelkästään auttavat esteiden ylittämisessä ja jos käytetään kesärengasta niin on nurmikkoystävällisetkin. Mönkijä renkaan etuna on tuo pallomaisuus josta on hyötyä pehmeissä olosuhteissa kun kantopintaa renkaassa yleensä enemmän kuin auton renkaassa. Molemmissa rengastyypeissä omat hyvät puolensa. Rengaskokoa tärkeämpänä pidän raideleveyttä jonka soisin olevan sama kuin mönkijässä.
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Ihan hyvin on pärjänny tavallisilla 175/65/13 nastakumeilla.
Ei ole uponnut suollakaan (talvella) ja renkaat on kestänyt ihan mukavia kuormia ja kaikenlaisen maaston.

Hyvä ostos aikoinaan kossupullolla,neljät renkaat vanteineen hyvllä kuviolla :wink:
Kuva
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

www.comarcon.fi ja www.ikh.fi.

http://www.comarcon.fi/tuotteet.php?k=9586 22x11x8 scorpion-nimellä

http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/file ... o_2004.pdf

Sivu 14 -> D929 koossa 22x11x8. Se on myös sivuttaissuunnassa pitävä rengas, joten tukkikärry yms ei valahda kaltevalla pinnalla männyn kylkeen kiinni.

Näistä osoitteista saa kärryyn soveltuvia rengas/vanne settejä. Maanantaina soittoa.

Auton renkaatin käy,kuten tuossa muut harrastajat ovat maininneet. Edellisistä puodeista saa myös napoja.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Cattimies

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Roosa999 kirjoitti: http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/file ... o_2004.pdf

Sivu 14 -> D929 koossa 22x11x8. Se on myös sivuttaissuunnassa pitävä rengas, joten tukkikärry yms ei valahda kaltevalla pinnalla männyn kylkeen kiinni.

Tuo rengas on 4 kankainen, yleensä ovat 2 kankaisia joten kestävyys metsäkäytössä parempi. Kestävät renkaat metsään saa kun ostaa 12" vanteet ja niihin 6 kankaiset mönkijän renkaat tai 8 kankaiset työkoneen renkaat. Hinta on sarjalle kylläkin aika kova.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Itse olen keveyden kannattaja. Siksi suosin näitä köykäisempiä renkaita. Käyttötarkoituksen mukaan menee tämäkin homma.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Cattimies

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Kuten kirjoitit, käyttötarkoitus ratkaiskoon.
Viimeksi muokannut Cattimies, 18 Tammi 2009 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Ja,meillä kukkaro.Mutta ei ole meikäläiselle semmoista käyttö tarkoitusta,että sijoittaisin pelkkiin renkaisiin,koko kärryn hintaa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Jepjep. Itellä tulee yks'akseliseen kärryyn auton renkaat. Löytyy nääs kumit, vanteet ja navat omasta autotallista 8) Raha määrää kaikessa!jaugh ugh vaan cattimiehelle :D
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Avatar
hoax
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja hoax »

Cattimies kirjoitti:Toinen tapa helpottaa pyörän nousemista esteen yli on rakentaa telin keinuista epäsymmetriset. Tarkoittaa sitä että keinun akselointi ei ole keskellä vaan akseloinnista mitattuna keinun etuosa on pidempi kuin takaosa.
epäsymmetrinen teli on kaksiteräinen miekka - sen verran kuin se helpottaa eteenpäin ajaessa nousemista esteen päälle, niin vastaavasti jos joutuu pahasta paikasta peruuttamaan taaksepäin, niin tällöin teli käyttäytyy päinvastaisesti ja ns. sukeltaa, eli takapyörä nousee 'tasapainoista' teliä huonommin esteen päälle.
Itse jouduin hieman yhdessä kohdassa hakemaan vauhtia ja liikettä kun ekoja kuormia ajoin, tällöin ei ollut ketjuja alla ja onneksi ei ollut epäsymmetristä teliä alla.
Toinen rakenne mikä helpottaa pyörän nousemista esteen päälle on sitten hiipivä teli.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Onkos jollain kuvia sellaisesta hiipivästä telistä...olen kuullut, mutta en ole henk.koht. koskaan nähny.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Cattimies

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Roosa999 kirjoitti:Onkos jollain kuvia sellaisesta hiipivästä telistä...olen kuullut, mutta en ole henk.koht. koskaan nähny.
Tuolla kerrotaan rakenne.
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/kone ... uudet.aspx
Cattimies

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

hoax kirjoitti: epäsymmetrinen teli on kaksiteräinen miekka - sen verran kuin se helpottaa eteenpäin ajaessa nousemista esteen päälle, niin vastaavasti jos joutuu pahasta paikasta peruuttamaan taaksepäin, niin tällöin teli käyttäytyy päinvastaisesti ja ns. sukeltaa, eli takapyörä nousee 'tasapainoista' teliä huonommin esteen päälle.
Olet aivan oikeassa tässä asiassa.
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Onkos sellasella telillä mikä menee myös ympäri niin joku eri nimi.Jossain oon nähny sellasen mikä kunnon montussa pyörähtää ympäri helpottaen menoa.

Vai oonko nähny unta :wink:
Kuva
Vastaa Viestiin