Sivu 1/2
Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 17 Tammi 2009 20:31
Kirjoittaja eeja
Teille kokeneille kärryvetäjille:
Mikä olisi sopiva rengaskoko telikärryyn?
Sama kuin veturissa?
Lisäksi:
Löytyykö 4x110 pulttijaon napoja?
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 17 Tammi 2009 22:09
Kirjoittaja hoax
Itsellä on telikärryssä ihan auton renkaat alla, eli jotain 165/55 kokoa (en muista ihan tarkalleen).
Mielestäni kärryssä kannattaa olla suht isot pyörät, tulee mukavammin maastossa esteiden yli, kun ei siinä kärryn pyörissä kuitenkaan vetoa ole, joten pitäisi jaksaa mönkijällä vetää siitä kannosta ja kivestä yli, jolloin suurempi pyöräkoko antaa loivemman kohtaamiskulman ja sitäkautta isompi kivi/kanto ylittyy, eikä jää 'kaniin' sinne esteen taakse.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 17 Tammi 2009 22:43
Kirjoittaja Cattimies
Omassa kärryssäni 22x11x8 nappulakuviolla. Kyllä napoja varmasti saa 4x110 jaollakin, muistelisin jossain nähneenikin sellaiset. Päätä en asiasta pistä pantiksi. Toinen tapa helpottaa pyörän nousemista esteen yli on rakentaa telin keinuista epäsymmetriset. Tarkoittaa sitä että keinun akselointi ei ole keskellä vaan akseloinnista mitattuna keinun etuosa on pidempi kuin takaosa. Tämä yhdistettynä isoihin pyöriin olisi varmaankin optimaallinen yhdistelmä. Hoaxin mainitsemat isot pyörät pelkästään auttavat esteiden ylittämisessä ja jos käytetään kesärengasta niin on nurmikkoystävällisetkin. Mönkijä renkaan etuna on tuo pallomaisuus josta on hyötyä pehmeissä olosuhteissa kun kantopintaa renkaassa yleensä enemmän kuin auton renkaassa. Molemmissa rengastyypeissä omat hyvät puolensa. Rengaskokoa tärkeämpänä pidän raideleveyttä jonka soisin olevan sama kuin mönkijässä.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 00:05
Kirjoittaja Vee-äM
Ihan hyvin on pärjänny tavallisilla 175/65/13 nastakumeilla.
Ei ole uponnut suollakaan (talvella) ja renkaat on kestänyt ihan mukavia kuormia ja kaikenlaisen maaston.
Hyvä ostos aikoinaan kossupullolla,neljät renkaat vanteineen hyvllä kuviolla

Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 09:31
Kirjoittaja Roosa999
www.comarcon.fi ja
www.ikh.fi.
http://www.comarcon.fi/tuotteet.php?k=9586 22x11x8 scorpion-nimellä
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/file ... o_2004.pdf
Sivu 14 -> D929 koossa 22x11x8. Se on myös sivuttaissuunnassa pitävä rengas, joten tukkikärry yms ei valahda kaltevalla pinnalla männyn kylkeen kiinni.
Näistä osoitteista saa kärryyn soveltuvia rengas/vanne settejä. Maanantaina soittoa.
Auton renkaatin käy,kuten tuossa muut harrastajat ovat maininneet. Edellisistä puodeista saa myös napoja.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 11:15
Kirjoittaja Cattimies
Tuo rengas on 4 kankainen, yleensä ovat 2 kankaisia joten kestävyys metsäkäytössä parempi. Kestävät renkaat metsään saa kun ostaa 12" vanteet ja niihin 6 kankaiset mönkijän renkaat tai 8 kankaiset työkoneen renkaat. Hinta on sarjalle kylläkin aika kova.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 14:09
Kirjoittaja Roosa999
Itse olen keveyden kannattaja. Siksi suosin näitä köykäisempiä renkaita. Käyttötarkoituksen mukaan menee tämäkin homma.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 15:30
Kirjoittaja Cattimies
Kuten kirjoitit, käyttötarkoitus ratkaiskoon.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 15:42
Kirjoittaja gamo500
Ja,meillä kukkaro.Mutta ei ole meikäläiselle semmoista käyttö tarkoitusta,että sijoittaisin pelkkiin renkaisiin,koko kärryn hintaa.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 15:58
Kirjoittaja KVF 360
Jepjep. Itellä tulee yks'akseliseen kärryyn auton renkaat. Löytyy nääs kumit, vanteet ja navat omasta autotallista
Raha määrää kaikessa!ja
ugh ugh vaan cattimiehelle
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 17:07
Kirjoittaja hoax
Cattimies kirjoitti:Toinen tapa helpottaa pyörän nousemista esteen yli on rakentaa telin keinuista epäsymmetriset. Tarkoittaa sitä että keinun akselointi ei ole keskellä vaan akseloinnista mitattuna keinun etuosa on pidempi kuin takaosa.
epäsymmetrinen teli on kaksiteräinen miekka - sen verran kuin se helpottaa eteenpäin ajaessa nousemista esteen päälle, niin vastaavasti jos joutuu pahasta paikasta peruuttamaan taaksepäin, niin tällöin teli käyttäytyy päinvastaisesti ja ns. sukeltaa, eli takapyörä nousee 'tasapainoista' teliä huonommin esteen päälle.
Itse jouduin hieman yhdessä kohdassa hakemaan vauhtia ja liikettä kun ekoja kuormia ajoin, tällöin ei ollut ketjuja alla ja onneksi ei ollut epäsymmetristä teliä alla.
Toinen rakenne mikä helpottaa pyörän nousemista esteen päälle on sitten hiipivä teli.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 17:16
Kirjoittaja Roosa999
Onkos jollain kuvia sellaisesta hiipivästä telistä...olen kuullut, mutta en ole henk.koht. koskaan nähny.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 17:42
Kirjoittaja Cattimies
Roosa999 kirjoitti:Onkos jollain kuvia sellaisesta hiipivästä telistä...olen kuullut, mutta en ole henk.koht. koskaan nähny.
Tuolla kerrotaan rakenne.
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/kone ... uudet.aspx
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 17:46
Kirjoittaja Cattimies
hoax kirjoitti:
epäsymmetrinen teli on kaksiteräinen miekka - sen verran kuin se helpottaa eteenpäin ajaessa nousemista esteen päälle, niin vastaavasti jos joutuu pahasta paikasta peruuttamaan taaksepäin, niin tällöin teli käyttäytyy päinvastaisesti ja ns. sukeltaa, eli takapyörä nousee 'tasapainoista' teliä huonommin esteen päälle.
Olet aivan oikeassa tässä asiassa.
Re: Kärryn rengaskoko
Lähetetty: 18 Tammi 2009 17:46
Kirjoittaja Vee-äM
Onkos sellasella telillä mikä menee myös ympäri niin joku eri nimi.Jossain oon nähny sellasen mikä kunnon montussa pyörähtää ympäri helpottaen menoa.
Vai oonko nähny unta
