Diamond ketjut

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Noratec.fi, siellä niitä on , soita karille. Tosiaan löytyy tuolle rengas koolle.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Paljonko tuota tyhjää piikitöntä osuutta on teillä jäänyt? Pitäiskö piikit mennä vastakkain keskellä vai tuleeko tavallaan yksi piikitön salmiakki siihen väliin. Muuten kyllä asettuu hyvin renkaalle.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Kalleimmissa taitaa olla 2piikkiä per lenkki, siis ovat vastakkain. Ainakin SCS ketjuissa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

No nyt on ketjut paikallaan ja yksi reissu metsässä tehty. Paljon tuo pito parani. Paikalleen laitoin hyväksi koetulla tavalla. Eli ne sakkelit pois ja pikajatkot tilalle. Ilmat pois renkaasta ja sitten ketjut päälle. Ketjut niin kireelle kun saa ja liiat lenkit pois. Pikajatkot sivuketjuihinkin, eli se alkuperäinen kiristyshaka pois, näytti niin harakiriltä :D Sitten puoli kiloa ilmaa. Ketjut tuli kireälle ei ajaessa helise eikä vaaraa että ottaa muoveihin kiinni. Mulla 27" renkaat joten tilaa ei muutenkaan liikaa. 150cm pitkät ketjut otin. Ehkä olisi saanut olla aavistuksen pitemmät, nyt keskiketjut juuri riittää lenkkien kautta sivuketjuihin. Sivuketjuista otin pois 3 lenkkiä. Mutta seuraava koko olisi ollut 175 ja se olisi ollut varmaan pitkä.
^Jopi^i
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 02 Elo 2011 17:17

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja ^Jopi^i »

Mitä teillä on nämä ketjut maksanut ja onko ne 6mm vai minkä paksuista ketjua ovat?
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Mä maksoin 150€ noista 150cm pitkistä. Itse hain liikkeestä joten hinta soviteltiin molemmille sopivaksi. Tuolta http://korjaushuolto.com/kauppa/atvtarv ... 6_349.html Hinnat mun mielestä ainakin kohdallaan ja palvelu hyvää, suosittelen =D>

Tuosta paksuudesta en tiedä, olisko 5-6mm välissä.
niemi.olli
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Loka 2008 18:42
Mönkijä:: mxu 500
Paikkakunta: Eura

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja niemi.olli »

Terveisiä kaikille. Minulla tollaiset Diamondin ketjut ollut käytössä pari talvea takapäässä. Asentaessa en ole ilmoja vähentänyt mutta noin 30 km/h nopeudessa alkaa hakkaamaan ketjut kurasuojiin. vielä ei mitään ole rikki mennyt, mutta eniten pelkään takajaruletkujen ja jarrusatulan puolesta. Seuraavaksi pitää kylläkin kokeilla ilmojen vähentämistä asennuksen ajaksi. Onko kellään ketjut rikkoneet mönkijästä mitään? Itse olen käyttänyt mönkijää ( Kymco 500 MXU ) puuhommissa saaresta mantereelle juontokärryn ja myös tukkikärryn kanssa aikas paljon. Renkaat aika loppuun kuluneet ensiasennus kendat, mutta ketjuilla saa lisäaikaa kun kesällä tiellä ei isoja kloppirenkaita tarvi.
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 19:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Eka talven asennus siten, että renkaat kiinni mönkkärissä, ilmoja vähän pois. Ei kauaa tarvinnu auraila kun alko kilkattaan... Sen jälkeen oon suosiolla ottanu renkaat irti ja kaikessa rauhassa lämpimässä tallissa asentanut ketjut paineista kevennettyhin renkaisiin. Enää ei oo näpit jäätyny ja ketjut on pysyny koko talven.
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Kyllä mäkin otan renkaat suosiolla irti ja lämpöisessä laitan ketjut. Hulluko noita nyt ulkona äheltää :D
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Nojaa... Ite en ainkaan missään tapauksessa väännää ketjuja väkisin kireelle, vaan jättää sen verran löysälle, että kilkattaa ja PUHDISTUU. Nastat on sitten erikseen, ketjut on ketjut. :wink:
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Tietysti jos omassa pihapiirissä ajelee lumia niin sama miten ketjut on renkaassa roikkuu. Itse ajan metsässä ja kärry vielä perässä ja matkat on mitä on, 6 km reissu niin en kyllä lähde kilkattavilla löysillä ketjuilla. Ja likaisia ja lumisia ketjuja en ole ikinä ainakaan itsellä nähnyt. Kyllä ne ajossa puhdistuu, ja pitää varmasti yhtä hyvin kun löysällä roikkuvat riimutkin. Tuo löysyys jäänyt jostain traktorin ketjujen perintönä :wink:
astalo
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 05 Loka 2011 18:23
Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
Paikkakunta: Kajaani

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja astalo »

Noita isomman kokoluokan ketjuja on aika työläs vetää oikein kireälle. Mutta kannattaa pitää ketjut tiukalla ne saattaa muuten alkaa kääntymään poikittain ja hankaamaan tukivarsiin/akseliin.
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Kireällä ovat olleet myös täällä. Puhdistuvat hyvin ainakin kun renkaana on orkkis Kenda Bearclaw. Tosin ketju+renkaan kuviointi tekevät kyydistä pompottavaa kovalla alustalla (=jää tai autotallin betonilattia) ryömintävauhtia edettäessä. Mutta pompotus vain takarenkaista, ilmeisesti ketjujen salmiakkikuvion ja renkaan kulutuspinnan kuvion takia.
Pito on ollut hyvä. Kevään viimeisillä keleillä on saanut tiukassa ylämäessä mönkän keulimaan tasaisella vedolla, kun perässä on ollut reippaasti lastattu Avestan kärry veto päällä.
Jussipuujalka
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Eura

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Jussipuujalka »

Lumiketjuja olen pitkään harkinnut ostaa, juurikin tuo kuvion sopiminen on mietityttänyt.
Luuliskin olevan järkevää myydä rengasta ja lumiketjua pakettina toinen toisilleen sovitettuna?
Meinaan sopis kuviot ja ketjut just eikä melkeen.
Polleilija
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Elo 2012 10:18
Mönkijä:: 500HO

Re: Diamond ketjut

Viesti Kirjoittaja Polleilija »

Onko kellään kuvaa esim diamond ketjujen jatkos kohdasta? Tai kuinka olette lyhentäneet ketjuja? (nuita salmiakki ketjuja)
Tuo jatkokohta tuntuu tuottavan pään vaivaa, aina tuntuu jäävän löysälle :oops:
Säilyykö tuo salmiakki kuvio tuossa jatkon kohdalla?
Ja mitä yritän sovittaa mille...25x11x12 renkaalle ikh 615 ketjua! taulukon mukaan sopii tuollekkin koolle mutta liian pitkät nuo on reilusti :-X
Eli tuo lyhennys ns oikea oppisesti menisi miten :oops:
Vastaa Viestiin