Latukoneen tekoa

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Kawasaki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2006 11:58

Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Latukoneen teko/suunnittelu meneillään. Osaako kukaan sanoa mistä saisi sellaisen "pressun", joka "oikeissakin" latukoneissa (ja rinnetamppareissa) tasoittaa jälkeä? Muita ideoita tuon tilalle?

Ajattelin tehdä noin 130 cm leveän jyrän autonrenkaista, jolla nämä etelä-Suomen lumet saa talven mittaan tampattua tiukkaan. Tuon jyrän perään sitten tasoituslana ja tuo pressu. Jyrän eteen olisi tarkoitus kehitellä jatkoa varten jonkunlainen "puukonterä" systeemi jolla jäisen pinnan saisi rikki. Tuollaisia näkyvät käyttävät ihan kaupan koneissakin. Jyrsin olisi paras, mutta ei ole aikaa nyt sellaista alkaa tuhertamaan. Käyttövoima sille toki tulisi hyvin tuosta jyrästä...

Onko jostain löydettävissä ihan virallinen latu-uran profiili kuvattuna? Tarkoitan siis virallisia mittoja, millainen ladun pitää olla (syvyys, leveys ym). Ei tarvi sitten testailla niin kovasti sopivaa...
Metsuri
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Maalis 2008 09:57

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Metsuri »

Kawasaki kirjoitti:Latukoneen teko/suunnittelu meneillään. Osaako kukaan sanoa mistä saisi sellaisen "pressun", joka "oikeissakin" latukoneissa (ja rinnetamppareissa) tasoittaa jälkeä? Muita ideoita tuon tilalle?

Ajattelin tehdä noin 130 cm leveän jyrän autonrenkaista, jolla nämä etelä-Suomen lumet saa talven mittaan tampattua tiukkaan. Tuon jyrän perään sitten tasoituslana ja tuo pressu. Jyrän eteen olisi tarkoitus kehitellä jatkoa varten jonkunlainen "puukonterä" systeemi jolla jäisen pinnan saisi rikki. Tuollaisia näkyvät käyttävät ihan kaupan koneissakin. Jyrsin olisi paras, mutta ei ole aikaa nyt sellaista alkaa tuhertamaan. Käyttövoima sille toki tulisi hyvin tuosta jyrästä...

Onko jostain löydettävissä ihan virallinen latu-uran profiili kuvattuna? Tarkoitan siis virallisia mittoja, millainen ladun pitää olla (syvyys, leveys ym). Ei tarvi sitten testailla niin kovasti sopivaa...
Hiihtoliiton kilpailusääntöjen 2008 mukaan:

315.3.2 Ladut on tehtävä sellaisiksi, että suksien liuku ja niiden ohjaaminen on mahdollista ilman siteiden jarruttavaa vaikutusta. Latu-urien välin on keskeltä keskelle mitattuna
oltava 17 - 30 cm. Uran syvyyden on oltava 2-5 cm myös kovassa ja jäätyneessä lumessa.

315.3.3 Niissä kohdissa, joihin on vedetty kaksi tai useampia latuja, näiden tulee olla 1,0 - 1,2 metrin päässä toisistaan, mitattuna latujen keskeltä keskelle.
Kawasaki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2006 11:58

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Samaa lueskelin, olisiko kellään tarkkoja hyväksi havaittuja mittoja pöytälaatikossa? Joskus tein latukoneen ja meni muutaman kerran uusiksi jotta alkoi suksi luistaa!Edes FIS sivut ei anna mitään mittoja. Pakkohan näillekin on normit olla?
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 21:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

Sunkhaan mie mittään noista koneista tiä, muttä sen voin sanoa, että älä tehe semmosta mikä tekee ihan tasasen jäljen. Pikkusen urainen jälki on on huomattavasti liukkaampi suksia varsinki vesikelillä. Sileä imee suksea tosi hyvin eikä kule ei sitten mihinkään.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Kawasaki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2006 11:58

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Juuri tuota varten sinne perään se keltainen pressu tms. joka tekee sellaisen uraisen jäljen. Mistä sellaisen saisi, on kysymys?
ookkonen
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 27 Tammi 2008 01:22

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja ookkonen »

jäykkää kumi repale ja teet siihen viillot,siinä se
älä ota kaikkea tosissaan
Avatar
Moppe08
4WD
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Elo 2008 10:06
Paikkakunta: Lempäälän perämettä

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Moppe08 »

Sitä "pressua" myöskin kammaksi kutsutaan. Noita löytyis käytettyjä varmaan konemiesten hallin nurkista, jos siis lähettyvillä olis joku hiihto/laskettelukeskus. Kulutuskamaa ovat, yleensä alle puolenmetrin mittaisia muovisia "paloja". Oon nähny myöskin kelkalla vetettävissä hoylissä et tuo kampa on tehty jostain 3 millin raudasta ajamalla laikkakoneella siitä sopivan kokoista palaa pois, jolloin saatu haluttu muoto jne. Ongelmana tuossa vain et maastoo se ei myötäile niinkuin muovinen kampa eikä jälki ole niin siisti kumminkaan.

Terien mitat tullu joskus mitattua, ei pysty muistamaan mitä ne tarkalleen ottaen on tehdasvalmisteisissa höylissä ku on olemassa eri teriä vähälle lumelle ja sit taas runsaammalle lumelle jne... ja tietääkseni joka valmistajalla on vähän eri standardit. Erot siis luokkaa muutama milli noissa uran leveys /korkeus mitoissa kumminkin.
Soittamallahan ne saa selville...
-huoleton mies on Trapperiton mies-
Kawasaki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2006 11:58

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Soitin Kessu Oylle joka maahantuo noita Pisten Bullyja. Eivät ole heidän mukaansa kulutustavaraa ja hinta per pala niin älytön, että kannattaa ostaa koko latukone :doubt:
Avatar
Moppe08
4WD
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Elo 2008 10:06
Paikkakunta: Lempäälän perämettä

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Moppe08 »

Kawasaki kirjoitti:Soitin Kessu Oylle joka maahantuo noita Pisten Bullyja. Eivät ole heidän mukaansa kulutustavaraa ja hinta per pala niin älytön, että kannattaa ostaa koko latukone :doubt:
Riippuupi millaisilla jyrsinpaineilla ajetaan ja kuinka kovalla pinnalla, tiedämpä vaan et kyl ne kuluu, esim. tykkilumi syö aika kivasti tuota kamman kuviota.
Hinta on kyl kova, tiedän senkin. Saiko satasella vai kahdella yhtä palaa....?? ;)
-huoleton mies on Trapperiton mies-
jalo2001
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Joulu 2004 11:55

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja jalo2001 »

Tulipa tehtyä tuollainen, riittää omiksi tarpeiksi, mitään pressua tässä ei kyllä ole...
Vanhat auton talvirenkaat, ainesputkesta akseli ja pukkilaakerit. Takana leveästä latasta tehty lana, johon nivelellä "höyläosa". Tämä kääntyy nivelestä lanan päälle, ja koko "paketti" sitten aisalle kuljetusasentoon.
Kulkee parhaiten kun alla on telat.
http://kuvablogi.com/blog/21394/1/
ookkonen
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 27 Tammi 2008 01:22

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja ookkonen »

=D> sehän toimii nätisti
älä ota kaikkea tosissaan
mik73
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Kesä 2008 13:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja mik73 »

Jonkinlainen kampa tulee vanhasta kelkan telamatosta kun laittaa sen poikittain menosuuntaan. Tukia ei paljoa tartte laittaa kun on melko koppuraa.Varapaloja jää jemmaan riittävästi, vaikka pilkkoo useampiakin harjoituskappaleita.
Kawasaki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2006 11:58

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Nyt kun alkaa ladut menemään koviksi auringonpaisteessa, pitäisi saada ne pehmeäksi. Onko kukaan tehnyt jyrsintä? Itse ajattelin väsätä jonkinlaisen, noin metrin leveän jyrsimen ja voima tulee koneen päälle tulevasta Briggs&Strattonista. Moottori siis pyörittää terää, joka pehmittää uran 5-10cm syvyydeltä.

Ajatus on valmiina, mutta jos olisi valmis ja hyväksi havaittu tuote niin helpottaa toki kovasti.
samnyrhi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
Paikkakunta: Alavieska

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Moi,

Kuvion saa aikaseksi kun halkaisee rumpuputkesta kaistaleen. Siis sellaisesta mustasta muovisesta n.40cm halkaisijaltaan olevasta. Sellaisen laitoin lanaksi omaan latukoneeseen. ja kohtuu pehmeään lumeen tulee kuin maailman cup jälkeä.

--
Sami
MaxiSami
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Heinä 2009 21:51
Mönkijä:: Bashan 250cc
Paikkakunta: Kuopio

Re: Latukoneen tekoa

Viesti Kirjoittaja MaxiSami »

Minulla on rakenteilla bankun teloista semmonen hupi kautta työkone ja sen perään latuhöylä jyrsimen kanssa.... se jyrsinosa ei saa ens alkuun mistään voimaa vaan omalla painollaan "veitset" hakkaa jään rikki... eli rumpu mihin sopivia latan pätkiä hitsailen kiinni, sitten siihen tulee hydraulisylinteri millä muutetaan koneen kulmaa että miten kovasti ja syvälle se painattaa jyrsintä! Minulla kanssa ongelmana se että mistä sais sen urakuvion ladun pintaan tehtyä... isoissa salaoja ja rumpuputkissa on liian iso hammastus kun eilen kävin tuonne hankeen piirtelemässä 300 rumpuputken pätkällä... 100 putkessa olisi sopiva "hakku", mutta siinä on liian pieni säde ettei saa sitä polkevaa vaikutusta... 300 putkessa tai isommassa olisi sopiva... Jos minä en muuta keksi niin pakko töissä ajaa jyrsimellä nailon levyyn uritus... mikä on ihan älytön urakka ku tulee 2500mm leveä höylä ja niitä uria tulee muutama! :D
Vastaa Viestiin