Sivu 1/1

Kärryn navat

Lähetetty: 25 Marras 2009 18:30
Kirjoittaja JvM
Mistäs olette hankkineet pyörän navat itsetekemiinne kärryihin ja mihin hintaan?

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 25 Marras 2009 18:52
Kirjoittaja pusikkoon
Esimerkiksi Motonetissä ADR:n 475 kg napa 29.90 euroa.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 26 Marras 2009 17:12
Kirjoittaja meedio
Kyllä työkärryyn kannattaa hankkia kantavammat navat.

4x100 pulttijaolla ei saa suurempia kuin 750 kg, mutta niissäkin navaan akseli on vain 40 mm elikkä aika heppoinen metsään kaiken kaikkiaan.
Pultti ja hela-tyyppinen rakenne on uskoakseni paljon vahvempi.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 26 Marras 2009 18:13
Kirjoittaja Pate05
meedio kirjoitti:Kyllä työkärryyn kannattaa hankkia kantavammat navat.

4x100 pulttijaolla ei saa suurempia kuin 750 kg, mutta niissäkin navaan akseli on vain 40 mm elikkä aika heppoinen metsään kaiken kaikkiaan.
Pultti ja hela-tyyppinen rakenne on uskoakseni paljon vahvempi.
Kyllä tuollaiset Motonetin navat luulisi telikärryssä kestävän, neljän navan yhteenlaskettu kantavuus on kuitenkin 1900kg. Jos meedio taaskin tarkoitti telin keinujen nivelöintiä niin silloin kannattaa ostaa 750kg navat ja pultti/hela on kestävämpi telin keinuissa minunkin mielestä.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 26 Marras 2009 20:22
Kirjoittaja pollekuski
Mutta jos on napa joka kestää 450kg.Ja kärry on teli niin silloin 450*4=1800kg on kokonnais kantavuus.
Eli jos on teli niin ei tarvi olla mitään 1000kg kestäviä napoja.


Sori joku ehti ensin :mrgreen:

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 27 Marras 2009 11:34
Kirjoittaja meedio
Ei kärryn kantavuus tule niin, että navan kantavuus kerrotaan napojen määrällä, kyllä kokonaiskantavuus on lähempänä yksittäisen navan kantavuutta. Siis noin metsässä, jossa on mättäitä, puun juuria, kiviä jne. Tasaisella kuten tiellä tilanne voi olla toinen kun pistekuormituksia ei ole.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 27 Marras 2009 17:02
Kirjoittaja Pate05
meedio kirjoitti:Ei kärryn kantavuus tule niin, että navan kantavuus kerrotaan napojen määrällä, kyllä kokonaiskantavuus on lähempänä yksittäisen navan kantavuutta. Siis noin metsässä, jossa on mättäitä, puun juuria, kiviä jne. Tasaisella kuten tiellä tilanne voi olla toinen kun pistekuormituksia ei ole.
Mutta ne nopeudet siellä metsässä ovat huomattavasti pienempiä kuin tiellä. Mielestäni renkaista loppuu kantavuus ennen kuin esim. neljästä 450kg navasta jos ei käytetä auton renkaita. Auton renkaiden ongelma on pehmeässä maastossa kun uppoavat syvemmälle kuin mönkijän renkaat. Nämä ovat makuasioita, kyllä ne puut tulevat auton renkailla varustetulla kärrylläkin metsästä. Mutta jos pysytään navoissa niin neljällä 750kg navalla varustettu mönkijän metsäkärry on mielestäni liiallista varmuuden maksimointia kun maksimi kuormat ovat 1000kg luokkaa joita mönkijällä tuo metsästä ilman liiallista koneen repimistä. Tulee mönkijällä suurempiakin kuormia kun valitsee reitin tarkkaan. Omat kuormat joita tuon ovat tuon kokoisia, kärry on itse tehty ja navat on 450kg kantavuudella. Kärryä en ole käyttänyt puntarilla mutta sanoisin sen painon olevan lähempänä 250kg kuin 200 kg, kärry on varustettu vaijerinosturilla.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 27 Marras 2009 19:44
Kirjoittaja meedio
SR-tuotteen kärryssä kaikki navat oli 375 kg ja telin navat on totaalisesti hajonnut.
Pyörän navat ovat jotenkin kondiksessa, vaikkakin pientä rakoilua näkyy, joten tuskin olisivat kestäneet enää pitkään.

Mutta kun ATV-Expertin telipaketin mukana tuli myös uudet pyörän navat niin niillä nyt mennään.

Arvelen, että telinkin navat olisivat voineet kestää pitempään, mutta kun itse teli taipui sivulle, niin v-tyylillä ajaminen kuormitti napoja kohtuuttomasti.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 27 Marras 2009 20:24
Kirjoittaja pusikkoon
meedio kirjoitti:SR-tuotteen kärryssä kaikki navat oli 375 kg ja telin navat on totaalisesti hajonnut.
Pyörän navat ovat jotenkin kondiksessa, vaikkakin pientä rakoilua näkyy, joten tuskin olisivat kestäneet enää pitkään.
Eipä niitä pyörännapoja telipalkkien ripustukseen ole suunniteltukaan. Mikään ei toki estä käyttämästä kunhan mitoitus on kohdallaan. Sen nyt kuitenkin näkee otsaluullakin ettei tuollainen 375 kg:n napa laakereineen voi millään kestää niitä sivuttaissuuntaisia voimia, jotka telipalkki esim. käännöksissä navalle välittää.

Pyörännapoina 475 kg:n navat kestävät ihan varmasti sen mitä mönkijän telikärryssä pitääkin. Tohon Pate05:n kommenttiin renkaista yhdyn myös täysin. Monissa kaupallista tekoa olevissa kärryissä renkaiden kantavuus jää reilusti alle kärryn ilmoitetun kantavuuden jaettuna rengasta kohden.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 09 Joulu 2009 11:46
Kirjoittaja harmaasuolattu
IKH:lta ADR:n 775 kg:n 5x112 napa 55 eur/kpl. Menossa juontokärryyn, pakettiauton renkaat sain huutokaupasta halvalla.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 09 Joulu 2009 16:00
Kirjoittaja Vee-äM
Pistähän kärrystä kuvia kun saat valmiiksi.

Re: Kärryn navat

Lähetetty: 11 Joulu 2009 13:39
Kirjoittaja hisustaja
Itsellä on vanhasta peltoautosta parempaan käyttöön otetut renkaat ja navat ja ovat kestäny sellasia 1000 kilon kuormia. Tosin ihan tasasella maalla metsään ei ole ollu tarvetta rymytä. Itse rakentaman telin napa alkaa tosin noillakin kuormilla vähän antamaan periksi, mutta vielä on kestänyt. eli jos seuraavan kärryn joskus teen niin siinä on sellainen kohta jonka teen vahvemmasta aineesta.