Sivu 1/3
Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 16:26
Kirjoittaja yamahaman
Pärjääkö näin talvella (lunta 30-40cm) ketjuilla metsäajossa vai pitääisikö hankkia talveksi telat?
Tarkoitus olisi ajaa kuitupuuta metsästä kärryllä pois. Puut on hankalassa paikassa 2-3 veto-ojan takana.
Kertokaa kokemuksia ketjuilla ja teloilla ajavat.

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 16:51
Kirjoittaja Vee-äM
Väärä mies kommentoimaan,pelkillä kummeilla puut tuonut mutta ekana tuli mieleen että onko mahdollista hieman täyttää ojia esim sillä kuitupuulla.Pitkä penni säästyis jos ei tarvis teloja sen takia,tietty jos muutenkin tarvii.Teloilla kyllä kiskoo ihan eri malliin kuin pelkillä renkailla.
Onko ajomatka pitkä,sekin hieman vaikuttaa?
Ja kulkuhan helpottuu kun saa vähän jälkiä sotkettua eli aloittaa pienemmillä kuormilla ja siittä suurentaa sitten.
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 17:13
Kirjoittaja yamahaman
Niin, kyllä niihin ojiin puuta saa. Aattelin tehdä lumesta rumput. Ajomatka on noin 450-550 m .
Siinä välissä yksi ainut ilkeä nousu. Sinäkö olet ajellut ilman ketjuja? Onko sinulla reki vai kärry?
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 17:29
Kirjoittaja Vee-äM
Joo,ekat talvet jopa vakiokummeilla.Maasto on vaan aika helppoa meikäläisellä.Omavalmiste telikärryllä suurimman osan ja reelläkin välillä

Pitoahan siihen pahaan nousuun tarvitaan,vaikea sanoa näkemättä.Ja varovainen kannattaa olla kanssa.Ja kuormat ei ole itelläkään mitään mahdottomia,koitan aina mennä miestä ja kalustoa säästäen,mieluummin hakee toisen kuorman kun ahnehtii ja purkaa/kasaa
Teloillahan saa kyllä pitoa jos ei saa tampattua ja pikkusen vauhdilla ketjujen kanssa.Ketjuilla halvempi testata eikä ne hukkaan kai muutenkaan mene.
Hetki sitten palstalla oli käytettyjä telasarjoja yammuun,siinä olis ollut hyvä paikka ostaa vaan kun ei ollu pätäkkää.
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 17:47
Kirjoittaja yamahaman
Ketjut on kyllä halpoja hommata, vaikka laittais kumpaankin päähän.
Telojen hinnat on kylläkin aika korkeat. Ja onhan tämä poikkeuksellisen kovaluminen talvi ainakin
täälläpäin.(Karstula)
Sillä tulee kyseltyä, kun ei ole talviajosta kokemusta.
Ajelin marras-joulukuussa siemenpuita pois lumettoman maan aikaan ja kieltämättä
loistavasti ne puut kulki.
Rankoja ajoin kaverille lumilla notkopaikasta ja tuli ne puut pois sieltäkin.
Tiedä sitten.............

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 17:55
Kirjoittaja Vee-äM
Se on vaan reenattava ja koitettava,siinä oppii.Hyviä neuvoja on helppo antaa mutta kaikki työt ja työmaat on erilaisia.
Onko niin pitkä nousu ettei pysty vinssillä avittaan,hikistä hommaa mutta jää telojen hinnasta palkkaa kuntoilusta

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 18:08
Kirjoittaja yamahaman
Pystyy auttaa vinssillä. Siinä on ennen nousua sellanen S-mutka ja sitten terävä noin 10m nousu, nousee noin 2,5-3 m joka on vielä loivasti oikealle kallellaan (kuka lie aikanaan uran tehnyt) Sen jälkeen noin 15m loivaa nousua ja mutka vasenpaan.

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 18:14
Kirjoittaja Tomppo
Telat maksaa kyllä aika paljon mönkijän merkistä riippumatta, jopa käytettynä. Eipä noista ketjuistakaan mielestäni umpihangessa paljon apua ole muussa kuin liukkaiden puunjuurten yms. yli ajettaessa. Myöskään tiellä ei esim. alamäessä ala mönkijän perä niin helposti menemään sivuluisuun jos on ketjut alla.
Ensimmäisessä mönkijässä itsellä oli ns. salmiakkikuvioiset IKH:lta ostetut ketjut (kyllä niissäkin ihan tarpeeksi on hintaa) jotka olivat erittäin hyvät. Viimeksi ostin 500 Best-Grip nastaa yhteensä etu- ja takapyöriin nykyiseen mönkijään.
Kannattaa vaikka mennä ajelemaan pelkällä mönkijällä kokeiluksi reitti läpi josta olisi tarkoitus ajaa tukkikärryn kanssa, samalla lumeen tulee urat ja pohja kovettuu.
Karkeammat ja isommat pyörätkin voivat auttaa etenemisessä, pito paranee ja maavaraa tulee lisää. Vinssi on myös hyvä olla keulilla kuten edellä onkin mainittu. Itse ainakin nappasin kerran mönkijän suosta ylös purkamatta rankoja pois kärrystä.
Loppusanoiksi voisi vielä mainita että kyllä aika moni mönkijä jaksaa hyvin kärryä vetää jos malttaa tehdä järkevän kokoiset kuormat, eikä oikaise kurvissa liian aikaisin siten että kärry jää sisäkurvissa olevan puun taakse jumiin kuten itse tuli viime metsäsavotassa tehtyä

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 18:21
Kirjoittaja RSH
Voisi melkein väittää ettei tämän talven lumimääriä ihan heti tule uudelleen lähivuosina. Mutta kyllä polle traktorin vakiorenkailla on kärry tullut hienosti näilläkin lumilla kun ensin on edellisenä päivänä käynyt ajamassa urat ilman kärryä, siitä kun lumi vähän kovettuu niin hyvin on kulkenut kunhan ei vain poikkea ajourista.
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 18:51
Kirjoittaja SvaR
Itsehän olen nuilla Tellefsdalin (IKH myy) ketjuilla yhtenä talvena ajanu n.100m3 puuta. Ilman nuita ketjuja olisi ollut toivotonta, ketjuton pyörä kun lyö tyhjää niin entistä liukkaammaksi ura muuttuu. Urat kun poljet etukäteen koviksi niin ei suurta eroa ole kesä/talvi pidossa, etenkään jos ketjut joka nurkassa ja tuo polkeminen on kyllä välttämätöntä. Laadukkaat ketjut joka nurkkaan n.350e, kun telat voi kertoa 10x.
Telojen kanssa en ole ajanut puita koskaan eli siitä en osaa kertoa.
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 18:54
Kirjoittaja Vee-äM
Niinkun Tomppo sano:Ensin mönkijällä,sitten kärry perään ja seuraavalla kertaa jo muutama puu,siittä se lähtee ja pohja kovenee/tulee pitävämpää pintaa esiin.

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 19:09
Kirjoittaja yamahaman
Täytyypä ensiviikolla käydä ajelemassa jälkiä ja tekemässä rumput.
Laitella vitjat päälle, kun ne saa hommattua.
Sitten ei muuta kuin kokeilemaan.
Sahaan puut suoraan kyytiin ja tuon ne samantien tienvarteen.
Kiitoksia vinkeistä TV: Jukka

Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 22 Tammi 2010 21:34
Kirjoittaja harmaasuolattu
Moi,
kaikki taisi jo tulla sanottua mutta kerronpa omista kokemuksistani kuitenkin.
Mulla on henkilöauton ketjut takarenkaissa. Ei niistä haittaakaan ole ollut. Kunnollinen ketju ei kyllä Suzukissa edes mahtuisi kunnolla pyörimäänkään kun löisi pohjapanssarin reunaan.
Olen nyt tuonut appiukon palstalta tollaset 100 runkoa, pisimmät 8-metrisiä, lyhimmät 4-metrisiä. Isoimman ojan yli rakensin kunnollisen sillan (pituus n 3 metriä), pienempiä täyttelin kuusenoksilla ja lumella. Ratkaisevaa minusta on reitin valmistelu, mutkat loivia ja ennenkaikkea kuten moneen kertaan on mainittu, urien pohjien ajelu ja sitten vartoominen että kovettuu. Isoja kuormia ei kannata yhden yön vartoomisen jälkeen ajaa vaan kannattaa kovettaa moneen kertaan (toivoa että lunta sataa välillä lisää). Tärkeää on myös se, ettei heti möyhennä kovettunutta pintaa ylisuuren kuorman liikkeellelähdössä.
Mulla on käytössä juontokärryn ja tukkireen takareen yhdistelmä ja se toimii hyvin.
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 23 Tammi 2010 09:53
Kirjoittaja Hara
Kokemusta on ketjuista ja teloista. Kyllähän niillä ketjuillakin pärjää, (jossain taisi olla että eteen ei saisikaan laittaa ketjuja, muistelisin). Teloilla on vetokyky ihan eri kuokkaa kun paino lisääntyy kymmeniä kiloja, niin pito paranee. Teloilla maavara kasvaa huomattavasti, saa huolettomammin valita ajo reitin.
Re: Ketjut vai telat
Lähetetty: 23 Tammi 2010 10:36
Kirjoittaja mr.Kreivi
Hara kirjoitti:Kokemusta on ketjuista ja teloista. Kyllähän niillä ketjuillakin pärjää, (jossain taisi olla että eteen ei saisikaan laittaa ketjuja, muistelisin). Teloilla on vetokyky ihan eri kuokkaa kun paino lisääntyy kymmeniä kiloja, niin pito paranee. Teloilla maavara kasvaa huomattavasti, saa huolettomammin valita ajo reitin.
Ääni teloille! - Todellakin.
