Raskaaseen työhön??

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
rugeri

Raskaaseen työhön??

Viesti Kirjoittaja rugeri »

Mikä olis järkevin vaihtoehto lumen auraukseen ja tukkien vetoon metsästä.. Eli Honda 650 rincon, Polaris 700 twin, vai Bombardier outlander 800. ? vai joku muu, mikä? Ehkä eniten kiinnostaa honda kun honda miehiä muutenkin....;) Mutta asiantuntijoilta kokemuksia/tietoa? Kiitän...:)
Villekilleri
4WD

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

hondahan on työmönkijä :roll:
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Suoraa puhetta suoraan kysymykshen,

ei mikhän noista ole tarkoitettu oikeasti raskaaseen työhön, etenkään tukkihomhin.

Honda Rinconi on OIKEASTI leikkikone, siis Honda itsekin ei luokittele sitä utility-sarjaan, vaan hupikäyttö/leisure sarjaan kuuluvaksi. Jotenka en edes tarkenna sen kooppis Rinconin ominaisuuksia, kun valmistaja itse on sen selkeästi ilmoittanut.

Pollen Sportmani ja Bomban outlanderi on selkeästi täynnä raakaa voimaa hupikäythön. Risuperä, herkät ja pehmeä jousitus tarkoitettu huvitteluun isolla sykkeellä ja nopeudella.

Jaa, että mikä se sitten tukkimetsien kunkku on? Noh, bomban traxterit sekä Hondan 500 FE on siihen sitten soivat pelit. Vaan nepäs sitten ei ole mikhän erityinen ajonautinto huviajossa.

Ja nyt niitä vastalauseita, kiitos!

t.Veli-Pekka
rugeri

Jaaaaahas

että rinconi leikkikone???? vähän on vaikee uskoo tota. minkä takia leikkikonees olis MOMENTTIMUUNTAJA????...Sehän on nimenomaan työkone kun raskaissa kuormissa auttaa tuo momentti syst. Näin olen ainakin lukenut joskus jostain. tosin varmaa tietoa ei ole...SIKSI KYSYN! Mutta sen tiedän ettei leikkikonees tarvita mtn momenttimuuntimia...
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Juu, näin luonnossa ja ajossa sellaisen BRB:n Traxterin, ja melkein sanoisin, että se on järein laite mitä olen nähnyt. Kaikki on tehty vahvasti, syylari takana suojassa, tarakat kunnon rautaputkea ja ennen kaikkea huoltokohteet ovat erinomaisesti esillä. Vaihdelaatikko on todella kookas ja näin ollen olettaisin, että myös rattaat sen sisällä samaa kalipeeriä. Toki painoakin on kertynyt, mutta se ei työhommissa ole mikään ongelma, pikemmin päinvastoin. Laitteessa on vetokäynnistys, jo akku syystä tai toisesta pettää. Tätä ominaisuutta arvostaa, kun on metsällä tukkikuorman kanssa ja ei saakaan normikonstein konetta tulille. Myös Viskolukko etuperässä auttaa, kun ollaan lutakossa munaskuita myöden.

27" Kendan Bearclawit mahtuu pyörimään mainiosti, joten sekin puoli kunnossa.

Hondasta ei ole henk.koht kokemuksia, mutta oletettavasti palstalla on sellaisenkin omistaja, joten kommentit koneesta tänne vaan. Varmasti ajaa saman asian ja luotettavuutta löytyy siitäkin merkistä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Re: Jaaaaahas

Viesti Kirjoittaja ATC »

rugeri kirjoitti:että rinconi leikkikone???? vähän on vaikee uskoo tota. minkä takia leikkikonees olis MOMENTTIMUUNTAJA????...Sehän on nimenomaan työkone kun raskaissa kuormissa auttaa tuo momentti syst. Näin olen ainakin lukenut joskus jostain. tosin varmaa tietoa ei ole...SIKSI KYSYN! Mutta sen tiedän ettei leikkikonees tarvita mtn momenttimuuntimia...
Ei minkään, siksi Rinconissakin on automaattivaihteisto.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kaikilla noilla harrastaa. Jos tarkoitus aurata paljon ja ajaa tukkeja isoja kuormia, niin sitten täytyy kääntyä traktorien puoleen. Kaikilla noilla merkeillä ajaa puuta, kun oppii koneen kujeet ja samalla kuski oppii kyseisellä pelillä ajamaan.
Villekilleri
4WD

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

hondan esitteessä rubiconista lukee isolla työkone jne mutta rinconissa ei mainita edes sanaa työ :P
luulenpa että v-p ei yrittänyt haukkua rinconia tuossa, vaan että huvikäyttöön tarkoitettu...
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Mulla ainaskin isommat koivukuormat vaatii etulukkoa että lähtee nätisti
eli se ois hyvä olla jollakin tapaa toteutettuna.Pienemmät kyllä irtoo 3-vedollakin. :)

Mulla on kyllä vielä toistasex reki käytössä eli jonkinverran voimaa menee
lepokitkan nujertamiseen. :wink:
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

juu, en yrittänyt mithän haukkua, vaan kertoa mitä tiedän laitteista, tai mitä esimerkiksi itse valmistaja eli Honda haluaa omastaan kertoa. Nettisivuille mennessä löydätte Rinconin osastolta Leisure, kun taas muut nelivedot on osastossa utility. Tästä jokainen voi suomentaa haluamallaan tavalla, ja vetää johtopäätöksensä.

Niin, ja kaikillahan on se oikeus mielipiteeseensä, faktojen esittämisen lisäksi.

Omalta kantilta katsottuna jokaisella noista normaalit mönkijä-hommat tekee hienosti, kuten myös kysyjän pikku-hondalla. Mittakaavat pitää sovittaa laitteiden mukhan. Vaan kun kysythin "järkevintä" vaihtoehtoa ja vieläpä heti raskaimpaan sarjaan eli tukkihommaan, niin sinne ei ole "järkevintä" leluilla lähteä.

Massaa, voimaa, kovuutta, kestävyyttä.

Vaan onkohan kysyjä sinne tukkimethän oikeasti menossakaan?

t.mie
kukkumyy
Tracks

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Toki tuohon valinnan järkevyyteen vaikuttaa vielä kysyjän käsitys "tukista", ja paljonko niitä "tukkia" pitää mennä kerralla?

Luntahan työntelee lähes joka vehkeelle kuten foorumilta voi lukea. Toisella vaan työntää kerralla eniten ja toisella taas himppa vähemmän.
rugeri

nyt on...

kuultu sellasta että Hondan mönkijöistä RUBICON olisi paras työkäytössä....? Rubiconin omistajat vois kirjotella tänne tosiasioita...;) ?
rugeri

niin ja veli-pekka

kyllä mä olen ihan oikeesti menossa sinne tukkimettään... :lol: :lol: :lol:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Periaatteessa esimerkiksi 400 Pollella tekee kaikki noi sun mainitsemat työt mennen tullen ja vielä voi hiukan leikkiäkkin. Ei se isojen koneiden suuret tehot tee niistä yhtään sen parempaa värkkiä työkäyttöön, joskus suurista tehoista on jopa haittaa jos ei osaa niitä hyödyntää.
rubicon
4WD

Viesti Kirjoittaja rubicon »

Rubiconin puheenvuoro; minä hommasin mönkijän nimenomaan työkäyttöä ajatellen pikkutilalleni. Käytännössä se on puumetsässä työskentelyä, lumen aurausta jne. Vaihteisto on ollut pelkkää plussaa. Voimia on riittänyt, eikä vikoja ole ollut. Jäykkäperäinen häviää luonnollisesti mukavuudessa retkupeärlle, mutta Rubicon on vielä kohtuullisen mukava ajettava safareilla jne. Hampaat ovat vielä suussa. Vetohommissa jäykkäperä on vain plussaa. Tosiasiassa lukon puute on Hondan suurin miinus. Lukkoa tarvitsisi oikeasti vaativissa olosuhteissa. Etujarrulla saa toki kummankin etupyörän vetämään, mutta se vaatii hivenen harjoittelua ja on mielestäni vasemman korvan, oikealle puolelle käyvää hommaa. Olen Hondaani todella tyytyväinen, enkä suunnittele mönkijän vaihtoa vielä moneen vuoteen. Sanottakoon, että päiväunia näen ajoittain uusimmista muskelikömpijöistä. (valveilla hondamies)
Puheenvuoro käsittää Honda TRX 500 FA Rubicon mönkijää. FE on sitten pelkästään sähkövaihteilla käskytettävä kone.
Kyllä ihminen on viisas mies?
Vastaa Viestiin