auraamisen vinkit(FAQ)
auraamisen vinkit(FAQ)
moi
miten lumiaura kannattaa säätää? tarkoitan, että kannattaako terärauta olla lähes pystyssä? vai missä kulmassa terä tietä vasten?
rikkooko terästerä kiveystä/asfalttia helposti?
kuinka kulmatuet kannattaa säätää?
paljonko jousiin kireyttä?
auttaako lisäpainot? esim hiekkasäkki takatarakalle?
tökkääkö aura helposti? siis kuski tankojen yli tyyliiin?
mitä nopeuttaa kannattaa aurata?
tarvitsenko ketjut?
muutkin vinkit ovat tervetulleita?
JT
miten lumiaura kannattaa säätää? tarkoitan, että kannattaako terärauta olla lähes pystyssä? vai missä kulmassa terä tietä vasten?
rikkooko terästerä kiveystä/asfalttia helposti?
kuinka kulmatuet kannattaa säätää?
paljonko jousiin kireyttä?
auttaako lisäpainot? esim hiekkasäkki takatarakalle?
tökkääkö aura helposti? siis kuski tankojen yli tyyliiin?
mitä nopeuttaa kannattaa aurata?
tarvitsenko ketjut?
muutkin vinkit ovat tervetulleita?
JT
“Unnatural work produces too much stress.”
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Melkeinpä kaikkiin,että kokeilemalla,yksilöistä puuhastelua.Kyllä sen parhaimman sitte huomaa.Ainakin itse löysin aikas hyvin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
1. Tassujen varassa voi asfaltilla ajaa aika huoletta
2. Tarkottanet kulmatuilla tassuja? Säätö ihan oman mielen mukaan, että pureeko polanteeseen vai jättääkö vähäsen.
3. Tarpeeksi. Niin ettei levy ole kokoaikaa lintallaan, mutta tiukan paikan tullen joustaa melko helposti.
4. Kyllä. Lisäpaino tarakalla auttaa varsinkin aura ylhänä peruutettaessa.
5. Ei. Sitä varten ovat ne jouset. Tetenkin jos aivan törkeään penkkaan pajauttaa täysillä, mutta ei normaalissa ajossa.
6. Riippuu tilanteesta. Pihassa lunta puskiessa ei nopeudella mitään merkitystä, mutta tiellä täytyy pitää tarpeeksi, jotta lumi alkaa "rullata" levyn edessä, jolloin se lentää helposti penkan yli.
7. Ei pakolliset, mutta ainahan lisäpito on mukavaa.
2. Tarkottanet kulmatuilla tassuja? Säätö ihan oman mielen mukaan, että pureeko polanteeseen vai jättääkö vähäsen.
3. Tarpeeksi. Niin ettei levy ole kokoaikaa lintallaan, mutta tiukan paikan tullen joustaa melko helposti.
4. Kyllä. Lisäpaino tarakalla auttaa varsinkin aura ylhänä peruutettaessa.
5. Ei. Sitä varten ovat ne jouset. Tetenkin jos aivan törkeään penkkaan pajauttaa täysillä, mutta ei normaalissa ajossa.
6. Riippuu tilanteesta. Pihassa lunta puskiessa ei nopeudella mitään merkitystä, mutta tiellä täytyy pitää tarpeeksi, jotta lumi alkaa "rullata" levyn edessä, jolloin se lentää helposti penkan yli.
7. Ei pakolliset, mutta ainahan lisäpito on mukavaa.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Luulisin että jos terä on pystyssä, aura myös "kaatuu" helpommin alle jos tulee joku vähänkin kovempi kohta eteen, itse tykkään pitää sitä takaviistossa, silleen se ottaa paremmin.jaket kirjoitti:moi
miten lumiaura kannattaa säätää? tarkoitan, että kannattaako terärauta olla lähes pystyssä? vai missä kulmassa terä tietä vasten?
rikkooko terästerä kiveystä/asfalttia helposti?
kuinka kulmatuet kannattaa säätää?
paljonko jousiin kireyttä?
auttaako lisäpainot? esim hiekkasäkki takatarakalle?
tökkääkö aura helposti? siis kuski tankojen yli tyyliiin?
mitä nopeuttaa kannattaa aurata?
tarvitsenko ketjut?
muutkin vinkit ovat tervetulleita?
JT
Ei riko asfalttia, ainakaan minulla, meillä on aurattavaa asfalttipihaa n. 1500m2 ja kulumaa en ole havainnut missään. En käytä myöskään jalaksia/kulmatukia ollenkaan, olen huomannut että ilman niitä pihan saa aurattua paremmin, en tykkää että pihaan jää joka aurauskerran jälkeen vähän lisää tamppaantunutta lunta, vaan kaikki on saatava joka kerta pois, en aina pääse aivan asfalttipinnalle mutta aika huvin kuitenkin.
Etujouset pitäis saada tosi kireelle, ei keula nyöki niin paljon, se ei vaan aina onnistu.
Auranjouset on oltava suht kireellä että pihan saa aurattua kunnolla, jos on löysällä, nyökkii helposti ja pintaan jää lunta joka kerran vähän lisää ja lopputalvesta piha on ainakin 10cm korkeammalla kuin kesällä.
Itse en käytä lisäpainoja, enkä ketjuja ja silti mennään orkkiskumeilla (tosin nyt ostin karkeat palarenkaat kun ne on jo kuluneet). Lisäpainoa pitäis pikemminkin laittaa auran päälle että ottaa syvemmältä ja paremmin.
Aura voi hyvinkin tökätä jos aurattavassa alustassa on teräviä särmiä tai muuta koroketta ja kuskikin voi lentää yli jos ei osaa varautua.
Minusta hyvä aurausnopeus on 20-30km/h.
Nämä käyttötavat pätevät ainakin asfalttipihalle, voi olla että esim. soralla olis aurattava varovaisemmin ja kevyemmin.
Niin ja neliveto on ehdoton, silloin ei tarvii ajaa täysillä että saa jotain aurattuakin.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Mönkkärillä tuskin saat mitään vakavaa tuhoa aikaan.
Terä pystyssä lisää vastusta eli pyrkii viemään herkemmin keulaa sivulle ja vaatii enemmän voimaa. Terä taas reilusti taakse niin voiman tarve on vähäisempää mutta aura pyrkii haukkaamaan pehmeään alustaan.
MUTTA! Jos oot hankkinu uuden auran niin mukauta sen terä ennen lumia vaikka kotikadun asvaltilla niin silloin se ei töki ja pelaa muutenkin mukavasti. Vaikuttaa typerältä mutta n. 20 vuoden auraus kokemuksella sanoisin että se kannattaa oli sitten peli mikä hyvänsä. Ja tämän kun teet niin tassuja ei tarvi koko talvena. Ja ekat lumet kannattaa hiekka tms.pihoille tallata muutenkin. Tai hio se terä vaikka rälläkällä pyöreäksi niin ajaa saman asian.
Maximi auraus nopeus on se minkä pystyy mukavasti työntämään, eli kompromissi siitä mihin paukut riittää ja naamalle tulevan lumen määrä pysyy siedettävänä.Eli joku 10-20 km/h. max. kahen kympin jälkeen alkaa kypärä täyttyä lumesta.
Ketjuja ei välttämättä tarvi mutta ne tekee hommasta siedettävämpää ja jos ei tarvi välillä ajaa täysiä niin ei ole mitään syytä jättää niitä hankkimatta. Ja taakse riittää ja jos ei niin sitten eteen kanssa. Joillain valmistajilla saattoi olla rajoituksia takuuseen jos on eessä ketjut.??? Itellä oli viime talven bilteman ketjut takana ja ne on ihan hintansa väärtit 23 heppasessa kawassa. Jossain tehokkaammassa saattaa jäädä keposiksi.
Tässä nyt mitä tuli äkkiä mieleen viime talven n.200 km mönkkäri auraus kokemuksella...
Terä pystyssä lisää vastusta eli pyrkii viemään herkemmin keulaa sivulle ja vaatii enemmän voimaa. Terä taas reilusti taakse niin voiman tarve on vähäisempää mutta aura pyrkii haukkaamaan pehmeään alustaan.
MUTTA! Jos oot hankkinu uuden auran niin mukauta sen terä ennen lumia vaikka kotikadun asvaltilla niin silloin se ei töki ja pelaa muutenkin mukavasti. Vaikuttaa typerältä mutta n. 20 vuoden auraus kokemuksella sanoisin että se kannattaa oli sitten peli mikä hyvänsä. Ja tämän kun teet niin tassuja ei tarvi koko talvena. Ja ekat lumet kannattaa hiekka tms.pihoille tallata muutenkin. Tai hio se terä vaikka rälläkällä pyöreäksi niin ajaa saman asian.
Maximi auraus nopeus on se minkä pystyy mukavasti työntämään, eli kompromissi siitä mihin paukut riittää ja naamalle tulevan lumen määrä pysyy siedettävänä.Eli joku 10-20 km/h. max. kahen kympin jälkeen alkaa kypärä täyttyä lumesta.

Ketjuja ei välttämättä tarvi mutta ne tekee hommasta siedettävämpää ja jos ei tarvi välillä ajaa täysiä niin ei ole mitään syytä jättää niitä hankkimatta. Ja taakse riittää ja jos ei niin sitten eteen kanssa. Joillain valmistajilla saattoi olla rajoituksia takuuseen jos on eessä ketjut.??? Itellä oli viime talven bilteman ketjut takana ja ne on ihan hintansa väärtit 23 heppasessa kawassa. Jossain tehokkaammassa saattaa jäädä keposiksi.
Tässä nyt mitä tuli äkkiä mieleen viime talven n.200 km mönkkäri auraus kokemuksella...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
En jaksa kaikkiin kommentoida, mutta itse en ole mitään lisäpainoja tarakalle laittanut, tai ei ole ollut tarvetta ainakaan niissä kahdessa nelivetoisessa mönkijässä jotka omistan. Toki maastolla, renkaiden kunnolla sekä työnnettävän lumen painolla on tähän oleellinen vaikutus. Ja jos ketjut päätät hommata niin suosittelen salmiakkimallisia "niitä oikeita ketjuja"
Takavetosessa lisäpainot takatarakalla vaikuttaakin positiivisesti (ja tekee peruuttamisen lumiseen ylämäkeen mahdolliseksi) ja vielä kun ketjut lyö takapyöriin niin hyvin jo pärjääkin.
Lumenaurausvauhti näköjään on asettunut käyttäjillä n.20km/h mikä omastakin mielestä on vielä turvallisen "hidas" vauhti, tuskin lennät stongan yli jos pikkasen tökkää
Niin ja jos aura tosiaan on jousella varustettu, niin auran tökätessä jousi antaa auran taipua joten et lennä sen stongan yli todennäkösesti (ellei vastassa ole esim kanto) sekä aurasi säästyy suuremmilta kolhuilta, muistathan ettet kiristä jousta liian kireälle !
Takavetosessa lisäpainot takatarakalla vaikuttaakin positiivisesti (ja tekee peruuttamisen lumiseen ylämäkeen mahdolliseksi) ja vielä kun ketjut lyö takapyöriin niin hyvin jo pärjääkin.
Lumenaurausvauhti näköjään on asettunut käyttäjillä n.20km/h mikä omastakin mielestä on vielä turvallisen "hidas" vauhti, tuskin lennät stongan yli jos pikkasen tökkää

Niin ja jos aura tosiaan on jousella varustettu, niin auran tökätessä jousi antaa auran taipua joten et lennä sen stongan yli todennäkösesti (ellei vastassa ole esim kanto) sekä aurasi säästyy suuremmilta kolhuilta, muistathan ettet kiristä jousta liian kireälle !
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Itsekin auraan pelkästään asfalttipihaa, säätötassut on ollu hyllyn koristeena jo pitkään. Ensimmäisiä lumia auratessa voi pikkusen korvaa vihlasta välillä kun pukkailet melkein sulaa asfalttia mutta vaikka lumen saisi kuinka vähäksi niin silti lopputalvesta on reilu kymmenen senttiä polannetta.
Tuohon auraanhan saa näppärästi lisäpainoa laittamalla kaasujousen mönkän puskurista levyyn, tämä poistaa sen pienen tärinän mikä levyyn tulee herkästi ja aiheuttaa auratulle pinnalle "nimismiehenkiharaa"varsinkin asfaltilla. Toki takavetoisessa laitteessa jousi ei korvaa lisäpainoa esim. takaritsillä.
Tuohon auraanhan saa näppärästi lisäpainoa laittamalla kaasujousen mönkän puskurista levyyn, tämä poistaa sen pienen tärinän mikä levyyn tulee herkästi ja aiheuttaa auratulle pinnalle "nimismiehenkiharaa"varsinkin asfaltilla. Toki takavetoisessa laitteessa jousi ei korvaa lisäpainoa esim. takaritsillä.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 03 Loka 2011 16:26
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Ketjuja en oo tarvinnu.
Auralevy takaviistoon, niin lumikin lentää paremmin penkan yli.
Soralla ensilumet kannattaa tallata, niin silloin ei tassuja tarvita.
Kuorma-autolla 32 talvea auranneena totean, että mönkkärin aurojen suunnittelu on lapsenkengissä.
Mallit on lähinnä työntäviä, ei heittäviä.
Siiven muoto on väärä ja liian matala, sillä lumen täytyy lentää vallin yli, vaikka penkka on korkeampi kuin siipi.
Auralevy takaviistoon, niin lumikin lentää paremmin penkan yli.
Soralla ensilumet kannattaa tallata, niin silloin ei tassuja tarvita.
Kuorma-autolla 32 talvea auranneena totean, että mönkkärin aurojen suunnittelu on lapsenkengissä.
Mallit on lähinnä työntäviä, ei heittäviä.
Siiven muoto on väärä ja liian matala, sillä lumen täytyy lentää vallin yli, vaikka penkka on korkeampi kuin siipi.

Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Itse olen huomannut ettei sitä polannetta tule juuri ollenkaan, edes lopputalvesta, jos lumet aurataan aina ennen kuin lumen päällä ajetaan millään vehkeellä tai muutenkaan isommin liikutaan. Pahimpia on just kun joudut autolla lähtemään ennen auraamista, auton renkaat tekevät helposti aika tiukan polanteen asfalttiin, mutta kyllä sekin on lähtenyt kun ei anna sen jäätyä siihen.salesone kirjoitti:Itsekin auraan pelkästään asfalttipihaa, säätötassut on ollu hyllyn koristeena jo pitkään. Ensimmäisiä lumia auratessa voi pikkusen korvaa vihlasta välillä kun pukkailet melkein sulaa asfalttia mutta vaikka lumen saisi kuinka vähäksi niin silti lopputalvesta on reilu kymmenen senttiä polannetta.
Tuohon auraanhan saa näppärästi lisäpainoa laittamalla kaasujousen mönkän puskurista levyyn, tämä poistaa sen pienen tärinän mikä levyyn tulee herkästi ja aiheuttaa auratulle pinnalle "nimismiehenkiharaa"varsinkin asfaltilla. Toki takavetoisessa laitteessa jousi ei korvaa lisäpainoa esim. takaritsillä.
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Ite sorapihaa auraavana pidän tassuja silleen, että aura jättää noin puoli senttiä. Ilman plannetta alkutalvesta on hankala aurata, kun koko ajan täytyy vinssillä kannattaa, ettei vedä hiekkoja mukanaan. Kun polannetta on sellaset 5cm on auraus helppoa kun voi vaan laskea menemään ilman suurempia rohinoita.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Näinpä, tuossa pihassa kun sattuu olemaan tuota liikennettä vähän yli tuhat autoa päivässä joista useita kymmeniä on rekkoja niin ei ihan pysty pohjia myöten auraamaan..Pedari kirjoitti:Itse olen huomannut ettei sitä polannetta tule juuri ollenkaan, edes lopputalvesta, jos lumet aurataan aina ennen kuin lumen päällä ajetaan millään vehkeellä tai muutenkaan isommin liikutaan. Pahimpia on just kun joudut autolla lähtemään ennen auraamista, auton renkaat tekevät helposti aika tiukan polanteen asfalttiin, mutta kyllä sekin on lähtenyt kun ei anna sen jäätyä siihen.salesone kirjoitti:Itsekin auraan pelkästään asfalttipihaa, säätötassut on ollu hyllyn koristeena jo pitkään. Ensimmäisiä lumia auratessa voi pikkusen korvaa vihlasta välillä kun pukkailet melkein sulaa asfalttia mutta vaikka lumen saisi kuinka vähäksi niin silti lopputalvesta on reilu kymmenen senttiä polannetta.
Tuohon auraanhan saa näppärästi lisäpainoa laittamalla kaasujousen mönkän puskurista levyyn, tämä poistaa sen pienen tärinän mikä levyyn tulee herkästi ja aiheuttaa auratulle pinnalle "nimismiehenkiharaa"varsinkin asfaltilla. Toki takavetoisessa laitteessa jousi ei korvaa lisäpainoa esim. takaritsillä.

Toki jos autot ei ehdi lunta polkea niin suht vähäisenä polanne pysyy, mutta 10 sentin uudessa lumessa kun kerran mennään rekalla niin mönkijämies on jo menettänyt pelin oli aura miten ottava tahansa.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Ja keulakiinnitteisessä puskulevyssä/aurassa melkeen yhtä tyhjänkanssa ne tassut olla kiinni itte levyssä. Kun se levy kaatuu esteestä niin ne tassut irtoaa pinnalta ja terä ottaa vielä syvemmältä. Se auran "tuki" pitää olla nosto/työntövarsissa mahdollisimman lähellä levyä niin tällön levyn kaatuminen ei vaikuta varsiin ja aura menee esteen yli ja palaa takasin entiselle korkeudelle. Muutaman auran tehneenä tämä käytännössä koettu. Samoin kuin että varret pitää käydä alempana kuin kiinnityskohta levyssä. Näin ei tule nostovaikutusta niin paljon mönkkärin keulaan. Toki levyssä kiinni olevat tassut auttaa jossakin määrin siinä että aura seuraa pintaa mutta tärkeämmäksi koin sen että tuki on varsissa.
-
- Noppeli
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Elo 2011 06:39
- Mönkijä:: Polaris Traktori EFI 500 2011
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Olipas ajankohtainen keskustelu tässä myös minulle. Vasta alueaura hommattu ja hieman olen ihmetellytkin sitä. Lähinnä ihmettelin yhtä osaa joka siis paljastui "tassuiksi". Siis ovat kiinni auran alaosassa ja voi selvästikkin korkeutta säätää holkeilla+heloilla. Raudasta oli ne. Mikä näiden tassujen lopullinen tarkoitus on? Entä mitä tarkoittaa jos levy kaatuu? Huom! minuuttiakaan en ole aurannut mutta kymmeniä tunteja(ellei yli satakin) ensi talvena edessä.
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
Tassuilla säädetään terän korkeutta aurattavasta pinnasta. Ehkäisee myös levyn tökkimistä pinnan epätasaisuuksiin. Aura siis liukuu niiden varassa.
Levy on nivelletty alaosastaan. Jos terä osuu esim. kiveen, levy "kaatuu" vetojousien varassa eteepäin, eikä tökkää kuin seinään.
Levy on nivelletty alaosastaan. Jos terä osuu esim. kiveen, levy "kaatuu" vetojousien varassa eteepäin, eikä tökkää kuin seinään.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: auraamisen vinkit(FAQ)
"Tassut" pitävät auran alareunan halutulla korkeudella maan pinnasta, tällä pyritään kontrolloimaan miten tehokkaasti/tarkasti aura raapii aurattavaa pintaa. Jos halutaan että pintaan jää pieni lumikerros joka kerralla, tassuja säädetään hiukan alemmaksi kuin auran alareuna on. Jos taas "tassuja" ei ole ollenkaan, aura painautuu koko painollaan aurattavaan pintaan ja auraustulos on tehokkain/paras (makuasia).fisherman kirjoitti:Olipas ajankohtainen keskustelu tässä myös minulle. Vasta alueaura hommattu ja hieman olen ihmetellytkin sitä. Lähinnä ihmettelin yhtä osaa joka siis paljastui "tassuiksi". Siis ovat kiinni auran alaosassa ja voi selvästikkin korkeutta säätää holkeilla+heloilla. Raudasta oli ne. Mikä näiden tassujen lopullinen tarkoitus on? Entä mitä tarkoittaa jos levy kaatuu? Huom! minuuttiakaan en ole aurannut mutta kymmeniä tunteja(ellei yli satakin) ensi talvena edessä.
Sanotaan että aura kaatuu kun sen alareuna tökkää johonkin esteeseen tien pinnassa riittävän tehokkaasti ja tämän johdosta aura taipuu eteenpäin kohti maata, tätä kaatumisherkkyyttä voidaan säätää kiristämällä tai löysäämällä auran jousien jäykkyyttä. Jousien jäykkyyttä voi säätää sen ylä- tai alapäässä olevasta kierretangosta mutteria kääntämällä haluttuun suuntaan.
Viimeksi muokannut Pedari, 14 Loka 2011 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.