mistä Kestävä alueaura

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
suortti
3WD
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010

mistä Kestävä alueaura

Viesti Kirjoittaja suortti »

Se olis semmonen juttu että tuo can-am:in oma alueaura on kahden vuoden jälkeen senverran paketissa että mitähän mallia kannattaisi seuraavaksi lähteä testaamaan? Omaa tietä on 1km aurattavana. Tolla can-amin alueauralla tie pysyi todella lumettomana! Joku todella kestävä malli olisi hakusessa.
Bj Andy
Tracks

Re: mistä Kestävä alueaura

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jos kaupan lelut ei kestä niin vie vanha malliksi johonkin pajaan ja teetä uusi...

Samalla saat teetettyä haluamiasi ominaisuuksia siihen.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Otra
6WD
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo

Viesti Kirjoittaja Otra »

Minulla on Cubotasta otettu alueaura, se ei ainakaan ihan helpolla nyykähdä :D
Viimeksi muokannut Pappi, 09 Tammi 2015 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Jouni_S
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Jouni_S »

Mulla on atv-expertin alueaura ja on tymäkkää tekoa. ainoa että kellunta on turhan "herkkä". Ja aura painaa aika paljon.
-MMC-
-Pirkanmaan atv-
Dinli 700
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Warnilta pro vantage, on jämerää tekoa ja hyväksi havaittu :!:
Viimeksi muokannut Pappi, 09 Tammi 2015 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
veltsu_
6WD

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

paljon muuten painoa tuommosilla tehdas tekoisilla auroilla?
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

veltsu_ kirjoitti:paljon muuten painoa tuommosilla tehdas tekoisilla auroilla?
Jos pelkkää levyä meinaat niin Warnilaiset siinä 25 - 40kg välimaastossa karkeasti, esim. 137cm peruslevy n.27kg myyntipakkauksessa.
stequ78
Tracks
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Teet kuule ite niin saa varmasti kestävän ja juuri sellaisen kun haluaa.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
jaket
6WD
Mönkijä:: polle 800EFI

Viesti Kirjoittaja jaket »

itse tehdyssä on vaan se vika, että pitäisi onnistua lähes kerralla.

tehdas versiota on hiottu vuosia. materiaali ei ole liian kevyttä, eikä liian painavaa. tee itse ja kuvittele, että onnistut samassa laakista.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
stequ78
Tracks

Auran materiaali valinta on sinänsä aika helppo, ottaa millin vahvempaa levyä kun vanha ni se on siinä, jos vanhan leveys on passeli niin leveys on siinä, alueauraa kun tehdään niin parhaan malli saa kun katselee Destian autoista alueauroja ja ottaa niistä mallia miten levyn ottava puoli on ja kuinka paljon korkeammalla on heittävä levyn pää yms.
Mikä tuossa nyt sitte on niin vaikeeta.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
takatuuppari
6WD
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Minä teen ainakin itse saa just passelin 136 levee ja karvan alle 50cm korkea (korkeimmasta päästä. Tulee painamaan n.35kg joten ei pompi. Tukirunko (kaaret) tulee 40x6mm latasta ja alas, ylös ja keskelle tulee jäykisteet. Jäykisteet ovat keskellä 40x25 rhs 4mm seinämällä, ylhäällä kulmarauta (kokoleveydeltä) 4mm paksua ja alas kulutusterä 60x8mm jousiteräksestä. Kulutusterä toimii samalla jäykisteenä. Levynä on 6mm PEHD muovi jos ei kestä vaihdetaan paksumpaan :D Kun koko homman on tehnyt itse niin sitä on helppo muokata. Mallia otettu Warnin kapeimmasta alueaurasta. Kuvia tulloo kun saan auran valmiiksi toivottavasti melko pian kun lunta on maassa ja lisää on luvattu ensi viikonlopulle :mrgreen:
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
stequ78
Tracks

Tätä tarkoitin kun tekee itte saa mieleisensä :D
Viimeksi muokannut Pappi, 09 Tammi 2015 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Mulla 153cm levee,eikä ole yhtään liika levee.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Pajakeikkahan siitä tulee jos käyttö on muutakin kuin pihalaattojen putsailua ja oikeasti hyvän haluaa. Eihän se toki automaattisesti itse tekemällä paremmaksi muutu jos tiedot ja taidot ei riitä.

Itse hankin juuri toiseksi auraksi käytetyn Warnin 60" heittävän auran työvälirunkoineen. Työvälinerunko on vanhempaa sorttia, mutta hyvin pitkälle samanlainen kuin tuo uudempi. Ihan kelvollisestihan tuo on kasattu kun ei mistään ammattikäyttöön suunnitellusta työkalusta ole kysymys, mutta Warnit kun tehdään Kiinassa niin materiaalit on mitä on. Ensitöikseni oikaisin keskikiinnitysraudan kun oli ottanut pohjassa osumaa. Ainakin tuo 5mm plootu on niin meltoa rautaa kun olla voi. Tuo alkuperäinen runkoon tuleva kiinnityssysteemi vaikuttaa muutenkin vähän kyseenalaiselta viritykseltä. Joudun kuitenkin tilapäisesti turvautumaan siihen, vähän muutettuna tosin.

Kulutusterä vaikutti ihan samalta pehmeältä raudalta kuin kiinnitysrauta, kun siitä rälläkällä pyyhin viisteet pois. Maksaa muuten Warni-kaupassa n. 70 euroa tuo lattaraudan pätkä :D Ikipäivänä en moista rautaa itse kulutusteräksi laittaisi.

Levyn kääntömekanismin sovituksissa tuntuu olevan tarpettoman paljon välystä ja koko systeemi kiinnityksineen, sekä löysine jousineen pitää melkoista meteliä aurattaessa. Kenties tämä helpottaa kun hioo sen irtokiekon pultinreikien kohdalla olevista kohoumista hiukan ainetta pois. Tuntuma auratessa ei sekään lyhyen testauksen perusteella ollut kovin kummoinen. Downforcea tuntuu olevan huomattavan vähän verrattuna tuohon toiseen tekeleeseen. Levyn tiltti on löysien jousien vuoksi aivan liian herkkä ja luultavasti osaltaan vaikuttaa siihen, että levy irtoaa suht herkästi maasta. Nyt tosin muutin jo jousien kiinnityspisteitä työvälinerungossa ja tämän pitäisi jäykistää jousitusta jonkin verran. Levykulma oli testiaurauksessa jonkin verran eteenpäin nojaava, enkä alkanut sitä säätelemään. Itse levy tuntuu toimivan ok. Varmasti heittääkin ihan kohtuullisesti, vaikka onkin käytännössä vain vinoon leikattu suora levy ilman sen kummempia muotoiluja.

Pientä säätöä sieltä täältä niin eiköhän tuostakin toimiva aura saada. Ei tuosta kuitenkaan vaikea ole paremmaksi pistää. Yleisesti ottaen, tuntuu että nämä Warn:in tekeleet saavat ehkä vähän ansiotontakin arvostusta mönkkäriporukoitten keskuudessa. Paremmista materiaaleista tehtynä laatu paranisi kyllä huomattavasti. Nyt oli vähän pakkorako hankkia toinen aura keulalle kun vanhan 167 cm leveän rosterilevyn muutostyöt on vaiheessa, eikä siihen ehdi näille lumille paneutumaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
suortti
3WD
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010

Viesti Kirjoittaja suortti »

Tuosta can-am:in aurasta on työväline runko jo antautunut vinoksi ja ne auran alla olevat liukupalat häipyivät jo muutamassa viikossa. Nyt olen hitsaillut sellaisia peräkärryn säädettäviä nokkapyöriä kolan taakse, toki nekin pitää vahvistaa sieltä ja tuolta... Leveyden pitää olla tuo 150 cm vähintään.
Jotenkaan en oikein usko että tuo warnin aura olisi yhtään sen kestävämpi kuin tämä can-amin tekele.
Vastaa Viestiin