Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
antti_aamunen
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Maalis 2015 19:55
Mönkijä:: Can Am 570 pro+
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja antti_aamunen »

Pitäis alkaa laittamaan lisävaloja Hondaan. Taakse tulee yksi ledvalo joka toimii myös peruutusvalona, herätteen ajattelin ottaa peruutuksen merkkivalolta, jos valoa ohjataan plussalla?? Minkä värinen johto tulee vaihteistosta mittaristoon? Tai jos jollain on Honda TRX500FE -08 mönkijään sähkökaaviota niin se olis vielä parempi?
Avatar
antti_aamunen
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Maalis 2015 19:55
Mönkijä:: Can Am 570 pro+
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja antti_aamunen »

Eikö kenelläkään ole tietoa??? :shock:
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Löytyisikö joltain Can-Am Renegade 800 X 2008 kytkentäkaaviota?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

antti_aamunen kirjoitti:Eikö kenelläkään ole tietoa??? :shock:
No tietoa ei ole mutta jostain lootasta tulevasta liittimestä kun mittaat notta mikä johto joko tulee jännitteeliseksi tai maadottaa kun pakki on päällä niin sillähän se selviää.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Itse suosin kytkimellä toimivaa pakkivaloa. Saa se valo palaa myös eteenpäin ajettaessa, esmes jos hinaa jotain lahnaa ojasta ylös.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 10:43

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja eda »

Syrjäseudulla kaikki valo on hyvästä. Eli takanakin saa mielellään palaa, ajoipa mihin suuntaan hyvänsä tai paikallaan ollessa.
Skiri
4WD
Viestit: 229
Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
Paikkakunta: Kempele

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Skiri »

Minulla on 2008 Polaris Sportsman 500EFI, johon olen ajatellut hankkia työvaloksi 72 watin led työvalopaneelin.
Mitä tuossa teknisiä tietoja netistä kaivoin, niin tuossa 500 koneessa on vissiin 250W laturiteho.
Työvalo tulisi siis avuksi lumitöihin, eli vinssiä käytettäisiin myös samalla.

Mistä tiedän paljonko mönkijän omat sähköt (polttoainepumppu, ruisku, mittaristo, vinssi, yms.) vie tehoa tuosta laturista, että onko tuo työvalo liian tehokas laturin jäljelle jäävään tehoon nähden?

Mönkijän omat valot voivat olla sammuksissa lumitöiden ajan, joten ne ei vie sähköä kun tuo työvalopaneeli varmasti valaisee aivan tarpeeksi.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mulla oli pollessa todellista LED-valoa 48 wattia. Siihen päälle:
Parkit: 25 W jos kilpipeli
Kahvalämppärit 30 W
Moottoriohjaus EFI:ssä polttoainepumppuineen 30 W
Flekti ehkä 30/ 70 suhteella hitaassa ajossa, mutta kulutus oliskos 30 wattia (Arvio)

Saadaan jo kasaan siis peruskulutuskohteita 85 wattia ja siihen flekti päälle, joten lähellä 100 watin peruskulutusta ollaan.

Tähän jos lisätään 72 wattinen työvalo ja vaikkapa 20 wattinen taakke auraushommissa, niin melko ujolle jää latausvirta. => eli arviolta 250 W - 192 W = 58 wattia => alle 5 A latausvirta.

Tämä tarkoittaa esim vinssillä tyhjennetyn akun uudelleen lataamiseen ( 20 Ah) menee about 4 tuntia, ellei kulutuskohteita vähennetä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 10:43

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja eda »

Aurauspuuhissa pimeällä lataus riittää vain, jos vuorottelee esim. kahvanlämmittimien ja lisävalojen kanssa. Jos pääsee välillä ajamaan pitempää pätkää, niin se vähän helpottaa. Lyhyt edestakainen auraus ja jatkuva vinssin käyttö vie puhdin akulta.

Pienemmilläkin wattimäärillä saa riittävän hyviä valoja.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ite sanoisin että 20 wattia riittää ledinä eteen ja toinen mokoma taakse. Toki muutama vuosi lisää niin mieli saattaa muuttuakkin.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Suunnistushommissa ja jäällä ajaessa kaipaa vähän enempi, mutta pelkällä polulla peuhaamisen ohella pärjää max 40 waatisella varustuksella... jos ja kun laturi on tuo vanha SP-mallin 250 wattinen.

uusissa tehostinmalleissa tuota hönkää on laturissa enempi ja silloin voi kuormaa laitta enemmän. Lumisissa olosuhteissa omasta mielestäni 100 wattia valoon on liikaa, eli eteen näkee, mutta sivuille ja pimeään ei sitten kertakaikkiaan mitään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 12:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Markol »

Olen sen verran panostanut valoihin että saa tehtyä puukuorman pimeässä metsässä sulanmaan aikaankin. Etukulmia valaisee kummallakin puolella 2x10w/puoli, eteen 40w, suoraan sivuille taisi olla 9 tai 10w ja takakulmissa 40w/puoli. Nosturin puomissa on sitten vielä 2x20w. Lumitöissä huomaa kun kaikki valot ja kahvanlämppärit on päällä että välillä virta käy vähiin kuten myös kuormaa tehdessä sammutetuin moottorein. Mutta kun käyttää vain niitä valoja joita tarvitsee niin pärjää aika kivasti. Valoa on tasaisesti koko Argon ympärille. Se mitä joskus tiellä tai pellolla ajaessa kaipaisi olisi joku kauas näyttävä valo. Nyt kaikki valot ovat flood-kuviolla.

Yhdestä isosta ja tehokkaasta led-paneelista ei mielestäni saa täyttä hyötyä. Siinä tehokas valo tulee vaan yhteen suuntaan. Useammalla lampulla saa valaistua kaikki tarvittavat suunnat ja eri kytkimillä saa palamaan ne joita tarvitsee. Mulla on käytössä Motonetin veneosastolta peräsiin oleva katkaisinipaneeli jossa on sulakkeet ja merkkivalot. Kytkimiä 6 joista 5 on käytössä. Kestää vettä niin on huoleton laittaa ja saa helposti luotua illuusion ammattimaisesta asennuksesta.

Laitoin keväällä Argoon 50Ah keltaisen Optiman Argoon niin virtaa riittää pidempään. Sitä tarvii vaan aika ajoin ladata kun Argon magneetolla sitä ei täyteen ladata.

Kuva

Marko
Skiri
4WD
Viestit: 229
Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
Paikkakunta: Kempele

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Skiri »

Laitetaanko releelle tulevaan herätteeseen yleensä sulaketta?
Joissain kytkentäkaavioissa siihen on laitettu 1A sulake ja toisissa kytkennöissä ei ole sitten sulaketta ollenkaan.
MR Jackpot
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 11 Huhti 2014 20:16
Mönkijä:: Can am
Paikkakunta: Tunturilappi

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja MR Jackpot »

Normaalisti ei laiteta.
Kivenpuörittäjä
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Huhti 2016 16:31

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Kivenpuörittäjä »

Yhdyn edelliseen. Yleensä ei. Tosin jos herätejohto on huomattavan ohutta johtoon josta heräte jännite otetaan on hyvä laittaa sulake väliin. Vikatilateessa suojaa johdon palamiselta / mönkkärin palolta. Omassa Hondassa työvalaistus seuraavasti. Edessä keskellä olevaan valaisimien vaihdettu 35w halogeeni -》 35W Xenon. Etu ja takakulmissa 20w ledit. Sivuille taka tarvikekorissa tarvittaessa 10w ledit siipimutteri kiinnityksellä. Rankakärryssä 2x18w ledit. Lumen auraus hommissa sähkö riittänyt hyvin vaikka vinssiä tulee käytettyä useasti. Metsässä sitten sammuttelee tarpeettomia valaisimia kun kone röpöttelee tyhjäkäynnillä.
Vastaa Viestiin