Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Nigo007
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 11 Huhti 2015 18:27
Mönkijä:: Trapper 500 T3
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Nigo007 »

https://youtu.be/b8GY69Ci7l4
Hyvä ohje valon releestämisestä ja sulakkeista. Lontoon kielellä tosin...
"Spökö, kuka antoi luvan poistua asemapaikaltasi?!" Keisari Pirk, Star Wreck 3
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 06:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Nuo ohjeet voi kyllä unohtaa samantien jos haluu että valot toimii pidempäänkin :lol:
Tuollaisilla avoimilla abikoilla ei tee mönkijäkäytössä mitään. Johdot hapettuu erittäin nopeasti saadessaan niistä vettä sisäänsä.
Hauskin oli se 2 1/2 mm2 maapiuha katkaisijan valolle. Riittää ainakin :lol:
Nigo007
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 11 Huhti 2015 18:27
Mönkijä:: Trapper 500 T3
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Nigo007 »

Pikkasen muokkaaa Suomen mönkkärioloihin niin hyvä tulee. Siinä oli vaan ne releen pinnit hyvin selitetty.
"Spökö, kuka antoi luvan poistua asemapaikaltasi?!" Keisari Pirk, Star Wreck 3
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

ite kytken AINA led lisävalot mönkkäriin näin yksinkertaisesti (ei tuu johtohelvettiä ja toimii), EN käytä relettä koska ledit vie niin vähän virtaa että tommonen 10a normaali auto katkaisija kestää ihan hyvin. 100W menee läpi ilman relettä että heilahtaa laadukkaasta katkaisijasta. ja vastaa ledi tehona ihan pirusti
boonuksena tossa kytkennässä on myös se että mönkkäri voi olla sammuksissa (virtalukko off asennossa) ja valot saa erillisestä katkaisijasta erikseen päälle (kun ei oo mitään herätevirityksiä tms. releitä), ja tommosen 10w ledin ku kytkee vaikka erilliselle katkaisijalle yksinään nii saa polttaa aika pitkään että akku on tyhjä. ottaa alta 1A sähköö tunnissa akulta.

Edit: tosin kuvassa sulake on mitoitettu liian isoksi noille esimerkki valoille. pitäisi olla 5A, mutta pointti tulee esille.. niin ja laadukkailla abikoilla oon kytkeny, jatkoliitokset sit juottamalla ja kutistesukalla. joskus varmistellu vielä abikojen suojaukset kutistesukalla, varsinkin akun läheisyydessä.

Kuva
DIY
Kömppääjä
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Joulu 2015 20:34

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Kömppääjä »

Ei kyllä arvaa pistää siten että valot palavat jos mönkkäristä virta pois, ties mikä oksa tipahtaa katkaisijaan ja pistää lamput palamaan - akku tyhjä. Viimesyksynä piti kaverille käydä antaa virtaa kun oli kairassa akun tyhjänny, oli lähtenyt veneellä jokea laskemaan ja sillävälin joku mulkvisti tod.näk marjanpoimija oli laitellu valot palamaan :lol:
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Melko kaukaa haettua, mutta mahdollista...
Eipä tommosta pientä katkaisijaa huomaakkaan edes kunnolla kun jossain katteen reunassa kiinni. Että oksa raapaisisi katkaisijan päälle? No se oksa voi yhtälailla repiä vetarin suojakumin tai silmän puhki.
DIY
Avatar
hz81
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 20 Joulu 2014 16:45
Mönkijä:: Luiru Polle 2015

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Kaukaa haettua tai ei... mulle kävi viime talven savotassa silleen, että täydellisesti suunnatun kuusen kaato meni maagiset 3 senttiä pieleen. Latvus raippasi luirupollen tangoa ja ainoastaan peili taipui hitusen ja totesin että jess, ei vaurioita. Pistin sitten mönkijän tulille ja ihmettelin omituista ääntä ja kuului outo rasahdus, tässä vaiheessa sammutin koneen. Kuusen latvus oli oksentanut neulasia vinssin katkaisijaan sillä seurauksella, etta vinssin SISÄÄN kelausnappi oli pohjassa ja vinssin koukku oli pollen "konepellissä" olevassa renksussajoka sitten repesi irti...
tb
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Heinä 2008 20:46

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja tb »

Miten työvalo pitäisi kytkeä kolminapaiseen työlaitepistokkeeseen? Traktorikodiakissa on kolminapainen työlaitepistoke valmiina ja sille etulokarissa oma katkaisija. Myyjä sanoi, että virta tulee pistokkeeseen vaikka mönkijä on sammuksissa. Katkaisijan merkkivalo palaakin kytkin alaspainettuna, vaikka kone ei ole käynnissä. Pistoke olisi erittäin hyvä työvalolle, kunhan onnistuisin kytkemään sen niin, että valo toimisi.
- Kytkettynä plus- ja miinusnapoihin ei valo syttynyt.
- Lisänä edelliseen, johto plusnavasta kolmanteen pienempään piikkiin, valo välähtää mutta ei jää palamaan
- Sama kuin edellä mutta johto miinuksesta kolmanteen piikkiin, valo välähtää mutta ei jää palamaan.
- Kytkettynä plusnapaan ja miinus pieneen kolmanteen piikkiin, ei syttynyt.
Mitä tähän nyt vielä keksisi? Valo on 15 W ledvalaisin ja on ehjä. Toimii ainakin 12 V:n verkkolaitteella, jolla sitä testasin.
Auttakaa tietämätöntä!
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Saatko mitattua kytkentä nastoja? Selvitä katkooko maata vai jännite puolta se katkaisija.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Onko Yamahasta kyse?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
tb
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Heinä 2008 20:46

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja tb »

Kyllä, Yamaha Kodiak 700 eps T3 2017 mallia.
Mittailin pistoketta. Virtaa sinne ei tullut lainkaan mutta katkaisijaa painellessa virta oli silmänräpäyksen päällä. Päättelin, että Italian poikien katkaisijaviritys on täysin pasta. Kytkin katkaisimen juuresta nastat yhteen ja virtaa tulikin pistokkeeseen. Laitoin johdot takaisin odottamaan katkaisimen vaihtoa. Mutta sitten tuli painettua vielä kokeeksi katkaisinta ja mystisesti se poltti sulakkeen. Nyt en keksi millään, missä tuo kyseinen sulake lymyilee. Sulakerasian kaikki sulakkeet ovat ehjiä. Samoin ne muutkin, joita on ilmeisesti jälkiasennetuille traktorivarusteille asennettu etupeitteen alle. Tietäisiköhän kukaan sulakkeen sijaintia.
Takuukorjaukseen 45 kilometrin päähän ei viitsisi mönkijää viedä noin kympin osan takia.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Ei muuta kuin seuraamaan katkaisijalle tulevaa (oletettavasti) +12V johtoa... Tulee se sulake sieltä jossain vaiheessa vastaan, varmaan joutuu johtosuojuksia aukomaan sekä katteita yms purkamaan. Toimiiko muutoin kaikki mönkijän sähköt, lähinnä toivotaan, että tuolle katkaisijalle tulee virta jotain järkevää kautta eikä ryöstetty jostain elintärkeältä virtajohdolta...
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

hz81 kirjoitti:Kaukaa haettua tai ei...
Eräästä mönkijästä oli vinssi palanut kun oli ajettu katolleen ojaan ja vinssin nappi sisällä.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
tb
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Heinä 2008 20:46

Re: Sähköjen jakaminen lisälaitteille ja sähköt yleensä

Viesti Kirjoittaja tb »

En havainnut että mikään muu ei toimisi. Seurasinkin johtoa. Se menee pahasti kaiken sen asetelman alle, mikä etupeitteen alla on. Ainakin yksi eristysnauhaliitos on näkyvissä. Akulle ei ymmärtääkseni johtoja katkaisijasta tule, joten jossakin ne on liitetty. Ei auta muu kuin irrotella päällä olevia palikoita.
Vastaa Viestiin